Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jo jag förstår att jag gör en vinst men tyvärr ändå att det är fel. 😂

Ugh, och här ser vi resultatet av en skolgång där allas åsikt behövde respekteras.

"1+1=2"
"Jo fast jag tycker.."
Nej, tyst.

För att vara lite vänlig mot ditt "argument" dock så kanske du menar att man inte ska behöva betala skatt på vinst, men då tycker jag att du har fel.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gibbon_:

Ugh, och här ser vi resultatet av en skolgång där allas åsikt behövde respekteras.

"1+1=2"
"Jo fast jag tycker.."
Nej, tyst.

För att vara lite vänlig mot ditt "argument" dock så kanske du menar att man inte ska behöva betala skatt på vinst, men då tycker jag att du har fel.

1+1 måste inte vara 2. Det beror på helt enkelt vilken talbas som gäller. Binärt är 1+1 = 10.

Vet inte om du var ironisk eller inte. Allas åsikter ska ju respekteras, men man behöver inte hålla med eller gilla dem. Tillbaka till topic. Jag kan förstå argumentet mot skatt på ränta. Varför ska vi ha det egentligen? Vad har staten gjort för att bidra till vinsten, förutom att TS har lyckats spara ihop pengarna som banken använder för att låna ut till betydlig högre ränta.

Permalänk
Medlem

Generalisering.
Man lyckas tjäna pengar som man med största sannolikhet skattat för, man vill spara undan lite och skall då skatta på dessa redan skattade intjänade pengar.
/Generalisering.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Blir trevligt då hela världens bostadsmarknad stannar då.
Inget fel med att låna om folk faktiskt får låna på korrekta grunder.

Ja, det var menat som litet ironi åt det, frågan är om det är en hållbar utveckling med tid det tar att göra det möjligt att bygga nytt eller motsvarande investering i en existerande fastighet med acceptabel standard, om vi betänker att en majoritet som är i behov av bostäder med både yta och många rum för privatbruk torde vara barnfamiljer i 30 års åldern.

För visso skaffar vi (första)barn mycket senare idag jämfört med före 1980 talet (rent statistiskt sett alltså), men kalkylen för att kunna skaffa en bra bostad som inte bara är "förvaring" utan också kan tillföra önskad livskvalitet om man har barnfamilj och ett vanligt jobb gör att det som regel tar ca 10-15 år längre idag jämfört med på 50 talet tex.

Sedan kan man ju dock diskutera om det bara är ett resultat av att vi idag lever längre och att alla tidsaspekter associerade till en mänsklig livscykel också har flyttats framåt motsvarande tid, vilket kan vara en del av förklaringen, men när man går bakåt till 1970 talet och tidigare så är omsättningen relaterat till lönen för en medelinkomst tagare betydligt kortare än idag om man tex ser tilll priset av en ny bil, bygga ett nytt hus, osv. Vilket är ganska intressant. Idag är det i princip omöjligt att bygga ett nytt hus som rymmer en barnfamilj man planerar innan man fyllt tjugo, tex för gemene man (dvs för en klar majoritet av befolkningen), eller jobba i skogen några månader och sedan kunna köpa en ny bil som håller dubbelt så länge som dagens till ett lägre pris (en ny bil för enkelt vardagsbruk kostade då ca 50 000:- kronor mindre än idag trots att den bör ha kostat betydligt mer att tillverka om vi ser till rena tillverkningskostnader, material, mm Var den då mer hållbar? Tja, relativt många finns ju kvar idag och har varit möjliga att renovera och underhålla till högst rimlig insats, det indikerar ju således att livslängden var något längre trots att den var billigare att köpa sett till tiden det tog att arbeta in den, var den billigare att tillverka på fabriken sett till material och arbetsinsats? Svar, Nej, den var faktiskt något dyrare att göra sett till själva tillverkningen. (Jag vet inte varför men så verkar det vara när man går igenom gamla papper)).

Tror inte hela förklaringen ligger i hur vi röstar, utan detta måste vara en del i en större kedja av många faktorer.
Men, det är i allafall intressant.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

1+1 måste inte vara 2. Det beror på helt enkelt vilken talbas som gäller. Binärt är 1+1 = 10.

Vet inte om du var ironisk eller inte. Allas åsikter ska ju respekteras, men man behöver inte hålla med eller gilla dem. Tillbaka till topic. Jag kan förstå argumentet mot skatt på ränta. Varför ska vi ha det egentligen? Vad har staten gjort för att bidra till vinsten, förutom att TS har lyckats spara ihop pengarna som banken använder för att låna ut till betydlig högre ränta.

Men det argumentet gäller ju all form av skatt.
Vad bidrar staten med när du arbetar och betalar in kommunal, och i vissa fall statlig, skatt?
Vad bidrar staten med när du köper ett paket mjölk och betalar moms? (och sen får mejeriet och butiken du handlar i betala bolagsskatt på vinsten så där kan vi verkligen prata om multipel beskattning)
Jag ogillar skatter i alla dess former, men inser att en viss nivå av skatteuttag är nödvändigt för att staten ska kunna tillhandahålla gemensamma tjänster som försvar och rättsväsende. I det avseendet är väl inte skatt på kapitalvinster, till exempel ränta, mer orättfärdiga än annan skatt - enligt min åsikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

1+1 måste inte vara 2. Det beror på helt enkelt vilken talbas som gäller. Binärt är 1+1 = 10.

Du vet vilken talbas som gäller.

Skrivet av anon2110:

Allas åsikter ska ju respekteras

Alla frågor befogar inte en åsikt.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Idag är det i princip omöjligt att bygga ett nytt hus som rymmer en barnfamilj man planerar innan man fyllt tjugo, tex för gemene man (dvs för en klar majoritet av befolkningen)

Nja, det beror väl på om du bara vill bygga ett hus med enkel isolering. Kostar inte mycket att köpa en tomt och bygga ett enklare hus på någon tomt utanför städer. Problemet nu är väl snarare att folk ska ha väldigt mycket mer än på tiden du tänkte.
Samma med en bil, att bara bygga en enkel bil som rullar med en basic stereo är inte dyrt, faktum är att dessa bilar är billigare nu om du räknar med inflation. Problemet är väl att dessa enklare bilar som en Hyundai i20/i30 inte duger längre utan folk vill ha mer lyx.

Att det tar 10-15 år längre än ju inte så konstigt då vi ökat vår befolkning med nästan 50% sen 50-talet och byggnationerna har legat lågt då vår hyresreglerade marknad gör att byggandet av hyreslägenheter inte är lönsamt om inte staten går inte och bekostar en del av det. Om vi ska ha reglerade hyror eller marknadspriser låter jag vara osagt men faktum är att det hör ihop med den låga mängden byggnationer av hyreslägenheter. Detta lämnar alltså bostadsrätter som byggs på attraktiva lägen och som folk slåss om med ekonomiska muskler.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/bostader/bostadsbyg...

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boend...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Nja, det beror väl på om du bara vill bygga ett hus med enkel isolering. Kostar inte mycket att köpa en tomt och bygga ett enklare hus på någon tomt utanför städer. Problemet nu är väl snarare att folk ska ha väldigt mycket mer än på tiden du tänkte.
Samma med en bil, att bara bygga en enkel bil som rullar med en basic stereo är inte dyrt, faktum är att dessa bilar är billigare nu om du räknar med inflation. Problemet är väl att dessa enklare bilar som en Hyundai i20/i30 inte duger längre utan folk vill ha mer lyx.

Att det tar 10-15 år längre än ju inte så konstigt då vi ökat vår befolkning med nästan 50% sen 50-talet och byggnationerna har legat lågt då vår hyresreglerade marknad gör att byggandet av hyreslägenheter inte är lönsamt om inte staten går inte och bekostar en del av det. Om vi ska ha reglerade hyror eller marknadspriser låter jag vara osagt men faktum är att det hör ihop med den låga mängden byggnationer av hyreslägenheter. Detta lämnar alltså bostadsrätter som byggs på attraktiva lägen och som folk slåss om med ekonomiska muskler.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/bostader/bostadsbyg...

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boend...

Kan nog stämma bra, problemet här torde i så fall vara att arbeten som ger hygglig inkomst fortfarande är mer koncentrerade till storstäderna jämfört med före 90 talet.

Men, de tär ju intressant att fastighetspriser har gått upp ganska extremt de senaste åren även utanför städerna.

Räknade ut att det gick att köpa en användbar bil för ca 150-160K i början på 70 talet omräknat till dagens penningvärde om man inte hade krav på lyx utan bara sökte en bil att åka och handla och ta barnen till skolbussen med, osv. Idag får man ge omkring 200K för en basmodell av hyggligt fabrikat.

Det tog längre tid att bygga bilen då jämfört med idag, men lönerna var något lägre.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

1+1 måste inte vara 2. Det beror på helt enkelt vilken talbas som gäller. Binärt är 1+1 = 10.

Fast det är ju fortfarande 2, bara i en annan talbas...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

1+1 måste inte vara 2. Det beror på helt enkelt vilken talbas som gäller. Binärt är 1+1 = 10.

Alltså 2. 10 I ett tvåbaserat talsystem är exakt två och elva är tre och hundra är 4.

Citat:

Vet inte om du var ironisk eller inte. Allas åsikter ska ju respekteras, men man behöver inte hålla med eller gilla dem. Tillbaka till topic. Jag kan förstå argumentet mot skatt på ränta. Varför ska vi ha det egentligen? Vad har staten gjort för att bidra till vinsten, förutom att TS har lyckats spara ihop pengarna som banken använder för att låna ut till betydlig högre ränta.

För att det är en inkomst. Vi beskattar inkomster oavsett källa, och inkomst av kapital är ju en inkomst precis som lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Idag får man ge omkring 200K för en basmodell av hyggligt fabrikat.

Finns ju massor av bra bilar som kostar långt mindre än så sprillans nya.

Edit: Och en bil från början av 70-talet var ju totalt slutkörd innan de gått 10000 mil. Dagens bilar är mycket bättre

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knotvillage:

Nej men det blir ju som skatt på skattade pengar. Jag förstår ju att det blir som en inkomst men det borde inte vara så på lägre summor.

Skickades från m.sweclockers.com

Skatt på skattade pengar, bästa av alla sämsta argument som existerar

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Skatt på skattade pengar, bästa av alla sämsta argument som existerar

räntan är ju inte skattad... du skattar på vinsten av räntan ej de sparade pengar som du skattat för.
Hade pengarna dock följt inflationen och man skattat på det då hade jag reagerat men inte på vinsten på räntan...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Låt bli att använda ISK då?

Eller så kan staten minska på slöseriet av skattepengar så att de inte behöver stjäla från mina redan hårt beskattade pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Eller så kan staten minska på slöseriet av skattepengar så att de inte behöver stjäla från mina redan hårt beskattade pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst, men jag menar det ena har du ett visst inflytande över.. Blir du också sur över värmen när du sätter dig i bastun?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@crew seven: Det är troligen bäst att du kollar hos din bank för att få info om de drar skatten vid utbetalning eller bara skickar underlag till skatteverket. 30% vinstskatt är det iaf som gäller på pengarna.

Snarare när räntan kapitaliseras in på kontot och inte när man gör uttag från kontot (det är ingen betalning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

räntan är ju inte skattad... du skattar på vinsten av räntan ej de sparade pengar som du skattat för.
Hade pengarna dock följt inflationen och man skattat på det då hade jag reagerat men inte på vinsten på räntan...

Du menar nog ränteinkomsten här, inte vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fast det är ju fortfarande 2, bara i en annan talbas...

1 + 1 = 1

(boolesk algebra)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon2110:

1+1 måste inte vara 2. Det beror på helt enkelt vilken talbas som gäller. Binärt är 1+1 = 10.

Vet inte om du var ironisk eller inte. Allas åsikter ska ju respekteras, men man behöver inte hålla med eller gilla dem. Tillbaka till topic. Jag kan förstå argumentet mot skatt på ränta. Varför ska vi ha det egentligen? Vad har staten gjort för att bidra till vinsten, förutom att TS har lyckats spara ihop pengarna som banken använder för att låna ut till betydlig högre ränta.

Jag vet inte om jag håller med dig, 1 ELLER 1 blir 1 i i boolesk algebra för plustecknet brukar betyda eller.

Självklart ska det vara skatt på kapitalinkomster, Sverige har ju blivit närmast ett skattteparadis idag för de som inte arbetar, vi har mycket låga skatter på förmögenheter idag och vi har även lägre bolagsskatt än medelnivån i OECD.
Staten har bidragit med ganska mycket till de som får ränta på pengarna, tex utbildnnig och infrastruktur, företag är i regel totalt ointresserade av att utbilda sin personal och bygga infrastruktur och de betalar ju också oerhört låg skatt om de betalar någon alls.
Volvo var ju på tapeten för några år sedan då det var ett antal nyhetsinslag om att koncernen betalade mindre skatt än en ensam sjuksköterska (de betalade 0 kr och det hade de gjort många år)
Att betala skatt eller inte är i princip helt frivilligt om man är tillräckligt kapitalstark.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av improwise:

Snarare när räntan kapitaliseras in på kontot och inte när man gör uttag från kontot (det är ingen betalning).

Semantik.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Skatt på skattade pengar, bästa av alla sämsta argument som existerar

Jag bjuder på den. Jag tycker fortfarande att har man lyckats spara ihop en slant på ett sparkonto som ger ränta från första kronan så borde vinsten där vara skattefri, iallafall till en viss summa. Man kan ju ändå inte ha mer än 950k om banken går i konkurs. Då täcks inte garantin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Finns ju massor av bra bilar som kostar långt mindre än så sprillans nya.

Edit: Och en bil från början av 70-talet var ju totalt slutkörd innan de gått 10000 mil. Dagens bilar är mycket bättre

Nja, originalmotorn i Morfars gamla Volvo tickar på fint, har faktiskt inte behövt göra så mycket med den över huvud taget på senare tid, mest regöring och vanligt småpyssel av motorn, stommen är skitfin på den, ibland kan man behöva svetsa mindre detaljer på dem (de från 80 talet drogs med betydligt fler fel tycker jag, var mer klatter på dem som kunde gå sönder).

Dock var den ju litet dyrare när den kom så den var inte i det billigaste segmentet, En del Saab modeller från tiden är jag inte fullt lika entusiastik över dock, men de gjorde ju det de skulle...

Men, jo, finns ju både för och nackdelar jämfört med efterföljarna, en ny bil innehåller ju modernare material och förbättrad konstruktion i motorn så att den drar mindre soppa och kräver avsevärt mindre underhåll, tex.

Kineserna har ju en heldel mer udda lösningar de använder själva, tex olika små arbetsfordon med tvåtaktsmotorer man kan kombinera ihop, allt från vad som ser ut att vara ripoff av dedär gamla Danska multimaskinerna som också hade en liten encylindrig tvåtaktare man kunde sedan kombinera ihop den till allt från potatiskupare och jordfräs till en fulltfungerande minitraktor med kärra efter man kunde åka på...
Kineserna har även gjort varianter på minibilar med flak och annat som kan lasta grus tex, eller vad man nu behöver göra, de verkade väldigt solitt byggda med stålchassi även om de var väldigt simpelt gjorda jämfört med vad vi använder här.

Har dock aldrig sett något av det på export till väst.

Men, ja, kanske börjar dela sig i två trådar nu...
Litet mer off topic,
Vill man spekulera vidare så är det ju i mitt tycke ett intressant spår om billiga och lättillgängliga men ändå ganska hållbara minifordon och andra maskiner som gör det möjligt för fler att utföra praktiska arbeten effektivare trots begränsad ekonomi.
Jag tror inte att det är hållbart med slit och släng tänkande där vi hela tiden förväntas förbrukar resurser till nyproduktion med allt kortare intervall utan möjlighet att återbruka saker vi producerar helt eller delvis utan att behöver smälta om metallen, eller andra stora förändringar som kräver mycket energi och resurser.
Jag så tex något projekt i Indien där man byggde om våra gamla skrotade CRT monitorer till TV apparater åt de som inte hade råd att köpa en ny TV så att man kunde se nyheter och väderprognoser, mm.

Fast där klarar man ju sig ibland med ett hus av lera, eller kan bo i tält hela året utan dyr utrustning, vilket vi ju knappast gör här...

Jag tror för min del att det behövs mer jordnära, praktiskt tänkande om vårt sätt att leva skall förbli hållbart och inte bara en massa ekonomiska tabeller som är designade att vara självändamål (som tex en befolknings stegring utan tak globalt, Indierna har för länge sedan insett att det inte fungerar så) utan någon som helst annan funktion än att skapa bättre siffror på ett papper.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Man kan ju ändå inte ha mer än 950k om banken går i konkurs. Då täcks inte garantin.

Inget som hindrar dig att ha konton i flera banker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte om jag håller med dig, 1 ELLER 1 blir 1 i i boolesk algebra för plustecknet brukar betyda eller.

Självklart ska det vara skatt på kapitalinkomster, Sverige har ju blivit närmast ett skattteparadis idag för de som inte arbetar, vi har mycket låga skatter på förmögenheter idag och vi har även lägre bolagsskatt än medelnivån i OECD.
Staten har bidragit med ganska mycket till de som får ränta på pengarna, tex utbildnnig och infrastruktur, företag är i regel totalt ointresserade av att utbilda sin personal och bygga infrastruktur och de betalar ju också oerhört låg skatt om de betalar någon alls.
Volvo var ju på tapeten för några år sedan då det var ett antal nyhetsinslag om att koncernen betalade mindre skatt än en ensam sjuksköterska (de betalade 0 kr och det hade de gjort många år)
Att betala skatt eller inte är i princip helt frivilligt om man är tillräckligt kapitalstark.

Jo, boolesk algebra, ger 1+1 = 1. Det var ett svar till ett inlägg där.1+1=2, men men. Då kanske rätt ände är att börja med bolagsskatten istället för att ge sig på fattig pensionären. Skatt på pension? Varför? Men alla människor som byggt upp landet. Ska inte de ha en dräglig tillvaro på ålderns höst? Kanske slopa 1% av BNI som går till bistånd och ge det till pensionärerna. Mer skatt är ju inte lösningen på allt, men vi börjar spåra ur här och gå off topic.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Inget som hindrar dig att ha konton i flera banker.

Tror även du kan ha flera konton på samma bank. Är inte riktigt uppe i 950k än så har inte forska djupare i det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Tror även du kan ha flera konton på samma bank. Är inte riktigt uppe i 950k än så har inte forska djupare i det.

Skickades från m.sweclockers.com

Såklart du kan ha flera konton i samma bank med insättningsgarantin gäller det sammanlagda beloppet du har på dina konton i den banken,

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Såklart du kan ha flera konton i samma bank med insättningsgarantin gäller det sammanlagda beloppet du har på dina konton i den banken,

Ok. Så blir det ny bank då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Visst, men jag menar det ena har du ett visst inflytande över.. Blir du också sur över värmen när du sätter dig i bastun?

Nej, men apropå värme så blir jag dessutom irriterad över all skatt på elen. Inte minst momsen på elskatten!

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Semantik.

Inte om man befinner sig i ett sammanhang där det är viktigt att ha koll på begreppen. I denna diskussion kanske det kvittar dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det är bra med ränta det gör så att ekonomin går runt och blir stabil