Dell XPS 13 får 16:10-skärm och Intel Ice Lake – säljstartar i Sverige

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakro807:

Nu kanske jag är en gammal stockkonservativ surgubbe, men borde inte USB typ A ännu finnas på en bärbar dator? Inget ont om USB typ C, och Thunderbolt är givetvis positivt. Men USB typ A är ännu datorvärldens Lingua Franca. Varenda usb-kabel jag har är USB typ A till typ "X", i.e. B, mini, micro, typ C, PS Vita etc. Jag har faktiskt inte sett en enda typ C till typ C i det vilda, även om jag givetvis vet om att dessa finns och används exempelvis av Apple.

Det finns bra strömförsörjda USB hubbar att lösa sådana problem

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Här är en av anledningarna till att välja FHD framför 4K. Lägg märke till batteritiden

https://i.imgur.com/CA1iuSf.jpg

PS. Det hjälper inte att köra lägre upplösning på en 4K-skärm. Skärmen kommer ändå att äta batteri!

Ja hela iden verkar rätt underlig. Lite som att köpa en ferrari och sen spärra den till 90kmh för att spara bensin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions

Använder de fortfarande billiga batterier som börjar svälla efter ett par år?

Vågar nog aldrig köpa en Dell igen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Använder de fortfarande billiga batterier som börjar svälla efter ett par år?

Vågar nog aldrig köpa en Dell igen.

Även de bästa batterierna kan svälla. Det är otur helt enkelt. Händer på de flesta märken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Använder de fortfarande billiga batterier som börjar svälla efter ett par år?

Vågar nog aldrig köpa en Dell igen.

Dell har börjat skicka upp BIOS uppdateringar angående om det där problemet.

https://www.dell.com/support/home/us/en/04/drivers/driversdet...

- Enhancements:
"- Modified battery algorithm to prolong lifespan and minimize risk of swelling."

Jag fick även uppdateringen till min XPS 9370. Men jag antar att det är redan fixat på nya Dell XPS'n.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nioreh83:

Även de bästa batterierna kan svälla. Det är otur helt enkelt. Händer på de flesta märken.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart, men dessa var långt ifrån "de bästa"

Det var ett stort problem hos XPS 9550.

Skrivet av Lorault:

Dell har börjat skicka upp BIOS uppdateringar angående om det där problemet.

https://www.dell.com/support/home/us/en/04/drivers/driversdet...

- Enhancements:
"- Modified battery algorithm to prolong lifespan and minimize risk of swelling."

Jag fick även uppdateringen till min XPS 9370. Men jag antar att det är redan fixat på nya Dell XPS'n.

Det låter som att även deras nyare modeller har problem då. Blir till att hålla sig borta från Dell.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Med dessa PERFEKTA specifikationer, är bara den sista frågan om den även är fläktlös och har 10h+ batteritid.
...Är den det, så är det banne mig en drömlaptop som jag kommer köpa, även om den kostar 20k.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Lenovo ThinkPad X1 Carbon är ett exempel på en likvärdig dator med USB-A, så det du säger stämmer inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Mja, Carbon är ju lite större, 14" istället för 13,3", men det är ju inte någon släpbar budgetdator, det är sant.

Permalänk
Medlem

Mycket glädjande nyhet. Skulle gärna se att trenden återgick till 16:10 och större vertikal utrymme, speciellt med thinkpads.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jo jag skulle nog säga att i princip alla hade gått över på 16:10 och att det var standarden då. 1680x1050 låg etta som mest använda upplösning i Steam etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det kan inte stämma, 1024*768 var överlägset störst sen tog 1366*768 över med god marginal.

Kolla följande, du kan see trenden 2009, 2010, 2011.
https://gs.statcounter.com/screen-resolution-stats/desktop/wo...

1680*1050 hade aldrig mer än 6-7% market share.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Men det kan inte stämma, 1024*768 var överlägset störst sen tog 1366*768 över med god marginal.

Kolla följande, du kan see trenden 2009, 2010, 2011.
https://gs.statcounter.com/screen-resolution-stats/desktop/wo...

1680*1050 hade aldrig mer än 6-7% market share.

Så må vara, där är ju statistik för alla gamla skruttskärmar folk satt på, i hela världen, inklusive typ alla sjukhus och skit. Jag vet inte vad du vill. 16:10 var det mest sålda formatet på skärmar i några år, därav standard. Det var först för typ 10 år sedan som 16:9 ens gick att köpa.

Enligt wikipedia:
In 2005–2008, 16:10 overtook 4:3 as the most sold aspect ratio for LCD monitors. At the time, 16:10 also had 90% of the notebook market and was the most commonly used aspect ratio for laptops

16:9 var en icke-standard. Vi som var med minns hur det var, och hur vi alla rageade när 16:10 började fasas ut.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av aToria:

Men det kan inte stämma, 1024*768 var överlägset störst sen tog 1366*768 över med god marginal.

Jag har fått för mig att 1366*768 var ganska ovanligt.
1280*800 (alltså 16:10) var däremot väldigt vanligt runt och innan 2010.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Med dessa PERFEKTA specifikationer, är bara den sista frågan om den även är fläktlös och har 10h+ batteritid.
...Är den det, så är det banne mig en drömlaptop som jag kommer köpa, även om den kostar 20k.

Den lär klara 10h+ utan större problem. Fläkten tystas genom att undervolta en del (vilket även förbättrar batteritiden). För mig var XPS 13" 7390 2-in-1 drömlaptopen, men det fick bli en XPS 13" 9380 för halva priset. Nu hoppas jag på en 2-in-1 med utbytbar SSD. Kanske är en 9300 2-in-1 på väg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av walkir:

Den lär klara 10h+ utan större problem. Fläkten tystas genom att undervolta en del (vilket även förbättrar batteritiden). För mig var XPS 13" 7390 2-in-1 drömlaptopen, men det fick bli en XPS 13" 9380 för halva priset. Nu hoppas jag på en 2-in-1 med utbytbar SSD. Kanske är en 9300 2-in-1 på väg?

Det var inget dumt val det heller!

Det där med undervoltning... Jag har undervoltat min Skull Canyon NUC direkt från BIOS, både CPU och iGPU. Jag har även stängt av turbo, eller inte helt, jag har konffat till en sweet spot där inte strömförbrukning/värmeutveckling snabbt skenar iväg, och mätt av i olika scenarion med en elmätare. Datorn är numera tyst i princip konstant och drar väldigt lite, oavsett idle eller load, trots att den körs 24/7. Gick ner från max ~80W till max ~45W. Youtube-uppspelning i 4K60P var det viktigaste att få ner från 75W till ca 30-40W

Men hur bär man sig åt på en laptop? Finns det verkligen såna inställningar i BIOS på din laptop, eller gör du det via programvara i Windows? Kan man även konffa turbofrekvenser, eller slå av turbon helt i din laptop?
.....Mina laptops har aldrig haft möjlighet till undervolt så vitt jag vet (inte änns med intel xtu), men om man lekt lite med "maximum processor state" i power settings har man typ kunnat disabla turbon, men thats it.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Men hur bär man sig åt på en laptop? Finns det verkligen såna inställningar i BIOS på din laptop, eller gör du det via programvara i Windows?

Intel XTU funkar om man kör lite äldre version, annars är ThrottleStop hemligheten. Har sänkt CPU och GPU med -85mV En positiv bieffekt är att datorn blir snabbare, då den kan boosta både längre och med högre frekvens tack vare lägre värmeutvecklig.

https://www.techpowerup.com/download/techpowerup-throttlestop...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Per_oxid:

HP Spectre 360 är jag nöjd med, klart mycket billigare då jag köpte i7 med 16gb ram 1 tb optane ssd. Den har en usb a med drop jaw port, dvs funkar trots tunn dator, vilket är smidigt för lightspeed mus adapter. Så om man tycker 16:9 skärm är ok är det ett bra alternativ. Rätt trevligt med ir kamera och win hello login med.

Skickades från m.sweclockers.com

Får rätta då min spectre enhet ej har intel h10 optane ssd som review datorerna utan vad det verkar en samsung pm981, snabbare minne men ej optane acceleration. Jag anser samsungen vara en bättre ssd men rätt jobbigt att vissa leverantörer har olika hårdvara för samma modell och dessutom hårdvara med olika prestanda. Detta verkar även rätt vanligt att olika displayer med olika prestanda kan förekomma inom samma modellserie.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Intel XTU funkar om man kör lite äldre version, annars är ThrottleStop hemligheten. Har sänkt CPU och GPU med -85mV En positiv bieffekt är att datorn blir snabbare, då den kan boosta både längre och med högre frekvens tack vare lägre värmeutvecklig.

https://www.techpowerup.com/download/techpowerup-throttlestop...

Tack för tipset.. Jag ska prova på min gamla Acer S7-391 ultrabook... Den har dock en Ivy bridge i7 så får se om throttle stop funkar med så gammal hårdvara. Värdelöst bios har den i övrigt som inte ger några inställningar i huvetaget bortsett från diverse boot-relaterat, men lyckades disabla turbo boost just via "maximum state" i power settings. Förhoppningsvis betyder detta att jag kan pressa fram ännu mer batteritid, o mer välfungerande kylning. Tack igen.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Självklart, men dessa var långt ifrån "de bästa"

Det var ett stort problem hos XPS 9550.

Det låter som att även deras nyare modeller har problem då. Blir till att hålla sig borta från Dell.

Jag ska inte uttala mig om kvaliteten på just dessa batterier, men rent generellt för litium-jon batterier gäller att man helst ska ha dom på ca 50-60% laddning, där mår de bäst. Så, om man man alltid har sin laptop med sladden i, så brukar det finnas en inställning för att få till just den effekten. Ska man ställa undan laptopen en tid så ladda den till 50-60% och stäng av den helt. Står den i standby så drar det ström och den blir till slut helt urladdad.

Det andra läget man ska undvika är helt urladdat, som definitivt är skadligt i längden för batterierna. Så, om enheten blir urladdad, ladda så snart som möjligt upp den igen. Det är också bättre att ladda den innan den gått helt ner i botten. Hellre fullt laddat än urladdat.

Sen bör man undvika att ladda batterierna när dom är extra kalla eller varma. Runt rumstemp helst.

Nu har ni säkert koll på detta de flesta, men lite påminnelse kan säkert inte skada.

Själv kör jag en del radiostyrt (miniracing med bilar) och lite flyg, och hanterar en del monster till batterier. LiPO-batterier med kapacitet på 6000 mAh och mer, som kan generera över 120A. Blir bra sprutt av det!
Dessa batterier lagrar vi och laddar i speciella tryck- och brandsäkrade laddpåsar då det händer att de kan börja brinna (mycket sällsynt, men dock). Påsen stänger inne branden och kväver den. Röken från sådana bränder är definitivt inte hälsosam.

Permalänk

Nu finns de på Dells hemsida. Inte helt billiga
17990kr i5-1035G1 8GB RAM 512GB SSD
20490kr i7-1065G7 16GB RAM 512GB SSD

Sen använder de fortfarande det trådlösa nätverkskortet Killer AX1650 som jag vet fortfarande har problem med att det tappar kontakten med den trådlösa routern ibland (inte så ofta).

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Barsk66:

Jag ska inte uttala mig om kvaliteten på just dessa batterier, men rent generellt för litium-jon batterier gäller att man helst ska ha dom på ca 50-60% laddning, där mår de bäst. Så, om man man alltid har sin laptop med sladden i, så brukar det finnas en inställning för att få till just den effekten. Ska man ställa undan laptopen en tid så ladda den till 50-60% och stäng av den helt. Står den i standby så drar det ström och den blir till slut helt urladdad.

Det andra läget man ska undvika är helt urladdat, som definitivt är skadligt i längden för batterierna. Så, om enheten blir urladdad, ladda så snart som möjligt upp den igen. Det är också bättre att ladda den innan den gått helt ner i botten. Hellre fullt laddat än urladdat.

Sen bör man undvika att ladda batterierna när dom är extra kalla eller varma. Runt rumstemp helst.

Nu har ni säkert koll på detta de flesta, men lite påminnelse kan säkert inte skada.

Själv kör jag en del radiostyrt (miniracing med bilar) och lite flyg, och hanterar en del monster till batterier. LiPO-batterier med kapacitet på 6000 mAh och mer, som kan generera över 120A. Blir bra sprutt av det!
Dessa batterier lagrar vi och laddar i speciella tryck- och brandsäkrade laddpåsar då det händer att de kan börja brinna (mycket sällsynt, men dock). Påsen stänger inne branden och kväver den. Röken från sådana bränder är definitivt inte hälsosam.

Har inte laddat på något annat sätt än andra laptops som inte fått uppsvällda batterier.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spiderweb:

Nu finns de på Dells hemsida. Inte helt billiga
17990kr i5-1035G1 8GB RAM 512GB SSD
20490kr i7-1065G7 16GB RAM 512GB SSD

Sen använder de fortfarande det trådlösa nätverkskortet Killer AX1650 som jag vet fortfarande har problem med att det tappar kontakten med den trådlösa routern ibland (inte så ofta).

Det är faktiskt ett litet brott mot mänskligheten att ta 18k för en dator med 8GB minne. Skäms de inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderweb:

Nu finns de på Dells hemsida. Inte helt billiga
17990kr i5-1035G1 8GB RAM 512GB SSD
20490kr i7-1065G7 16GB RAM 512GB SSD

Tack för länken!

Något dyrare än vad jag hade hoppats på. Förhoppningsvis blir Ubuntu-varianten lite billigare.

Den goda nyheten är att köpet av min två generationer gamla XPS 13" 9380 känns betydligt bättre just nu. Fick nästan ångest av att vara sista dagen på ångerrätten när 9300-modellen lanserades.

Permalänk

Har precis köpt en 7390 med sexkärnig i7:a /16 GB / 512 GB / FHD från USA för 11500 och blev lite nervös när Dell släppte den i princip perfekta laptopen 9300. Sen såg jag priset för motsvarande konfig för 9300: 20490 kr. Jag tror att jag klarar mig med den jag redan köpt.

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem

Någon som vet releasedatum nu i februari för XPS 13 med Ubuntu? Försöker hitta men utan framgång!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Johan_S:

Någon som vet releasedatum nu i februari för XPS 13 med Ubuntu? Försöker hitta men utan framgång!

Fråga i Dell forumet istället de brukar svara inom några timmar.

Permalänk
Medlem

Varför kan man bara välja den svarta i Sverige? Kommer den vita hit? Nån som vet eller har hört något? Lyckas inte hitta nån info.

Skrev till Dells support och fick till svar att de inte har nån säljsupport för privatpersoner utan hänvisar till hemsidan (där det inte står nånting). Gillar Dells maskiner men detta är fan rätt uselt.