Ni som gjort ögonoperation värt? besvär? rekommenderat?

Permalänk
Medlem

@andra94:

Jag valde skit i allt. Har haft ett flertal kollegor inom vården som har igenomgått laserbehandling för lite olika saker med ögonen, och flera har fått långdragna biverkningar där dom har fått ta ögondroppar/gel för bland annat ögontorrhet vilket dom inte hade innan.

Finns det någon särskild anledning till att du överväger att ta risk för biverkningar över kontaktlinser/glasögon?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Andra94 har nog redan tagit sitt beslut vid det här laget då tråden är från 2017 :), men skulle vara skoj att höra hur det gick (om nu operationen genomfördes).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av HoboCop:

@andra94:

Jag valde skit i allt. Har haft ett flertal kollegor inom vården som har igenomgått laserbehandling för lite olika saker med ögonen, och flera har fått långdragna biverkningar där dom har fått ta ögondroppar/gel för bland annat ögontorrhet vilket dom inte hade innan.

Finns det någon särskild anledning till att du överväger att ta risk för biverkningar över kontaktlinser/glasögon?

Skrivet av matt76:

Andra94 har nog redan tagit sitt beslut vid det här laget då tråden är från 2017 :), men skulle vara skoj att höra hur det gick (om nu operationen genomfördes).

Operationen gick bra och har inga problem överhuvudtaget - 4k UHD på mina ögon nu

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Andra94 har nog redan tagit sitt beslut vid det här laget då tråden är från 2017 :), men skulle vara skoj att höra hur det gick (om nu operationen genomfördes).

Ha! Det missade jag helt XD

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Funderar själv på det, men tvekar som f*n...hatar linser och glasögon - än så länge klarar jag mig utan, men skyltarna på längre avstånd är suddiga, f*n...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Jag behöver fixa mina ögon. kan inte ens spela spel knappt. Jag har råd men inte kul att se prislappen om det nu kostar runt 25K. Har blivit snabbt suddigare på några månader. Ena ögat ser klart sämre än det andra

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Alltså, man har så svårt att bestämma sig, visst är det dyrt, men blir det bra så är det värt det kan jag tycka. Man har hört också berättelser där det har blivit fel...noterade att en kille på jobbet, som jag vet att han har gjort laseroperation för ca 8 år sen hos en av de stora aktörerna (som börjar på M) numera har glasögon. Ska fråga honom när jag för tillfälle varför..Mardrömmen är att punga ut en massa pengar och sen ändå få bära glasögon...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Kolla upp övningar för hur man stretchar ögonmusklerna. Även om jag aldrig låg så illa till att jag behövde glasögonen så gick jag från småsuddiga skyltar på ca 25m till fokus så långt ögat kan nå. Detta bara två veckor efter att daglig stretching av ögonen. Ögat är en muskel, den behöver underhållas och stretchas regelbundet som resten av din kropp. Alltid värt att testa innan man börjar skära och ha sig.

Vaddå för övningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Har blivit snabbt suddigare på några månader.

Har du haft optiker eller ögonläkare som kollat på det? Hastiga synförändringar kan ha en hel del orsaker som både kan behandlas och kan vara mycket akuta för att undvika permanenta besvär. Det är mycket ovanligt att synen förändras såpass drastiskt att man märker av det på bara några månader.

För trådens skull: Alla jag vet som gjort ögonlaser (en handfull) säger att det enda de ångrar är att de inte gjorde det tidigare. Även de som fick lindriga besvär. Den som fick mest besvär fick ta ögondroppar dagligen i ett år, men oavsett är ju det smidigare än att plocka med linser dagligen resten av livet.

Permalänk

Jag opererade mig med Lasik ~1998 i CLC Ryhov Jönkping. Hade -8.5 och fick +0.5/-0.5. Kan tycks vara bra resultat men jag fick en del synproblem som är lite svåra att beskriva kortfattat och det går inte att fixa med glassögon eller ny operation. Orsaken är förmodligen att hornhinnan blev för tunn. Jag ångrar operation.

Idag kan man mäta hornhinnans tjocklek och man har mer erfarenhet. Samtidigt så vill dom sälja sin produkt så man kan inte enbart lita på säljaren (läkaren). Väldigt tveksamt om man ska operera om man har ett stort synfel. Känns som en onödig risk om man har ett litet synfel. Kanske -1.5 till -6 är lämpligt för operation?

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Jag opererade mig med Lasik ~1998 i CLC Ryhov Jönkping. Hade -8.5 och fick +0.5/-0.5. Kan tycks vara bra resultat men jag fick en del synproblem som är lite svåra att beskriva kortfattat och det går inte att fixa med glassögon eller ny operation. Orsaken är förmodligen att hornhinnan blev för tunn. Jag ångrar operation.

Idag kan man mäta hornhinnans tjocklek och man har mer erfarenhet. Samtidigt så vill dom sälja sin produkt så man kan inte enbart lita på säljaren (läkaren). Väldigt tveksamt om man ska operera om man har ett stort synfel. Känns som en onödig risk om man har ett litet synfel. Kanske -1.5 till -6 är lämpligt för operation?

Just för kraftigt närsynta är det väl ICL och RLE som gäller då man opererar in en lins och RLE för äldre över 40 år där man byter ut ögat naturliga lins.

Laser är väl allmänt inte ett bra alternativ för kraftigt närsynta -8.5 är nog definitivt för mycket för en laser operation.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Just för kraftigt närsynta är det väl ICL och RLE som gäller då man opererar in en lins och RLE för äldre över 40 år där man byter ut ögat naturliga lins.

Laser är väl allmänt inte ett bra alternativ för kraftigt närsynta -8.5 är nog definitivt för mycket för en laser operation.

Helt korrekt @Anders9110

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kdk_warhead:

Jag opererade mig med Lasik ~1998 i CLC Ryhov Jönkping. Hade -8.5 och fick +0.5/-0.5. Kan tycks vara bra resultat men jag fick en del synproblem som är lite svåra att beskriva kortfattat och det går inte att fixa med glassögon eller ny operation. Orsaken är förmodligen att hornhinnan blev för tunn. Jag ångrar operation.

Idag kan man mäta hornhinnans tjocklek och man har mer erfarenhet. Samtidigt så vill dom sälja sin produkt så man kan inte enbart lita på säljaren (läkaren). Väldigt tveksamt om man ska operera om man har ett stort synfel. Känns som en onödig risk om man har ett litet synfel. Kanske -1.5 till -6 är lämpligt för operation?

Jag har samma synfel och just det du säger är det jag oroar mig för mest. Men, precis som du säger, så har det ju kommit många nya tekniker och typ Memira erbjuder väl gratis konsultering så det kanske inte hade skadat att få en åsikt i alla fall känner jag...?

Permalänk

Jag har linser på -6.5 och -7 plus astigmatism, och går i tankar kring laser. Har någon med liknande brytningsfel gjort en ögonoperation, och kan berätta hur det gick? Inte varit inne på konsultation än, men tänker att man bara förlorar på att vänta för länge (är nu 25 år). Synen har varit stabil senaste åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Jag har samma synfel och just det du säger är det jag oroar mig för mest. Men, precis som du säger, så har det ju kommit många nya tekniker och typ Memira erbjuder väl gratis konsultering så det kanske inte hade skadat att få en åsikt i alla fall känner jag...?

Ganska säker på att Memira köpte CLC kliniken i Jönköping. Har själv varit på Memira i Kalmar för att försöka lista ut vad som är fel. Det var dom som kom fram till hornhinnan förmodligen har blivit för tunn (det var kanske 15 år efter operationen). Det var en gratis konsultation men dom ville inte ge mig något skriftligt på vad som var fel även om jag erbjöd mig att betala för det (kunde vara bra att ha vid köp av glasögon ifrån en optiker). Vanliga optiker blir helt ställda om ögat inte är ett standard öga...
Memira ville av förståeliga skäl inte göra en ny operation eftersom det innebär att hornhinnan bli ännu tunnare. Jag fick ett got intryck av Memira och av läkarens kompetens/ärlighet så även om jag är besviken på CLC i Jönköping så tycker jag att Memira kan vara ett bra val.

En gratis konsultering på Memira är säkert ett bra första steg.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Jag har också opererat, körde något som kallades NoCut hos Vårda ögonklinik, 15000 spänn totalt för båda ögonen och ångrar mig inte en sekund. Detta var väl 6-7 år sedan tror jag.

Visa signatur

E det så?

Permalänk

Har gjort operation på Memira, den dyra varianten som läker över natten. Kostade runt 36 000 om jag minns rätt.

Har inte fått några bieffekter som jag tänkt på, har vant mig isf.

Jag var inte ett dugg orolig inför operationen och den gick på bara någon minut. MEN efteråt blev jag faktiskt orolig när jag satt i det mörka rummet. Fick en sådan enorm smärta och hade som tur en kompis med mig som hjälpte mig leda mig till bilen och droppa i vid-behov bedövning. Jag var kaxig innan och sa att den inte behövs men JÄKLAR va ont det gjorde. När jag äntligen lyckades somna så sov jag och vaknade återställd och kunde köra bil.
Tog ca en månad tills synen blev perfekt.

Fick olyckligt en maginfluensa bara några dagar efter operationen och det var nog hyfsat nära att ögonen blev för uttorkade. Optikern sa på återbesöket att jag var väldigt torr men att det var OK. Skönt.

Vissa får tydligen inte ont alls. De flesta får inte så ont som jag fick så bli inte avskräckta.

Har en kod om någon vill ha en gratis undersökning. Skriv PM

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Har du haft optiker eller ögonläkare som kollat på det? Hastiga synförändringar kan ha en hel del orsaker som både kan behandlas och kan vara mycket akuta för att undvika permanenta besvär. Det är mycket ovanligt att synen förändras såpass drastiskt att man märker av det på bara några månader.

För trådens skull: Alla jag vet som gjort ögonlaser (en handfull) säger att det enda de ångrar är att de inte gjorde det tidigare. Även de som fick lindriga besvär. Den som fick mest besvär fick ta ögondroppar dagligen i ett år, men oavsett är ju det smidigare än att plocka med linser dagligen resten av livet.

Nej jag har inte det. Får bli snarast. Jag har egentligen sett lite suddigt sedan jag höll på med lösningsmedel på 80 talet, men nu är det värre än någonsin

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Opererade ögonen för kanske sisådär 10 år sen (FS-Lasik). Bästa valet jag har gjort

Permalänk
Skrivet av andra94:

Hejsan sitter lite o velar mellan att göra en operation eller inte. Jag lider av en normal närsynthet så därav tror jag inte operationen blir alltför dyr och komplicerad. Så lite allmäna rekommendationer? Jag är 23 vårar bör jag vänta tills 25? Gör dom undersökning om man ev har någon ögonsjukdom innan operation eller förväntar dom sig att man besökt en läkare innan?

Rekommenderade kliniker för detta? Vilken använde ni?

//Förvirrad 23 åring som måste köra linser för att jag hatar glasögon

Hej, vilken behandling valde du? LASEK/LASIK samt vem gjorde behandlingen?

Permalänk
Skrivet av AppendixSE:

@andra94:

Opererade mina ögon 2008. Hade rätt kraftigt brytningsfel på vänster och -3,75. På höger -2,5

Det enda negatigva är att mörkerseendet försämrades. Jag hade extremt bra sådant innan och efteråt blev det mer normalt.
Hade lite "aura" runt starka ljuskällor första året men nu har det gått bort.

Kollade synen häromveckan då det är dags för läs/terminalglasögon. Har fortfarande 1,2 bifokalt.

Känslan att vara utan glasögon och slippa pilla med linser är enorm!

Min enda rekommendation är att gå till en av de stora seriösa. Om de gör andra ögonoperationer än bara laser så betyder det att de är "in it for the sjukvård" och inte bara pengarna från laser.
Jag kan rekommendera Globen Eye Clinic som gjorde min. Kostade 23.000 för båda ögonen.

Just ja. Min syn hade varit stabil senaste 6 åren. Om din syn förändras löpande så är risken stor att du kommer få förändrad syn även efter operationen.

Skrivet av Anaii:

Först vill jag säga att det är en operation, och alla operationer innebär risker. Du måste själv avgöra om du tycker det är värt risken att det uppstår komplikationer.

För mig var det värt det. Jag fick inga allvarliga bieffekter. Av de jag känner som opererat (5-6st totalt) är det ungefär 50/50 om de tyckte det var värt det eller inte. De av oss som gjort enklare ingrepp är nog ändå mest nöjda. De som varit lite äldre och även bytte lins har haft mer problem.

Hur gammal du är spelar mindre roll än att du har stabil syn. Jag tror de rekommenderar att synen inte förändrat sig de senaste 3-5 åren.

Kliniken kommer att göra en undersökning av dig innan de ens börjar prata om vilka möjligheter som finns. Undersökning och konsultation brukar vara gratis och du binder dig inte till något, så är du fundersam kan du börja där.

Min operation utfördes av Memira.

Skrivet av lanbonden:

@andra94: Jag gjorde en laser-operation på Memira våren 2009 för 25k om jag kommer ihåg rätt (Brände muckbidraget på det).

Jag gick från glasögon/linser till perfekt syn där jag kunde läsa understa raderna på syntesten utan problem. Nu 8 år senare har jag fortfarande mycket bättre syn än innan, jag är inte nära att behöva glasögon men synen är inte perfekt längre. Om det beror på att jag spenderar på tok för mycket tid vid en skärm eller om mitt synfel vidareutvecklats lämnar jag osagt dock.

Angående Operationen var det ett rätt smärtfritt ingrepp som bjöd på den häftigaste fyrverkerishowen du någonsin kommer se
Efteråt tog man ögondroppar en vecka eller två kombinerat med användandet av solglasögon då man var väldigt ljuskänslig och ja det såg roligt ut när man kom till universitet i januarisnöstormen med solglasögon.. Det problemet som jag hade kvar längst var ljusglorior runt lampor mm när det var mörkt, det hängde kvar någonstans mellan 6-12 månader tror jag.

Angående det med ålder, du kommer börja bli ålderssynt, vid ~40 oavsett så gör du operationen som ung får du nytta av den fler år om ditt fel är stabilt. Om du bör göra den eller inte hänger alltså helt och hållet på om ditt synfel är stabilt nu? Har det ändrat sig något de senaste 2-3 åren ska du inte göra det nu, är det stabilt så bara kör på!

Skrivet av eas@tetris:

Även jag har gjort operationen, har inga 1,5 längre (kanske 0,9-1,0 vä/hö) men är mycket nöjd. Kunde tack vare detta söka till militären så målet uppfylldes med råge. Borde tillägga att jag inte hade 1,5 med linser innan operationen, känner därför inte att jag saknar någon supersyn jag tidigare haft.

#16189298

Tldr: gick från synskärpa 0 till 1,5 på tre veckor. 20 500 kr med studentrabatt.

Jag är 22 år och hade tidigare mycket dålig syn (närsynt -8,00 -7,50 dioptrier vä/hö, astigmatisk -1,25 -0,75 dioptrier med 30 resp 175 grader axel)*, optikern fastställde min synskärpa (visus) till noll redan när jag var tretton år gammal. Mitt mål med operationen var att få minst 0,1 fri visus för att kunna söka en viss tjänst i försvaret.

Första mars kontaktade jag Vårda ögonklinik i Göteborg (min far opererade för grå starr där, därav valet) och tre veckor senare hade jag förundersökningen. Första operationstillfället var två veckor senare, men jag valde en tid fyra veckor fram. Förundersökningen kunde jag fått redan samma vecka som jag kontaktade dem, så alla väntetider var självförvållade.

Förundersökningen gick till på samma sätt som för Airwolf. Där bestämdes det att deras "no cut"-behandling passade bäst. Jag tror att det är behandlingen kallad PRK. Skillnaden mot LASEK är att istället för en alkohol är det laser som tar bort något yttre skikt på hornhinnan. LASIK fungerar lite annorlunda, de verkar skära med kniv och viker undan en flik. PRK är en äldre metod men den ska ha gjort en comeback för att man nu sköljer ögat med någon kall lösning direkt efter ingreppet, vilket minimerar ärrbildning. De olika klinikerna föredrar olika metoder så jag vet inte vilken som är bäst. Vårda tar 14 000 kr per öga men med studentrabatt landade det för mig på totalt 20 500 kr.

Operationsdagen gick till på mer eller mindre samma sätt som beskrivits innan, så jag hoppar direkt till resultatet. Första dagen såg jag halvbra och kände ingen större smärta. Dag 2-4 var mer smärtsam (ibland väldigt smärtsam, men fick med olika bedövande droppar) så satt hemma med igendragna gardiner och solglasögonen på. Dag fem förändrades allt; plötsligt var skärpan 0,8 och jag kunde se långa stunder i sträck. Gick till gymmet den dagen, läkaren sa att jag kunde träna eller löpa så tidigt som möjligt för att inte sitta inne och tänka på smärtan.

Det tog mer än en vecka innan jag kunde koncentrera mig längre stunder på datorskärmen/tryckt text vilket kändes oroväckande, men det var att vänta. Efter det klättrade synskärpan upp till 1,5 två-tre veckor efter operationen. Ser därmed bättre nu än någonsin tidigare, gissar att glasögonen gav en viss distortion och utzoomning samt att linserna aldrig hade helt korrekt skärpa (fanns ej i så noggranna steg vid grova synfel). Synskärpan är bäst en stund på morgonen och kvällen, men den dippar aldrig under 1,0 för vardera ögat. Vi får se vad det landar på om två år när ögonen läkt färdigt. Jag förväntar mig inte kunna se lika skarpt 5-20 år framåt, men att jag har 1,5 nu betyder att det finns marginal för när skärpan sjunker.

Eftersom min syn var ovanligt dålig (högsta de opererar är -10 dioptrier) har jag dömts till att bära solglasögon resten av året varje regnfri dag för att undvika ärrbildning, därefter ett år varje solig dag. Behöver fortfarande ta ögondroppar för att återfukta ögonen och underlätta läkningen men det kan jag sluta med när ögonen känns helt bra. Första månaden använde jag en ögonsalva över natten men nu räcker det med geldroppar.

-----
Synskärpan testar jag hemma mha pdf:en nedan, skrev ut den och läser av på 6,1 m avstånd. Man dividerar läsavståndet med siffran som står skriven bredvid raden man läser, andra raden på fjärde sidan svarar mot synskärpa 20 ft / 13 ft = 1,54. Normal perfekt syn 20 / 20 = 1,0
http://eyetestnow.com/images/snellen_block_letter_eye_chart_e....

* Ett krav var stabil syn två år bakåt. Där gjordes ett undantag för mig. Ena ögats närsynthet sjönk från 8,25 till 8,00 samt förändrades lite i brytningsfelet.

Dold text
Skrivet av AMD-FX:

Jag behöver fixa mina ögon. kan inte ens spela spel knappt. Jag har råd men inte kul att se prislappen om det nu kostar runt 25K. Har blivit snabbt suddigare på några månader. Ena ögat ser klart sämre än det andra

Skrivet av Angelamerkel:

Hej, vilken behandling valde du? LASEK/LASIK samt vem gjorde behandlingen?

Vilken metod behandlades ni med? Någon som har erfarenheter från Ögonlasern som ligger på Sankt eriksgatan 44?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@Angelamerkel: FS-Lasik med Memira

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

@Angelamerkel NoCut hos Vårda ögonklinik i Göteborg. Fyra år senare är jag fortfarande nöjd.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@Angelamerkel: FS-Lasik med Memira

Hej, finns du än? Har du någon "astigmatism" efter OP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkorutansteN:

Hej, finns du än? Har du någon "astigmatism" efter OP?

Var tvungen att googla vad det är
Astigmatism ofta kallat brytningsfel.

Jag hade det innan OP och det var nästan helt åtgärdat med OP.
Nu såhär 10 år senare har jag något försämrad syn jämfört med den falkblick jag upplevde efter OP. Fick det också bekräftat när jag kollade synen när jag tog MC kort att min syn inte är mer eller mindre perfekt längre. Men det är inget jag tänker på om jag inte gör ett syntest.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Kollade vad mitt synfel skulle kosta...68k! Nejtack.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Körde lasik/lasek op på bägge ögon 2012.

Hade -7.5 och -8.5, sist jag var till optiker(visserligen några år sedan) så var det 0.8/1.2 i syn alltså 1.0. Känner ingen märkbar försämring heller så för mig har det fungerat fantastiskt bra.

Har dock halos och lätt starburst när jag är ute på natten och är något ljuskänsligare soliga dagar, dock inga problem med solglasögon på sig nu såhär på våren och sommaren.

En annan sak som jag snabbt märkte var att mina migränattacker försvann nästan helt, nu är det engång per år kanske istället för 1-2 ggr i månaden.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Bland det bästa jag gjort faktiskt.
Haft brillor sen lågstadiet och nu har jag varit brill lös i femår (38 bast nu).

Bokade undersökning på mcmässan, sen gjorde jag operation, fick någon tusing i rabatt då jag är medlem i Sveriges Motorcyklister, samt fick solbrillor. 👌😀

Gör som sagt en undersökning, se så du ens kan göra en operation också. 👍🙂

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Opererad runt 2015 - Väldigt nöjd. Har kvar ett synfel på ena ögat men inget som påverkar det dagliga.

Teoretiskt utan verklighet så var det typ 0,6 på ena ögat och 0,8. Nu har jag 1,1 och 0,9. Så skillnaden är kvar mellan ögonen. Siffrorna är exempel.

Permalänk
Medlem

Fick ett "minne" på Facebook i veckan som var att det var 10 år sedan jag gjorde min operation.

Bästa beslutet jag tagit i mitt liv! Sjukt nöjd. Från -4,75 och astigmatism till 0,0 och absolut inga synfel.

Lite problem med mörkerseende / bländningar från bilar osv. Men det är en väldigt vanlig biverkning tydligen. Löser det genom att titta lite åt sidan när jag kör.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.