AMD Ryzen 5000 "Vermeer" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Om den inte skulle ha AM4 så skulle AMD ljuga rätt hårt med de utlovade stöded!

Njae. De lovade AM4 stöd "Fram till 2020" vilket slår in efter nyår.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det är så här ett företag ska forma sin affärsmodell.

Jag köpte nyss en Ryzen 3900x. Då jag ser att Intel i9 10900K blir likvärdig till i9 9900KS, fast med 10 kärnor istället så blev det AMD. Helt enkelt för att jag då kommer ha valet att uppgradera processorn till Ryzen 4000 serien om jag känner för det utan att behöva köpa ett nytt moderkort för flera tusen kronor.

Det går runt 4-5 år mellan varje nybyggen för mig. Ryzen 3900x blir bäst i alla lägen i mitt fall, mer prestanda finns att hämta om det behövs genom AM4 socketen. AMD har bekräftat att 4000 serien kommer vara den sista serien som använder AM4.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Njae. De lovade AM4 stöd "Fram till 2020" vilket slår in efter nyår.

Om inte så känns nästa plattform lite som en Intelplattform.
För DDR5 var planerad att komma nu i slutet av året, det verkar ha blivit försenat I vilket fall en helt ny plattform med ddr4 minne nu känns lite onödigt.
Problemt jag dock ser är att även om ddr5 släpps på sommaren så lär det vara svindyrt det första och andra året.
Jag minns sweclockers juldator för några år sedan där användare diskuterade valet i en ddr4 plattform. Förutom ddr5 så kommer pci 5.0 ungefär samtligt.

*edit*
Vi konsumenter kan självklart vänta 2-3år på att den nya plattformen bli bra, vilket få orkar göra. Min poäng är dock att det inte känns så meningsfullt för AMD att tillverka någon ny plattform/sockel däremellan.
Förtydligande med bra plattform. Det dröjer innan ddr5 ram går ner i pris, det dröjer också innan grafikkort och ssd nyttjar pic 5.0.

Permalänk
Medlem

Lite rykten om Zen 3 /Ryzen 4000 jag såg på Wccftech
https://wccftech.com/amd-zen-3-ryzen-4000-epyc-milan-cpu-17-p...

Edit: Verkar baseras på en del tidigare rykten, så kanske inget nytt i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Lite rykten om Zen 3 /Ryzen 4000 jag såg på Wccftech
https://wccftech.com/amd-zen-3-ryzen-4000-epyc-milan-cpu-17-p...

Edit: Verkar baseras på en del tidigare rykten, så kanske inget nytt i sig.

om ryktet är sant, är Intel stekta.

20% är massivt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Zen 3 kommer visas idag om några timmar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Zen 3 kommer visas idag om några timmar

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, klockan 23:00 svensk tid för att vara mer exakt

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Det är kanske inte helt säkert att den kommer att visas.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Blir lagom att gå upp till 8 kärnor och 16 trådar mot höstkanten där 4000-serien troligen lanseras.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

Blir de en ny plattform?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

YouTube:

Skrivet av cyklonen:

Det är kanske inte helt säkert att den kommer att visas.

Sant, om jag minns rätt så stod det uttryckligen "may talk about Zen 4" på AMDs hemsida om CES 2020 men hittar inte stycket längre:
http://ir.amd.com/news-releases/news-release-details/amd-anno...

Skrivet av magma86:

Blir lagom att gå upp till 8 kärnor och 16 trådar mot höstkanten där 4000-serien troligen lanseras.

Om vi får ~15% bättre IPC jämfört mot Zen 3 så som det ryktas om så definitivt!

Skrivet av Blackwizard:

Blir de en ny plattform?

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt att sia om just nu, men om AMD planerar att släppa en ny plattform med stöd för DDR5 och PCIe 5.0 så blir det kanske inte en ny plattform denna gång utan Ryzen 4000-serien kanske blir den sista för AM4.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Hur ser lanseringsdatumet ut med den här och nästa riktiga Intel generation? Kommer AMD hinna släppa ännu en till generation innan Intel lyckas med något annat än att pressa ur det sista ur dagens generationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Hur ser lanseringsdatumet ut med den här och nästa riktiga Intel generation? Kommer AMD hinna släppa ännu en till generation innan Intel lyckas med något annat än att pressa ur det sista ur dagens generationer?

Det vet vi inte heller just nu men får kanske information om detta ikväll. Ryktas annars om att Zen 4 släpps kring sommaren/augusti i år, medan Ryzen 4000-seriens APU:er (Zen 3) släpps nu under våren.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Japp, klockan 23:00 svensk tid för att vara mer exakt

Fan så sent, trodde det var kl 20

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Fan så sent, trodde det var kl 20

Skickades från m.sweclockers.com

14:00 PST, vilket ja blir ganska sent för oss!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Synd att det var så sent, hade gärna kollat den live. Får kolla imorgon bitti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Njae. De lovade AM4 stöd "Fram till 2020" vilket slår in efter nyår.

AMD garanterade alltså stöd åtminstone genom hela 2020...
https://community.amd.com/community/gaming/blog/2019/05/27/so...

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om inte så känns nästa plattform lite som en Intelplattform.
För DDR5 var planerad att komma nu i slutet av året, det verkar ha blivit försenat I vilket fall en helt ny plattform med ddr4 minne nu känns lite onödigt.
Problemt jag dock ser är att även om ddr5 släpps på sommaren så lär det vara svindyrt det första och andra året.
Jag minns sweclockers juldator för några år sedan där användare diskuterade valet i en ddr4 plattform. Förutom ddr5 så kommer pci 5.0 ungefär samtligt.

*edit*
Vi konsumenter kan självklart vänta 2-3år på att den nya plattformen bli bra, vilket få orkar göra. Min poäng är dock att det inte känns så meningsfullt för AMD att tillverka någon ny plattform/sockel däremellan.
Förtydligande med bra plattform. Det dröjer innan ddr5 ram går ner i pris, det dröjer också innan grafikkort och ssd nyttjar pic 5.0.

Skrivet av Icte:

YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=zUeo7kUzn_8&feature=emb_title

Sant, om jag minns rätt så stod det uttryckligen "may talk about Zen 4" på AMDs hemsida om CES 2020 men hittar inte stycket längre:
http://ir.amd.com/news-releases/news-release-details/amd-anno...

Om vi får ~15% bättre IPC jämfört mot Zen 3 så som det ryktas om så definitivt!

Svårt att sia om just nu, men om AMD planerar att släppa en ny plattform med stöd för DDR5 och PCIe 5.0 så blir det kanske inte en ny plattform denna gång utan Ryzen 4000-serien kanske blir den sista för AM4.

Dem rykten jag har läst, så pratas det om att Ryzen 4000 serien kommer ha kompatibilitet med x470, B450 (troligen) och uppåt. Det väntas komma B550 nu snart iom Renoir men man tror att det kommer en ny krets också som heter x670 som har långt lägre strömförbrukning än x570 och därför inte behöver en chipset fläkt.

Permalänk
Medlem

håller tummarna för AM4-kompatibel, då blir det nog en klar upppgradering; 3900X åker in i plex-servern och motsvarande Ryzen 4000 blir main (4900X?)
Blir nog bra

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

AMD garanterade alltså stöd åtminstone genom hela 2020...
https://community.amd.com/community/gaming/blog/2019/05/27/so...

Dem rykten jag har läst, så pratas det om att Ryzen 4000 serien kommer ha kompatibilitet med x470, B450 (troligen) och uppåt. Det väntas komma B550 nu snart iom Renoir men man tror att det kommer en ny krets också som heter x670 som har långt lägre strömförbrukning än x570 och därför inte behöver en chipset fläkt.

Jag hoppas dessa rykten stämmer!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det vet vi inte heller just nu men får kanske information om detta ikväll. Ryktas annars om att Zen 4 släpps kring sommaren/augusti i år, medan Ryzen 4000-seriens APU:er (Zen 3) släpps nu under våren.

Ryzen 4000 APU'er bygger på Zen 2.

Permalänk
Medlem

Kapar tråden lite och ställer en snabb fråga.
Vad är det som gör att man väljer just AMD framför Intel?
Är det priset som är den främsta anledningen?
Känns även som AMD generellt har mer fans än Intel, är det lite att AMD ses som en underdog?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Ryzen 4000 APU'er bygger på Zen 2.

Wops, blir lätt att blanda ihop siffror Zen 2 menade jag givetvis.

Skrivet av reverend benny:

Kapar tråden lite och ställer en snabb fråga.
Vad är det som gör att man väljer just AMD framför Intel?
Är det priset som är den främsta anledningen?
Känns även som AMD generellt har mer fans än Intel, är det lite att AMD ses som en underdog?

För min del handlar det om faktum att Intel fortfarande kör med den gamla arkitekturen Skylake, som introducerades i och med processorserien Skylake för ca 4.5 år sedan. Känns fel att lägga stora pengar på gammal teknik.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Kapar tråden lite och ställer en snabb fråga.
Vad är det som gör att man väljer just AMD framför Intel?
Är det priset som är den främsta anledningen?
Känns även som AMD generellt har mer fans än Intel, är det lite att AMD ses som en underdog?

Amd ses nog som en underdog på grund av att Intel har haft så pass stora marknadsandelar under många år. Just nu producerar ju Amd helt enkelt bättre processorer för pengarna (generellt sett, inte alla processorer eller för alla användare) så antar att det är därför folk köper dem.

Permalänk
Medlem

@Icte:
@sassa46

Tack för svar

Hur är det med värmeutveckling nuförtiden om man jämför rakt av (2 st cpu som presterar lika bra) blir AMD fortfarande varmare och kräver bättre kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Kapar tråden lite och ställer en snabb fråga.
Vad är det som gör att man väljer just AMD framför Intel?
Är det priset som är den främsta anledningen?
Känns även som AMD generellt har mer fans än Intel, är det lite att AMD ses som en underdog?

Jag köpte AMD dels för att det va billigare när jag byggde nya burken. Men också för att jag har kunnat byta cpu och fortfarande vara på samma plattform. Med Intel får man ju byta moderkort stup i kvarten.

Gällande värmen, så är det väl snarare tvärtom nu. Om man jämför cpu'er i högre segmentet.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Ah kul att dom fått ordning på kylning osv som ofta är det som dyker upp som argument.
Monterade AMD på 486 tiden och det känns som AMD haft bra och dåliga år. Kul att dom fortfarande är med i matchen och jagar Intel.

Att båda bolagen finns gynnar ju oss i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Kapar tråden lite och ställer en snabb fråga.
Vad är det som gör att man väljer just AMD framför Intel?
Är det priset som är den främsta anledningen?
Känns även som AMD generellt har mer fans än Intel, är det lite att AMD ses som en underdog?

Nyare arkitektur och mindre tillverkningsprocess.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Jag har haft tre ryzen system men måste säga att de e rätt tråkiga när det kommer till att tweaka samt att de fortfarande har barnsjukdomar som man tycker amd/mobo partners borde ha fångat upp innan produkterna släpptes så i slutändan sitter jag ändå och använder en intel-maskin som min dagliga maskin.

Hoppas att zen3 blir ännu ett steg framåt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

Det väntas komma B550 nu snart iom Renoir men man tror att det kommer en ny krets också som heter x670 som har långt lägre strömförbrukning än x570 och därför inte behöver en chipset fläkt.

B550(A) verkar ha varit ute sedan oktober. Det chipsetet är endast för OEM, än så länge i alla fall. Det finns minst en medlem på Sweclockers som sitter på ett sådant moderkort, från HP.

Permalänk
Inaktiv

Själv inväntar jag Zen2/3 baserade laptops för att ersätta min trötta intelbaserade laptop. Har mest ögnat rubriker men de nya Zen2 baserade apuerna kan bli intressanta. Mest nyfiken på Ryzen 4000 generellt, kommer dock inte byta min 3900X i första laget.

Sneglat på aktiekursen idag också men inte hänt något nämnvärt där. Får se imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com