Permalänk
Medlem

Hjälp mig med att fixa min PC

Tja. Jag uppgraderade nyss mitt utbrända 1060 6gb till ett nytt Msi RTX 2060 Super Armor OC och jag har nu en mängd problem med screentearing och låga fps i alla spel. Alla senaste drivrutiner är nedladdade till mitt 2060 men det fungerar ändå ej. Imorse när jag installerade Game Ready driver på geforce experience så orsakade det bara lägre fps och mer screentear i t.ex. war thunder, rust, counterstrike och andra spel jag testat. Gjorde en ren ominstallation på windows igår också. Har testat sänka grafiken ingame men inget verkar hjälpa. Jag själv misstänker att det är något fel på mitt moderkort eller min cpu.
Alla förslag på hur jag kan fixa detta elände godtas.
Pc-specs. https://prnt.sc/qke2so
//Crollll

Permalänk
Avstängd

@Crollll:Orkar 12 volts linan till pci express kontakten att hålla spänningen stabilt?

Permalänk
Medlem

@nikitalord: Vet ej men det jag vet är att moderkortet är gammalt och att pcie slottet kanske är lite paj efter all användning. Bara en gissning

Permalänk
Medlem

@nikitalord: + Hur kollar man om 12 voltslinan är stabil?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Prova kör med bara ett av minnena.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

@ImTheMeaN: Tack för svaren. Återkommer om det ej funkar.

Permalänk

Om du stoppar i gamla 1060 kortet igen, funkar det som det ska då?

Vad har du för nätaggregat?

Permalänk
Medlem

@nikitalord: https://prnt.sc/qkegt5 Skulle du kunna hjälpa mig tyda dethär. Är inte säker på vad jag ska titta efter.:)

Permalänk
Medlem

@FuzzyMcFluffens: Corsair RM750x. Men innan jag vill testa stoppa tillbaka 1060 så vill jag vara säker på att dethär inte funkar. Det är enmassa jobb och grejor för att min nzxt kraken x62 som nu sitter på cpun ska hamna på mitt 1060 då. Är en fix som tar typ 2h. Tack för rådet ändå.:)

Permalänk
Medlem

@Crollll: Bra temps i alla fall

Har du nollat CMOS innan du satt i kortet?
Brukar vara att föredra.

har du även tagit bort allt som har med grafikdrivare att göra och installerat allt fresh?

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

@martak: Svar nej. Det har jag ej gjort. Ska testa det tror jag. Tack för hjälpen återkommer senare. Havvanajsday

Permalänk
Avstängd

@Crollll: Såg att hw inte tog 12 volten och Aida 64 får man betala för att se den. Allt blir nog ändå bättre med nytt mob samt även lite kvickare minnen av samma sort. mitt utbrända 1060 6gb hur hade du bränt det?

Permalänk
Medlem

https://www.techpowerup.com/review/palit-geforce-rtx-2060-sup...
Volten ser OK ut. Den ser ut att Idle'a precis som denna

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

@nikitalord: Tack. Hade ändå tänkt att i framtiden uppgradera med ryzen 5 3600 och ett asus b450 moderkort med lite nya minnen. Och mitt 1060 har jag överklockat hårt ända sen jag fick det. Till slut gav standardkylaren upp och jag satte vattenkylning på det. Man märker att det börjar bli segare när man kör med det. Sen en gång råkade jag tappa ett metallobjekt på ovansidan av gpun som inte har en sköld där btw och det började flyga små gnistor och så. Det fungerade fortfarande efter den händelsen men vet ej om det har haft någon inverkan på kortet. Jag har nu fixat med CMOS´en och ska prova nu om det funkar.

Permalänk
Medlem

Testa ta bort alla gfx drivrutiner med ddu och installera igen om du inte gjorde det första gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

@martak: Så inget fel på pci expresslotten eller grafikkortet?

Permalänk

Dubbelkolla att du kopplat skärmen till grafikkortet och inte moderkortet.

Permalänk
Medlem

@Oppna: Ska testa det också. Tack:)

Permalänk
Medlem

Ett tips bara, gör en sak åtgången och inte allt samtidigt. Blir lätt fel då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

@Oppna: OkiDoki😎

Permalänk
Medlem

@Crollll: Svårt att utesluta, men med den informationen du har just nu så skulle jag säga. Njae... Det är nog något annat

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

@martak: Okej. Tänker testa med 1060 en snabbis och om det fungerar så kanske det är nåt med drivrutinerna, nya gpun eller nåt annat med moderkortet t.ex. 🙂

Permalänk
Medlem

Ska försöka med allt ni skrivit

Permalänk
Avstängd

@Crollll: det är väl samma drivare så där bör inget fela. Såg att du svarat med tidigare kortslutning ev har du skadat pci porten som också har viss matning ström matning. Men gnistor borde tyda på högre spänning 12 volten och då kan psu ha skadats eller om den har överbelastningsskydd, gör den strömlös dra ur sladden i väggen knäppa av brytaren bak på psu vänta och prova sen.

Permalänk
Avstängd

@Crollll: En roligt liten dator de där. Du har iaf uppgraderat en Lenovo med mer minne, nytt nätaggregat och fler diskar. Några saker som jag spontant tänker på här. Ett par av dom har redan nämnts.
Nollställa BIOS är en bra start. Kolla också om Lenovo har ett nyare BIOS till ditt moderkort. Om de finns så uppdatera de.
Sen har du omaka par i minne. Risk finns att dom körs Singel-Channel (dåligt). Om du har fyra minnesplatser på ditt moderkort så kan du prova att flytta en modulen ett hak. Alltså, om dom sitter i port ett och två så flytta tvåan till port tre. En annan sak att tänka på är att man inte blandar olika minnen med varandra. De funkar oftast, men kan ge diverse problem och ev dålig prestanda.
Som flera andra också har påpekat så rensa bort drivrutinerna. Ett tips är att använda DDU. Finns på guru3d.com att hämta hem.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd

ta ner speedfan gratis och du kan se 12 volten mm

Permalänk
Medlem

Tjena alla. Tack så mycket för hjälpen. Jag har nu löst det men orsaken var inte av något av det ovannämnda, Utan problemet var att jag hade inte ändrat från 60hz till 144hz på min skärm. Det resulterade i kraftigt screentear och enligt mig låg fps. Enda som stör nu är nya gpun som coil whinear som tusan men det får jag väl leva med. Tack ändå för all hjälp😄

Permalänk

Nästa gång du felsöker prestanda problem i spel, kolla vad du har för fps istället för att säga att den känns låg. Finns i steam inställningar en fps counter.

Om din skärm har gsync/freesync se till att det är igång.

Skickades från m.sweclockers.com