Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Tar det lite väl allvarligt gör vi?
Jisses, det är underhållning, några människor som sparkar på en luftfylld läderbit, det handlar inte om något viktigt.

Fotboll verkar ha flyttat från kategorin underhållning/det viktigaste är inte att vinna till en lek på liv och död. Nu har jag kanske inte rätten att uttala mig då jag och all form av sport/idrott inte förstår sig på varandra men jag kan inte fatta att man kan ta det så seriöst. Läste ju om någon i Sydamerika som blev mördad för han råkade göra självmål och det verkade inte som det var fake news. Grannen håller på Leksand i hockey, när man råkar stoppa in skallen där under en match så skriker han ibland så man tror att hans familj precis blivit mördande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Samma med Israel då. "Några personer som bråkar om påhittade entiteter, inget viktigt". Snacka om att inte vara insatt i sport eller fotboll öht. Det är en miljardindustri med många år bakom sig och djupa rötter i samhällen. Iofs på ett datorforum, föga förvånande att inlägget får ett par uppdutter.

Jag fattar att det är en miljardindustri, men fortfarande underhållningsindustri, som om jag skulle vandalisera en google-skylt för att jag gillar apple bättre... eller en apple-store för att jag gillar google bättre.

Att jämföra israel-konflikten med fotboll säger en hel del om dig och förklarar tydligt (vilket ts ville ha reda på) varför vissa tycker att det är viktigt att vandalisera en zlatan-staty.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

Var tvungen att kolla om de faktiskt gjorde någon Staty av Tomas Brolin när ni nämnde detta... Hade varit kul att jämföra annars.
Den är dock inte tillverkad ännu.
Tror annars, av det lilla jag sett honom, att Tomas borde vara raka motsatsen till Zlatan i detta avseende, no offense.

(Undrar om Tomas är med här förresten, skulle inte förvåna mig om han faktiskt har skrivit i denna tråd, eller åtminstone läst den... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Var tvungen att kolla om de faktiskt gjorde någon Staty av Tomas Brolin när ni nämnde detta... Hade varit kul att jämföra annars.
Den är dock inte tillverkad ännu.
Tror annars, av det lilla jag sett honom, att Tomas borde vara raka motsatsen till Zlatan i detta avseende, no offense.

(Undrar om Tomas är med här förresten, skulle inte förvåna mig om han faktiskt har skrivit i denna tråd, eller åtminstone läst den... )

Tomas ser man inte alls lika mycket som Zlatan jag stör mig på Zlatan för att han syns nästan överallt sen skriver media väldigt mycket om honom när det finns så många andra spelare att skriva om.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag fattar att det är en miljardindustri, men fortfarande underhållningsindustri, som om jag skulle vandalisera en google-skylt för att jag gillar apple bättre... eller en apple-store för att jag gillar google bättre.

Att jämföra israel-konflikten med fotboll säger en hel del om dig och förklarar tydligt (vilket ts ville ha reda på) varför vissa tycker att det är viktigt att vandalisera en zlatan-staty.

En hel del om mig? Haha. Jag kollar knappt på sport, speciellt inte fotboll. Däremot förstår jag historien i och bakom sporten vilket du uppenbarligen inte gör. Delta inte i diskussioner du är fullkomligt ignorant för.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Släng skiten om folk inte kan låta blir att röra.

Vilket slöseri med skattepengar för en kommun som går back miljardbelopp redan...

Permalänk

Varför kunde han inte resa statyn i sin trädgård om han nu så gärna ville ha en?
Det där med sportmatch lämnar vi till de som är intresserade

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Tomas ser man inte alls lika mycket som Zlatan jag stör mig på Zlatan för att han syns nästan överallt sen skriver media väldigt mycket om honom när det finns så många andra spelare att skriva om.

Ta Björn Borg som var en mycket större stjärna på sin tid. Han fick också en staty som har råkat ut för det ena och andra som motorsåg, klotter m.m:
https://www.expressen.se/kvallsposten/har-blir-bjorn-borg-sag...

Resa statyer på levande folk är dömt att blir saboterade på ett eller det andra sätter. Alltifrån hat till att folk tycker det är roligt att vandalisera eller att de kan göra något som får uppmärksamhet.
Där en staty inte kräver mycket fantasi för att hitta på något som vissa tycker är roligt.

*edit*
Nilla Fischers staty vandaliserad:
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/wP9MX1/nilla...

Jag vet inte ett skit om henne. Men jag vet det jag skrev ovanför att en staty är något som får många att hitta på grova hyss.

Permalänk
Medlem

Jag tycker man kan kasta statyn och ställa upp en lite större som föreställer Löfven.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Jag tycker man kan kasta statyn och ställa upp en lite större som föreställer Löfven.

Varför inte bara be honom svetsa på ett nytt huvud...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Varför kunde han inte resa statyn i sin trädgård om han nu så gärna ville ha en?
Det där med sportmatch lämnar vi till de som är intresserade

Det var inte han som reste den och han bad inte heller någon annan om att resa en staty

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det var inte han som reste den och han bad inte heller någon annan om att resa en staty

Skickades från m.sweclockers.com

Vem bad om den när ingen vill ha den?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Vem bad om den när ingen vill ha den?

Läste något om att det var svenska fotbollsförbundet som gav uppdrag att ta fram den här statyn. Om det stämmer vet jag inte, än mindre förstår jag inte varför då zlatan inte har bidragit med något positivt för svensk fotboll.
Förstår verkligen inte varför man valt att ställa den utanför stadion i Malmö av alla ställen, han har ju bara bidragit med en transfersumma till MFF. Ställ den i rosengård eller hemma hos mino eller vad han än nu heter, där kanske det finns några som kan uppskatta den.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Kiirozu:

Läste något om att det var svenska fotbollsförbundet som gav uppdrag att ta fram den här statyn. Om det stämmer vet jag inte, än mindre förstår jag inte varför då zlatan inte har bidragit med något positivt för svensk fotboll.
Förstår verkligen inte varför man valt att ställa den utanför stadion i Malmö av alla ställen, han har ju bara bidragit med en transfersumma till MFF. Ställ den i rosengård eller hemma hos mino eller vad han än nu heter, där kanske det finns några som kan uppskatta den.

Fast det där är ju en åsikt, inte fakta.
Fakta är ju att han har bidragit med positiva saker för svensk fotboll i landslaget och på klubbnivå. Det kan man ju inte bortse från oavsett vad man tycker om människan

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gabriel15:

Släng skiten om folk inte kan låta blir att röra.

Vilket slöseri med skattepengar för en kommun som går back miljardbelopp redan...

Ja det kunde det kanske ha varit om det nu inte hade varit så att kommunen inte bekostat statyn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ja det kunde det kanske ha varit om det nu inte hade varit så att kommunen inte bekostat statyn.

Klart de får betala för skiten när de slösar resurser på att åka dit och dokumentera varje gång den vandaliseras.

Slöseri som sagt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Tar det lite väl allvarligt gör vi?
Jisses, det är underhållning, några människor som sparkar på en luftfylld läderbit, det handlar inte om något viktigt.

.. det är sorgligt hur vårat svenska samhälle fungerar. I vanliga fall så knyter man händerna i fickorna när något i samhället är dåligt, sen fortgår livet precis som vanligt igen. När det handlar om något trivialt ser folk till att det händer saker.

Detta handlar inte om fotbollen i sig utan om klubben. I klubben frodas en stark mentalitet och tradition, någonting som man hyser mycket stolthet över. Att då ha en staty av en tidigare spelare som spottar på allt som klubben står för, ja det är inget annat än att man kan räkna med att skit kommer att hända med den.
I stort sätt inga MFF-supportrar vill ha statyn där, ska dessa bara finna sig i det? "ja, men det är bara en staty", ungefär lika verklighetsfrämmande som skaparen av statyn som inte förstår sig ett dugg på varför folk är arga.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Fast det där är ju en åsikt, inte fakta.
Fakta är ju att han har bidragit med positiva saker för svensk fotboll i landslaget och på klubbnivå. Det kan man ju inte bortse från oavsett vad man tycker om människan

.. exakt vad är det för positivt som zlatan har gjort för Sverige i landslaget och på klubbnivå?
Han är extremt egoistisk, zlatan kommer alltid först - inte laget. Det är ju inte precis som att landslaget föll om zlatan inte spelade, snarare tvärtom. På klubbnivå så har han som sagt bara bidragit med en transfersumma, möjligtvis att han lyckats motivera några från rosengård att bli fotbollsspelare men inte mer än så.
Oavsett vilka positiva saker zlatan lyckats bidra med till Sverige så väger de negativa mångfaldigt mer.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Flytta statyn till Zöder i Ztockholm.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Fast det där är ju en åsikt, inte fakta.
Fakta är ju att han har bidragit med positiva saker för svensk fotboll i landslaget och på klubbnivå. Det kan man ju inte bortse från oavsett vad man tycker om människan

Vad är faktan då? Hur många poäng med Z i landslaget, hur många utan han. Avgörande matcher? Gå till EM/VM?

Svensk fotboll på klubbnivå? Transfersumma till Malmö, sen då?

Z har gjort spektakulära mål, definitivt och han har spelat i framgångsrika lag ute i Europa men har Z höjt lagen eller inte? Han har ju misslyckats i sina lag när det verkligen gällt i de europeiska cuperna och när ett lag som han spelade i verkligen kom till final som man vann var han inte på plan och det var väl hans lycka.

Jämför det med Henke som satt på sidan av plan och vände Champions League finalen när han kom in med sina framspelningar, dessutom på ett ställe som Z spelat många matcher på. Stade de France. Thierry Henrys kommentar om matchen säger allt. "People always talk about Ronaldinho, Eto'o, Giuly and everything, but I didn't see them today, I saw Henrik Larsson. He came on, he changed the game, that is what killed the game. Sometimes you talk about Ronaldinho and Eto'o and people like that; you need to talk about the proper footballer who made the difference, and that was Henrik Larsson tonight."

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Kiirozu:

.. exakt vad är det för positivt som zlatan har gjort för Sverige i landslaget och på klubbnivå?
Han är extremt egoistisk, zlatan kommer alltid först - inte laget. Det är ju inte precis som att landslaget föll om zlatan inte spelade, snarare tvärtom. På klubbnivå så har han som sagt bara bidragit med en transfersumma, möjligtvis att han lyckats motivera några från rosengård att bli fotbollsspelare men inte mer än så.
Oavsett vilka positiva saker zlatan lyckats bidra med till Sverige så väger de negativa mångfaldigt mer.

Skrivet av Tempel:

Vad är faktan då? Hur många poäng med Z i landslaget, hur många utan han. Avgörande matcher? Gå till EM/VM?

Svensk fotboll på klubbnivå? Transfersumma till Malmö, sen då?

Z har gjort spektakulära mål, definitivt och han har spelat i framgångsrika lag ute i Europa men har Z höjt lagen eller inte? Han har ju misslyckats i sina lag när det verkligen gällt i de europeiska cuperna och när ett lag som han spelade i verkligen kom till final som man vann var han inte på plan och det var väl hans lycka.

Jämför det med Henke som satt på sidan av plan och vände Champions League finalen när han kom in med sina framspelningar, dessutom på ett ställe som Z spelat många matcher på. Stade de France. Thierry Henrys kommentar om matchen säger allt. "People always talk about Ronaldinho, Eto'o, Giuly and everything, but I didn't see them today, I saw Henrik Larsson. He came on, he changed the game, that is what killed the game. Sometimes you talk about Ronaldinho and Eto'o and people like that; you need to talk about the proper footballer who made the difference, and that was Henrik Larsson tonight."

Ni har båda poänger men jag misstänker att ni missade min. Jag motsatte mig till uttalandet:

Skrivet av Kiirozu:

än mindre förstår jag inte varför då zlatan inte har bidragit med något positivt för svensk fotboll.
Förstår verkligen inte varför man valt att ställa den utanför stadion i Malmö av alla ställen, han har ju bara bidragit med en transfersumma till MFF.

Rätt ska ju liksom vara rätt om det ska bli en hyfsad diskussionstråd av det

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Det kanske är som någon redan sagt. Ska kanske inte hedra levande människor med statyer. Hade kanske blivit sabbad även fast han inte bytt klubb. Sitter väl lite djupare hos folk att ”spotta” på dom som är döda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag är mest upprörd över att vandaliseringen blivit utförd med sådan brist på fantasi.

Om den hade satts upp i Solna som det hade varit tänkt från början så skulle jag kanske ha satt på den en egenhändigt tillverkad kungakrona med texten "EGO" i pannan, men den hamnade i Malmö istället ...

Skrivet av Mizzarrogh:

Var tvungen att kolla om de faktiskt gjorde någon Staty av Tomas Brolin när ni nämnde detta... Hade varit kul att jämföra annars.

Det finns en staty av Henke Larsson i Helsingborgs hamn, f.öv.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Fotboll verkar ha flyttat från kategorin underhållning/det viktigaste är inte att vinna till en lek på liv och död. Nu har jag kanske inte rätten att uttala mig då jag och all form av sport/idrott inte förstår sig på varandra men jag kan inte fatta att man kan ta det så seriöst. Läste ju om någon i Sydamerika som blev mördad för han råkade göra självmål och det verkade inte som det var fake news. Grannen håller på Leksand i hockey, när man råkar stoppa in skallen där under en match så skriker han ibland så man tror att hans familj precis blivit mördande.

Skickades från m.sweclockers.com

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fotbollskriget

Ytterst går det tillbaka på sånt här, evolutionspsykologiskt:

Permalänk
Medlem

Att påstå att 62 gjorda mål på 116 landskamper inte är att bidra är väl rätt magstarkt (Henrik Larsson har 37 på 106 matcher i jämförelse), särskilt eftersom de flesta andra forwards vi haft under den tiden varit rätt så kassa i jämförelse

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vem bad om den när ingen vill ha den?

Folk verkade digga den tills han köpte in sig i fel lag. Då var allt glömt. De bytte sida nästan lika snabbt som Zlatan.

Permalänk
Medlem

Det är bara fånigt att vandalisera en staty. Det är väl en sak om man ger den en ful hatt eller tröja, men att massakrera den är riktigt löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Folk verkade digga den tills han köpte in sig i fel lag. Då var allt glömt. De bytte sida nästan lika snabbt som Zlatan.

Hoppas att vi har lärt oss nånting av detta och i fortsättningen inte bygger en staty av en levande människa.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

Jag är mest upprörd över att vandaliseringen blivit utförd med sådan brist på fantasi.

Om den hade satts upp i Solna som det hade varit tänkt från början så skulle jag kanske ha satt på den en egenhändigt tillverkad kungakrona med texten "EGO" i pannan, men den hamnade i Malmö istället ...

Det finns en staty av Henke Larsson i Helsingborgs hamn, f.öv.

Det var ju rätt fränt, Skulle faktiskt inte ha någonting emot en Staty av Tomas om den bekostas av privata medel som sagt.

Edit, Tomas är nog delvis motsatsen mot Zlatan, Tomas verkar vara gillad av de flesta här.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Hoppas att vi har lärt oss nånting av detta och i fortsättningen inte bygger en staty av en levande människa.

Finns ju alternativet att låta bli att vandalisera saker också...