Permalänk
Medlem

Sambon betalar hyran jag maten så brukar bli ungefär samma summa sen sparar försöker jag spara halva min lön en del i akiter en del på sparkontot bara.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

När vi var sambos hade vi separata konton och när det var dags för räkningar fördelade vi dem så att vi typ hade lika mycket kvar efter att de var betalade vilket innebar att den som tjänat mest den månaden betalade mer helt enkelt. Tog den enes pengar slut och den andra hade kvar så jämnade vi ut så båda hade igen. Vi planerade att slå ihop allting ganska länge men väntade tills vi gifte oss då det kändes enklast så t.ex i händelse av dödsfall eller liknande. När vi slog ihop allting satt vi oss och gick igenom löpande utgifter 6 månader bakåt samt skrev en lista över kostnader som kom mer sällan (bilskatt o.dyl) och drog upp en övergripande budget baserat på det.

Idag går allt in på samma konto och därifrån dras räkningar, fast sparande och en schablonsumma för månadens mat och placeras på sina respektive platser. Vi har separata kort för matkostnader och det känns väldigt skönt att veta att maten är betald oavsett vad som händer. Vi har även ett varsitt kortkonto och när vi ska köpa något flyttar vi pengar från lönekontot till kortkontot och när pengarna är slut så är de slut helt enkelt.

Då vi flyttade till hus rätt nyligen så sparar vi mindre än vi skulle kunna göra och "investerar" varje månad i vårt boende genom att köpa t.ex. möbler/färg/verktyg som vi behöver. Det är ganska sällan vi strikt pratar om pengar men desto mer pratar vi om vad vi vill/behöver/ska göra och vilka prioriteringar som då behöver göras. När något större ska köpas så att sparkontot behöver tas till så pratar vi om det så att vi är överens.

Spännande i såna här trådar tycker jag är hur väldigt olika lösningar som finns och hur vi får dem att fungera. Jag tror inte det finns någon lösningar som fungerar för alla då de flesta verkar ha en egen idé om vad som är "rätt" och inte tänker lämna den. Vi tyckte det var skönt att lämna det uppdelade tänket bakom oss men jag har också fått skumma blickar av flera personer jag pratat med när jag beskriver hur vi gör.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag och sambon har ett gemensamt konto dit båda löner går, och med var sitt kort kopplat till.
Det hade blivit väldigt orättvist med delad ekonomi då vi har fyra barn och hon har gått på mammaledighet med allihop.

Vi bor i hyresrätt fortfarande tyvärr. Vi ett lån på vardera bil, och ett blankolån från då vi var unga och dumma med kreditkort som amorteras rätt kraftigt numera för att bli av med det.
Vi lever väldigt 'från handen till munnen' och lägger ingenting undan för tillfället.
Förhoppningsvis får sambon snart fast jobb med en bättre inkomst så vi kan bli av med blankolånet och börja spara till hus istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

-Gör så mycket du kan själv, Sverige är ett extremt land med extrema skatter på arbete. Laga bilen /cykeln/datorn själv. Bygg om ditt kök/badrum/bygg ut huset själv. Extremt lönsamt och det blir bättre när du gör det själv än om någon osmart klåpare blir inblandad. Kan du absolut inte byta kranen själv, byt tjänster, laga grannens dator och låt honom fixa din kran.

Skrivet av twk:

Ett exempel: vi köpte nytt hus för ett par år sedan där endast grundmålad fasad ingick. Målning skulle kosta över 100 000 kr i arbetskostnad. Jag kan vara ledig rätt länge för den summan skattade pengar. Jag målade på kvällar, helger och en del av semestern. Det var slitigt och tog tid, men bra blev det och vi sparade väldigt mycket pengar!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker motsatsen, när vi flyttade så hade vi lite byggprojekt och målning. Tog hantverkarna 120 timmar att utföra, kostade ca 57k i arbetskostnad efter ROT. Jag hade helt klart behövt 200 timmar för att göra det själv inklusive all extratid som gått till att införskaffa material, ringa in en kompis till de tunga momenten osv.

Lägger jag 200 timmar på något värdeskapande kan jag få en markant bättre avkastning än 57k. Det kan vara allt från att slutföra certifiering, ta lite extra masterkurser, driva egna företagsprojekt eller helt enkelt acceptera ett jobb som kräver mer arbetstid men ger markant mer betalt.

Jag tycker helt enkelt att det viktigaste man kan investera sin tid i rent ekonomiskt är sig själv, på 200 timmar kan man göra rätt mycket som kan öka priset på ens tid markant när man säljer den, det har man igen resten av livet.

Permalänk

Vi har ungefär samma system som dig trådskaparen. Herregud vad komplicerade system en del har, och herregud vad jobbigt att föra in varenda transaktion i något excelark eller föra över pengar till ett konto vid varenda köp. Skulle inte stå ut en sekund med det 😄

Själv kör jag Tink som kartlägger alla köp, och har en ungefärlig budget men spelar roll om t.ex maten hamnar på 3000kr eller 3500kr en månad. Det viktiga är att vi har ungefärlig koll på vad pengarna går till och kan göra förändringar vid behov. Vi är ganska sparsamma av oss i grunden så det är gör vikten av att hålla stenkoll ännu mindre.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vi har ungefär samma system som dig trådskaparen. Herregud vad komplicerade system en del har, och herregud vad jobbigt att föra in varenda transaktion i något excelark eller föra över pengar till ett konto vid varenda köp. Skulle inte stå ut en sekund med det 😄

Själv kör jag Tink som kartlägger alla köp, och har en ungefärlig budget men spelar roll om t.ex maten hamnar på 3000kr eller 3500kr en månad. Det viktiga är att vi har ungefärlig koll på vad pengarna går till och kan göra förändringar vid behov. Vi är ganska sparsamma av oss i grunden så det är gör vikten av att hålla stenkoll ännu mindre.

Vissa älskar sådant pyssel.

Nej vi kör in våra pengar på ett gemensamt konto... sedan har vi nästan allt på autogiro. Smidigare kan det nästan inte bli.

Permalänk
Medlem

Jag tjänar ungefär 15k mer i månaden än min sambo så jag står för typ 80% och jag står som ägare på båda bilarna + huset, vi har ett samboavtal som gör att vid en separation har jag rätt till hela säljesumman på bostaden och hon får enbart rätt till 50% av vinsten när vinstskatt är betald + att jag står som ägare till 100% på bilarna pga inkomstskillnaderna.

Har förövrigt ungefär 5k att lägga på "skit" i månaden utöver allt det gemensamma och hon får behålla ungefär 2.5k för samma ändamål.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag har SEB som bank, och i SEB-appen kategoriseras alla transaktioner automatiskt. I stort sett alltid korrekt (tandläkaren klassades först som restaurang ), särskilt nu när jag korrigerat en del saker. Det gör det väldigt lätt att få en översikt för de olika utgiftskategorierna. Men det är förstås bara ett alternativ för såna som mig, singlar, där allt går genom samma bankkonto.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Tycker den kategoriserar 80% fel Sedan får man hålla koll på överföringar och återbetalningar själv då de annars normalt hamnar som utgifter. Men när man väl lärt den att kategorisera så blir det bättre.

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått hur pengar kan spela så stor roll. Vi är sambos, barn osv. Vi lever gemensamt liv. Ett varsitt lönekonto där personliga grejer dras, a-kassa o lite smått, resten gör in på ett gemensamt där allt gemensamt dras, boendekostnad, abonnemang för mobil (vi har familjeabb), mat osv. Vi tar det vi behöver från det, överskottet sparas på ett sparkonto när nästa lön kommer osv. Skiljer 13.000kr i lön mellan oss. Vi har båda samma syn på vad som är dyrt och inte och informerar när vi köper något speciellt. Kunde inte bry mig mindre om hon tex skulle spendera mer än mig en månad trots att jag tjänar mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@cyklonen: Tycker den kategoriserar 80% fel

Va? Jag har drygt 20 återkommande transaktioner per månad och kanske lika många till som är mer "slumpmässiga" som matinköp, kläder, prylar och liknande. Jag tror inte att jag korrigerat mer än ett par av dem. Några uddautgifter kan hamna fel (som t ex tandläkaren, se ovan), men jag blev väldigt förvånad över att nästan allt var korrekt när jag började använda mig av funktionen under hösten. Men kanske var det sämre för tidiga användare. Naturligtvis har de tidigare användarna gjort mycket av grovjobbet för att lära upp kategoriseringsalgoritmerna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Aldrig förstått hur pengar kan spela så stor roll.

Pengar spelar mindre och mindre roll ju större marginaler man har. När jag under många, många år var lågavlönad, var ekonomin nåt jag ständigt tänkte på och ofta oroade mig för. Ju mer lönen har ökat, desto mindre bekymmer blir pengarna. För folk som kanske pluggat tidigt i livet och sen börjat med ganska god lön direkt efter plugget, är det nog svårt att föreställa sig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Pengar spelar mindre och mindre roll ju större marginaler man har. När jag under många, många år var lågavlönad, var ekonomin nåt jag ständigt tänkte på och ofta oroade mig för. Ju mer lönen har ökat, desto mindre bekymmer blir pengarna. För folk som kanske pluggat tidigt i livet och sen börjat med ganska god lön direkt efter plugget, är det nog svårt att föreställa sig.

Jag tänker nästan varje dag att jag vill ha mer pengar, men vet samtidigt att jag inte har lika mycket som jag skulle vilja för att jag äter ute varje dag på lunch och även ofta under helger osv.

Har haft riktigt riktigt kass ekonomi en gång i tiden men nu är det ju annat. Jag tycker bara det är skumt att tänka så mkt på marginaler mellan två stycken sambos som delar ett liv tillsammans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Har haft riktigt riktigt kass ekonomi en gång i tiden men nu är det ju annat. Jag tycker bara det är skumt att tänka så mkt på marginaler mellan två stycken sambos som delar ett liv tillsammans.

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, det beror väl på hur man ser på förhållandet. Singel nu, som sagt, men har levt samboliv tidigare. Jag ser det som att bo tillsammans är ett nödvändigt ont för att få vara tillsammans. Om jag skulle inleda ett förhållande i dag skulle jag helst vara särbo. Träffas ofta, men ändå inte dela bostad. Då skulle ekonomierna också helt naturligt vara separerade.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Va? Jag har drygt 20 återkommande transaktioner per månad och kanske lika många till som är mer "slumpmässiga" som matinköp, kläder, prylar och liknande. Jag tror inte att jag korrigerat mer än ett par av dem.

Har haft appen i flera år och den har oftast fått för sig att kategorisera det mesta som Äta ute (äter ute varje dag, mer eller mindre), tills jag ändrat de till det rätta. Möjligen beror det på varifrån samt hur (paypal, mastercard...) hur bra den lyckas. En del prenumerationer känns inte igen och kategoriseras fel varje gång. Så mer eller mindre så har jag kategoriserat allt själv och generellt fungerar det på de få återkommande räkningarna och subscriptions, men den lyckas inte klura ut nya saker så bra. Sedan beror det väll lite på vad för kategori saker och ting bör hamna i, vilket är lite personligt. Shopping, nöje och fritid, övrigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tycker motsatsen, när vi flyttade så hade vi lite byggprojekt och målning. Tog hantverkarna 120 timmar att utföra, kostade ca 57k i arbetskostnad efter ROT. Jag hade helt klart behövt 200 timmar för att göra det själv inklusive all extratid som gått till att införskaffa material, ringa in en kompis till de tunga momenten osv.

Lägger jag 200 timmar på något värdeskapande kan jag få en markant bättre avkastning än 57k. Det kan vara allt från att slutföra certifiering, ta lite extra masterkurser, driva egna företagsprojekt eller helt enkelt acceptera ett jobb som kräver mer arbetstid men ger markant mer betalt.

Jag tycker helt enkelt att det viktigaste man kan investera sin tid i rent ekonomiskt är sig själv, på 200 timmar kan man göra rätt mycket som kan öka priset på ens tid markant när man säljer den, det har man igen resten av livet.

Jag menar att det är bra att göra själv när man tjänar/sparar på det. I mitt fall med målning av hus sparade jag säkert 60 000 - 70 000 kr på att måla själv, istället för att leja bort målningen och jobba under tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har SEB som bank, och i SEB-appen kategoriseras alla transaktioner automatiskt. I stort sett alltid korrekt (tandläkaren klassades först som restaurang ), särskilt nu när jag korrigerat en del saker. Det gör det väldigt lätt att få en översikt för de olika utgiftskategorierna. Men det är förstås bara ett alternativ för såna som mig, singlar, där allt går genom samma bankkonto.

Det funkar liknande med Swedbank-appen. Det är skitsmidigt.

Känns lite riskabelt annars att låta en extern app ha tillgång till sin bank (för de som ej får funktionen av sin bank), eller hur nu andra har löst det genom andra appar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Då sambon tjänar avsevärt mindre delar vi upp det såhär:
Jag står för alla räkningar, dvs boendekostnader, försäkringar, elräkning, bilskatter, tv, Netflix, internet etc.
Sambon köper in maten. Sambon är fri att reglera matkvalitét/ändra andel egna fickpengar om det behövs.

Det som blir över från min lön fördelas ungefär 33% till ett "shit det gick sönder" konto, bilrep, mindre renovering etc.
33% till ISK
33% "slit & släng" dvs om vi äter ute, gemensamma nöjen, bensin, presenter, etc etc

Märkligt upplägg kanske men det fungerar

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

Intressant tråd tanke på att jag ska styra upp nu nya året med ekonomin.
Pluggat 2 år och varit springvikarie så man haft obalans i slantarna.

Så nu med fastjobb med helt OK lön så vill man finlira det sista.
Någon som har lust att dela med sig av sina excel-mall man kan titta och se ifall man kan nyttja det själv att kunna föra kalkyl över pengarna

God fortsättning till er alla

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Entusiast

Jag är ensamstående och har ett väldigt billigt konsumtionsmönster efter att ha pluggat utan något fast jobb fram tills för ett år sedan, så någon budget har jag aldrig känt något behov av. Det passar inte heller min personlighetstyp då jag skulle känna mig alldeles för instängd om jag strängt hade allokerat X antal kronor till t.e.x mat för en månad. Om jag anser att jag behöver eller "villhöver" något så köper jag det där och då utan några bestämda ramar helt enkelt. Med det sagt följer jag upp hur jag faktiskt har spenderat för att bilda mig en uppfattning om hur mönstret ser ut över en längre tid.

Samma gäller egentligen min strategi för framtida boende. Jag bor idag i hyresrätt men ämnar att köpa en bostadsrätt någon gång framöver. Det traditionella sättet att få ihop kontantinsatsen är ju att ha en hög sparlåga under 1-2 år och försöka skydda pengarna från inflation med ett fast sparkonto. Jag kör istället så att jag kastar in 100% av sparpengarna på börsen och låter ekonomin bestämma åt mig. Blir det ett år á la 2019 på börsen så blir det ett tidigare bostadsköp än tänkt. Blir det istället finanskris/recession köper jag istället nya aktier billigt och rycker på axlarna.

Man kan väl summera min ekonomi som "Jesus take the wheel!" fast på ett ansvarsfullt sätt. Jag skulle aldrig skuldsätta mig utöver ett bolån/studielån!

Typos
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Sambo sedan dryga 15 år. Inget gemensamt konto för min andra hälft är sämre på att hålla i pengar. Hon har andra bra egenskaper.
Jag tjänar väl några tusen mer men vi försöker göra det så rättvist som möjligt. Vill hon köpa något så stoppar jag henne inte.
3 barn, den yngsta är nog den dyraste hittills 😜 (flicka)

Bor i villa och har sommarstuga. Billån. Vi lägger undan pengar varje månad som ska täcka allt förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Jag tjänar aningen mer än sambon. Vi har 3 barn, bor i radhus.
Har ingen gemensam ekonomi i den bemärkelse att vi har ett gemensamt konto, men tankesättet är desamma. Räkningar betalas först, utgift för mat (som förövrigt är för j**vla mycket), samt kostnader kring barnen (kläder, träningsavgifter mm). Detta betalas från enderas konto och den andre skjuter till om ena partnern tar ngt stort inköp.

Skulle behöva se över mängden utgifter och bli bättre, för det blir många bäckar små...

Har som nämndes tidigare i tråden en bil som jag köpt in (avbetald), samt att jag gick in mer i boendet och detta regleras via samboavtal då vi inte är gifta.

Visa signatur

🖥Intel Core i5-8600k / Asus ROG Strix Geforce GTX 1080 8gb / Asus Prime Z370-A / 2x Corsair Vengeance LPX 16gb / Samsung 970 EVO 500gb / 1TB HDD / Seasonic Focus+ 750W / Noctua NH-U12S / Fractal Design C

🖥 Ryzen 5 3600 / RTX2060 / Asus ROG Strix B450-F / HyperX Fury rgb 6gb 3200MHz / Kingston A200 1tb / Coolmaster Hyper 212 Black Edition / Corsair TX550M 80+ gold / Phanteks Eclipse P400A

🖥 Razer Blade Base 15"

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo delar på alla gemensamma kostnader 50/50, vi har inget gemensamt konto. Vi har ett delat volvokort med varsitt kort, där vi tankar bilarna samt handlar alla gemensamma saker med och delar den räkningen rakt av, får lite bonus tillbaka i värdecheckar på bensinräkningen tror det är 1% på bränsle och 0.5% på allt annat man handlar i andra affärer. Bilarna vi har står var och en för, med skatt, försäkring, service men bränslet delar vi på. Vi tycker det fungerar bra, vi har aldrig någonsin bråkat om pengar. Vi båda får väl ungefär lika mycket kvar på kontot varje månad.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Så nu med fastjobb med helt OK lön så vill man finlira det sista.
Någon som har lust att dela med sig av sina excel-mall man kan titta och se ifall man kan nyttja det själv att kunna föra kalkyl över pengarna

Är rätt simpelt en kolumn per månad, sen rader du summerar:
Inkomst1 +
Inkomst2 +
Inkomst3 +
o.s.v.
Utgift1 -
Utgift2 -
Utgift3 -
o.s.v.
Sparande1 -
Sparande2 -
o.s.v.
Summa av alla rader +-

Sen kan du summera alla kolumner årsvis för att se års-inkomst/kostnader/sparande.

Vi kör alla betalningar på kreditkort med bonus (som vi enbart använder som betalkort, d.v.s. betalar hela saldot i slutet av månaden för att slippa deras hemska räntor) som sen förs in löpande när man tömmer plånboken på kvitton på separat flik som summerar in i en "kortrad" i den övergripande budgeten, så man enkelt ser om det finns utrymme (eller inte) kvar den månaden.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Sambos sedan 10 år. Jag tjænar mer æn dubbelt så mycket som min sambo, men vi gør det enklast møjligt och delar på allt. Æger huset 50/50, bilen 50/50 osv. All inkomst går rætt in på ett familjekonto, och dærifrån dras det varje månad pengar till ett ræknings- och amorteringskonto och ett sparkonto før semester, barnen och så vidare. Så behåller vi 2000 var i fickpengar.

Barnbidrag sparas i fonder. Har en stor 'rainy day buffer' som vi alltid ser till att hålla vælfylld. Resten går till amortering på gigantiskt huslån och studielån.

Har øversikt i ett excel-ark med alla fasta utgifter. Går plus ca 5000 i månaden, efter fickpengar...hadde gærna haft lite større marginaler dær.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo tjänar tillräckligt bra för att det inte ska vara några problem med att betala lika mycket (även om det kan skilja lite i lön emellanåt, min sambo kan gå jourer).

Vi betalar en fast summa till ett gemensamt betalkonto för alla återkommande utgifter (7500 kr/person till ränta, amortering, avgift, el, värme, bilförsäkring etc.). Sedan sätter vi in 7500 var till ett gemensamt betalkort som vi använder till gemensamma utgifter som t ex. mat, shopping, hotell, resor, bränsle och annat.

Sedan har vi ibland gemensamma sparmål, t ex. till ett stundande bröllop som vi gemensamt sparar till, var tidigare 10 000/person men nu är vi färdiga med det.

Efter att dessa "utgifter" är lösta så sparar vi även privat och löser eventuella privata utgifter genom egna medel, men vi har båda väldigt god insyn i varandras ekonomi, beslut av större karaktär (även om de bekostas med t ex. mina egna pengar) stäms av med varandra. Främst för att vi ju sparar till ett framtida dyrare boende (hus), så att göra stora inköp känns som något gemensamt.

Vi har båda två en rejäl buffert och investerar/sparar på egna håll, jag investerar i aktier/fonder medan min sambo har sina pengar på ett sparkonto med lite ränta i vart fall.

Permalänk
Medlem

Är ensamstående och använder 3 konton. Om mitt lönekonto är tomt vid löning:

Först avsätter jag en fix summa pengar till sparkonto 1 efter att lönen trillat in på lönekontot
Sedan betalar jag räkningarna och spenderar under månadens gång.
I det tredje steget så för jag över kvarstoden till sparkonto 2. Sparkonto 2 är till för att bekosta större inköp som inte täcks av en månadslön, tex resor, kanske en ny laptop eller vad det nu kan bli.
Repeat

Permalänk
Medlem

Sambo sedan några år tillbaka, 1 barn. Skiljer 30 % i lön mellan oss. Allting in på ett konto. Sedan dras alla fasta avgifter, t.ex. mat, amortering, ränta, bil osv. Vi har några olika konton på vår bank för att kunna hålla koll på vår ekonomi. Min sambo är en Excelnörd, vilket innebär att hon har koll på alla våra utlägg.

När alla fasta kostnader är dragna får vi vardera en egen summa till våra privata konton. Av denna summa investerar vi båda privat. Det utgör ca: 7.5% vardera av vår totala nettoinkomst. Vi vill båda investera mer men pga oklar boatadsmarknad i vårat område amorterar vi mer på bolånen just nu. Måhända det visar sig vara fel val :).

Ni andra som har köpt boende, hur stor del av hushållets nettoinkomst investerar ni? Ser ni även amorteringen som en investering?

För övrigt så har min syn på delad ekonomi förändrat sig markant efter att vi bestämde oss för att försöka skaffa barn. Känns självklart att vi delar på allting!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vi lägger ihop alla inkomster. Drar av alla utgifter och delar på det som är kvar. Kan inte bli enklare. Vi spar även 1000kr varje månad till oförutsägbara utgifter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Har ett excel dokument med alla fasta avgifter,s när jag ser löne speccen för månaden så justerar jag sparandet därefter så att jag ökar på sparandet på börsen och eventuellt kortare sparmål. Är sambo men hon studerar så jag står för maten och allt för hunden, bensin osv. Så när hon går ut här snart så blir det ett gäng tusenlappar som frias, då blir det ännu mer sparande till att köpa hus! Vi kommer ha liknande inkomst så vi kommer splitta så vi betalar ungefär lika, vi är inte jättepetiga med det, så länge vi betalar någorlunda lika. Har ett nöjes konto med där jag för över en viss peng varje månad som jag gör vad jag känner för, spel, film osv.

Har flera sparmål också, de nuvarande

Börsen/tidig pension
Hus
Ny dator
Bil

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2