Ryzen Threadripper 3990X med 64 kärnor kostar hela 50 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Ryzen Threadripper 3990X med 64 kärnor kostar hela 50 000 kronor

AMD slår minst sagt på stort med 64-kärniga Ryzen Threadripper 3990X, vars pris blir minst lika extrem som prestandan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

En billig peng för den prestandan.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Har hänt en del sedan 6510:an. Första cpun jag använde.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Fett! Men undrar hur många "normala" konsumenter som behöver en sån här processor.

Jag skaffade en Ryzen efterssom jag gör många saker som kräver flertrådad prestanda.
Men även detta är overkill. Skulle gärna vilja ha denna CPU i buildservern på jobbet dock

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Kunde dom inte benchmarkat vs GPGPU.
Känns det inte lite 2015 att benchmarka dessa program mellan cpus.

Permalänk
Medlem

perfekt för nasen

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

66 usd per kärna är inte så farligt för en processor som presterar som dessa och siktar in sig på tunga MT arbetsbördor.

Dubbla priset mot 3970x men med dubblerat antal kärnor och cache. Sedan så kollar man på vad Intel har och till vilka priser, känns lite fel att framhäva prislappen så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Fett! Men undrar hur många "normala" konsumenter som behöver en sån här processor.

Rätt säker på att svaret är inga. Behöver man en tillhör man inte skaran "normala" konsumenter längre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Ganska billigt om man jämför med Intel's lösningar för att komma upp i nästan samma antal kärnor tycker jag

Man får också ha i åtanke att det är en i det närmaste extrem niche-produkt och lite av en halo-produkt också, så att den kostar fan i helvete är inget som påverkar vanliga dödliga, och de som faktiskt kommer köpa den lär tycka att prestandan är värd priset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Tror jag rullar vidare med min 3900X. Relativt få kärnor men klarar mig gott nog med dessa.
Frågan är vad vi ser i konsumentutbudet i 4000 och 5000 serien. 3950X med sina 16 kan säkert se en motsvarande modell med 24 respektive 32 i dessa serier med denna takt.

Bra också att AMD tar mer betalt också, visar att de kan och vill avancera. Finns alltid prosumers med budget och behov. Och Epyc till enterprise.

CES Har för ovanligheten varit ganska intressant så här långt, och då inte bara AMD. Förväntar mig lite mer från Nvidia och Razers koncept PC"Switch" har varit rätt intressant. Blir att plöja alla nattens nyheter efter jobbet, min RSS läsare kroknar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Fett! Men undrar hur många "normala" konsumenter som behöver en sån här processor.

Jag skaffade en Ryzen efterssom jag gör många saker som kräver flertrådad prestanda.
Men även detta är overkill. Skulle gärna vilja ha denna CPU i buildservern på jobbet dock

Normala konsumenter räcker en 5000kr dator från elkedjor till.

Denna är inget svår att belasta för någon som har ett intresse för datorer. Problemet är att kostnaden skenar iväg för all övrig utrustning. Se det lite som en bil, där cpun är en motor.
En vanlig förare räcker 1000hk fint till för, men för oss andra finns det ingen klar övre gräns. Bara det att allt runt omkring även om motorn var gratis blir svindyrt.

Permalänk
Medlem

Kan förstå om någon trodde att den skulle bli lite billigare, baserat på att stegringen upp i antal kärnor sänker priset något lite per kärna. (fel av mig)

Men samtidigt blir detta deras flaggskeppsmodell och den står helt utan konkurrens i sitt prissegment. Men knappast en dyr processor sett till vad man får.

Processorn blir först dyr i det sammanhanget man väljer att köpa den som en ersättare till en vanlig desktop-CPU för vanliga konsumentuppgifter. Lite som att köpa en ett flygplan för att ersätta bilen när man ska ta sig 2 km till affären.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Normala konsumenter räcker en 5000kr dator från elkedjor till.

Denna är inget svår att belasta för någon som har ett intresse för datorer. Problemet är att kostnaden skenar iväg för all övrig utrustning. Se det lite som en bil, där cpun är en motor.
En vanlig förare räcker 1000hk fint till för, men för oss andra finns det ingen klar övre gräns. Bara det att allt runt omkring även om motorn var gratis blir svindyrt.

Definiera "intresse". Visst kan jag belasta den, men det skulle inte vara till något praktiskt. Och köper du den här och faktiskt inte jobbar med något som faktiskt kan använda kärnorna är det pengar i sjön.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Threadripper 3980x 48 core?

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Definiera "intresse". Visst kan jag belasta den, men det skulle inte vara till något praktiskt. Och köper du den här och faktiskt inte jobbar med något som faktiskt kan använda kärnorna är det pengar i sjön.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu skrev jag också belasta. Har man intresse av datorer så testar man olika saker och skapar mer exotiska saker. Ju mer kraftfulla maskiner man har igång, ju lättare är det att ha igång flera saker samtidigt för att man helt enkelt inte orkar stänga av och starta att hela tiden.
Däremot är det en skillnad på att kunna belasta och ha behov av. Och som jag tidigare skrev så blir en 64 core dator svindyr, speciellt om man ska ha vettig övriga hårdvara till som gör köpet meningsfullt.

För övrigt så tror jag majoriteten av alla på forumet klarar sig på en 5000kr dator om det enbart ska vara något praktisk och inte nöje.

*edit*
Om vi tar en datorintresserad ungdom som känner att dens datorsystem hemma behöver kompletteras med en 64 core cpu som nämns. Så kan man diskutera hur mycket pengar personen troligen har lagt ut på datorer och det bör vara väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

Fan vad billigt.. Jag tar 2!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Får vi se ett sweclockers test tro

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sweet! Blir till att veva igång en Azure Stack hemma i garderoben nu då!

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk

Om jag hade haft råd så är ordet... "villhöver" rätt bra

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Fan vad billigt.. Jag tar 2!

Fast den överhängande poängen med denna CPU verkar ju vara att det ska räcka med en

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Kunde dom inte benchmarkat vs GPGPU.
Känns det inte lite 2015 att benchmarka dessa program mellan cpus.

Antagligen vill man inte göra det då de områden där GPGPU fungerar bra så är det oftast väldigt bra och prisvärt.
Detta vet ju även folk som jobbar inom dessa områden redan om. Så, att välja att jämföra mot direkta konkurrenter är väl rimligt i detta sammanhang (speciellt för AMD). Blir ju dessutom enbart klagomål på implementationer oavsett vad resultaten visar och variationen är ju stor vad gäller vinst i olika program.
Som recensent (eller producent) av programvara med sådana funktioner är det däremot väldigt intressant att ha jämförelse med GPGPU.

Permalänk
Skrivet av psilobe:

66 usd per kärna är inte så farligt för en processor som presterar som dessa och siktar in sig på tunga MT arbetsbördor.

Dubbla priset mot 3970x men med dubblerat antal kärnor och cache. Sedan så kollar man på vad Intel har och till vilka priser, känns lite fel att framhäva prislappen så mycket.

Håller med, då den benchas mot 2 st Xeon 8180,, och spöar dem... Intel-propparna kostar c:a 20k USD
så rubriken bör vara "otroligt billig monstercpu!"

Tror också att man kommer som du anger, börja använda pris per kärna allt mer... då är Intel borta

Visa signatur

| Corsair 5000D AirFlow | Intel i7 13700KF @5.7Ghz | EK Custom Loop, 2x 360 rads, D5 200 Pump/Res, GPU Vector Strix RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi, CPU Velocity D-RGB - Nickel + Plexi, 10x 120mm EK Vardar EVO RGB's | MSI Z690 Unify-X | Corsair Vengeance 32GB DDR5@7800Mhz CL38 Hynix-A | ASUS RTX 3080 ROG STRIX OC +150/800 | Samsung Nvme's 990 Pro 1TB+970 EVO Plus 1TB+960 EVO 500GB | Phanteks RevoltX 1200W | Sound BlasterX AE-5 | LG 27GL850+Dell U2715H |

https://valid.x86.fr/3dt1sg
https://www.3dmark.com/3dm/69131159

Permalänk
Medlem

Inget jag skulle slänga ut för en processor vare sig det står AMD eller Intel på den
Finns det verkligen någon här inne som tänker köpa en här inne på forumet?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pedrow-SWE:

Håller med, då den benchas mot 2 st Xeon 8180,, och spöar dem... Intel-propparna kostar c:a 20k USD
så rubriken bör vara "otroligt billig monstercpu!"

Tror också att man kommer som du anger, börja använda pris per kärna allt mer... då är Intel borta

Helt enig, känns lite för mycket 'Hurrdurr kostar mer än vanligt folk har råd med L0L". Uppenbarligen är den förbannat billig sett till vad du får så varför inte lyfta fram just det?

Skrivet av AMD-FX:

Inget jag skulle slänga ut för en processor vare sig det står AMD eller Intel på den
Finns det verkligen någon här inne som tänker köpa en här inne på forumet?

Om du behöver påpeka det eller fråga så är du uppenbarligen inte en kund av dessa typer av produkter.
Jag skulle aldrig slänga ut 600k på en Ford Raptor men å andra sidan klarar jag mig gott på min Clio jag köpte för 30k.
Hade varit svårt om jag behövde frakta och arbeta med bilen till den grad att den möjliggjorde mina inkomster däremot..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Inget jag skulle slänga ut för en processor vare sig det står AMD eller Intel på den
Finns det verkligen någon här inne som tänker köpa en här inne på forumet?

Jag kan tänka mig att köpa en... -om någon annan betalar, HTPC:n behöver lite mera kräm.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Jag kan tänka mig att köpa en... -om någon annan betalar.

Jo gratis är alltid gott

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pedrow-SWE:

Håller med, då den benchas mot 2 st Xeon 8180,, och spöar dem... Intel-propparna kostar c:a 20k USD
så rubriken bör vara "otroligt billig monstercpu!"

Tror också att man kommer som du anger, börja använda pris per kärna allt mer... då är Intel borta

Ganska snyggt om den drar förbi två processorer för en tiondel av priset faktiskt.

En del sidor, PC World är för mig den mest uppenbara, använder ofta just dollar per kärna som en jämförelsepunkt när de diskuterar processorer. Dagarna när man som vanlig konsument kunde välja max 4 kärnor är för längesedan förbi och detta blir viktigare att jämföra och tydliggöra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Fast den överhängande poängen med denna CPU verkar ju vara att det ska räcka med en

Sambon måste ju få leka lite med.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Fan vad billigt.. Jag tar 2!

Ta 5 st, du får 3 på köpet. jämfört med Intels CPU som krävdes 2 st för samma prestanda och till priset $10 000 st så får du 5 st för samma pris som två Intel CPU:er. Kan man få tre till för samma totalpris så är det nog intressant för företag som verkligen behöver.

Det bästa av allt var att man fick 64 / 128 av AMD men totalt 56 / 112, vilket motsvarar 28 / 56 för en ensam CPU för Intel.

Nu är det här antagligen helt utanför även för entusiaster här på Sweclockers, i alla fall hemma i bostaden.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Kunde dom inte benchmarkat vs GPGPU.
Känns det inte lite 2015 att benchmarka dessa program mellan cpus.

Se nedan

Skrivet av skewgen:

Antagligen vill man inte göra det då de områden där GPGPU fungerar bra så är det oftast väldigt bra och prisvärt.
Detta vet ju även folk som jobbar inom dessa områden redan om. Så, att välja att jämföra mot direkta konkurrenter är väl rimligt i detta sammanhang (speciellt för AMD). Blir ju dessutom enbart klagomål på implementationer oavsett vad resultaten visar och variationen är ju stor vad gäller vinst i olika program.
Som recensent (eller producent) av programvara med sådana funktioner är det däremot väldigt intressant att ha jämförelse med GPGPU.

Har du/ni något förslag på hur man ska jämföra det bra? Har en renderingsfarm för någon miljon sisådär men ingen som riktigt vet hur den fungerar, så jag hade velat benchmarka mot RTX kort som vi börjat köpa in så jobbet inte köper in mer svindyra renderingsfarmer om några få RTX-kort presterar lika bra/bättre för en bråkdel av kostnaden.
Men de tester jag gjorde jämförde helt olika saker, även fast de skulle vara raytracing :/