Uppgradera till 21:9 3440x1440 skärm. Hjälp sökes!

Permalänk
Medlem

Uppgradera till 21:9 3440x1440 skärm. Hjälp sökes!

(Burk enligt signatur)

Jag har sedan 2014 en AOC Q2963PM 29" (Kostade hela 2300kr )
(5ms / HDMI / IPS / 21:9) (länk till mer info)
Dvs 2560x1080 och IPS, utan någon form av Variabel synk, men körts i 73Hz vilket varit max på min i alla fall.

Den har nu börjar krångla och samtidigt passar det väl med suget efter en uppgradering.

Det jag är ute efter är en härligare upplevelse.. dvs större 21:9 skärm, gärna curved och 3440x1440 och någon form av variabel synk kompatibel med 1080 Ti. Jag har spenderat X antal timmar på att läsa på nätet, speciellt givande på SC med @Laxpudding som screenlord..men har ändå sjukt svårt att bestämma mig.

Vad kommer den nyttjas till?:

  • Spel. Ej competitive nivå(exempelvis WoT, Civ 6, RDR2, APEX, Cyberpunk 2044) Dvs inga sjuka krav på FPS, men vore trevligt med variabel synk! Flyger mycket simulator, men endast i VR. Så där är skärmen irrelevant

  • Amatörmässig fotoredigering. Jag har en separat, kalibrerad Eizo 24" som används till detta, men har mer och mer bara använt min AoC till detta pga lathet och mycket mer arbetsyta.

  • Film & Serier

Kriterier/Önskelista/Funderingar:
- Det skall kännas som en uppgradering i mer än bara storlek.
- Har IPS idag. Kommer jag vara missnöjd med att gå tillbaka till VA? BLB kan jag leva med på IPS(kör även med Brightness ~20%)
Någon som gått från IPS till VA? kommentarer?
- Priserna är ju ganska saftiga. Jag funderar på en AW3420DW vilket når taket på vad jag kan tänka mig ge.. men är det verkligen så uppbart mycket bättre än ex PG348 för 5500kr mindre??
- Tyvärr bor jag inte i närheten av någon butik som har mer än en av dem inne, så kommer "tvingas" beställa i blindo baserat på andras åsikter.

Jag har sorterat fram följande skärmar som kan vara potentiella kandidater(med hjälp av Nvidias sida). Missar jag någon vettig kandidat, eller någon som är på intåg?

Visa signatur

-----

AMD 5600x :: 3080 :: Oculus Rift S + Flygnördsprylar

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zepophan: Skulle personligen inte sätt mig och med krav på färgåtergivning redigera foton på en VA-panel, särskilt inte en som är extra bred. Dels är färgerna och ljusnivåerna för varierande med vinkeln och dels har många – men inte alla – VA-paneler subpixelstruktuter som påverkar hur grafik återges.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Zepophan: Skulle personligen inte sätt mig och med krav på färgåtergivning redigera foton på en VA-panel, särskilt inte en som är extra bred. Dels är färgerna och ljusnivåerna för varierande med vinkeln och dels har många – men inte alla – VA-paneler subpixelstruktuter som påverkar hur grafik återges.

Tack för kommentaren (och för alla guider du skrivit på SweC).

Ja, även om det är strikt amatörmässig redigering och jag använt "sidorna" på min nuvande UW IPS för verktygen(för att frigöra yta i mitten för själva fotot), så har jag nog avskrivit VA som ett alternativ. Mest för risken du nämner... att kännas som en nedköp av bildkvalitet.

Gaming är dock primär fokus, allt annat är "nice to have".

Jag missade att CES dragit igång, så det är kanske smart att ligga lågt dessa dagar för att se om något spännande dyker upp inom UW 21:9 + IPS innan man slår till. Den nuvarande skärmen lever ju fortfarande *ta i trä*

Visa signatur

-----

AMD 5600x :: 3080 :: Oculus Rift S + Flygnördsprylar

Permalänk
Medlem

Det enda råd jag kan komma med, är att se till att ha bra avstånd till skärmen. Jag hade ca 65cm från mig till skärmen (34" 21:9) och det va alldeles för nära tyckte jag. Man fick ingen bra översyn utav ytan, så jag har bytt till en 16:9 skärm igen. Min kompis gjorde samma sak. Detta gäller såklart när jag satt och spelade. Annars va det trevligt med en 21:9 skärm.

Sen tycker ju folk olika såklart, det är bara min upplevelse.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

@walkiii: Hmm. Har inte haft det i åtanke alls.

Jag har 75-80cm till min nuvarande 21:9 (29") och tycker den känns för liten.. men 5" till kanske blir för stort åt sidorna? Eftersom man varit så sjukt nöjd med 21:9 så har jag avfärdat 16:9 kanske lite för snabbt?

Visa signatur

-----

AMD 5600x :: 3080 :: Oculus Rift S + Flygnördsprylar

Permalänk
Medlem

Jag skaffade Alienware AW3418DW för ca 1 månaden, riktigt trevligt med 21:9 format sitter ca 70-80cm ifrån och är perfekt för min smak.
Priset för att gå upp till AW3420DW för native 120Hz och lite högre färgrymd är inte värt det om man inte ska hålla på med videoedits. Sen VA vs IPS säger jag IPS alltid och många fler.

Sen om det kommer mer skärmar snart får vi se efter CES 2020. Samsung har redan visat upp några skärmar med 1000R är väldigt böjd skärm.

Om de visar upp nya skärmar tror jag det stora är 144Hz och kanske lägre ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zepophan:

@walkiii: Hmm. Har inte haft det i åtanke alls.

Jag har 75-80cm till min nuvarande 21:9 (29") och tycker den känns för liten.. men 5" till kanske blir för stort åt sidorna? Eftersom man varit så sjukt nöjd med 21:9 så har jag avfärdat 16:9 kanske lite för snabbt?

75-80cm kan nog funka. 5" är mycket när det kommer till en skärm, det är ändå nästan 13cm extra yta. Men det är väldigt trevligt att spela på. Ända tills man lirar fps spel, då va det alldeles för stort.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]