AMD lanserar Ryzen 4000-serien "Renoir" för bärbara datorer på CES 2020

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Ryzen 4000-serien "Renoir" för bärbara datorer på CES 2020

Med åtta kärnor Zen 2 och integrerad Vega-grafik på blott 15 W tar AMD sikte på bärbara datorer med Ryzen 4000-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag drömmer om typ en NUC med en Ryzen 7 4800U och 15w tdp... Det hade varit så nice 🙏🏻🍀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Fanns där ingen information om desktop APU?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Äntligen bra alternativ på bärbart från Amd 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Fanns där ingen information om desktop APU?

Nej, inget om Ryzen 4000-seriens APU:er eller Zen 3 för den delen heller. Antagligen då Zen 2 är så färsk samt att de först vill få in sin fot i marknaden de fortfarande ligger lite efter i - laptops.

Förhoppningsvis får vi veta mer via läckor fram till Computex i maj i år!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Åh. Nu blev det tufft.... Jag suttit och sneglat på den nya dell XPS 13" som släpps nu i januari/februari.

Detta gör kanske att man borde vänta...eller? Någon som kan vägleda?

Permalänk
Medlem

Det låter ju perfekt för mig som har planer på att blocka upp en bärbar speldator för resande under våren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Åh. Nu blev det tufft.... Jag suttit och sneglat på den nya dell XPS 13" som släpps nu i januari/februari.

Detta gör kanske att man borde vänta...eller? Någon som kan vägleda?

För egen del har jag väntat på något i stil med vad de visade, dvs en laptop med både processor och grafikkort från AMD.
Kombinationen 4800H och 5600M ser ut som det jag vill ha.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Förutom att jag är glad att AMD nu antagligen kommer att ha riktigt bra CPU:er för bärbara datorer, så såg jag även att Dell var med på hörn i deras slides under uppvisningen.

Förhoppningsvis innebär det att Dell inte missar tåget och sitter kvar på Intel. Gillar deras XPS-serie och hade varit trevligt att se att AMD hittade dit med tiden.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phoenix4m:

Jag drömmer om typ en NUC med en Ryzen 7 4800U och 15w tdp... Det hade varit så nice 🙏🏻🍀

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer sannolikt! Frågan är bara när.

https://www.sweclockers.com/nyhet/28693-amd-presenterar-intel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Nej, inget om Ryzen 4000-seriens APU:er eller Zen 3 för den delen heller. Antagligen då Zen 2 är så färsk samt att de först vill få in sin fot i marknaden de fortfarande ligger lite efter i - laptops.

Förhoppningsvis får vi veta mer via läckor fram till Computex i maj i år!

Jag tror att AMD inte känner sig så desperata att de måste stjäla Intels åska just nu. ZEN 2 står sig mycket bra och det är nog inte värt att riskera att presentera en fantastisk uppföljare som kan få
försäljningen att redan nu dala om folk väntar till den nya ska släppas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Jag tror att AMD inte känner sig så desperata att de måste stjäla Intels åska just nu. ZEN 2 står sig mycket bra och det är nog inte värt att riskera att presentera en fantastisk uppföljare som kan få
försäljningen att redan nu dala om folk väntar till den nya ska släppas.

Skickades från m.sweclockers.com

Så är det såklart. Logiskt. Vad man sett hittils så säljer ZEN2 riktigt bra och folk är nöjda, Att i nuläget släppa nyheter som får folk att ta bort fingret från köpknappen vore inte så smart affärsmässugt. Bättre att de väntar på att Intel lanserar 10000-serien för desktop, vars prestanda går att förutsäga mer eller mindre 100% eftersom klockfrekvenser, arkitektur etc refan är kända. Då kan de presentera Zen3 och visa snygga grafer på hur 4000-serien står sig mot 10000-serien som (förmodligen) kommer få folk att välja Zen3 istället för Intel's 10000-serie, så att de avvaktar med nyheter om Zen3 är ett marknadstaktiskt beslut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att så många modeller saknar SMT, speciellt med tanke på att det ökar prestandan ganska mycket med väldigt liten ökning av strömförbrukning. En billig 4C/8T-modell hade nog passat bättre till många vanliga laptopanvändare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite trist/fult av AMD att kalla det för 4000-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

AMD gjorde annars ett ganska "intressant" påstående under sin CES-presentation:

Citat:

"What's really remarkable about the [AMD Ryzen 7] 4800H is that it's delivering even faster performance than a desktop processor [Intel i7-9700K], and it's doing it at 45 Watts"
(Frank Azor, AMD, Chief Architect of Gaming Solutions)
Länk till rätt ställe i videon

AMD påstår alltså att deras laptop-processorer är bättre på gaming än en i7-9700K! Vid första anblick verkar detta inte passera BS-testet. (Undrar vad AMD hittat på isåfall, kanske har de strypt Intel i7-9700K till 95W artificiellt?)

Men jag undrar ändå, om vi för en stund ignorerar att detta luktar BS lång väg, kan det vara så att den monolitiska designen som Renior har jämfört med Matisse (Zen 2 på desktop) innebär att detta faktiskt kan vara sant p.g.a. lägre I/O-latens?

Ser fram emot oberoende tester.

Permalänk
Medlem

@pv2b:
Om vi tittar sweclockers test av 3700x där vi kan jämföra 9700k, 2700k med många andra så ligger 9700k på 18790 fysikpoäng (det AMD jämför på) och 2700x (zen 2 95W) har 21739 vilket är mest med hjälp av SMT.
https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...
Fysikpoängen verkar skala väldigt bra med SMD och kärnor och intel 9900k ligger lika med 3700x i samma test, båda 8/16.
Lite lägre klockfrekvens på AMD mobil prollen och vi kan nog få de siffrorna AMD visar.
Känns inte helt off tycker jag, de har bara valt ett bra test

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av infigo:

@pv2b:
Om vi tittar sweclockers test av 3700x där vi kan jämföra 9700k, 2700k med många andra så ligger 9700k på 18790 fysikpoäng (det AMD jämför på) och 2700x (zen 2 95W) har 21739 vilket är mest med hjälp av SMT.
https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...
Fysikpoängen verkar skala väldigt bra med SMD och kärnor och intel 9900k ligger lika med 3700x i samma test, båda 8/16.
Lite lägre klockfrekvens på AMD mobil prollen och vi kan nog få de siffrorna AMD visar.
Känns inte helt off tycker jag, de har bara valt ett bra test

Ah, okej. Så enkelt var det ju, jag observerade inte att det stod "Firestrike physics" på sidan! Ja, det är ju inte direkt ett representativt för spelprestanda i stort.

Om vi gör lite enkel matte baserat på Sweclockers testresultat för en i7-9700K, delar med 1,26 och multiplicerar med 1,39 så hamnar vi på 20 728 poäng (+/- ganska mycket så klart, p.g.a. att vi inte vet exakta testförhållanden!)

Eller uttryckt på ett annat sätt, 14% långsammare än en Ryzen 7 3700X med samma antal kärnor/trådar. Vilket förklaras av lägre klock.

D.v.s. ingen magisk förbättring p.g.a. monolitisk design, utan bara marketing-BS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

AMD gjorde annars ett ganska "intressant" påstående under sin CES-presentation:

https://i.imgur.com/ymzWXqI.png

AMD påstår alltså att deras laptop-processorer är bättre på gaming än en i7-9700K! Vid första anblick verkar detta inte passera BS-testet. (Undrar vad AMD hittat på isåfall, kanske har de strypt Intel i7-9700K till 95W artificiellt?)

Men jag undrar ändå, om vi för en stund ignorerar att detta luktar BS lång väg, kan det vara så att den monolitiska designen som Renior har jämfört med Matisse (Zen 2 på desktop) innebär att detta faktiskt kan vara sant p.g.a. lägre I/O-latens?

Ser fram emot oberoende tester.

Bättre GPU i AMDn.
Edit: Va inget, missade att det stod Firestrike Physics. Trodde de syftade på FPS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

För egen del har jag väntat på något i stil med vad de visade, dvs en laptop med både processor och grafikkort från AMD.
Kombinationen 4800H och 5600M ser ut som det jag vill ha.

Ok. Jag är inte ute efter en gaming-laptop. Lite "krut" kan det gärna få vara i den så att den orkar driva extern skärm med hög upplösning men mycket mer än så behövs inte.

Många cores här men vet inte om jag behöver det. Kommer använda den för jobb så den kommer att bygga och kompilera en del men 16 trådar vette fasen om jag behöver...

Permalänk
Medlem

4600U kommer nog att sälja som smör

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk

Hur bra prestanda kommer den integrerade GPUn egentligen att leverera för gaming?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ryzen 4000 U serien tillsammans med Thunderbolt stöd och du har en perfekt 3-1 dator.

Laptop.
Surplatta.

och Stationär Dator ihop med Thunderbolt kopplad GPU.

för de flesta Gamers behövs inte en traditionell Stationär gaming pc längre.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

Jag tänkte att AMD kommer visa upp någon laptop, lite bättre prestanda och sedan händer inte mer.
Sedan visar de prestanda bra över vad jag förväntade mig och tillverkare visar och pratar om en uppsjö modeller som skall komma. Lite överraskad blev jag nog.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Otroligt bra att AMD nu på allvar torde kunna konkurrera med Intel på processorer för bärbara datorer! 2020 kommer kunna bli ett mycket bra år också för att Intel börjar få fart på tillverkningen av10nm processorer och deras bästa kommer att finnas på fler och fler datorer samtidigt som AMDs konkurrens kommer göra att priserna kan pressas!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellscreame:

Ryzen 4000 U serien tillsammans med Thunderbolt stöd och du har en perfekt 3-1 dator.

Laptop.
Surplatta.

och Stationär Dator ihop med Thunderbolt kopplad GPU.

för de flesta Gamers behövs inte en traditionell Stationär gaming pc längre.

Problemet är att Thunderbolt kräver en licens från Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Problemet är att Thunderbolt kräver en licens från Intel.

Intel släppte väl på det för några år sedan, för att öka användningen? Eller var det bara kontakten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Intel släppte väl på det för några år sedan, för att öka användningen? Eller var det bara kontakten?

Skickades från m.sweclockers.com

Kontakten är väl rent fysiskt "bara" en USB-C?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nja är lite mer än så men Ryzen 3000 serien finns med Thunderbolt på desktop sidan.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix4m:

Jag drömmer om typ en NUC med en Ryzen 7 4800U och 15w tdp... Det hade varit så nice 🙏🏻🍀

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för den drömmen, tanken att ha en sån liten krabat bakom skärmen till landatorn hade varit en fröjd!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ah, okej. Så enkelt var det ju, jag observerade inte att det stod "Firestrike physics" på sidan! Ja, det är ju inte direkt ett representativt för spelprestanda i stort.

Om vi gör lite enkel matte baserat på Sweclockers testresultat för en i7-9700K, delar med 1,26 och multiplicerar med 1,39 så hamnar vi på 20 728 poäng (+/- ganska mycket så klart, p.g.a. att vi inte vet exakta testförhållanden!)

Eller uttryckt på ett annat sätt, 14% långsammare än en Ryzen 7 3700X med samma antal kärnor/trådar. Vilket förklaras av lägre klock.

D.v.s. ingen magisk förbättring p.g.a. monolitisk design, utan bara marketing-BS

Jim på AdoredTV tar upp just detta och hytter näven lite åt AMD för att de fular sig, med all rätt. De behöver inte göra detta för att visa sin dominans.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com