2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Procent och är ny data som kom ut December 2019.

Detta är med Vätskekyld batteri och Sverige ligger dessutom i Svalt klimat så vi klarar oss bättre jämfört med varmt klimat på detta område.

Kommer inte köpa elbil med befintliga batterier på marknaden.
De kommer vara stenålder när Solid-state batterierna kommer.

Ingen lithium eller kobolt.
Ingen kylning.
Kommer klara runt 100mil.
Fler laddcykler.
Kommer kunna laddas på minuter.
Billigare
Säkrare vid olyckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så för att man valt ett jobb långt borta från sitt hus har man rätt att bidra till globalt negativa effekter?

Själviskt utan dess like, finns många lösningar, man kan hyra en liten lägenhet och bo nära jobbet in i veckan tills man får sålt huset, man kan skaffa elbil, man kan byta jobb.

Faktum är att global uppvärmningen som sker är bevisat orsakad till största delen utav koldioxid av mänskligt ursprung. Att sprida falsk information om att vi inte vet är otroligt dumt.

Skickades från m.sweclockers.com

det finns fortfarande inga som vet vad det är som orsakar klimatförändringar, att du står här och säger att det visst finns är rent skitsnack.
klimatet har alltid ändras långt innan människan fanns, vänligen förklarar hur det gick till om det nu är människan som orsakar detta, när du ändå håller på kan du väl förklara exakt hur den processen går till med klimatförändringar, jag kan lova dig att du kommer få nobelpris om du kan visa på hur det går till för ingen, INGEN vet exakt varför klimatet ändras.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Kommer inte köpa elbil med befintliga batterier på marknaden.
De kommer vara stenålder när Solid-state batterierna kommer.

Ingen lithium eller kobolt.
Ingen kylning.
Kommer klara runt 100mil.
Fler laddcykler.
Kommer kunna laddas på minuter.
Billigare
Säkrare vid olyckor.

Tycker ändå att det är imponerande att Tesla lova 1 miljon miles via deras Lithium batterier som är vätskekyld men detta är inte släppt ännu men beräknas komma ut 2020.

Nuvarande batteri klarar 300 000 - 500 000 miles.

Sedan har Tesla bra garantier finns en Tysk som kört 1 miljon kilometer och han har fått batteri utbytt på garanti.
https://electrek.co/2019/11/30/tesla-model-s-1-million-km/

500 000 km på ett rekonditionerat batteri med 20% degradering är imponerande.

680 000 km på drivlinan som förbättras från 2013 och allt har gått på garanti maskinellt och batteri.

Tesla har verkligen överbevisat att deras garanti och hållbarhet är bättre en fossila moderna bilar aldrig hört liknande garantier eller garanterat hållbarhet.

Men som du säger IBM jobbar på ny batteri teknik i forskning stadiet som kommer bli bättre.

Men frågan som alltid är hur länge tar det innan det finns ut i kommersiella produkter detta kan ingen svara på idag.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det låter lite finare kanske, men är väl i praktiken samma sak. Menar går det att hålla en likvärdig service utan att subventionera glesbygden?

Undras hur stor subventionen är, det står bara att det snurrar 100 miljarder kronor i systemet.

Fast är det i praktiken samma sak när nästan hela landet tar del av dessa pengar? Hade det endast gått till glesbygdskommuner hade jag hållit med om att det var en subventionering av just glesbygden, men nu är så ej fallet. Att påstå att det är storstäderna som betalar för att glesbygden skall leva är helt enkelt fel när bland annat Malmö och Göteborg är med bland de som tar emot mest pengar ur systemet. Malmö får till exempel 5,5 miljarder från systemet medan Åsele får 81 miljoner.

Det går säkert att hålla en likvärdig service, men då får man istället skatta ihjäl invånarna som bor där.

Tror det finns uppgifter på ekonomifakta.se gällande systemet. För 2019 skall det vara 118 av 124 miljarder som går till bidrag för kommuner och landsting.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

det finns fortfarande inga som vet vad det är som orsakar klimatförändringar, att du står här och säger att det visst finns är rent skitsnack.
klimatet har alltid ändras långt innan människan fanns, vänligen förklarar hur det gick till om det nu är människan som orsakar detta, när du ändå håller på kan du väl förklara exakt hur den processen går till med klimatförändringar, jag kan lova dig att du kommer få nobelpris om du kan visa på hur det går till för ingen, INGEN vet exakt varför klimatet ändras.

Du använder ett logiskt felsteg, bara för att du inte kan förstå klimatet betyder inte att ingen kan det....

Var vänlig och sprid inte falsk information om saker du inte förstår, det är därför forskare finns.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är rätt så många som släpper ut mer co2 utsläpp än vad deras egendom tar upp, låt mig gissa att just du är en av dessa? Man kan ha en diskussion kring att alla måste ha nollutsläpp och hur mycket alla skulle få offra för det. Det blir dock en filosofisk diskussion där man frågar meningen om vad som helst.

Du pratar här om att staten genom planekonomi ska göra folks tillgångar mindre attraktiva. Och att folk enkelt i rådande bostadsbrist kan skaffa en lägenhet central.t Och sedan sälja fastigheten som de kanske tack vare värdeminskningen kanske har mer skuld än värde på.

Sedan slänger du ut ett ord som självisk bara för att de inte vill offra detta för att du ska få din utopi.

Precis så bör folk sluta sprida falsk information.
Är det bevisat att det är bra för miljön att skrota fungerande bilar istället för att utnyttja dem tills de går sönder och de då byts ut? Dessa pengar som försvinner genom denna förstöring, hade de bättre kunnat utnyttjas på något annat som miljön?
Är det bevisat att bedriva en politik i sverige som hämnar vår ekonomi resulterar i att klimatet i världen blir bättre? Och då ska man tänka på att sverige är bland de ledande i-länderna angående miljö och jobb som försvinner i sverige kan bildas någon annanstans där detta får mer påverkan för klimatet.

Antingen så gör man sig mindre beroende av fossilt, eller så får man hosta upp stålarna, enda sättet att på lång sikt minska förbrukningen.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Du använder ett logiskt felsteg, bara för att du inte kan förstå klimatet betyder inte att ingen kan det....

Var vänlig och sprid inte falsk information om saker du inte förstår, det är därför forskare finns.

Ingen förstår klimatet, det är ett kaotiskt system.

Permalänk

2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr står som topic.

Jag tror 20 kronors priset kan passeras inom något eller allra högst några år. Nu är väl verkligen oljepriserna rent allmänt i fara när det börjat strula mellan Trump och USA vs Iran. Vad detta kan sluta med kan bli en riktig mardröm om det vill sig riktigt illa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det finns fortfarande inga som vet vad det är som orsakar klimatförändringar, att du står här och säger att det visst finns är rent skitsnack.
klimatet har alltid ändras långt innan människan fanns, vänligen förklarar hur det gick till om det nu är människan som orsakar detta, när du ändå håller på kan du väl förklara exakt hur den processen går till med klimatförändringar, jag kan lova dig att du kommer få nobelpris om du kan visa på hur det går till för ingen, INGEN vet exakt varför klimatet ändras.

Vi vet att vi människor släpper ut ofantliga mängder koldioxid som i sin tur gör att det blir varmare här på jorden. Bara för att du väljer att blunda när vi andra lägger fram fakta och bevis så betyder inte det att det inte sker.

Och nej, det räcker inte för dig att länka till din speciella "forskare" som baserar sina resultat på ETT TRÄD och som går emot 99% av alla forskare när han tolkar resultaten på sitt sätt.

Det krävs 10-, 100- och 1000st mätningar för att komma fram till ett rimligt resultat.

Skrivet av Hellowiener:

Ingen förstår klimatet, det är ett kaotiskt system.

Jag håller med, vi förstår inte riktigt klimatet. Men vi vet med säkerhet att vi människor påverkar klimatet och att vi gör så att det blir varmare.

Nu tror jag i och för sig att vi redan har passerat gränsen för att kunna undvika problemen helt och hållet. Men vi kan reducera dessa genom att dra ner på våra koldioxidutsläpp. Gör vi inte det så kommer vi se betydligt fler problem som extrem värme, vattenbrist, översvämningar, bränder(som har börjat få fart rejält, Australien, Brasilien) och andra naturkatastrofer. Vilket leder till att flyktingströmmar av människor som måste ta sig något mer beboeligt ställe.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@Brekker: Hur är det ens möjligt att veta det? Vår sample size är 1 så vi kan i princip inte dra någon säker slutsats ö.h.t.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Enkel lösning, flytta närmre jobbet, sammåk, eller köp en bil som har bättre bränsleekonomi.

Bor man i lägenhet bor man troligen nära jobbet, då kan man cykla eller gå.

Laddning är sällan ett problem då man kan ladda på natten, ren med 16A 230V kan man ladda 23 Kwh per natt, eller runt 100-150 km räkvidd. Med trefas 25A klarar man samma på runt 1hr 30 min.
Skickades från m.sweclockers.com

fixar du samma jobb som min sambo har nu då i orten mitt jobb ligger? Finns faktiskt människor som värdesätter sin fritid också. Jag personligen vill inte flytta ifrån mina föräldrar, min pappa behöver ofta hjälp tex och kompisar bara för att folk som tar taxi för våra skattepengar ska bli nöjda.

Hur ska jag ladda min eventuella elbil i min lägenhet? Du kan inte utgå ifrån att alla som bor i lägenhet enbart gör det för att de bor nära jobbet. ekonomi och ifall man är frisk nog att ta hand om ett hus är också viktiga faktorer.

Absolut att man kan köpa en bil som drar 0.5 blandat men man vill ju förbjuda bensinbilar 2030. Sen nya bilar som drar 0.4 blandat till och med, ja dom ska man betala 30.000 om året för för i skatt. Skatten på bil bör snarare betalas i slutet av året utefter hur långt du kört. Helt oligiskt att en bil som körts 100 mil på 1 år ska fortfarande betala 5000 i skatt men en annan som kört 3000 med sin pendlarbil ska betala samma summa eller till och med mindre.

Vi är bra på att blanda in miljövänliga produkter i vårt bränsle men det ironiska är att oavsett ifall vi har 10% förnybart iblandat eller 90%, så är bensinpriser fortfarande det samma. Varför går skatten upp när man gör bränslet renare och renare varje år?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Ingen förstår klimatet, det är ett kaotiskt system.

Även till synes kaotiska system går att tolka och förutspå...hur tror du annars väderprognoser fungerar?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KlyfftPotatis:

fixar du samma jobb som min sambo har nu då i orten mitt jobb ligger? Finns faktiskt människor som värdesätter sin fritid också. Jag personligen vill inte flytta ifrån mina föräldrar, min pappa behöver ofta hjälp tex och kompisar bara för att folk som tar taxi för våra skattepengar ska bli nöjda.

Hur ska jag ladda min eventuella elbil i min lägenhet? Du kan inte utgå ifrån att alla som bor i lägenhet enbart gör det för att de bor nära jobbet. ekonomi och ifall man är frisk nog att ta hand om ett hus är också viktiga faktorer.

Absolut att man kan köpa en bil som drar 0.5 blandat men man vill ju förbjuda bensinbilar 2030. Sen nya bilar som drar 0.4 blandat till och med, ja dom ska man betala 30.000 om året för för i skatt. Skatten på bil bör snarare betalas i slutet av året utefter hur långt du kört. Helt oligiskt att en bil som körts 100 mil på 1 år ska fortfarande betala 5000 i skatt men en annan som kört 3000 med sin pendlarbil ska betala samma summa eller till och med mindre.

Vi är bra på att blanda in miljövänliga produkter i vårt bränsle men det ironiska är att oavsett ifall vi har 10% förnybart iblandat eller 90%, så är bensinpriser fortfarande det samma. Varför går skatten upp när man gör bränslet renare och renare varje år?

Det är vad man brukar kalla I-lands problem, du kan ju fortfarande jobba kvar och hosta upp stålarna för bränslet.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Varför går skatten upp när man gör bränslet renare och renare varje år?

För att de ersättande delarna är så dyra så skatten går till att subventionera dem...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Även till synes kaotiska system går att tolka och förutspå...hur tror du annars väderprognoser fungerar?

Väder går att modellera med hyffsad säkerhet några dagar i förväg. Med den begränsningen är det löjligt att påstå att man kan föruspå klimatet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Väder går att modellera med hyffsad säkerhet några dagar i förväg. Med den begränsningen är det löjligt att påstå att man kan föruspå klimatet.

Några dagar? Vi har rätt bra prognoser upp till två veckor i dagsläget, och det är på lokalnivå. När man simulerar klimatet behöver man inte alls lika mycket precision.

Har du läst IPCC rapporten? Där får du svar på alla dina frågor.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

@Brekker: Hur är det ens möjligt att veta det? Vår sample size är 1 så vi kan i princip inte dra någon säker slutsats ö.h.t.

Vi kan simulera jorden i superdatorer sen länge nu. Och faktum är att jorden värms snabbare än nånsin förrut, vilket är väldigt ovanligt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Största problemet är att bilen anses vara största boven i miljöfrågan vilket är helt fel. Den moderna bensinmotorn är så många gånger bättre än någonsin.

Det som är värst är lastbilar och fartyg. Våran konsumtion gör att vi kräver lastbilar gå konstant och import av produkter vi kan själva tillverka som till exempel tomater från Holland eller gurka från Spanien.

Andra dumheter är att vi har lagar som hindrar från att göra bilar ha mindre utsläpp genom motor byten till mindre eller modernare samt återvinning av fullt fungerande motorer. Istället är vi ombedda att skrota och köpa nytt.

Men med höjd bensin och även diesel så kommer konsumentprodukter också öka i pris. Bussarna kommer kosta mer att åka med.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte läst igenom alla svar så jag ber om ursäkt om någon redan sagt detta, men jag vill bara poängtera att de flesta bussar hos de stora bussbolagen som kör kollektivtrafiken går på biobränsle/el, inte bensin/diesel. Så bensinpriset är irrelevant för busstrafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Även till synes kaotiska system går att tolka och förutspå...hur tror du annars väderprognoser fungerar?

Klimat går att förutspå (väder över tid) baserat på mätningar på väderstationer, i isar och glaciärer och i geologiska spår. Väder är dock en annan fråga, och mycket svårare att få rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av riiitzzz:

Klimat går att förutspå (väder över tid) baserat på mätningar på väderstationer, i isar och glaciärer och i geologiska spår. Väder är dock en annan fråga, och mycket svårare att få rätt.

Så sant så, väder är ju i pricip klimat fast under extremt kortare tid, och extremt mycket nogrannare geografiskt. Det kan få även den största superdatorn att stå och tugga.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tittade förbi på SVT och kom över den här nyheten

Vad tycks? Jag är för miljön men det finns ju bevis att transport är en förhållandevis liten del av problemet. Att sluta äta animaliska produkter tex har långt större påverkan än att sluta att ta bilen. Så detta kan ju vara ett försök för att antingen dra in mer till statskassan eller för att tvinga in folk till städerna. Varför ska man straffa folk som vill bo på landet, alla kan inte åka buss eller köpa elbil och detta riskerar att öka segregationen ytterligare. De som inte har pengar kanske inte har råd att ta sig till jobbet längre. Dessutom drabbar det ju lantbruket och andra industrier som är beroende av bränsle för den dagliga driften.

Den här attityden är en förhållandevis stor del av problemet som leder till inaktivitet och rädsla hos politikerna, att skylla på andra länder, andra områden och rör inte min diesel.

Om man vill att folk ska bidra mindre till växthuseffekten måste man skatta växthusgaser, då ingår fossila bränslen eftersom koldioxid har en mycket lång livstid i atmosfären. Man kan inte subventionera vissa typer av växthusgaser för att vissa ska ha den valfriheten de flesta i världen saknar. Det är långt ifrån svårt att driva all persontransport med el från förnyelsebar energi. Om de inte kostar att vägra ställa om kommer ingen göra det. Köttkonsumption och privatbilism ökar pga ekonomiskt välstånd, det är inga fattiga människor som har råd med en stadsjeep att pendla ensam till jobbet med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

fixar du samma jobb som min sambo har nu då i orten mitt jobb ligger? Finns faktiskt människor som värdesätter sin fritid också. Jag personligen vill inte flytta ifrån mina föräldrar, min pappa behöver ofta hjälp tex och kompisar bara för att folk som tar taxi för våra skattepengar ska bli nöjda.

Hur ska jag ladda min eventuella elbil i min lägenhet? Du kan inte utgå ifrån att alla som bor i lägenhet enbart gör det för att de bor nära jobbet. ekonomi och ifall man är frisk nog att ta hand om ett hus är också viktiga faktorer.

Absolut att man kan köpa en bil som drar 0.5 blandat men man vill ju förbjuda bensinbilar 2030. Sen nya bilar som drar 0.4 blandat till och med, ja dom ska man betala 30.000 om året för för i skatt. Skatten på bil bör snarare betalas i slutet av året utefter hur långt du kört. Helt oligiskt att en bil som körts 100 mil på 1 år ska fortfarande betala 5000 i skatt men en annan som kört 3000 med sin pendlarbil ska betala samma summa eller till och med mindre.

Vi är bra på att blanda in miljövänliga produkter i vårt bränsle men det ironiska är att oavsett ifall vi har 10% förnybart iblandat eller 90%, så är bensinpriser fortfarande det samma. Varför går skatten upp när man gör bränslet renare och renare varje år?

Nu blandar du ihop saker och ting ganska rejält här.

1. Det sätts upp fler och fler laddstolpar. Såg senast i veckan att det dök upp ytterligare 4 stoplar i ett helt vanligt lägenhetsområde här. Om några år finns det säkert ännu fler att tillgå för de som bor i lägenhet.

2. Det finns ett förslag att stoppa försäljning av nya bilar som drivs med bensin/diesel 2030. Din gamla bil får du fortfarande köra. Dessutom är det 10 år dit, de flest byter bil oftare än så.

3. Bilar som drar lite har också låg skatt. Om vi bara som exempel tar en helt vanlig Golf 1,5 TSI (150hk) så har den från nu en årsskatt på 3230 år 1-3 och sedan 778kr. Tittar man på förbrukningssiffrorna enligt WLTP så straxt under 0,6 liter milen. Det är en ganska bra bit från de 30k per år du har som exempel, det är inte många bilar som hamnar så extremt högt. Sen kan man förstås ifrågasätta hur vettig beskattningen av bilar är, för de som kör lite spelar det ganska stor roll på milkostnaden. Ett alternativ kan ju vara att lägga det på bränslet istället, säg ytterligare 2kr per liter.

Sen är det som vanligt upp till var och en att prioritera sitt jobb, sin fritid och hur man tar sig till/från jobbet och till fritidsaktiviteter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Den här attityden är en förhållandevis stor del av problemet som leder till inaktivitet och rädsla hos politikerna, att skylla på andra länder, andra områden och rör inte min diesel.

Om man vill att folk ska bidra mindre till växthuseffekten måste man skatta växthusgaser, då ingår fossila bränslen eftersom koldioxid har en mycket lång livstid i atmosfären. Man kan inte subventionera vissa typer av växthusgaser för att vissa ska ha den valfriheten de flesta i världen saknar. Det är långt ifrån svårt att driva all persontransport med el från förnyelsebar energi. Om de inte kostar att vägra ställa om kommer ingen göra det. Köttkonsumption och privatbilism ökar pga ekonomiskt välstånd, det är inga fattiga människor som har råd med en stadsjeep att pendla ensam till jobbet med.

Människan blir aldrig nöjd, och folket verkar inte ha självinsikt nog att inse sin egen girighet och själviskhet. Alla tänker bara nu nu nu, och skiter i om framtida generation kommer att lida av handlingarna...snart börjar väl folk tycka att vi ska börja med soptippar igen för att minska på kostnaderna och skatterna.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Vi vet att vi människor släpper ut ofantliga mängder koldioxid som i sin tur gör att det blir varmare här på jorden. Bara för att du väljer att blunda när vi andra lägger fram fakta och bevis så betyder inte det att det inte sker.

Och nej, det räcker inte för dig att länka till din speciella "forskare" som baserar sina resultat på ETT TRÄD och som går emot 99% av alla forskare när han tolkar resultaten på sitt sätt.

Det krävs 10-, 100- och 1000st mätningar för att komma fram till ett rimligt resultat.

Jag håller med, vi förstår inte riktigt klimatet. Men vi vet med säkerhet att vi människor påverkar klimatet och att vi gör så att det blir varmare.

Nu tror jag i och för sig att vi redan har passerat gränsen för att kunna undvika problemen helt och hållet. Men vi kan reducera dessa genom att dra ner på våra koldioxidutsläpp. Gör vi inte det så kommer vi se betydligt fler problem som extrem värme, vattenbrist, översvämningar, bränder(som har börjat få fart rejält, Australien, Brasilien) och andra naturkatastrofer. Vilket leder till att flyktingströmmar av människor som måste ta sig något mer beboeligt ställe.

ja för det är ju det han gör, det är ju ingen svartmålning av honom.
ja vi vet att koldioxid är en växthusgas, men det är vattenånga med, vi har ingen aning om hur mycket koldioxiden påverkar. Modellerna ipcc använts av stämmer inte för 5öre med verkliga mätningar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Människan blir aldrig nöjd, och folket verkar inte ha självinsikt nog att inse sin egen girighet och själviskhet. Alla tänker bara nu nu nu, och skiter i om framtida generation kommer att lida av handlingarna...snart börjar väl folk tycka att vi ska börja med soptippar igen för att minska på kostnaderna och skatterna.

eller så är det så att vissa personer tror att människan har en alldeles för stor betydelse mot vad den har eller har ett självhat så man tror att alla "problem" som finns är dennas.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Fast att bränslepriser stiger och folk ej har råd att arbeta köper jag inte riktigt.
Skulle du bo så pass på landet att du har 10mil till jobbet och du dagspendlar.
Då skiljer det sig ca 1000 kr per månad om bränslet kostar 20kr istället för 15 kr/l. (förutsatt att bilen drar 0.5l/mil).

Och skulle det inte gå ihop så är det enligt mig sträckan till ditt jobb det är fel på, inte bränslekostnaden.

0.5l öl för 75kr? TAGET!
1l bensin för 15kr? FYFAN, ska vi behöva leva i detta land!?

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

eller så är det så att vissa personer tror att människan har en alldeles för stor betydelse mot vad den har eller har ett självhat så man tror att alla "problem" som finns är dennas.

Kallas självinsikt, vi människor har absolut störst påverkan på planeten just nu...allt annat har inprincip varit i balans med svängningar som snabbast på några hundra år...nu plötsligt ändrar temperature med 1 grad på runt 40 år...och koldioxiden har ökat med hela 50% sen 1800 talet

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

ja för det är ju det han gör, det är ju ingen svartmålning av honom.
ja vi vet att koldioxid är en växthusgas, men det är vattenånga med, vi har ingen aning om hur mycket koldioxiden påverkar. Modellerna ipcc använts av stämmer inte för 5öre med verkliga mätningar.

Jämför du den senaste modellen eller gamla?

Det bildas mer vattenånga om temperaturen stiger, kallas domino effekt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Ingen förstår klimatet, det är ett kaotiskt system.

Det första dom säger på universitetet när man ska skriva en uppsats i geografi är att vi vet i princip allt och när du skriver något är det bara att testa ett gammalt experiment för att det inte finns någon ny information att hitta. Vi har jävligt bra koll på hur klimatet funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Du använder ett logiskt felsteg, bara för att du inte kan förstå klimatet betyder inte att ingen kan det....

Var vänlig och sprid inte falsk information om saker du inte förstår, det är därför forskare finns.

Men du visar då dina bevis på detta, du står ju och blåljuger eller så förstår du helt enkelt inte. Vi vet inte vad det är som styr klimatförändringar, vi vet att saker KAN påverka, det betyder inte så mycket då en apa som fiser påverkar med klimatet, men vi vet inte hur mycket något påverkar. Det finns jäkligt mycket gissningar, att vissa säger att dom vet exakt vad det är som är orsaken betyder inte att det stämmer, för dom har fortfarande inte kunnat bevisa det. Folk har i alla tider varit 100% säkra på att dom vet hur något är, sedan har det visat sig vara helt fel.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.