Hjälp - router kommer inte åt internet?

Permalänk
Medlem

Hjälp - router kommer inte åt internet?

Hej!

Någon som vet ifall min router är trasig?

Anslutningen är fiber.

Felbeskrivning:
1. Wifi fungerar inte. Loggar in på routern och använder D-links "repair" men det fungerar ändå inte. Det är en Dlink DIR-880L alltså ingen ny router. Testar även att göra om installationsprocessen med nya (samma) inställningar för wifi och nya lösenord. Samt startar om routern.

2. Kopplar in kabel från datorn direkt till dosan från IP Only, och då får jag internet. Testar olika kablar mellan IP-only dosan och routern, men hur jag än kopplar lyser lampan med en jordglob orange dvs routern menar att jag inte har internet.

Då jag har internet i dosan undrar jag om man kan dra slutsatsen att routern är trasig? Alltså borde jag bara köpa en ny router eller testa något mer?

Tack på förhand!

Visa signatur

Nostalgi: i7-2600K@5.0Ghz, Obsidian 650D, Noctua NH-U9BSE2, AX850, [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/mjt9ux.png[/img]
Nuvarande: 7950X3D, RTX4070-S, X670-E Asus Prime, ROG Loki 1000WSFX, MP700 Pro, Liquid Freezer II, G. Skill Trident 6400Mhz, Raijintek Thetis Window
Övrigt: Alienware m15 R7 i7-12700H RTX3060 | DALI Mentor 1 + Opticon vokal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blain:

Hej!

Någon som vet ifall min router är trasig?

Anslutningen är fiber.

Felbeskrivning:
1. Wifi fungerar inte. Loggar in på routern och använder D-links "repair" men det fungerar ändå inte. Det är en Dlink DIR-880L alltså ingen ny router. Testar även att göra om installationsprocessen med nya (samma) inställningar för wifi och nya lösenord. Samt startar om routern.

2. Kopplar in kabel från datorn direkt till dosan från IP Only, och då får jag internet. Testar olika kablar mellan IP-only dosan och routern, men hur jag än kopplar lyser lampan med en jordglob orange dvs routern menar att jag inte har internet.

Då jag har internet i dosan undrar jag om man kan dra slutsatsen att routern är trasig? Alltså borde jag bara köpa en ny router eller testa något mer?

Tack på förhand!

Eller så ringer du din leverantör och kollar om det kanske är så att du bara kan ha ett IP och det är låst vid DHCP till den dator du haft inkopplad förut?
Det kan vara så att dom måste flusha åt dig.

Permalänk

Du har förmodligen fått ditt abbonemang bundet till din dator, koppla in datorn till fiber konvertern ("dosan från ip only") och köra en release på ip (olika tillgångssätt på olika OS) om det är windows kör du en kommando tolk (cmd) och skriver ipconfig /release all, om detta är för krångligt / invecklat så kan du lämna allt urkopplat och sedan koppla in routern FÖRST, men olika ISP har olika tider för att förnya ip adresser, så du kan vara låst upp till 24H utan släppa ip:n manuellt, wifi fungerar inte? Kan du utveckla saken lite mer?, du kan inte komma åt wifit alls eller det var just internet som inte funkade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vet inte vad dina wifiproblem beror på men att routern inte "fungerar" mot internet kan vara helt normalt för de flesta operatörer har nån typ av maclås och om du har internet utan router så kan det tyda på att de har ett maclås som just nu är låst på datorn och de brukar ha en timer på 20 minuter till ett dygn innan man kan få det att låsa mot en annan mac.
Man behöver alltså ofta vänta ett tag innan den nya prylen man kopplar in mot internetanslutningen aktiveras mot operatörens nät.
En del routrar kan klona macadrsesser och du kan ju prova klona den från datorn som ger uppkoppling och se om routern får kontakt med operatörens delar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Panterria: Det är just internet som inte fungerar. Båda wifi-näten fungerar 2.4 Ghz samt 5.0 och alla andra funktioner på routern, och jag kommer åt routern lokalt.

Visa signatur

Nostalgi: i7-2600K@5.0Ghz, Obsidian 650D, Noctua NH-U9BSE2, AX850, [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/mjt9ux.png[/img]
Nuvarande: 7950X3D, RTX4070-S, X670-E Asus Prime, ROG Loki 1000WSFX, MP700 Pro, Liquid Freezer II, G. Skill Trident 6400Mhz, Raijintek Thetis Window
Övrigt: Alienware m15 R7 i7-12700H RTX3060 | DALI Mentor 1 + Opticon vokal

Permalänk

@Blain:
då kommer du nog få internet via WiFi när internet har hoppat igång i routern!

är ganska övertygad om att du för tillfället är "låst" till datorn via fiberkonvertern, så byte av router kommer inte hjälpa
prova att köra en ipconfig /release all, insåg just nu att w10 verkar ha ändrat detta till ipconfig /release * och inte "all"
eller så har det alltid varit *?

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Nu funkar det...

MEN..... kanske borde byta router ändå:
Direkt i fiberkonvertern: 458.26 Mbit/s / 95.94 Mbit/s och ping 14.92 ms
Router med kabel: 224.95 Mbit/s / 39.93 Mbit/s och ping 14.32 ms
Router wifi 5 Ghz: 208.07 Mbt/s / 34.64 Mbit/s och ping 14.92 ms

Abonnemanget (via BRF) är 500/100.

Visa signatur

Nostalgi: i7-2600K@5.0Ghz, Obsidian 650D, Noctua NH-U9BSE2, AX850, [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/mjt9ux.png[/img]
Nuvarande: 7950X3D, RTX4070-S, X670-E Asus Prime, ROG Loki 1000WSFX, MP700 Pro, Liquid Freezer II, G. Skill Trident 6400Mhz, Raijintek Thetis Window
Övrigt: Alienware m15 R7 i7-12700H RTX3060 | DALI Mentor 1 + Opticon vokal

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blain:

Tack för hjälpen!

Nu funkar det...

MEN..... kanske borde byta router ändå:
Direkt i fiberkonvertern: 458.26 Mbit/s / 95.94 Mbit/s och ping 14.92 ms
Router med kabel: 224.95 Mbit/s / 39.93 Mbit/s och ping 14.32 ms
Router wifi 5 Ghz: 208.07 Mbt/s / 34.64 Mbit/s och ping 14.92 ms

Abonnemanget (via BRF) är 500/100.

Routern klar betydligt mer än det om allt är rätt.
WAN - LAN Throughput - (Mbps) 766
LAN - WAN Throughput - (Mbps) 810
Total Simultaneous Throughput - (Mbps) 1354
Maximum Simultaneous Connections 37,689
Firmware Version 1.0.1
https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/325...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag är lite dålig på just d-link produkter tyvärr, men när jag kollade specifikation på den du angav så ska den vara gigabit router, sen precis som mrqaffe skriver så är det sällan man får FULL pott, men siffrorna han skriver ser ut att kunna stämma väl om du får så låga hastigheter via routern så är något galet, finns det NAT boost på din d-link? Om det inte det finns / hjälper, kolla om routern har ny firmware och om inget av det hjälper så är nog en återställning det enda jag kan komma på, du är förresten säker på du har minst cat5e mellan fiberkonvertern till routern och från router till datorn (wifi är inget vidare att börja felsöka hastighet med först, få rätt hastighet med kabel först) låter lite som det kan vara en 100mbit uppkoppling med full duplex? Istället för 1gb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Panterria:
Hade samma problem, det ville sig inte vad jag än gjorde. Skickade routern tillbaka och tog fram en av mina gamla surfplattor, stoppade in simkortet med 25 Gb/månad och startade en Hotspot på plattan. Funkar finfint. Kanske inte samma "killer prestanda" som jag kanske annars hade fått, men räcker fint för mina behov. 25 Gb räcker låångt, och är billigt Snart ett år utan problem.

Permalänk

@Relaxo: Tror dock inte TS känner för att betala för mobilt bredband när han har bra fiber lina hemma men bra det löste sig för din del

Permalänk
Medlem

@Panterria: så kan det vara för allan delar - jag för min del bor på landet, ingen fiber. Så mobilt bredband var den enda möjligheten. Hoppas på fiber i framtiden