2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Ve, tvingar dig att bo i stan? Bara att jobba hårdare och sluta klaga!

Vilket credit-system? Du blandar nog på diktaturen i Kina och Sverige...

Politikerna gör så det blir dyrare och svårare att bo på landet för dom vill få in folket i storstäder. Enklare att kontrollera massorna men använder klimatet som argument.

Credit-systemet exporteras. Vänta 20 år så har vi säkert denna digitala diktaturen här också. Kommer ens Sverige finnas om 20 år eller har det blivit så förstört? U-land om 10 år? Vi är nu i lugnet före stormen om vi kan kalla dagens Sverige för det.

Skrivet av Jonas79:

48 grader Celsius i Australien på varmaste stället medans huvudstaden Canberra har 43 grader självklart har detta orsakar bränderna pga global uppvärmning.

Märks även i Östersund och uppöver vi har haft 2 varma vintrar med snabba temperaturer skillnader ena dagen minus och nästa + grader med regn och detta orsakar mer is och halka istället för snö och vinter.

Detta har medfört att vi började salta vägarna för 3 år sedan pga väderskillnaden och jämtarna har annars varit strängt emot salt på vägarna men nu är det ett måste med utvecklingen som blivit.

Märker man detta även på hemmaplan så påverkar det oss också och går ej förneka.

Renägare har också märkt is på marken pga vädret så dom måste utfodra djuren som annars kunnat beta renlav under snön.

I Australien har vattnet sålts ut och fördäms för att bevattna bomull. Akviferer töms på vatten så dessa kan inte trycka upp vatten till bäckar. Många bäckar och floder i Australien har sinat. Men dom har tusentals fracking-brunnar som behöver väldigt mycket vatten. Bränderna i Australien beror inte på mänsklighetens utsläpp utan att Australien har tömts på vatten och allt är snustorrt.

Säger inte att klimatet har ändrats för det har det gjort i alla år (Varmare klimat får civilisationer att expandera och froda medan kallare dom att krympa och barbarer att invadera historiskt sett.) men det finns solens cykler och kanske också vart solsystemet befinner sig i universum kan påverkas också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det låter onekligen som en ganska speciell och temporär situation. Dåliga nyheter för folk som inte har råd med nya bilar också (vilket är ganska många, alla kan inte köra Nissan Micro).

Utan att veta hur gammal bilen var när du köpte den så säger det mig inte så mycket. Ja, bilar tappar normalt en stor del av sitt värde under de första åren, därför köper man inte en ny bil.
De flesta köper nog inte en bil för en ekonomisk vinst, även om det låter på dig som att vissa elbilar just nu är det under en viss tid : )

En referens vore trevligt. Såg som hastigast efter på Blocket, vad kostade https://www.blocket.se/annons/stockholm/volkswagen_e_up_elbil... ny? Runt 200k?

Aha. Räknas kärnkraft? Hursomhelst är det nog en bra utveckling, vi får hoppas att inte elpriset stegrar ytterligare under de närmaste tre åren bara.

Kärnkraft är den mest CO2 neutrala energinformen, mellan 3-10 ggr lägre utsläpp än vind och sol då Uran har sån hög energi och kraftdensitet.

När Olkilouto trean kommer igång nästa år lär vi se energi priset falla en del då 1650 MW kommer till nätet. Vidare hoppas jag Pyhäjoki byggs snabbt så vi kan se produktion ren 2026-2030. Då har vi 1400 MW till, vilket nött och jämnt gör Finland till en netproducent.

Bara Sverige skulle få ändand ur vagnen och beställa ersättande reaktorer på runt 6000 MW för att inte tappa för mycket baskraft när gamla reaktorer stängs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leoms:

Politikerna gör så det blir dyrare och svårare att bo på landet för dom vill få in folket i storstäder. Enklare att kontrollera massorna men använder klimatet som argument.

Credit-systemet exporteras. Vänta 20 år så har vi säkert denna digitala diktaturen här också. Kommer ens Sverige finnas om 20 år eller har det blivit så förstört? U-land om 10 år? Vi är nu i lugnet före stormen om vi kan kalla dagens Sverige för det.

I Australien har vattnet sålts ut och fördäms för att bevattna bomull. Akviferer töms på vatten så dessa kan inte trycka upp vatten till bäckar. Många bäckar och floder i Australien har sinat. Men dom har tusentals fracking-brunnar som behöver väldigt mycket vatten. Bränderna i Australien beror inte på mänsklighetens utsläpp utan att Australien har tömts på vatten och allt är snustorrt.

Säger inte att klimatet har ändrats för det har det gjort i alla år (Varmare klimat får civilisationer att expandera och froda medan kallare dom att krympa och barbarer att invadera historiskt sett.) men det finns solens cykler och kanske också vart solsystemet befinner sig i universum kan påverkas också.

Vi ser inga tecken på att Sverige stagnerar...och att Sverige skulle bli ett U-land är skrattretande.

Håller med om Australiens problem delvis, dock så har temperaturen också ökat där, vilket torkar regn bort regn snabbare.

Nu spekulerar du bara, har du ens läst IPCC rapporten, de räknar med solcykler.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Självklart ska vi späka oss till vi går under, oavsett om sveriges utsläpp i det stora hela är försumbara.

Because: FEELINGS!!!!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ice Frontier:

Självklart ska vi späka oss till vi går under, oavsett om sveriges utsläpp i det stora hela är försumbara.

Because: FEELINGS!!!!!!!!!!!!!!!!

Nä, because science. Och ingen går under, folk är så bortskämda så de blrjar gråta för att de får spendera 500 kr extra i månaden på bensin eller så får de köra mindre eller ta bussen oftare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

har du någon källa på det? Det skulle vara kul att se
Edit:intressant att läsa om är nog bättre sagt

Jag har länkat detta i tråden redan, men i alla fall: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2019...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har länkat detta i tråden redan, men i alla fall: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2019...

ok, jag tänkte du hade någon länk till en vetenskaplig jämförelse, en tidning är ju inte direkt något bevis för det.
skulle varit nice att se ett test där man jämför bromssträckor på olika underlag med exakt samma förutsättningar

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Men jag är iallafall riktigt glad att se Volkswagen group satsar helhjärtat på Elbilar nu med deras "Meb"
Elbilsplattform som dom satsat 20 miljarder Euro i kapital för utvecklingen.

Seat, Skoda, Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Scania, Man och Ducati.

Ganska imponerande att dom äger så många märken.

Därför Seat Mii, VW E-up, Skoda Citigo är samma bil i grunden förutom design på karossen.

Med Tyska fabriken i Zwickau har dom målet att vara helt Co 2 fria i hela tillverkningen av bilarna och använder enbart grön el och har dessutom solpaneler m.m

Porsche fabriken i Tyskland har ett stort område med solpaneler och i Kina använder dom istället stora vindkraftverk som fungerar bättre i Kina medans solpaneler fungerar bättre i Tyskland enligt dom.

Vet rykten redan för dom rika om Bentley Elbilar och Lamborghini lär vilja utmana phininfarina super elbil som kommer snart också för samma målgrupp som äger framgångsrika företag eller kända personer.

Men då Volkswagen är 2 i världen efter Toyota på försäljning så har dom kapital att kunna göra omställningen och med Diesel gate skandalen i USA är dom tvungen att förbättra ryktet på företaget och i USA är dom väldigt svagt märke och hoppas att Elbilar kan förändra detta med Id 4 Crossover.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Kärnkraft är den mest CO2 neutrala energinformen, mellan 3-10 ggr lägre utsläpp än vind och sol då Uran har sån hög energi och kraftdensitet.

När Olkilouto trean kommer igång nästa år lär vi se energi priset falla en del då 1650 MW kommer till nätet. Vidare hoppas jag Pyhäjoki byggs snabbt så vi kan se produktion ren 2026-2030. Då har vi 1400 MW till, vilket nött och jämnt gör Finland till en netproducent.

Bara Sverige skulle få ändand ur vagnen och beställa ersättande reaktorer på runt 6000 MW för att inte tappa för mycket baskraft när gamla reaktorer stängs.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, verkligen, omöjligt med nuvarande regering bara.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Det var du som tog upp att Elbilar tappar mer i värde en fossil bilar och detta stämmer inte alls då värdetapp är betydligt mindre på Elbilar och att 60 000 Super miljö premie hjälper en hel del.

Skrev att de ej var superbilar - alltså att de tappar i värde som fossila, har aldrig sagt att de tappar mer i värde. Batteriers livslängd är lite av en okänd faktor ännu och tekniken utvecklas ganska snabbt.

Skrivet av Jonas79:

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Skoda Citigo iV Style ELBIL- LANSERINGSERBJUD https://www.blocket.se/vi/88692829.htm

Vet att det känns fel men just nu på vissa bilar är det mer värt att köpa nytt enligt mig.

...Tips till vem? Till mig? En liten bil (låter antagligen en hel del mer än min XC60 på motorvägen) utan tillräcklig markfrigång för hästvägar för ett pris jag absolut inte har råd med. Logiskt.

Skrivet av Jonas79:

Visst behöver Sverige också mer Snabbladdare för jämför vi mot Norge är vi långt efter men detta byggs självklart ut eftersom mer kunder köper och efterfrågan blir högre.

Gärna en standard också, för riktigt så är det inte idag.

Dessutom har vi som jag redan skrivit ett problem för alla som bor i lägenhet. Inte alla föreningar har ekonomin och andra renoveringar kan vara högre på agendan, dessutom är det inte självklart hur många av kanske begränsade P-platser som ens sak få en laddstolpe, eller vad man ska betalt för dom eftersom elpriserna inte var på väg ner sist jag kollade (och är idag runt 50% skatt).

Skrivet av Jonas79:

Men just nu kan jag säga att populära Elbilar har mindre värdetapp mot liknande fossila bilar

Källa på det, tack. Sen - än sen då, för många gäller andra parametrar - bullernivå, markfrigång, sikt, etc etc än värdetapp från ny. Inköpspris är också en relativt viktig faktor...

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nä, because science. Och ingen går under, folk är så bortskämda så de blrjar gråta för att de får spendera 500 kr extra i månaden på bensin eller så får de köra mindre eller ta bussen oftare.

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag har 6 mil till jobbet där det tar 1h med bil eller 4h med kollektivtrafik som ändå inte kommer till jobbet förren lunch. Kommer jag sluta köra bil om bensinen kostar 40kr eller kommer det bara inte löna sig för mig att jobba i slutändan? Jag slutar inte ha 6 mil till jobbet oavsett vad bensinen kostar. jag kommer bara få mindre pengar att göra annat för.

eller är målet att ta ytterligare ett lån för att ''rädda'' världen med våra 0.04 % utsläpp? står du för räntan då eller vem gör det? var ska vi i lägenhet ladda våra elbilar? köra till ICA och hoppas att någon av de 2 är lediga och sitta där 1 timme?

börja lösa problemen i rätt ände. först se till att det finns el nog i Sverige, vilket det inte gör. Företag kan inte byggas pga elbrist och vi köper in Kolkraft från Tyskland när det blir kallt. Sen kan Regeringen sluta beskatta bilar med 150.000 mer än vad de kostar från fabrik. Tror det var Tesla 3 som kostar 350.000 sek i USA sen när regeringen fått sitt så kostar den 500.000 i Sverige. Varför skatta allt något idiotiskt om man vill att alla ska byta?

Hur ska folk ta bussen oftare när de ställer in körningar för folk som bor ute i ingenstans för att pengarna är slut pga hög skatt?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Om jag har 6 mil till jobbet där det tar 1h med bil eller 4h med kollektivtrafik som ändå inte kommer till jobbet förren lunch. Kommer jag sluta köra bil om bensinen kostar 40kr eller kommer det bara inte löna sig för mig att jobba i slutändan? Jag slutar inte ha 6 mil till jobbet oavsett vad bensinen kostar. jag kommer bara få mindre pengar att göra annat för.

eller är målet att ta ytterligare ett lån för att ''rädda'' världen med våra 0.04 % utsläpp? står du för räntan då eller vem gör det? var ska vi i lägenhet ladda våra elbilar? köra till ICA och hoppas att någon av de 2 är lediga och sitta där 1 timme?

börja lösa problemen i rätt ände. först se till att det finns el nog i Sverige, vilket det inte gör. Företag kan inte byggas pga elbrist och vi köper in Kolkraft från Tyskland när det blir kallt. Sen kan Regeringen sluta beskatta bilar med 150.000 mer än vad de kostar från fabrik. Tror det var Tesla 3 som kostar 350.000 sek i USA sen när regeringen fått sitt så kostar den 500.000 i Sverige. Varför skatta allt något idiotiskt om man vill att alla ska byta?

Hur ska folk ta bussen oftare när de ställer in körningar för folk som bor ute i ingenstans för att pengarna är slut pga hög skatt?

Jag håller med om problematiken, men bilpriset är väl inte jättekonstigt? 350 000 * 1,25 ≈ 437 500 och lite avrundning uppåt för transporten hit, registrering osv - mer eller mindre bara vanlig moms som tillkommit i skatteväg?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KlyfftPotatis:

Om jag har 6 mil till jobbet där det tar 1h med bil eller 4h med kollektivtrafik som ändå inte kommer till jobbet förren lunch. Kommer jag sluta köra bil om bensinen kostar 40kr eller kommer det bara inte löna sig för mig att jobba i slutändan? Jag slutar inte ha 6 mil till jobbet oavsett vad bensinen kostar. jag kommer bara få mindre pengar att göra annat för.

eller är målet att ta ytterligare ett lån för att ''rädda'' världen med våra 0.04 % utsläpp? står du för räntan då eller vem gör det? var ska vi i lägenhet ladda våra elbilar? köra till ICA och hoppas att någon av de 2 är lediga och sitta där 1 timme?

börja lösa problemen i rätt ände. först se till att det finns el nog i Sverige, vilket det inte gör. Företag kan inte byggas pga elbrist och vi köper in Kolkraft från Tyskland när det blir kallt. Sen kan Regeringen sluta beskatta bilar med 150.000 mer än vad de kostar från fabrik. Tror det var Tesla 3 som kostar 350.000 sek i USA sen när regeringen fått sitt så kostar den 500.000 i Sverige. Varför skatta allt något idiotiskt om man vill att alla ska byta?

Hur ska folk ta bussen oftare när de ställer in körningar för folk som bor ute i ingenstans för att pengarna är slut pga hög skatt?

Enkel lösning, flytta närmre jobbet, sammåk, eller köp en bil som har bättre bränsleekonomi.

Bor man i lägenhet bor man troligen nära jobbet, då kan man cykla eller gå.

Laddning är sällan ett problem då man kan ladda på natten, ren med 16A 230V kan man ladda 23 Kwh per natt, eller runt 100-150 km räkvidd. Med trefas 25A klarar man samma på runt 1hr 30 min.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Jag håller med om problematiken, men bilpriset är väl inte jättekonstigt? 350 000 * 1,25 ≈ 437 500 och lite avrundning uppåt för transporten hit, registrering osv - mer eller mindre bara vanlig moms som tillkommit i skatteväg?

Skickades från m.sweclockers.com

Räkna på en Tesla modell 3 standard range+ 39000 USD amerikanska priset och gick in på tullverket.

Tullavgift (10 %) 38 169,30 kr
Moms (25.0 %) 104 965,57 kr
Totalt 524 827,86 kr SEK

Då är inte frakten beräknad på detta.

549 000 Sek låter väll rimligt då med tanke på container från USA inte mycket påslag enligt mig.

Men när Tesla gigafactory i Tyskland är på plats och tillverkar bilar borde vi logiskt få bort tull kostnaden och mindre frakt kostnad.

Så borde kunna justeras ner men lär märkas när bilar kommer ut från fabriken.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Enkel lösning, flytta närmre jobbet, sammåk, eller köp en bil som har bättre bränsleekonomi.

Bor man i lägenhet bor man troligen nära jobbet, då kan man cykla eller gå.

Laddning är sällan ett problem då man kan ladda på natten, ren med 16A 230V kan man ladda 23 Kwh per natt, eller runt 100-150 km räkvidd. Med trefas 25A klarar man samma på runt 1hr 30 min.
Skickades från m.sweclockers.com

Enkel lösning på klimatet. Är det kallt ta på dig en mössa, är det för varmt ta på dig solkräm.
Att folk som har en liten längre avstånd som 6 mil ska sälja fastigheter och gå förlust p.g.a planekonomisk styrning av bränslemedel, det saboterar vår välfärd inte bara lite.
Och detta när sverige är bland de bättre i världen på att inte släppa ut Co2, vi är inte heller de största förlorarna om domedagsprofetiorna får rätt.

Permalänk
Medlem

Om det är nödvändigt att vi går ifrån oljebaserade drivmedel ska politiken satsa på att möjliggöra det med subventioner på alternativ och utveckla kollektivtrafik i första hand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Skrev att de ej var superbilar - alltså att de tappar i värde som fossila, har aldrig sagt att de tappar mer i värde. Batteriers livslängd är lite av en okänd faktor ännu och tekniken utvecklas ganska snabbt.

Källa på det, tack. Sen - än sen då, för många gäller andra parametrar - bullernivå, markfrigång, sikt, etc etc än värdetapp från ny. Inköpspris är också en relativt viktig faktor...

Bonus/malus, bilar som släpper ut mer kostar mer i skatt och Bonus till bilar som släpper ut mindre.

Elbilar har inga utsläpp och får en premie på 60 000 SEK tillbaka vid nybilsköp och tar ca 6 månader att få detta utbetalt via Svenska staten.

Skrev inget om Super bilar utan "Supermiljö premie" 60 000 Sek.

Sedan pga Hyundai Kona 64 Kw har 8-9 månaders väntetid på nybilsköp är det många som ej vill vänta så länge och är beredd att betala bra för dessa begagnade.

2020 nybilspris med samma utrustning 444 900 - 60 000 = 384 900 Sek med leverans Q3 2020 om du beställer denna via en återförsäljare idag.
https://www.blocket.se/vi/88168314.htm

2019 begagnad av samma bil , Blocket: Hyundai Kona Electric 64 kWh 204hk https://www.blocket.se/vi/88348087.htm

Då många söker SUV idag blev dom väldigt populär förra året men tillgången var väldigt begränsad.

MG ZS Ev som lanserats i Nederländerna, Storbritannien och Norge redan beräknas att få ett nypris i Sverige på 300 000 SEK - 60 000 miljöpremie efter 6 månaders tid = 240 000 Sek lansering 2020 i Sverige dock ej klart vilken månad den börjas säljas i Sverige har maila dom och frågat.

Denna är i storlek som Hyundai Kona med kortare räckvidd 250-300 km och med det lägre priset kommer den bli en stor säljare.

Saic motors i Kina som tillverkar dessa i stor skala och tillgången på dessa kommer vara betydligt bättre med max 8 veckor leverans tid enligt Saic motors EU.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av shutin:

Om det är nödvändigt att vi går ifrån oljebaserade drivmedel ska politiken satsa på att möjliggöra det med subventioner på alternativ och utveckla kollektivtrafik i första hand.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut håller helt med, det finns hur mycket som helst de kan göra. Skillnaden är att dessa saker kostar pengar medan det andra är pengar in till statskassan.

Kollar man på hus i Göteborg så kostar de runt 10 miljoner, vissa tycker detta är struntkostnader, men det är det ej för alla. Ska de bo några mil därifrån så är de ändå snabbt uppe i 5 miljoner. Är det 2 st personer som bor tillsammans så kanske de jobbar i olika städer, det är problematisk och någon kanske får ta bilen. Att flytta närmare den staden, ja då får den andra personen längre resa. Byta jobb då kan någon säga, ja men det är lättare sagt än gjort.

Nå jag är öppen för både mer och mindre fördelningspolitik. Inkonsekvena åsikter har jag dock mer problem med. Alltså att man både förespråkar mer skatter och säger att folk får klara sig själv för att de ej har råd att betala skatterna.

Angående elbil och nya som rekommenderas i tråden. Exempel på bilar för över 300 000kr har inte alla råd med, det är inte heller någon bra investering. Runt 60 000kr kostar en riktigt bra bruksbil och för miljöns skull så är det bra att folk kör med sakerna tills de tar slut.

Satsar staten mycket på elbilar så får man snart en elbil för samma summa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Enkel lösning på klimatet. Är det kallt ta på dig en mössa, är det för varmt ta på dig solkräm.
Att folk som har en liten längre avstånd som 6 mil ska sälja fastigheter och gå förlust p.g.a planekonomisk styrning av bränslemedel, det saboterar vår välfärd inte bara lite.
Och detta när sverige är bland de bättre i världen på att inte släppa ut Co2, vi är inte heller de största förlorarna om domedagsprofetiorna får rätt.

Så vi har rätt att orsaka globala effekter då vi inte kommer att lida av dom?

Folk har genomlidit mångdubbelt värre genom tiderna...vu ska skatta oss lyckliga som inte behöver svälta eller plågas som var vanligt förr!

Otroligt hur bortskämda vi blivit....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Så vi har rätt att orsaka globala effekter då vi inte kommer att lida av dom?

Folk har genomlidit mångdubbelt värre genom tiderna...vu ska skatta oss lyckliga som inte behöver svälta eller plågas som var vanligt förr!

Otroligt hur bortskämda vi blivit....

Skickades från m.sweclockers.com

Allt är filosofisk, meningen med livet och annat. Där det enligt mig handlar om att lägga ner sin trosuppfattning och vara lite realistisk.
Du svarade en som sa att hen hade 6 mil till jobbet att en enkel lösning är att flytta, ja ska man ha en sådan syn, så kan man ha samma syn även på klimatet.

Mer förnuftigt är att försöka ha en balansgång, speciellt när man vet om att det är inte vi som är de mest extrema. Man kan i sverige diskutera att visa åker så extremt långt med bil till jobbet, men då bör man prata om sträckor som minst är det dubbla än vad personen ovanför pratade.

Det är inte så enkelt att bara sälja hus som man ha köpt utanför och köpa nytt. Det är kapitalförstöring utan det like och det kommer slå stenhårt emot var välfärd och detta till ingen bevisad nytta.

Permalänk
Medlem

Tesla har haft bilar ute sedan 2012 och många av dessa har gått som taxibilar med massa mil på mätaren så enligt mig har man koll på hur batteri åldras och enormt mycket bättre en vad man trodde från början och har man en degradering på 1.5-2% är min fråga hur många äger bilen 50 år eller mer ?

Ljudnivån på Elbilar finns inte alls medans en fossil bil vibrerar och låter från motorn.

Kupé ljud från vinden beror på hur bra ljuddämpad bilen är men kan lova att Elbilar är ljudlös och därför, Volkswagen id 3 måste lägga till ett ljud under 30 km/h för att varna gång trafikanter att en bil närmar sig.

Detta borde alla veta som testat en Elbil enligt mig. @KolsvartKatt

Du hade juh kört en lång körning sa du med Elbil och laddat efter vägen med DC Chargers.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Bonus/malus, bilar som släpper ut mer kostar mer i skatt och Bonus till bilar som släpper ut mindre.

Bonus/Malus är ett skämt.
Porsche Cayenne Turbo hybrid med 4L V8, 680hk.
Med en liten elmotor och ett batteri som klarar 40km på el så är det en "miljöbil"

Deklarerad förbrukning: 3,7–3,9 l/100 km.
CO2-utsläpp: 85–90 g/km.

En vanlig Cayenne med 340hk
12,7 l/100 km. CO2-utsläpp 289 g/km.

Permalänk
Medlem

Människan gick om jordens alla erosionsprocesser i total påverkan redan på 80-talet (all vind, vågor, floder, regn, bränder, vulkanutbrott...), vi ensamma gör verkligen en extremt stor skillnad med all utvinning av resurser (olja, gas, gruvor, dagbrott, dammar, konstgjorda stränder, ...). Sluta upp nu att prata om att människan inte är ansvarig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Allt är filosofisk, meningen med livet och annat. Där det enligt mig handlar om att lägga ner sin trosuppfattning och vara lite realistisk.
Du svarade en som sa att hen hade 6 mil till jobbet att en enkel lösning är att flytta, ja ska man ha en sådan syn, så kan man ha samma syn även på klimatet.

Mer förnuftigt är att försöka ha en balansgång, speciellt när man vet om att det är inte vi som är de mest extrema. Man kan i sverige diskutera att visa åker så extremt långt med bil till jobbet, men då bör man prata om sträckor som minst är det dubbla än vad personen ovanför pratade.

Det är inte så enkelt att bara sälja hus som man ha köpt utanför och köpa nytt. Det är kapitalförstöring utan det like och det kommer slå stenhårt emot var välfärd och detta till ingen bevisad nytta.

Så för att man valt ett jobb långt borta från sitt hus har man rätt att bidra till globalt negativa effekter?

Själviskt utan dess like, finns många lösningar, man kan hyra en liten lägenhet och bo nära jobbet in i veckan tills man får sålt huset, man kan skaffa elbil, man kan byta jobb.

Faktum är att global uppvärmningen som sker är bevisat orsakad till största delen utav koldioxid av mänskligt ursprung. Att sprida falsk information om att vi inte vet är otroligt dumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tesla har haft bilar ute sedan 2012 och många av dessa har gått som taxibilar med massa mil på mätaren så enligt mig har man koll på hur batteri åldras och enormt mycket bättre en vad man trodde från början och har man en degradering på 1.5-2% är min fråga hur många äger bilen 50 år eller mer ?

Är degraderingen i procent eller procentenheter? Räknat på 2%:
Om procent: efter 50 år har man ca 36% kapacitet kvar - låter för bra för att vara sant.
Om procentenheter: efter 10 år har man tappat 20%, kommer kanske inte fram och tillbaka till jobbet längre. På 10 år kanske man kan ha kostat på sig ett nytt batteri i och för sig. Man slipper trots allt kamremsbyte och andra roligheter som kommer med en typisk förbränningsmotor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Bonus/Malus är ett skämt.
Porsche Cayenne Turbo hybrid med 4L V8, 680hk.
Med en liten elmotor och ett batteri som klarar 40km på el så är det en "miljöbil"

Deklarerad förbrukning: 3,7–3,9 l/100 km.
CO2-utsläpp: 85–90 g/km.

En vanlig Cayenne med 340hk
12,7 l/100 km. CO2-utsläpp 289 g/km.

Plug-in hybrider är en gråzon som du säger men då är premien lägre vs Elbilar.

Har ingen koll hur detta påverkar skatt och försäkring.

Antar att skatten är betydligt lägre på plug-in hybrid vs ren bensin.

Volvo har T6 & T8 hybrid men vet att dessa klarade ej av utsläppskraven för 2020 men att regeringen gjorde ett undantag och är enligt mig felaktigt vad är då meningen med Bonus/Malus.

Klarar man ej av Co 2 kraven ska man ej ges fördelar hoppas detta ändras nästa år.

För 2020 kraven är också hårdare mot plug-in hybrid mot vad det varit före så nästa år lär flera av dessa ej ges fördelar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Är degraderingen i procent eller procentenheter? Räknat på 2%:
Om procent: efter 50 år har man ca 36% kapacitet kvar - låter för bra för att vara sant.
Om procentenheter: efter 10 år har man tappat 20%, kommer kanske inte fram och tillbaka till jobbet längre. På 10 år kanske man kan ha kostat på sig ett nytt batteri i och för sig. Man slipper trots allt kamremsbyte och andra roligheter som kommer med en typisk förbränningsmotor.

Skickades från m.sweclockers.com

Procent och är ny data som kom ut December 2019.

Detta är med Vätskekyld batteri och Sverige ligger dessutom i Svalt klimat så vi klarar oss bättre jämfört med varmt klimat på detta område.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Så för att man valt ett jobb långt borta från sitt hus har man rätt att bidra till globalt negativa effekter?

Det är rätt så många som släpper ut mer co2 utsläpp än vad deras egendom tar upp, låt mig gissa att just du är en av dessa? Man kan ha en diskussion kring att alla måste ha nollutsläpp och hur mycket alla skulle få offra för det. Det blir dock en filosofisk diskussion där man frågar meningen om vad som helst.

Skrivet av Esseboy:

Själviskt utan dess like, finns många lösningar, man kan hyra en liten lägenhet och bo nära jobbet in i veckan tills man får sålt huset, man kan skaffa elbil, man kan byta jobb.

Du pratar här om att staten genom planekonomi ska göra folks tillgångar mindre attraktiva. Och att folk enkelt i rådande bostadsbrist kan skaffa en lägenhet central.t Och sedan sälja fastigheten som de kanske tack vare värdeminskningen kanske har mer skuld än värde på.

Sedan slänger du ut ett ord som självisk bara för att de inte vill offra detta för att du ska få din utopi.

Skrivet av Esseboy:

Faktum är att global uppvärmningen som sker är bevisat orsakad till största delen utav koldioxid av mänskligt ursprung. Att sprida falsk information om att vi inte vet är otroligt dumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis så bör folk sluta sprida falsk information.
Är det bevisat att det är bra för miljön att skrota fungerande bilar istället för att utnyttja dem tills de går sönder och de då byts ut? Dessa pengar som försvinner genom denna förstöring, hade de bättre kunnat utnyttjas på något annat som miljön?
Är det bevisat att bedriva en politik i sverige som hämnar vår ekonomi resulterar i att klimatet i världen blir bättre? Och då ska man tänka på att sverige är bland de ledande i-länderna angående miljö och jobb som försvinner i sverige kan bildas någon annanstans där detta får mer påverkan för klimatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så för att man valt ett jobb långt borta från sitt hus har man rätt att bidra till globalt negativa effekter?

Själviskt utan dess like, finns många lösningar, man kan hyra en liten lägenhet och bo nära jobbet in i veckan tills man får sålt huset, man kan skaffa elbil, man kan byta jobb.

Faktum är att global uppvärmningen som sker är bevisat orsakad till största delen utav koldioxid av mänskligt ursprung. Att sprida falsk information om att vi inte vet är otroligt dumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så sjukskriver man sig och slutar konsumera, samt letar svartjobb närmare hem. Då slår du mot både statskassan samt privat konsumptionsmarknad. Snart behöver våra folkvalda höja skatterna yterliggare, och snöbollen är i rullning. Moment 22.

Släpp några statsobligationer och låt riksbanken stödköpa dessa, vi som vet bättre ligger redan i instrument som kortar sek.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så för att man valt ett jobb långt borta från sitt hus har man rätt att bidra till globalt negativa effekter?

Själviskt utan dess like, finns många lösningar, man kan hyra en liten lägenhet och bo nära jobbet in i veckan tills man får sålt huset, man kan skaffa elbil, man kan byta jobb.

Faktum är att global uppvärmningen som sker är bevisat orsakad till största delen utav koldioxid av mänskligt ursprung. Att sprida falsk information om att vi inte vet är otroligt dumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det vore verkligen trevligt om man kunde få välja jobb och bostad helt fritt. Tyvärr är det inte riktigt så det fungerar i verkligheten.

Man får ta de jobb som finns och som man kan klara av. Sedan får man välja bostad utifrån lön och tillgänglighet.