Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Rätt bil att leasa 👍 leasa en bensinbil mellan 150-300k är urbota dumt och dieslar under 200k om dom fortfarande säljs?

Leasing är till för elbilar och mellanklass-lyxbilar som oftast rasar i värde efter 3 år och man kan väldigt sällan göra grymma deals om man köper loss dom efter leasingen som t.ex. lexus som är snordyra nya men har typ halverats i värde efter 3 år och är toyotas lyxmärke så bra stuff 👍 givetvis hybrid då t.ex.

https://www.blocket.se/vi/88667997.htm

https://www.blocket.se/vi/88912494.htm

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte en stor del av värdeminskningen pga att den gått 14 000 - 14 499mil då?
Denna har gått runt 4000 mil och de vill ha 500 000kr istället. https://www.blocket.se/annons/stockholm/lexus_rx_450h_awd_exe...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Savage_Gray:

Leasar inte bilar.
Låt oss fantisera lite:
En leasing bil kostar runt 4000kr/mån. Ofta är det avtal som löper på i 3 år. Alltså total leasing kostnad är 144000. I detta ingår vanligtvis service. Ibland ingår även försäkring. Samt så slipper du besikta en helt ny bil de första 3 åren.

2019.04 har jag köpt en BMW 318 GT diesel. Årsmodell 2015, euro6, manuell, med 7200mil.
Den hade kostat mig 146000kr.
Utöver detta har jag en trafikförsäkring 238kr/mån; totalt 8568kr för 3 år
Sedan har jag en årlig besiktning 400kr/år; totalt 1200kr för 3 år
Sedan skall bilen servas. Här vet jag inte vad det kostar, men tippar på 6000kr/år; 18000 för 3 år.
Min totala kostnad blir alltså
146000+8568+1200+18000= 173 768kr.

Alltså kostar det mig runt 30tkr för att äga bilen och ha den kvar.
Något säger mig att en 7 år gammal BMW med ca 12000mil kommer kosta mer än 30tkr.
Närmare 100.000 skulle jag tippa.

Alltså är det 70.000kr bättre att äga en begagnat bil

Man leasar inte för att det är billigt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Du glömmer att räkna på om något händer med din BMW. I ditt exempel är den helt bekymmersfri vilket visserligen är ganska sannolikt men långt ifrån säkert.

Jag leasar en golf sportcombi, automat. Strax över 3900 i månaden plus skatt (ca 2400/år) och försäkring (runt 4000/år).
Det är lite dyrare men jag är beroende av bil och vill slippa oförutsedda utgifter för den.
Jämfört med att köpa den ny blir skillnad rätt försumbar och man slipper ha pengar låsta i en bil med osäkert andrahandsvärde.

Nackdelen är att när tiden väl gått ut på avtalet så står du tomhänt istället för med en sex år gammal bil som iallafall har ett värde kvar.
Jag har förmånsbil men hade jag inte det så skulle jag köpa en bil för mellan 50-100 00 max, gärna i det nedre spannet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nackdelen är att när tiden väl gått ut på avtalet så står du tomhänt istället för med en sex år gammal bil som iallafall har ett värde kvar.
Jag har förmånsbil men hade jag inte det så skulle jag köpa en bil för mellan 50-100 00 max, gärna i det nedre spannet.

Jag antar att du fått bilen gratis när du resonerar så?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Leasar en VW Passat, 3 år, 1500 mil/år för 2899 per månad. Inkluderar förlängd nybilsgaranti (som täcker hela leasingperioden) och service. Tillkommer gör naturligtvis skatt, försäkring, bränsle, vinterdäck som för alla bilar vare sig man köper eller leasar.

Summa summarum knappa 105000 sek i leasingkostnad för tre års relativt problemfritt ägande av en ny VW Passat. Hade jag köpt motsvarande bil hade bara värdeminskningen under 3 år överstigit leasingkostnaden så i mitt fall är leasing ett klart billigare alternativ.

Permalänk
Skrivet av Chimo:

Ändå lite ironiskt att konstatera att privatleasing är bortkastade pengar och sedan på nästa rad erkänna att man förlorat 30k senaste året bara på värdeminskning på sin nya bil...

Klart man får betala för finansieringen och bekvämligheten när man leasar, på samma sätt som du får betala för värdeminskningen om du köper en ny bil, är väl upp till var och en om man tycker det är värt det.

Något som jag är lite nyfiken på är erfarenheter kring privatleasing av begagnade bilar, är de någon som har erfarenhet av det?

Låter dessutom väldigt optimistiskt att en ny bil bara tappar 30.000 första året...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Leasade en Audi A1 S-Line 1.4Tfsi 125hk manuell, mellan 2017-2019.
Kostade mig ca 2500kr/mån i 24mån för bilen, vinterdäck, förhöjda mil till 1500mil/år, serviceavtal och försäkring.
Utöver det kostade den ca 500kr i skatt per år.

Enda problemen jag råkade ut för var självförvållat (körde emot en trädgårdssten som var dold av högt gräs på gräsmattan hos min Mor) kostade mig 4500kr för byte av tröskelplast inkl lackering och 1500kr för en fälg från skroten (den andra blev kantstött).
Sen ramlade barnvagnen ur bagaget och revade bakstöten (skulle kosta 4500kr att lackera men Lecab som jag leasade bil hos rekommenderade en annan firma som utförde samma arbete för 3000kr)

Fick även tillbaks ca 1600kr för undermil (körde ca 2300mil av dom 3000 avtalade)

Hade normalt sett aldrig köpt just den bilen för vad den kostade i nypris normalt (ca 230k)
Nöjd med leasing i övrigt men det jobbigaste var att man var orolig för parkeringsskador från andra bilister.

Kan inflika att jag idag äger en Opel Insignia 2.0 CDTI 2014 (inköpt för 85k, 17000mil) pga behov av större bil.
Kan tänka mig att leasa igen (men då större bilar oftast är väldigt dyra att leasa så blev det köp av bil just nu).

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Jag antar att du fått bilen gratis när du resonerar så?

Förmånsbilen får man ”gratis” men betalar varje månad likt leasing, skillnaden är att det är bruttopengar.
Köper man en begagnad bil för ex 100 000kr så är den efter tre år fortfarande värd kanske 60-70 000kr beroende på modell. Med leasingbil så äger du inget alls när avtalet går ut.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Köper man en begagnad bil för ex 100 000kr så är den efter tre år fortfarande värd kanske
60-70 000kr beroende på modell. Med leasingbil så äger du inget alls när avtalet går ut.

Eftersom du inte stoppade in dina 100k när du leasade bilen har du kvar dem istället för en bil värd 60-70k.

Se vad fint det går att hävda att leasing är ren vinstaffär när man bara räknar med de siffror man vill.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

I många fall så handlar väl valet av leasingbil om att det är bekvämligheten och enkelheten man vill åt. Går bilen sönder, inga problem, bara ringa ett samtal och du behöver inte betala något. Behöver den servas? In på verkstaden med den och du behöver inte betala något.
Man leasar inte bil för att man ska komma billigare undan, det är inte det det handlar om. Man betalar för enkelheten och bekvämligheten.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Vi är inne på vår fjärde privatleasade bil. Just nu en Kia E-Niro. Vi har aldrig haft problem vid återlämnande förrutom en gång när alla 4 sommardäck var helt slut, vi fick betala 150kr/däck.
Bekymmersfritt bilägande är skönt om man anser sig ha råd med det. Det finns både för och nackdelar med privatleasing, men för oss väger fördelarna tyngre än nackdelarna.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Medlem

En risk som få nämner är ändrade behov av bil under leasingperioden. På tre år kan mycket hända, nytt jobb, träffa partner, få barn etc.

Då står man lite med skägget i brevlådan. Se till exempel dessa annonser på folk som vill överlåta sitt avtal: https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cg=...

Edit: personligen gör jag det som jag tycker verkar mest ekonomiskt, nämligen att köpa begagnat.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den här tråden har spårat som vanligt när det gäller trådar som hamnar här hahaha. Det var en enkel fråga. Vad leasar ni för bil? Inte att rättfärdiga om det är rätt eller ej eller jag köper en begagnad bil istället för det är "bättre". allt är väll en personlig preferens om du själv anser om du har råd med detta eller ej

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Eftersom du inte stoppade in dina 100k när du leasade bilen har du kvar dem istället för en bil värd 60-70k.

Se vad fint det går att hävda att leasing är ren vinstaffär när man bara räknar med de siffror man vill.

Sant, men istället så får du räkna på ca 4000kr/mån i tre år istället som då blir 144 000kr som du betalat i leasing och sen inte har något alls efter dessa tre år.
Det var så jag tänkte😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sant, men istället så får du räkna på ca 4000kr/mån i tre år istället som då blir 144 000kr som du betalat i leasing och sen inte har något alls efter dessa tre år.
Det var så jag tänkte😀

Och har man tagit sina pengar att köpa bil för (leasingkostnad * 36 eller vad ni nu vill jämföra med) och lagt i en indexfond och plockat ut varje månad för att betala leasingkostnaden så får man kanske något som är rimligt att jämföra med. Du kan (borde?) ha en kaptialvinst på det du inte låst in i en bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Leasar en Hyundai Ioniq electric sedan dryga året tillbaka. Väldigt nöjd än sålänge. Bekvämt som fan och man behöver inte fundera över värdeminskning.

Men, när leasingen går ut så köper jag denna och väntar sedan på cybertruck!

Cybertruck kommer i nuvarande form inte bli godkänd i EU.
Dessutom kommer C-körkort krävas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon15480:

Jag köpte en Opel Astra GCT 2007 med 15.000 mil på mätaren för 18.000 SEK inkl 3 månaders garanti. Med så mycket fantastiska fina, bra och billiga bilar på andrahandsmarknaden så förstår jag inte folk som leasar. Kostar ju flera tusen kronor i månaden!

Köpte också en Opel Astra (2004) med 4000 mil på mätaren. En gammal gubbe som tidigare och enda ägare.
Gav 25k och bytte lite grejor som antagligen skulle paja rätt snart. Är nöjd, även om jag själv nu ser ut som en gubbe på vägarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Cybertruck kommer i nuvarande form inte bli godkänd i EU.
Dessutom kommer C-körkort krävas.

Jaså? Varför kommer den inte bli godkänd?

Vart har du fått tag i den informationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Jaså? Varför kommer den inte bli godkänd?

Vart har du fått tag i den informationen?

Låter som vanliga anti-elbil skrönor, och framförallt anti-Tesla FUD som folk gillar att sprida.

Den som lever får se vad det blir av Cybertruck.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Den här tråden har spårat som vanligt när det gäller trådar som hamnar här hahaha. Det var en enkel fråga. Vad leasar ni för bil? Inte att rättfärdiga om det är rätt eller ej eller jag köper en begagnad bil istället för det är "bättre". allt är väll en personlig preferens om du själv anser om du har råd med detta eller ej

Leasar en Golf GT sportscombi -19. Leasingkostnad på ca 3500kr med 1500 mil per år. Svårt att hitta en mer allround-bra ny bil för det priset tycker jag, med tanke på utrustningsnivån som jag ville ha. Finns liksom inget att klaga på, som verkligen är dåligt eller störande. Har ägt tre andra golfar och en octavia innan denna så kan vara lite biased 😄

Men kört många typer av bilar under åren så har rätt bra bild över skillnaderna. Valet stod mellan denna och Octavia, men den fanns inte att få med manuell låda och 1.5 TSI motorn i det kampanjerbjudandet som va aktuellt då.

Inte den bästa bilen för långfärd, då får man nog kliva upp en storlek så det blir tystare, bekvämare och rymligare, speciellt om man kör dubbla barnstolar som vi. Men om man kör mest till förskolan eller 1-2 timmar hit o dit är det inga problem. Skulle nog säga att Octavia är snäppet före i komfort om man är orolig över det.

Denna gång valde jag dock GT nivån på Golf, då jag upptäckt att jag föredrar lite styvare fjädring och chassi. Sportstolarna gillar jag mer än de vanliga. Styrningen och ratten är lite skönare än standard. Provkör innan så ni vet skillnaden, det gjorde jag.

Om någon har frågor om dessa bilar svarar jag gärna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack.

Det känns som om att det kan dröja med Cybertruck här nu. Deformationsproblemen är nog relativt lättlösta. Men att vikten var så hög visste jag inte. Jag har ju bara b-kort.

Fan också. Men jag har förmodligen tid till att både grubbla om detta och ta c-kort innan cybertruck finns hos oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sant, men istället så får du räkna på ca 4000kr/mån i tre år istället som då blir 144 000kr som du betalat i leasing och sen inte har något alls efter dessa tre år.
Det var så jag tänkte😀

Jag förstår att du tänkte så

Men det är också att jämföra fel saker.
Leasing ska inte jämföras med att köpa en billig begagnad bil och hoppas på att det inte kommer stora kostnader, jämförelsen bör vara mot att köpa en ny bil.

Diskussion borde fokusera på finansiering av en ny bil där det normalt finns tre alternativ, kontant, lån och leasing.
Ny vs begagnad är en annan diskussion.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Bilen som är visad är väll inte ett produktionsexemplar? Borde väll snarare klassas som en prototyp?

Och att man inte kan ha deformations zoner bara för att den är gjord i rostfritt är med ett märkligt argument, är ju främst balkarna under skalet som bestämmer hur bilen agera i en krock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Nån som har leasat Dacia? hur är dom bilarna?

Vidriga. En kollega har en Duster. En billig bil, och det märks.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Skrivet av Runqen:

Tack.

Det känns som om att det kan dröja med Cybertruck här nu. Deformationsproblemen är nog relativt lättlösta. Men att vikten var så hög visste jag inte. Jag har ju bara b-kort.

Fan också. Men jag har förmodligen tid till att både grubbla om detta och ta c-kort innan cybertruck finns hos oss.

Tror inte dom släppt några vikt uppgifter, men när dom testad dragkampen mot Forden lär dom ju tyngt ner teslan för å få bättre fäste, 2wd modellen borde hamna på b-kort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av huricane4:

Tror inte dom släppt några vikt uppgifter, men när dom testad dragkampen mot Forden lär dom ju tyngt ner teslan för å få bättre fäste, 2wd modellen borde hamna på b-kort

Skickades från m.sweclockers.com

Sant. Visserligen hade jag nog vart intresserad av tremotorsmodellen, den tyngsta. Men vi får väll se. Det är nog så som en ovan skrev att vad som visats var en prototyp. Känns ju som om att Tesla bör ha designat bilen med EU i åtanke också. Menmen, jag fortsätter hoppas (och spara ihop pengar...)

Jag håller förhoppningarna uppe

Permalänk
Medlem

Det finns nog vissa lägen som det är värt att leasa.

Ta t.e.x en 2019 års Mustang, kostar 6000:- per månad att leasa vilket över 3 år blir 216 000:-.

Köper man idag en ny så kostar skatten runt 2100:- i månaden, och försäkringen när jag hade en senast (2013) låg på närmare 2 000:- i månaden.

I ovan nämnda leasing-exempel ingår ju även service. Köper man en ny så är värdeminskningen långt större än de slantar man betalar mellan. Nu kan det visserligen vara billigare att försäkra då de säljs direkt inom Sverige och inte är import, men ändå.
Skulle försäkringen ligga på en tusing så skulle jag säga man går +/- noll om man har den året runt, då man ändå måste pynta 109k i skatt/försäkring.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Runqen:

Sant. Visserligen hade jag nog vart intresserad av tremotorsmodellen, den tyngsta. Men vi får väll se. Det är nog så som en ovan skrev att vad som visats var en prototyp. Känns ju som om att Tesla bör ha designat bilen med EU i åtanke också. Menmen, jag fortsätter hoppas (och spara ihop pengar...)

Jag håller förhoppningarna uppe

Finns ju även vissa Hummer H1 som blivit reggade som tung personbil med totalvikt på över 3500kg och får framföras på b-kort om man haft körkort innan ett visst datum, osäkert om det går å göra på nya bilar eller om det bara va nått konstigt undantag innan.
(Finns ju kvar än när det kommer till husbilar)

Och är ju totalvikten som bestämmer så importören kan ju ta bort lite av lastvikten om man vill komma under 3500kg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svalle:

I många fall så handlar väl valet av leasingbil om att det är bekvämligheten och enkelheten man vill åt. Går bilen sönder, inga problem, bara ringa ett samtal och du behöver inte betala något. Behöver den servas? In på verkstaden med den och du behöver inte betala något.
Man leasar inte bil för att man ska komma billigare undan, det är inte det det handlar om. Man betalar för enkelheten och bekvämligheten.

Jo, och också att man slipper sälja bilen när man inte ska ha den längre. Jag tycker det är ganska jobbigt att sälja privat då det är svårt att avväga hur ärlig man ska vara och liknande, men då får man mer pengar förstås. Säljer man till en handlare så är det en annan sak förstås, men det är inte många som ger ens ok betalt för en bil om man inte också köper en bil av samma handlare, och även då är det ju ganska mycket mindre än vad bilen "är värd" om man tittar på blocketannonser och liknande.

Skrivet av huricane4:

Bilen som är visad är väll inte ett produktionsexemplar? Borde väll snarare klassas som en prototyp?

Och att man inte kan ha deformations zoner bara för att den är gjord i rostfritt är med ett märkligt argument, är ju främst balkarna under skalet som bestämmer hur bilen agera i en krock?

Det handlar inte om deformationszoner för de i bilen utan att EU har mycket högre krav på skydd för oskyddade trafikanter, cyklister och gående. En rostfri huv är inte i närheten av så mjuk som en av vanlig stålplåt exempelvis.