Såga ved med motorsåg, hur lång tid tar det?

Permalänk
Avstängd

Jag använder en elmotorsåg med sladd, tycker den var helt ok om man väljer en av de litet kraftigare modellerna.
Trodde inte alls på det först tills jag fick låna en som var vettig...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem

Ja en elsåg är otroligt mycket trevligare att jobba med på vedbacken, den har inga avgaser och är mycket tystare, jag vill inte ta i bensinsågen om det går att lösa med elsåg, om man inte behöver ett långt svärd eller ska ut och såga i skogen så tycker jag att man verkligen ska välja elsåg för de är så mycket bekvämare att arbeta med och det gäller även om man kör alkylatbensin, elsågar finns bara med 1 fas vad jag vet men å andra sidan behöver man nog inte mer effekt än det de klarar för att såga ved och det är stor skillnad på en bra såg som Stihl eller Husqvarna jämfört med nån obalanserad billig elsåg med lägre effekt.
Det är också ganska skönt att inte behöva lyfta bensinsågen, jag tror det skiljer kring 3 kilo på mina sågar men det går väl iofs att ha ett kortare svärd på skogssågen om man ska kapa ved men den är ändå inget jag gärna använder hemma om jag kan köra elsåg.
Slaktar veden fint >

https://www.stihl.se/STIHL-produkter/Motors%C3%A5g/Els%C3%A5g...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ja en elsåg är otroligt mycket trevligare att jobba med på vedbacken, den har inga avgaser och är mycket tystare, jag vill inte ta i bensinsågen om det går att lösa med elsåg, om man inte behöver ett långt svärd eller ska ut och såga i skogen så tycker jag att man verkligen ska välja elsåg för de är så mycket bekvämare att arbeta med och det gäller även om man kör alkylatbensin, elsågar finns bara med 1 fas vad jag vet men å andra sidan behöver man nog inte mer effekt än det de klarar för att såga ved och det är stor skillnad på en bra såg som Stihl eller Husqvarna jämfört med nån obalanserad billig elsåg med lägre effekt.
Det är också ganska skönt att inte behöva lyfta bensinsågen, jag tror det skiljer kring 3 kilo på mina sågar men det går väl iofs att ha ett kortare svärd på skogssågen om man ska kapa ved men den är ändå inget jag gärna använder hemma om jag kan köra elsåg.
Slaktar veden fint >
https://static.stihl.com/upload/assetmanager/modell_imagefilename/scaled/websize/a0122d5c9dc247df9ff9328b6b579f0f.jpg
https://www.stihl.se/STIHL-produkter/Motors%C3%A5g/Els%C3%A5g...

Jag tog några stockar som var 350mm+ med en Stihl elsåg förra våren (sågade från båda hållen runt då svärdet inte räckte, kör med medelkort svärd på vedsågen av praktiska skäl) (Tror Husquvarna och Stihl, mfl är ganska likvärdiga) Fungerade helt ok, klart över förväntan.

Testade en elsåg i början av 90 talet men hatade den så mycket då att det dröjde nära 20 år innan jag ens ville ta i en elmotorsåg igen, men nya generationen och de äldre av hög kvalitet är helt ok tycker jag, har varit supernöjd med den jag har nu till vedsågningen, dock irriterar det mig litet ibland att motorstyrkan ligger på gränsen för vad jag håller på med annars trots att vi valde den starkaste elsågen, men skall man bara köra ved i skogen duger de nog alldeles utmärkt, tänker inte så mycket på vikten, men är man inte redan van gamla generationens bensinsågar gör det nog stor skillnad, vikten är som sagt nära hälften, vilket gör stor skillnad om man arbetar länge och är ovan.
Dock inte till sågtimmer, men en bra elmotorsåg är så klart vida bättre än en dålig bensinare, en dålig såg är kass oavsett, man får vad man betalar för när man köper sågen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av ....:

Elsågar är ju så himla klena, bättre för blodtrycket om man har en riktig bensinsåg istället.

Eum, eller så har du bara fel elsågar? En elmotor har ju högre vridmoment än bensinare även vid långsamma hastigheter. Köp en bättre elsåg (kan aldrig ha för mycket verktyg ändå så köpet är berättigat)

Jämför Tesla med Ferrari t.ex. Elmotorn jämnar bensinare med marken

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Rekordmedlem

Och nått som gäller oavsett såg så är det ett par välslipade kedjor så man kan byta snabt på dagen och har nått att fila på på kvällen...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Eum, eller så har du bara fel elsågar? En elmotor har ju högre vridmoment än bensinare även vid långsamma hastigheter. Köp en bättre elsåg (kan aldrig ha för mycket verktyg ändå så köpet är berättigat)

Jämför Tesla med Ferrari t.ex. Elmotorn jämnar bensinare med marken

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag dock använt bäggedera till samma uppgifter.
Har man en typ sex kilo tung elmotor stämmer det säkert om man översätter det till sågen...
Husquvarna Tvåtaktaren från 70 talet spöar alla elsågar, både sprillans nya och gamla jag någonsin använt i vida cirklar runt dem.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Och nått som gäller oavsett såg så är det ett par välslipade kedjor så man kan byta snabt på dagen och har nått att fila på på kvällen...

Ja, Häri ligger väl typ 98% av skillnaden mellan framgång och frustration...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Eum, eller så har du bara fel elsågar? En elmotor har ju högre vridmoment än bensinare även vid långsamma hastigheter. Köp en bättre elsåg (kan aldrig ha för mycket verktyg ändå så köpet är berättigat)

Jämför Tesla med Ferrari t.ex. Elmotorn jämnar bensinare med marken

Skickades från m.sweclockers.com

En modern elmotor har väl ca 98%+ verkningsgrad En modern bensinmotor av fyrtaktsmodell har jag för mig ligger på ca 22%
En fyrtakts bensinare av traditionellt utförande (typ "bilmotor") låg på ca 15% och en riktigt gammal elmotor på ca 90%
(En tvåtaktare har ju givetvis betydligt sämre siffror än en fyrtaktare)

(Edit, jag tar här bara med motorvikt=X, samt vridmoment vid samma varvtal, eftersom jag inte har i skallen hur man jämför drivmedel till förbränningsmotorer med elektricitet.)
Dvs, Elmotor vikt x kg, jämfört med bensinmotor med samma vikt, kontra deras vridmoment vid samma varvtal.
Här vinner troligen elmotorn ganska stort i vår matematiska tabell, som du säger, då det är svårt att konstruera mindre bensinmotorer som har vettigt vridmoment på låga varv.

(Sedan hur användbart detta är i praktiken låter jag vara osagt.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Du ska köpa in 70 kubik björk men har varken kap eller klyv? Har bergvärme????

Lyssna på din sambo allvarligt talat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Eum, eller så har du bara fel elsågar? En elmotor har ju högre vridmoment än bensinare även vid långsamma hastigheter. Köp en bättre elsåg (kan aldrig ha för mycket verktyg ändå så köpet är berättigat)

Jämför Tesla med Ferrari t.ex. Elmotorn jämnar bensinare med marken

Skickades från m.sweclockers.com

Om detdär var ett försök att trolla så var det faktiskt ganska snyggt gjort tycker jag, hats off.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Om detdär var ett försök att trolla så var det faktiskt ganska snyggt gjort tycker jag, hats off.

Pratar om "kraften" i sågen. Inte andra fördelar med bensinare har. T.ex att en bensinare räcker tre ggr så länge än en elsåg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Pratar om "kraften" i sågen. Inte andra fördelar med bensinare har. T.ex att en bensinare räcker tre ggr så länge än en elsåg.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menade klassisk intelligent "trollning" inte den moderna, negativa, tolkningen av ordet.
Jag tolkade detdär delvis som en känga åt folk som en del av mina polare som skryter vitt och brett om hur fantastisk metanolmotorn till deras modellracingbilar och hur råstark den är (om man tokvarvar den så att den närapå smälter...)
Jag stör mig också en heldel på det resonemanget.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Att kapa veden är ju inte ens halva arbetet. Att klyva så där mycket ved för hand blir ett helvete inte minst för ryggen. Det enda rätta är att hyra en vedmaskin.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Säger som många andra, Hyr en pilkemaster med lyft och matarband så sätter du en klassisk korg under bandet.
Du hyr den en helg eller två så är du klar.
Men visst, är du arbetslös och inte har någon familj så kan du väl lika gärna stå och klyva
Även med egen skog så lägger vi ut vedklyvningen på andra. Brukar väl bli 30-40 pall åt gången, men då förvarar dom det också tills man vill ha hem lite. Det ska ju torkas osv på ett bra sätt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Nu har jag dock använt bäggedera till samma uppgifter.
Har man en typ sex kilo tung elmotor stämmer det säkert om man översätter det till sågen...
Husquvarna Tvåtaktaren från 70 talet spöar alla elsågar, både sprillans nya och gamla jag någonsin använt i vida cirklar runt dem.

Kan säga att jag har gått över till att kvista med elsåg. Tryck till full effekt istället för att behöva gå konstant med sågen uppvarvad och gasa innan man kommer fram till kvisten efter lyft undan större grenar för att komma fram. Samt slippa stå i akrylatångorna.
Och ser man till batteri så är det 2h aktiv tid, dvs 2h med knappen intryckt...
Men nu pratar jag iofs om proffs-serierna.
Och självklart slipade kedjor, men det säger ju sig själv.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orig_rejser:

Kan säga att jag har gått över till att kvista med elsåg. Tryck till full effekt istället för att behöva gå konstant med sågen uppvarvad och gasa innan man kommer fram till kvisten efter lyft undan större grenar för att komma fram. Samt slippa stå i akrylatångorna.
Och ser man till batteri så är det 2h aktiv tid, dvs 2h med knappen intryckt...
Men nu pratar jag iofs om proffs-serierna.
Och självklart slipade kedjor, men det säger ju sig själv.

Jag har nu hunnit sågat ca 10 kubik (det var ett litet lass med förstörd massaved en maskin hade kört sönder jag fick hem av en släkting så det var inte så mycket i den batchen) med elsågen, tyckte också att den var helt ok till vedkapning, har inte provat batteriversionen ännu, men åtminstone Husqvarnas storbatterisystem verkar helt ok då jag tittade på det i en fysisk butik, dock tyckte jag inte att proffsbatterisystemet kändes motiverat enbart till vedhuggning på den nivå jag kör numera med tanke på att det kostade mer än dubbelt så mycket som hela sågen med tillbehör, men har man hela systemet med buskröjare och annat som kan använda samma batteri (tyvärr är resten av min gamla maskinpark Japanare så de kan inte använde dessa batterier...) skulle jag faktiskt fundera på det, det med ryggpacken används ju även av kommuner, parkförvaltning, mfl. (skruvdragarbatterier och liknande räcker bara 20-30 minuter till tunga arbeten, dessutom sliter det ganska mycket på batteriet om man måste ladda såpass ofta tror jag, det blir ju inte urdraget på samma sätt med en skruvdragare eller annat lättare handverktyg, även om man arbetar hårt med den hela dagen, men skall man bara köra litet kaminved till morfars sommarstuga någon gång ibland duger det säkert, men med facit i hand från att bo på en gammal gård med ett dragigt gammalt bonnaslott från 1800 talet är det litet mer tveksamt... Det var därför jag valde sladdmodellen. Hade det varit aktuellt att köpa alla sådana maskiner nya idag hade det kanske varit annorlunda då kostnaden för laddare och batterisystem hade kunnat slås ut över fler maskiner (man använder det ju normalt bara till en maskin åt gången menar jag, så ett kit med två batterier och laddare räcker om man bara är en person som använder dem samtidigt, senast jag kollade låg dock proffskitet för yrkesbruk på ca 6-7K... Finns säkert billigare man jag tror att man får vad man betalar för här.) ).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har nu hunnit sågat ca 10 kubik (det var ett litet lass med förstörd massaved en maskin hade kört sönder jag fick hem av en släkting så det var inte så mycket i den batchen) med elsågen, tyckte också att den var helt ok till vedkapning, har inte provat batteriversionen ännu, men åtminstone Husqvarnas storbatterisystem verkar helt ok då jag tittade på det i en fysisk butik, dock tyckte jag inte att proffsbatterisystemet kändes motiverat enbart till vedhuggning på den nivå jag kör numera med tanke på att det kostade mer än dubbelt så mycket som hela sågen med tillbehör, men har man hela systemet med buskröjare och annat som kan använda samma batteri (tyvärr är resten av min gamla maskinpark Japanare så de kan inte använde dessa batterier...) skulle jag faktiskt fundera på det, det med ryggpacken används ju även av kommuner, parkförvaltning, mfl. (skruvdragarbatterier och liknande räcker bara 20-30 minuter till tunga arbeten, dessutom sliter det ganska mycket på batteriet om man måste ladda såpass ofta tror jag, det blir ju inte urdraget på samma sätt med en skruvdragare eller annat lättare handverktyg, även om man arbetar hårt med den hela dagen, men skall man bara köra litet kaminved till morfars sommarstuga någon gång ibland duger det säkert, men med facit i hand från att bo på en gammal gård med ett dragigt gammalt bonnaslott från 1800 talet är det litet mer tveksamt... Det var därför jag valde sladdmodellen. Hade det varit aktuellt att köpa alla sådana maskiner nya idag hade det kanske varit annorlunda då kostnaden för laddare och batterisystem hade kunnat slås ut över fler maskiner (man använder det ju normalt bara till en maskin åt gången menar jag, så ett kit med två batterier och laddare räcker om man bara är en person som använder dem samtidigt, senast jag kollade låg dock proffskitet för yrkesbruk på ca 6-7K... Finns säkert billigare man jag tror att man får vad man betalar för här.) ).

Visst är det så, det var mer en kommentar till att elsågar inte är seriösa. Dom har snarare sjukt hög kapacitet och utvecklas snabbt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Det är inte kul att ha jättemycket ved färdigt och uppstaplat som räcker för länge. Det letar sig in skräp och damm så ska du hatera det efter två tre år så rekommenderar jag dammskydd. Detsutom så letar sig möss och andra djur in i högen om man har otur.

Norrut så finns det sork och det jävla djuret har en loppa den jävla loppan har ett virus som ger virussjukdomen sorkfeber. ja det gäller att ha extrem otur men vill bara upplysa om att det kan ge problem med för mycket ved.

Helst ska man ha en bra bod att ha veden i.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk

Kör hårt! Det är roligt att jobba med ved!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Återigen en skum tråd på sweclockers...
Nu har jag funderat lite och min sambo tror jag har fått en stroke.

Men jag vill göra ved! Massor av det!
Jag tänkte köpa långved en lastbil med släp motsvarande ungefär 70kbm.
Så jag tänkte bolla lite med den samlade expertisen här på sweclockers!
Lite handlar det väl om att rättfärdiga inhandlande av grejer men iaf.

Nåväl det jag först och främst funderar på är hur lång tid tar det att såga upp 70kbm långved (björk)?
Min uppskattning är att det skulle ta ungefär 24 dagar med 8h per dag.
Räkna:
70kbm med medelstamdiameter på 10cm
70/(0,05x0,05x3,14)=8918 meter stock.
Tänkte göra 30-35cm bitar så blir väl 26800 bitar eller räknat på 3 meters stockar som tydligen är rätt vanligt så blir det 23800 snitt med motorsågen och tänker mig att jag borde hinna två snitt per minut i medeltal. Så det blir typ 11900 minuter motsvarande ungefär 198 timmar eller 24 dagar.
Då talar jag enbart sågning, klyvningen har jag lagt ut på entreprenad (i dessa tillfällen är det perfekt att vara ensambarn till pensionärer).
Har jag räknat hyfsat rätt? Eller är jag helt ute och cyklar?

Står man och kapar 70 kbm med en motorsåg så har man väldigt lite att göra. Jag har ingen aning var eller hur du bor men ofta kan man hyra en vedkombimaskin för under tusingen per dag. Sen hur snabb du är beror på hur van du är maskinen och diametern på stockarna. Räkna med allt från 1 till 5 kbm /h. Jag skulle gissa på att det är minst dubbla tidsåtgången att såga upp allt med motorsåg + hanteringstid, samt mindre mardrömmar om kapa vedträn med motorsåg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Det är inte kul att ha jättemycket ved färdigt och uppstaplat som räcker för länge. Det letar sig in skräp och damm så ska du hatera det efter två tre år så rekommenderar jag dammskydd. Detsutom så letar sig möss och andra djur in i högen om man har otur.

Norrut så finns det sork och det jävla djuret har en loppa den jävla loppan har ett virus som ger virussjukdomen sorkfeber. ja det gäller att ha extrem otur men vill bara upplysa om att det kan ge problem med för mycket ved.

Helst ska man ha en bra bod att ha veden i.

Eller pall utomhus med tak. Men en bod är ju lite finare.
Sorkfeber är inte kul. En kompis till mig flyttade uppåt landet och fick det när han renoverade en gammal lada. Han var ganska dålig ett bra tag. Som jag förstått det så finns det bara norr om Dalälven typ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Jag gick igenom din beräkning, du ska alltså kapa två vedklabbar i minuten? Även om du gör allt själv så låter det lite, så pass tunna björkar går rätt fort. För något år sen så hjälpte jag min far med ett lass på ca 8-10 m^3 och det gjorde vi utan större ansträngning på en helg. Det jobbiga är att stapla det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Kontot avslutas

Jag vill inte ens tänka på hur mycket stryk kroppen skulle ta av att kapa 70 kubik ved med tvåtakts motorsåg... Det är inte änglapruttar som kommer ut ur avgasröret på en sån där direkt. En tvåtaktsmotor skitar ner som ett helt parkeringshus med moderna bilar, att då stå och andas de ångorna timme ut och timme in känns inte bra alls skulle då jag säga.

Sånt brukar stavas cancer, med mera... För att inte tala om vad som kan hända med ryggen med så mycket tungt kroppsarbete. Urk. Man kan ju bli utslagen i veckor för mindre.

Sedan blir det ju massor av sågspånsspill med en så bred klinga som på en motorsåg. Ineffektivt. Och hur mycket kostar det inte i utslitna kedjor, bränsle, olja att såga så mycket ved? Och lagra allt i uppåt 10 år, kan ju hinna bli svampangrepp, uppkäkat av träbockar osv... Även om man slipper det lär ju en sådan vedhög bli rena hotell hilton för mössen.

Låter som värsta stolleriprojektet om jag ska vara ärlig, haha.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

Gör gärna ett videomontage när du sätter igång.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Men alltså, du gör detta för att det är "kul" va?

Vi köper alltid färdigkluven björkved, klar att elda med, har aldrig klyvt en enda vedpinne själv. 10-15 m3 åt gången. Har inte siffrorna i huvudet men dyrt är det inte.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

70 kubik är riktigt, mycket har du ens plats till det ?
Själv brukar jag kapa och klyva en ca 8-10kubik per år, räcker för en mysig o varm vinter..
Brukar ta mig ca 2 helger med hjälp av brorsan o farsan.
Vi kapar dem med motorsåg och klyver dem för hand för dem som är litte svårare tar vi det med maskin. Undviker maskinen för dem små då dem klyvs med ett slag 2-3sec jämförts med maskin som tar ca 15sec för den att pressa skitet (gammal maskin drar ca 4000w pressar 7ton), speciellt dem som har en diameter på 15cm dem är onödiga o klyva flera gånger... Sen som andra även nämner så kommer du ha värk i ryggen och det är ett helvete i början du kommer ha ont i ryggen efter en timme om du inte vet hur du ska släppa yxan.. Första gången jag gav mig på klyvning gav jag upp efter 1 timme och tänkte fan detta är sissta gången. Visade sig att jag hade fel teknik, farsan förklarade och allt gick mycket enklare. Handlar om hur man vrider och höjer yxan samt hur man ska släppa den...
70kubik hade jag absolut inte rekomenderat dig speciellt om du ska göra det själv.
som andra även säger måste det även torka, och 70kubik är riktigt mycket anser jag för en person , din räkning kan stämma men räkna med pauser, påfyllning av bensin/olja slipning av kedja glöm inte att du måste sätt upp virket för kapning du kan inte såga det dirrekt på marken klingan kommer förstöras om du gör ner den i jorden, finns massor av små saker som tar tid, räkna med regn ibland så man får stanna det kan ta en lång tid detta men förståss om du inte har nått annat för dig så kör hårt

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Du ska inte ens tänka tanken på att såga upp de mängderna med motorsåg. Köp en begagnad vedkap istället, de säljs för ungefär tusenlappen. Du spar bensin, du spar slitage på sågen och dess kedja, du får en bättre ställning att jobba i etc.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Ett fullt lastbilsekipage är tre travar.
Varje trave är 12kbm fast under bark
Således en lastbil med släp kommer med 36kbm långved.
36kbm långved sväller med en faktor ca 1,6 när man kapar och klyver stjälpt mått (motsvarande vedsäckar). Staplat mått ca 1,2 ggr mer än fast under bark.
Jag har köpt en kapsåg, 3fas med 700mm klinga.
Där klingan är stationär och man trycker stocken mot klingan.
Byggd för stockar upp till 250mm diameter men kan inte rekommendera modellen då man klarar inte av att kapa stockar över ca 100mm ensam utan man måste vara två personer.
Jag har ett antal stockar som jag inte kommer kunna kapa med kapsågen utan måste ha motorsåg till dem (400-500mm, så är rätt rejäla) men resonerar så att det är om jag gör 2000 snitt mindre med motorsågen så är det 2000 färre tillfällen där jag kan såga mig i benet med motorsågen (tvivlar på att jag går fysiskt och psykiskt oskadd genom en sån incident även om jag har sågbyxor).
Uppskattar att jag har kapat ca 30% nu, på ungefär 12h och 2 personer inkluderat lite service på sågen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag har ett antal stockar som jag inte kommer kunna kapa med kapsågen utan måste ha motorsåg till dem (400-500mm, så är rätt rejäla) men resonerar så att det är om jag gör 2000 snitt mindre med motorsågen så är det 2000 färre tillfällen där jag kan såga mig i benet med motorsågen (tvivlar på att jag går fysiskt och psykiskt oskadd genom en sån incident även om jag har sågbyxor).

N.b. att sågbyxors funktion inte främst är att stå emot att man står och sågar i dem, utan att yttertyget går sönder och stoppningen åker ur och korkar igen sågen, så att den stannar innan den tar sig igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

N.b. att sågbyxors funktion inte främst är att stå emot att man står och sågar i dem, utan att yttertyget går sönder och stoppningen åker ur och korkar igen sågen, så att den stannar innan den tar sig igenom.

De är otroligt effektiva