Tips på en tvbänk som passar en större tv

Permalänk
Medlem

Tips på en tvbänk som passar en större tv

Nu under alla mellandagsreor så passade jag på att plocka upp en ny tv till vardagsrummet. I det här fallet så föll mitt val på Samsungs SE82Q60R. Ett problem som inte jag tänkte på vid köpet är hur jag ska få upp den från golvet.

Jag har funderat på att hänga upp den på väggen, men där den ska vara så är det en gipsvägg, vilket jag inte riktigt vågar lita på om det faktiskt kommer hålla. Så mitt val ligger främst på en tvbänk som är tillräckligt stor att husera detta monster på

Jag har försökt att kolla runt inne på Ikea's hemsida utan att lyckas hitta någonting som passar. Så är det någon annan som har något tips när det kommer till en tv som är så här stor?

Dimensionerna för fötterna är: 160cm i bredd och 40cm i djup

Permalänk
Medlem

TV,n väger 47.6 kilo. en styck M5 mollyplugg klarar ca 35 kilo i enkelgips. Om du använder 4 st sådana mollyplugg så är det nog inga problem att hänga upp den på väggen. Det finns andra lösningar också som klarar högre vikt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Sätt skruvarna i reglarna så är det inga problem.

Permalänk
Medlem

En regel är ju alltid bäst, men jag brukar aldrig ha turen att det finns en regel precis där jag vill skruva fast något. Taskig karma kanske. Hoppas att TS har bättre karma.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

https://www.ikea.com/se/sv/p/besta-burs-tv-baenk-hoegglans-vi...

En stor tv hade jag velat ha lågt ner ,så hänga på vägen känns inte som någon höjdare . Vill ju kunna sitta avslappnat och titta rakt fram eller snett neråt ,inte upp mot taket för att se ovankant .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av asabla:

Nu under alla mellandagsreor så passade jag på att plocka upp en ny tv till vardagsrummet. I det här fallet så föll mitt val på Samsungs SE82Q60R. Ett problem som inte jag tänkte på vid köpet är hur jag ska få upp den från golvet.

Jag har funderat på att hänga upp den på väggen, men där den ska vara så är det en gipsvägg, vilket jag inte riktigt vågar lita på om det faktiskt kommer hålla. Så mitt val ligger främst på en tvbänk som är tillräckligt stor att husera detta monster på

Jag har försökt att kolla runt inne på Ikea's hemsida utan att lyckas hitta någonting som passar. Så är det någon annan som har något tips när det kommer till en tv som är så här stor?

Dimensionerna för fötterna är: 160cm i bredd och 40cm i djup

https://www.ikea.com/se/sv/p/besta-stomme-vit-60245844/

Har 2 st sådana bredvid varandra, det blir 240cm brett och 40cm djup

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Sätt skruvarna i reglarna så är det inga problem.

Skrivet av Eazy:

En regel är ju alltid bäst, men jag brukar aldrig ha turen att det finns en regel precis där jag vill skruva fast något. Taskig karma kanske. Hoppas att TS har bättre karma.

Hmm, det är sant. Ska kolla av hur det ser ut med reglar just där och om det eventuellt kan finnas några rör/kablar som går också. För det vore fint att slippa ha den ståendes på någon bänk.

Skrivet av ajn:

https://www.ikea.com/se/sv/p/besta-burs-tv-baenk-hoegglans-vi...

En stor tv hade jag velat ha lågt ner ,så hänga på vägen känns inte som någon höjdare . Vill ju kunna sitta avslappnat och titta rakt fram eller snett neråt ,inte upp mot taket för att se ovankant .

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, det är ju också en sak till som jag inte har tänkt så mycket på faktiskt. Jag tänker mig att man har ögonhöjden ungefär en tredjedel ner från toppen och inte så mycket under det, för att undvika det du säger. Men tackar för tipset!

Dock så är det bara 1cm i svängrum för fötterna på denna, vilket sätter det lite väl nära ifall någon skulle komma emot tvn

Skrivet av Kelzzor:

https://www.ikea.com/se/sv/p/besta-stomme-vit-60245844/

Har 2 st sådana bredvid varandra, det blir 240cm brett och 40cm djup

https://i.imgur.com/fiuCQf2.jpg

Det där ser inte alls dumt ut!
Men samma problem dyker även upp här. som i svaret ovan. Då står fötterna verkligen längst ut med kanten, och jag skulle hellre se lite mer svängrum ifall någon kommer emot tv:n.

Permalänk
Medlem

Kommer ta mig iväg under morgondagen för att se om man kan hitta någonting vettigt, eller om det slutar med att man hänger upp tv:n i varje fall och ställer någon mindre bänk under.

Kommer kasta upp en bild för hur det slutade, ifall någon annan stackare springer på samma problem

Permalänk
Relik 📜

Nu vet jag inte hur nytt ditt boende är, men dubbelkolla så du inte har "tur" och det faktiskt är en förstärkt vägg. I många nyare byggen så finns det förberett för just väggmonterad TV bakom den mest naturliga väggen i vardagsrummet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered: om kåken inte hade varit från tidigt 1900-tal så hade det funnits en chans. Men nu har jag istället två kaminer som tar plats och som man inte får elda i

konstig grammatik
Permalänk
Medlem
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av asabla:

@emilakered: om kåken inte hade varit från tidigt 1900-tal så hade det funnits en chans. Men nu har jag istället två kaminer som tar plats och som man inte får elda i

Haha! Ja, nej, väggmonterad TV var nog inte superhett förra sekelskiftet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av asabla:

@emilakered: om kåken inte hade varit från tidigt 1900-tal så hade det funnits en chans. Men nu har jag istället två kaminer som tar plats och som man inte får elda i

Då har du i alla fall riktiga trädreglar och ingen aluminium sikt i väggarna.

Permalänk
Medlem

Har du tur så har du cc45 i väggarna dvs. Sitter på 45cm avstånd mellan varje regel.
Då drar du fast antingen en plywoodskiva eller bara två plankor mellan reglarna som hamnar bakom TVn.
Jag skulle själv inte våga ha en tv hängd i enkelgips, stöter någon till TVn är det hej då

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Jag skulle själv inte våga ha en tv hängd i enkelgips, stöter någon till TVn är det hej då

Nä det är inte sant. Som jag skrev i mitt inlägg så klarar 1 st molly i enkelgips 35 kilo. Med 4 st så blir det 100 kilo till godo. Så nej, den rasar inte om någon stöter till den.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable