Permalänk

Höga temps med 3700X

Hej!

Har sett en del trådar angående ämnet med höga temps med olika Ryzen-processorer här men kände att jag startar en ny tråd för mitt ärende.

Har precis införskaffat en 3700X och vilken skillnad det blev jämte mot min 1600. Ska inte säga natt och dag men snudden är nära på Dock har jag märkt att den går rätt mycket varmare. Jag har ett AX370-Gaming K7 från Gigabyte så ni vet vad det är för moderkort jag har.

Som med andra Ryzen-processorer så hoppar tempen upp ibland, och då bara tillfälligt i idle. Där ser jag temps mellan 41-51 grader i idle, är detta att vänta sig? Jag har satt kylaren korrekt, vad jag vet då jag skruvade på den i ett x-mönster. Men visst, jag kan ta av den och skruva på den igen bara för att kolla.

Hittills har jag bara kört lite BF5 med den och då lade den sig stabilt på 70-71 grader men tycker att det är lite varmt. Min 1600 låg runt 62 grader för samma last. Visst nu är det två extra kärnor jag har men gör det verkligen så stor skillnad?

Vad har ni andra för temps med era åttakärniga ur 3000-serien?

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

70-71 grader i load är normalt, när du börjar nå +95 °C bör du oroa dig.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@S-FighterPilot: Kör du den i stock med PBO osv eller har du överklockat manuellt?

Jag har en custom loop med en 360 radiator och en 420 radiator och ligger på 60-65c med 4,4GHz på alla kärnor och 1,35v.

När jag aktiverar PBO och kör stock så går den upp till 70-72c, så jag tror att dina temps är rimliga. Det är i ögonblick (bokstavligen) och på en eller ett fåtal kärnor, så det är inte något särskilt att oroa sig för, fullt normalt.

Jag observerade samma beteende på min 3900X och min 3600.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@Aeig: Kör den helt i stock bortsett från XMP-profilen som är igång. Mycket riktigt är PBO och allt annat i Auto. Då antar jag att allt är som det ska.

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på grejerna, idle-tempen är normal, något hög i spel men det kan nog vara så att processorn blir overvoltad av moderkortet. Men annars är väl lösningen att skaffa en bättre kylare för jag antar att du använder stockkylaren (?)

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-FighterPilot:

@Aeig: Kör den helt i stock bortsett från XMP-profilen som är igång. Mycket riktigt är PBO och allt annat i Auto. Då antar jag att allt är som det ska.

När jag skaffade min 3800X så hade jag samma. Den spikar ju till 1.5V på en kärna emellanåt och vid load på flera kärnor så sjunker den till ca 1.35V istället. Med min NH-U12A så hamnar jag runt 72 grader i prime95.

Permalänk

Använder en H115i från Corsair.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Skrivet av Shiftypants:

När jag skaffade min 3800X så hade jag samma. Den spikar ju till 1.5V på en kärna emellanåt och vid load på flera kärnor så sjunker den till ca 1.35V istället. Med min NH-U12A så hamnar jag runt 72 grader i prime95.

Mycket riktigt är det detta beteendet jag ser i min ända.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk

Om du får dessa temps i full load så är det ok med tanke på alla kärnor!

Permalänk

Hm. Testade köra en runda Cinebench R20 och då lade den sig runt 80-81. Lite osäker på detta alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk

Liten uppdatering angående detta. Visar sig att man ska helst kika på CPU CCD1 (Tdie) i HWiNFO64, då denna "sensorn" ger ett värde som liknar det i Ryzen Master. "CPU" är endast en momentan sensor som också visar momentana spikar.

Förklaring av Ryzen-temps i HWiNFO64

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem

@S-FighterPilot: Supernormalt för den CPU och med det chassiet, ett öppnare chassi kan ge några grader lägre temp. man kan väl med lite handpåläggning med spänningar o sånt, komma ner något också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hijackar tråden lite och undrar om 85grader i csgo är normalt med wraith prism samt ett högt luftflödes chassi? lite kluven.. SB är 65g i bioset :/

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Får också lite märkliga temps när jag är van vid Intel. Visst jag älskar ryzen, absolut bästa valet jag gjort men min temp kan hoppa från 40c till 60c i idle. Jag oroade mig väldigt mycket över det och gjorde massa sökningar och visar sig att det är väldigt normalt med amd cpu.

Jag kör med Wrait prism och jag tycker den är helt okej, håller tempen väl men är väldigt högljudd!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Hijackar tråden lite och undrar om 85grader i csgo är normalt med wraith prism samt ett högt luftflödes chassi? lite kluven.. SB är 65g i bioset :/

Ligger den på 85c eller kan den hoppa dit och sen ner igen? För mig i Bfv så ligger jag ganska stadigt på 70-75c med prism kylaren men den kan hoppa upp till 81c och sedan ner igen när den laddar in en bana men under spelets gång så ligger den på 72c för det mesta.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

@Whaea: Den råddar mellan 70-85 grader, lugnade ner sig till 65-70 då jag satt cap på 200fps men känns som en c64 i lagg och skit jämförelsevis då jag startar rage 2, går som en dröm och sitter på 60 grader.. :&

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Skaffa bättre kylare, inte svårare lösning än så
Och sen så ska man självklart ställa in fläktkurva och fan delays i bios så fläkten inte går upp o ner som en jojjo, samma gäller med Intel cpuer

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@Vzano: 95+? trodde ungefär runt 85-90 bör man bli orolig redan. men men!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag kör en 3700x med en Noctua D15 och extremt låga fläktkurvor för minimalt ljud.

Ligger på runt 40-45 grader idle och 75-80 grader vid full load (stresstest)
Vid mixad load gpu/cpu så ligger den från allt imellan 65-80 beroende på hur mycket värme gpu'n (1080ti) genererar samt den egna cpu'n.

Som någon annan skrev här, börjar du gå över 85-90 grader skall du nog se över det hela för din egen "peace of mind". Prylarna klarar det, mer att höga temps kan innebära en förkortad livstid utav chippet. Men det handlar om att istället för att hålla 10år+ så kanske de håller 5-6år ?

Allt sådant här är individuellt i silikonlottieriet också så inget är skrivet i sten.

Men kortfattat; Lägre temps får dig att sova gott om natten, men prylarna klarar högre temps. Vid riktigt höga temperaturer så kommer sakerna börja thermal thorttla (strypa sin egen hastighet) för att bevara livslängden.

Det är inte så att din CPU börjar brinna upp, det finns saker som skyddar mot det i dagens cpu'er och gpu'er

Bjuder på den här gamla klassiskern där AMD inte hade dessa skydd, medans Intel tydligt visar hur en extrem thermal throttle beter sig:

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Får också lite märkliga temps när jag är van vid Intel. Visst jag älskar ryzen, absolut bästa valet jag gjort men min temp kan hoppa från 40c till 60c i idle. Jag oroade mig väldigt mycket över det och gjorde massa sökningar och visar sig att det är väldigt normalt med amd cpu.

Jag kör med Wrait prism och jag tycker den är helt okej, håller tempen väl men är väldigt högljudd!

Som jag uppfattat det har AMD väldigt mycket sensorer för att mer exakt mäta temps för att kunna boosta maximalt hela tiden, precis som deras GPUer. Så tempen man ser är den varmaste i chipet någon stans. Kärnorna är extremt små och boostar väldigt aggressivt så det blir varmt snabbt i den boostande kärnan.

Detta gör att temperaturen kan hoppa lite för minsta last för i regel kommer den ge allt direkt så systemet blir rappt och då rusar den upp i temp tillfälligt sen lägger det sig igen snabbt.

Har för mig jag läst något sånt här som beskrivning i tråden för 3000-serien. Om du kan gör en manuell fläktkurva i bios. Jag fick göra det för datorn väsnades ordentligt annars pga spikar höger och vänster men med egen kurva är den i regel rätt tyst, man slipper plötsliga uppvarvningar som snabbt sänks hela tiden nu. Lade nivån så jag hör den inte med lurar på och spel igång, så lite oljud tillät jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Om ni kör AIO kylare till cpun, kör ni avläsningen med senesorn på CPUn eller för vätskan i aio kylaren?
har hört delade meningar om det det, själv kör jag avläsningen för temp på CPUn med egen fläktkurva, och inte på vätskan

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av axel000:

@Vzano: 95+? trodde ungefär runt 85-90 bör man bli orolig redan. men men!

Det är fortfarande inom "normala" temperaturer om man skulle fråga AMD, men det är inte direkt bra och eftersom processorerna beter sig som grafikkort när det kommer till temperaturens påverkan på klockfrekvens så är det fördelaktigt att hålla så låga temperaturer som möjligt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

70-71 grader i load är normalt, när du börjar nå +95 °C bör du oroa dig.

Jag läste på AMDs forum att 1st, 2nd och 3rd gen Ryzen throttlar vid 85c. Så jag skulle nog säga att 85c är max. Min gamla 1700x låg och tuffade på 70-75c vid spelande och ibland låg den och idlade på 60c. Den brukade köra hard shutdown om den nådde över 85c. Den var dock överklockad.

95c är mer likt Intels max temps, jag tror deras tak ligger runt 95c eller 100c innan de throttlar.

Volten för Ryzen 3rd gen kan variera upp till 1,5v när cpun peakar enligt: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cbls9g/the_final_word_o...

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Tekanna218:

Jag läste på AMDs forum att 1st, 2nd och 3rd gen Ryzen throttlar vid 85c. Så jag skulle nog säga att 85c är max. Min gamla 1700x låg och tuffade på 70-75c vid spelande och ibland låg den och idlade på 60c. Den brukade köra hard shutdown om den nådde över 85c. Den var dock överklockad.

95c är mer likt Intels max temps, jag tror deras tak ligger runt 95c eller 100c innan de throttlar.

Volten för Ryzen 3rd gen kan variera upp till 1,5v när cpun peakar enligt: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cbls9g/the_final_word_o...

De börjar väl throttla då? Som jag nämnde tidigare så beter sig processorerna likt grafikkort och högre temperatur ger lägre frekvenser efter en viss punkt.

EDIT: Har också uppfattat att taket ligger på ca 100 °C men inte helt hundra heller^^

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

De börjar väl throttla då? Som jag nämnde tidigare så beter sig processorerna likt grafikkort och högre temperatur ger lägre frekvenser efter en viss punkt.

Absolut. Pratar bara av egen erfarenhet att över 85c så ville inte cpun vara med och lira längre. Men det var som sagt första generationen.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

Har den d15 till min, kör med pbo igång. Ligger någonstans runt 35 grader i idle, runt 55 gaming, 65 efter några rundor cb20 och kanske 85 efter 40 min small ftt I prime98. Märkte att den går signifikant varmare med pbo igång, ca 10grader varmare i prime95.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-FighterPilot:

Hej!

Har sett en del trådar angående ämnet med höga temps med olika Ryzen-processorer här men kände att jag startar en ny tråd för mitt ärende.

Har precis införskaffat en 3700X och vilken skillnad det blev jämte mot min 1600. Ska inte säga natt och dag men snudden är nära på Dock har jag märkt att den går rätt mycket varmare. Jag har ett AX370-Gaming K7 från Gigabyte så ni vet vad det är för moderkort jag har.

Som med andra Ryzen-processorer så hoppar tempen upp ibland, och då bara tillfälligt i idle. Där ser jag temps mellan 41-51 grader i idle, är detta att vänta sig? Jag har satt kylaren korrekt, vad jag vet då jag skruvade på den i ett x-mönster. Men visst, jag kan ta av den och skruva på den igen bara för att kolla.

Hittills har jag bara kört lite BF5 med den och då lade den sig stabilt på 70-71 grader men tycker att det är lite varmt. Min 1600 låg runt 62 grader för samma last. Visst nu är det två extra kärnor jag har men gör det verkligen så stor skillnad?

Vad har ni andra för temps med era åttakärniga ur 3000-serien?

Du kan ställa din offset negativt och på så sätt sänka vcore i idle vilket kommer göra att den går svalare, sen kommer processorn skicka på volt beroende på vad den behöver.

Så har jag gjort på min 3800x som jag nyligen införskaffat då jag fick psykbryt på 3600x.

Sen verkar de vara rätt mycket skriverier på nätet ang just vcore, soc volt etc etc vad som är safe etc.
Under alla mina år som jag överklockat så brukar de normalt vara så att så länge grejerna går svalt så spelar inte de så stor roll hur mycket volt du pumpar in, men du kommer inte ha samma livslängd som stock men att man skulle se att skiten slutar fungera efter 1-2 år pga oc känns långsökt, om nu inte tillverkarna gör de medvetet för att vi konsumenter skall köpa nya grejer hela tiden. min gamla i7920 trummar på i 4.2 ghz fortfarande desamma med min fx8350 som rullar på fint i 4.3 ghz utan större problem.

Så ha bara koll på dina temps, men stock/pbo etc gör att AMDs algoritm sköter allt men den verkar vara programerad på att ligga på en högre vcore än vad den behöver därför sätte jag min offset negativt till -0.1 och sänkte min vcore

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera detta lite med att jag införskaffade en 3800x. Har den klockad på 4.525ghz med en volt på 1.3625. Den idlar mellan 35-45c och under last varierar den mellan 60-72c och det högsta jag sett är 72c. Kyler den med en Nh-d15.

Värt att nämna är att när jag körde ett gammalt antec case med bara en fläkt in och en fläkt ut så låg cpun på 80c vid last. Nu med ett fractal s2 så sjönk tempen rejält. Jag tror mycket tack vare 2x140mm i fronten och en 140mm i bak, kör även nätagget som utsug då burken står på golvet.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane