Stationär dator som är "snabb" - Budget 20-25k :)

Permalänk

Stationär dator som är "snabb" - Budget 20-25k :)

Hej!

Är i behov av en ny dator då min nuvarande är ca 6 år gammal. Eftersom jag knappt kan något om datorer så är det nog bäst att be om hjälp från personer som är lite mer kunniga.

Jag ägnar mycket av min tid framför datorn då jag jobbar inom E-handel. Tänkte att jag gör en lista nedanför på det jag tror är viktigast för mig sen så skulle det självklart uppskattas om ni kunde komplettera listan

BUDGET: 20-25K

"KRAV"

1. Stort RAM Minne (Jag brukar alltid ha massa flikar och program uppe samtidigt och vill att datorn ska klara av detta)

2. SSD Hårddisk (Jag vill att program ska starta upp rätt snabbt samt så vill jag vara generös med utrymmet då lagringsutrymmet då jag oftast ladda ner massa grejer.)

3. Vattenkylning (Brukar ha på datorn 24/7 och har hört att vattenkylning ska va bra för att undvika överhettning)

4. 2st skärmar (Multi taskar väldigt mycket och det är jobbigt att behöva minska program hela tiden för att kunna se och ha uppe två saker samtidigt."
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Som tidigare sagt så vet jag inget om dator delar eller vad de egentligen gör men det jag vill ha är en dator som är snabb, klarar av massa program uppe, ej överhettas och självklart ska kunna klara av några spel. Design och chassi spelar absolut ingen roll för mig och alla tillbehör förutom skärmar har jag redan. Självklart så är det viktigt att alla delar är kompatibla med varandra.

Helst så skulle jag vilja slippa byggandet/monteringen så skulle va skönt om man kunde betala extra för att den ska vara färdigbyggd.

Har sett att många här i forumen hjälper folk som mig och vill bara säga att det uppskattas extremt och jag är väldigt tacksam!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vad sägs om en Webhallen config som är färdigbyggd med Windows 10, sen köper du två skärmar du tycker om för resten av din budget?

Vad gäller vattenkylning så hade jag inte satsat på det, det är för mycket som kan strula med pumpar, läckage osv. En luftkylare kommer hålla processorn sval, och går fläkten mot förmodan sönder så är det bara att byta.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Innan nån kommer in här med förslag på ett bygge som kostar 25 200kr så låter det spontant att ett 3600x, 16GB, en 250-500GB SSD med en 1-4TB HDD räcker och blir över för dina användningsområden, utan att veta mer ingående vad "ehandel och spel" innebär för OP. Att jobba inom ehandel kan vara att slå upp saker i kunddatabaser som telefonsupport och då räcker APU/iGPU, exempelvis.

Vilka spel tänker du lira?

Och som första svaret nämnde, jag rekommenderar att låta bli vattenkylningen. Det är en hobbygrej som behöver ett aktivt intresse, om man inte inkluderar AiO's och då är luftkylning i stort sett bättre på alla fronter ändå.

Edit: Kollade inte länken i första svaret. Den är ett vettigt förslag.

Permalänk
Medlem

@daniellsan:

Hej!

Mitt förslag:

- 32 GB ram i vettig hastighet
- En mycket kraftig processor som inkluderar en bra kylare. Du behöver inte vattenkylning. Processorkraften finns och blir över för ditt användningsområde
- Ett grafikkort med riktigt bra prestanda
- Två stycken 4k skärmar (då du jobbar mest och kan uppskatta krispigheten när du läser text/siffror. Byt ut till 1440p för samma peng om du även skall spela)
- Ljuddämpat chassi
- 2 TB ssd med 5 års garanti
- Bra nätaggregat med 10 års garanti

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13245745

Permalänk
Medlem

@miizoo:

Ser mycket bra och välbalanserad ut med fina men ändå prisvärda komponentsval.
Det jag funderar på är hur mycket han ska spela.
Om han ska spela mycket kan det va nice om iaf en av skärmarna är en spelskärm. 144hz etc g-sync etc.
Sen som någon annan sa. En sådan här dator kan eventuellt vara overkill beroende för hans behov.

Angående vattenkylning är det inte som trådstartaren tror.
En bra stationär dator med normal/bra luftkylning blir inte överhettad för att den står på dagarna i ända.
Den blir överhettad om man kör tunga renderingsprogram och överklockar den för mycket.
En bra luftkylning är ungefär lika effektiv som vattenkylning om vi pratar om en AIO och inte en custom loop.
Men en cusom loop är inte för någon som inte brinner för att hålla på att bygga och greja med datorn.
Dessutom har luftkylning fördelen att den är betydligt mer pålitlig.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk

@Printscreen Tack så mycket för din input! Kvalitén på skärm är nog inte så värst viktigt för mig då jag har nöjt mig med en jag köpte för mindre än 1k. Skulle gärna vilja lägga ner pengarna på att ha en dator som håller länge

Tack för informationen om vattenkylning, det var min lillebror som insisterade att jag behövde det men verkar som att det inte är så värst bra.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

@Raphaei Jag brukar ej spela så värst mycket längre utan gjorde det mycket när jag va yngre. Spelen jag gillar är nog inte heller så värst "krävande" utav sig, spelar mest LOL och kanske cs nån gång.

När det kommer till E-handel så håller jag ibland på med videoredigering men i liten skala då jag outsourcar det mesta. Det jag lägger ner mest tid på är att hitta produkter, skriva product description, göra FB ads, kolla analytics, ibland ta hand om specialla fall via customer support.

Allt detta görs genom webbläsaren och det brukar på riktigt sluta med att jag har ca 20+ flikar uppe och datorn blir rätt segt och kan t.om krascha ibland.

Blir förmodligen så att jag skippar vattenkylning, jag vill ha en "stabil" dator som jag inte riktigt behöver sitta och "ta hand" om, tack för din input!

-------------------------------------------------------------------------------------------------

@miizoo Tack så hemskt mycket för att du tog din tid och byggde upp nåt för mig! Just nu så lutar det åt att välja din setup, ska nog bara kontrollera om vad andra tycker och om det finns nån förändring de kanske skulle rekommendera. Tack ännu igen!

-------------------------------------------------------------------------------------------------

@cchriss Först så ville jag bara säga tack för att du "voucha" för miizoos setup, känns skönt att höra från någon annan att setupen ser bra ut

Jag kommer nog inte spela så värst mycket, blir väl kanske 5-10h per vecka? Jag "satsar" dessutom inte när jag spelar utan tar alltid det chill och oseriöst.

Skulle du kunna utveckla med att setupen som miizoo rekommendera skulle kunna vara overkill? Är det någon speciell komponent du syftar på?

Permalänk
Medlem

@daniellsan:
Nja inte direkt men jag tycka att lägga 3600 spänn på 2gb ssd lagring är väldigt generöst.
Personligen föredrar jag att ha lagring av filmer, bilder osv på externa hårdiskar men det är en smaksak.
750w nätagg är också väl tilltaget.
600w skulle räcka gott och väl även om du hade tänkt att överklocka. De nya 7nm chipen från amd är väldigt energieffektiva.
Men det handlar bara om någon hundring där.
Jag vill också påpeka att det låter som att det mest krävande du ska ha din dator till är spel och videoredigering och i det läget så hade en spelskärm 144hz/adaptiv sync etc varit till mer glädje än lite kraftigare hårdvara för spelbiten. Särskilt som spelen du spelar är ganska lättdrivna.
Räcker med en spelskärm och sen kan du ha den andra som är mer gjord för bildkvalitet eller prismedvetenhet.

Helt ärligt tror jag du skulle va nöjd med en sådan här.
https://www.sweclockers.com/artikel/28770-sweclockers-vinterd...
Men visst att kliva upp till en 8-kärning cpu och 32gb ram som han länkade är nog vettig för att framtidssäkra och kunna multitaska ännu mer och för din videoredigering.
Vill dock påpeka att komplett verkar ta ganska bra betalt för att sätta ihop den där datorn så det kan mycket väl bli billigare att köpa den från inet. Men dealen komplett har är riktigt bra de har om du skruvar ihop den själv.
Men det där är inget jag orkar räkna på.
Men vad ska jag säga. Datorn han länkade är bra alltså. Dock är hög refreshrate på skärmen jävligt trevligt om man ska spela.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem

Skulle avstått AMD 5700 kort av alla slag. Ökända drivrutins och instabilitets problem med dom. Inget för en nybörjare börja mixtra med.

Permalänk
Medlem

Ska man sitta mycket framför datorn är 4K-skärmar totalt överlägset. Det går inte att blanda en 4K-skärm och en lågupplöst skärm, då får man spader. Så, 2 st 4K-skärmar.

Om man ska spela i 4K krävs såklart grafikkort av värsta slag. Annars borde ett medelkort för max ett par tusen räcka bra (det går ju dessutom att spela i 1920x1080 om man så vill, men över 60Hz kommer man inte billigt undan på en 4K-skärm).

Jag kör 1st 4K-skärm på ett fläktlöst Radeon HD 7750, ett antikt kort i dessa sammanhang, inga problem alls. Ska man redigera avancerat och ha hjälp av grafikkortet kan det vara en annan sak, men då är det nog videoredigeringsprogrammet som får bestämma och inte e-handeln.

Se till att en butik bygger ihop och tar helhetsansvar. Du ska inte sitta med ett grafikkort som har 1st 4K-utgång i 60Hz när du har köpt 2 4K-skärmar exempelvis.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

@cchriss:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13264096

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk

@Slägge: Vad skulle du tänka dig att rekommendera istället? Vill ju ha det stabilt så jag slipper gå in och fixa massa pga problem uppstår. Självklart så skulle jag vilja att delen är kompatibel med de andra delarna Miizo föreslog

Tack!

Permalänk
Medlem

@daniellsan: Jag kan ge två förslag som jag tror är av vikt för dig och de är att köpa ips eller möjligen va skärmar. TN skärmar är för dom som spelar lite mer och vill komma undan i pris lite. Du skriver spela lite då får du nog fundera, köper du 1440 skärmar eller högre upplösning så måste du upp på ett 2060 Super tycker jag. Nvidia kort är i de närmaste skottsäkra och ett bättre val för dig. Möjligen kan du köpa 2160 skärmar och spela på 1080 upplösning. En 2160 skärm delar bra 1:2 (120hz eller högre är att rekommendera) Då kan du klara dig med ett 1660 Super

Permalänk
Medlem

@Wicker:

I filmen diskuterar de b450 moderkort 11:54-14:00. Du bör se på det. Det gäller Msi max serie.
https://www.sweclockers.com/artikel/28770-sweclockers-vinterd...

Skärmvalet ser bättre ut men kanske skippa TN och kör en IPS istället även på den. Jag tror du blir mer nöjd så.

ViewSonic VX2758-2KP är en prisvärd för 1440p men då blir den lite dyrare.
Finns även en uppsjö för 1080p till ungefär samma pris som den du länkade.
Inet får in den denna om några veckor tex och det är samma pris som den du postade här men finns ju fler i samma prisklass.
https://www.inet.se/produkt/2216278/acer-27-nitro-xv270p-ips-...

Finns ju fördelar och nackdelar här med allt men jag tycker inte du ska ta jättelätt på beslutet om vilka skärmar men jag rekommenderar IPS över TN då färgerna är bättre och betraktningsvinklarna är enormt mycket bättre. De har dock marginellt sämre responstid men de är fortfarande riktigt rappa.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1