2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Nej. Oljepriserna är inte väldigt låga nu om du tittar historiskt.

Titta gärna på grafen här som visar priset de 70 senaste åren:
https://www.macrotrends.net/1369/crude-oil-price-history-char...

jo, Oljepriset är väldigt lågt. Priset ligger på en nivå som det var för över 15-20 år seden. Så priserna är låga idag, det var det dubbla priserna 2014. Att vi kommer se stigande oljepriser framöver är mycket sannolikt.

Men OK, det var billigare på 60talet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Jag kan svara. Det finns ett utjämningssystem mellan rika och fattiga kommuner. Där rika kommuner bidrar med en del av sina intäkter till de fattiga kommuner.

Någon måste ringa Malmö, Göteborg, Norrköping, Eskilstuna, Södertälje och Botkyrka för att tala om för dem att de numera är glesbygdskommuner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

jo, Oljepriset är väldigt lågt. Priset ligger på en nivå som det var för över 15-20 år seden. Så priserna är låga idag, det var det dubbla priserna 2014. Att vi kommer se stigande oljepriser framöver är mycket sannolikt.

Men OK, det var billigare på 60talet..

Priset är ganska mycket i jämnvikt faktiskt. Tror inte alls vi behöver se stigande priser. Så fort det har blivit lite styrka i oljepriset så har utbudet dränkt efterfrågan och oljemarknaden får panik.

2011-2014 är ganska känt som "The Great Commodity Bubble", Usa sänkte räntor och körde QE efter 08 kraschen och dollarn sjönk kraftigt gentemot andra valutor. Börjar det hända igen? Möjligtvis, men dollarn står fortfarande ganska stark.

Här har vi en som såg bubblan komma, skriven 2011 av en fund manager, han hade fullständigt rätt.
https://seekingalpha.com/article/251669-the-great-commodity-b...

Förövrigt ligger de flesta tyngre banker på bearish oljepriset 2020, 60usd/fat snittpris.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Någon måste ringa Malmö, Göteborg, Norrköping, Eskilstuna, Södertälje och Botkyrka för att tala om för dem att de numera är glesbygdskommuner.

De är bara fattiga, inte glesbygd.

Utredning vill ta mer från rika och ge till glesbygdskommuner

Redan i dag får glesbygden mest pengar per invånare, av de runt 100 miljarder som snurrar i utjämningssystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Får se om det blir av hehe

När det gäller dina ändringar. Stämmer att oron för global uppvärmning sänker värdet på oljefyndigheter, vilket gynnar vissa. Det är dock värt att tillägga att de som redan är ägare av oljefyndigheter är förlorare på värdeminskningen. Frågan kvarstår därför.

Vad spelar värdeminskningen för roll om du ändå inte ska sälja? Det var endast en illusion likväl. Du blir inte rik på illusioner.
Sjönk värdet, men vinsten består så blev ju vinsten per aktie högre. Price/earnings blev lägre, utdelningen per aktie högre.

Marknaden gissar mest angående framtiden, vissa är modiga och trotsar marknaden, ibland bränner de sig rejält, ibland vinner de stort.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Vad spelar värdeminskningen för roll om du ändå inte ska sälja? Det var endast en illusion likväl. Du blir inte rik på illusioner.
Sjönk värdet, men vinsten består så blev ju vinsten per aktie högre. Price/earnings blev lägre, utdelningen per aktie högre.

Marknaden gissar mest angående framtiden, vissa är modiga och trotsar marknaden, ibland bränner de sig rejält, ibland vinner de stort.

Precis som du säger bygger värdet på spekulation, men värdet minskar inte utan anledning. Det kan bero på ökad oro för politiska restriktioner som exempelvis kräver att fyndigheten läggas ner i förtid eller att att fyndighetens utvinning begränsas till en mängd fat per dag och år.

Men tror du missar poängen i mitt inlägg, det vi debatterade var huruvida oljebranschen själva ligger bakom "konspirationen" om global uppvärmning. Vilket känns ologisk eftersom global uppvärmning minskar värdet på deras tillgångar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Får kolla om polackerna har någon tjänst där dom skickar över en tankbil med diesel till Ystad och sedan åker den lite här i Skåne och man kan handla direkt utav lastbilsföraren. Borde snart bli en affärsidé för polackerna ju mer svenskarna försöker mjölka skattebetalarna.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

De är bara fattiga, inte glesbygd.

Utredning vill ta mer från rika och ge till glesbygdskommuner

Redan i dag får glesbygden mest pengar per invånare, av de runt 100 miljarder som snurrar i utjämningssystemet.

Jag vet, men utjämningssystemet togs upp som något som subventionerar glesbygdskommuner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Subvention, utjämning, stöld, straff, rabatt, jämlikhet m.m. gällande ämnet i denna tråd må vara olika benämningar, men i denna tråd så blir andemeningen densamma oavsett vilket ord man väljer att benämna saker vid.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Precis som du säger bygger värdet på spekulation, men värdet minskar inte utan anledning. Det kan bero på ökad oro för politiska restriktioner som exempelvis kräver att fyndigheten läggas ner i förtid eller att att fyndighetens utvinning begränsas till en mängd fat per dag och år.

Men tror du missar poängen i mitt inlägg, det vi debatterade var huruvida oljebranschen själva ligger bakom "konspirationen" om global uppvärmning. Vilket känns ologisk eftersom global uppvärmning minskar värdet på deras tillgångar.

Jo jag såg poängen, och nej jag tror inte de själva ligger bakom någon konspiration.

Men möjligheten att alternativa energikällor kommer sänka efterfrågan samt priset på olja längre fram är nog trolig. Därav sjunker priset eftersom många inte ser placering som långsiktig även om vinsterna är goda idag.

Det verkar dock inte stoppa många bolag, eftersom flera källor tenderar ha betalat sig själva väldigt fort.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Jag vet, men utjämningssystemet togs upp som något som subventionerar glesbygdskommuner.

Gör inte systemet det då? Det är väl i alla fall ambitionen. Som jag förstår det anser man att glesbygden inte subventioneras tillräckligt mycket, utan de ska ha ännu mer pengar.

förenklat uttryck föreslår vi att man omfördelar lite mer, det blir lite mer till glesbygden och lite mindre till större städer

Permalänk
Medlem

Nu har jag plöjt 21 sidor och har äntligen närmat mig slutet av denna avskyvärda tråd, och jag kan inte säga annat än att jag blir mörkrädd av det jag har läst hittills. Vad fasiken är det för fel på Svenska folket? Ser ni inte vart landet är på väg?

De flesta inlägg trampar någon på tårna utom någon som helst eftertanke, prova att sätta er i de andras skor och tänk efter lite innan ni skriver. Detsamma gäller vid nästa val...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trigger:

Tja..

Öppna exel och kolla vet ja

Ta då in allt runt om kring som kallstarter av bilar mm för att ta sig till pendelparkerinar mm
Resten får du tänka ut själv

Bara för man bor i större städer så bor inte hållplatsen i arslet

Jag vet inte vad du menar. Kallstarterna blir väl inte fler för att man parkerar bilen efter en del av sträckan jämfört med om man kört hela vägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Gör inte systemet det då? Det är väl i alla fall ambitionen. Som jag förstår det anser man att glesbygden inte subventioneras tillräckligt mycket, utan de ska ha ännu mer pengar.

förenklat uttryck föreslår vi att man omfördelar lite mer, det blir lite mer till glesbygden och lite mindre till större städer

Ambitionen med systemet är inte att subventionera glesbygdskommuner utan att fördela pengarna mellan Sveriges kommuner så att alla skall kunna hålla en likvärdig service. Den kommun som tar emot mest pengar är Malmö (cirka 4,5 miljarder SEK). Jag tror till och med att det bara är en handfull kommuner som betalar in till systemet. Resten blir tilldelade pengar. Jag kan inte tänka mig att cirka 285 av Sveriges kommuner är att definiera som glesbygdskommuner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Kollar du Hyundai Kona och Kia E Niro 64 Kw/h tar dom mer en nypris på begagnat marknaden om man räknar bort 60 000 Supermiljö bonus.

Detta kan dom göra för att levereras tiden på dessa är 6-8 månader och efterfrågan är högre en tillgången.

Berätta mig vilken annan ny bil kan du köpa och efter 6-8 månaders ägande sälja för nypris eller mer kollar du också begnade Hyundai ionic 28 Kw så ägde en denna i ett års tid av 2017 års modell som han köpt och fick tillbaka pengarna han betalt.

Det låter onekligen som en ganska speciell och temporär situation. Dåliga nyheter för folk som inte har råd med nya bilar också (vilket är ganska många, alla kan inte köra Nissan Micro).

Skrivet av Jonas79:

Kan säga att jag förlora 3000 månaden på 2015 D4 momentum V70 vid försäljning så andra handsvärdet är bättre på Elbilar.

Utan att veta hur gammal bilen var när du köpte den så säger det mig inte så mycket. Ja, bilar tappar normalt en stor del av sitt värde under de första åren, därför köper man inte en ny bil.
De flesta köper nog inte en bil för en ekonomisk vinst, även om det låter på dig som att vissa elbilar just nu är det under en viss tid : )

Skrivet av Jonas79:

Degradering är lågt på Elbilar med vätskekyld batteri som MG ZS Ev, Hyundai ionic, Hyundai Kona, Kia E Niro, Volkswagen id 3, Ford Mustang Mach-e, Peugeot 208/2008, Citroën ds3, Opel Corsa E , Mini electric, Honda E, Tesla modell 3, Skoda Citigo, Seat Mii, Volkswagen E-up, Seat Elborn, Audi etron 55/50, Mercedes Eqc 300, Jaguar ipace, Opel ampera e, Chevrolet Bolt electric, BMW ix3 electric BMW i3, Porsche Taycan.

En referens vore trevligt. Såg som hastigast efter på Blocket, vad kostade https://www.blocket.se/annons/stockholm/volkswagen_e_up_elbil... ny? Runt 200k?

Skrivet av Esseboy:

I norden är elen runt 70-90% CO2 neutral. I polen och tyskland är det en annan femma

Skickades från m.sweclockers.com

Aha. Räknas kärnkraft? Hursomhelst är det nog en bra utveckling, vi får hoppas att inte elpriset stegrar ytterligare under de närmaste tre åren bara.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Djhg2000:

Så du menar att barrträd kan, så att säga, dra åt skogen? Bara för att du gillar lövträd bättre betyder det inte att det är en vettig idé att odla lövträd istället. Det vettiga är att odla det man kan hantera och hålla igång med.

Jo absolut, men det är inte nödvändigtvis långsiktigt bruk då och det skapar ju risker. Läs exempelvis detta.

Citat:

Med tanke på att över häften av den odlade skogen i Sverige består av tall och björk tror jag du hänger upp dig lite för mycket på granar. Men visst är det en komplex fråga.

Problemet jag ser här är dock att folk verkar protestera mot skogsbruket enbart för att det går att driva med vinst. Skogsägare behöver också ha marginaler att leva på och så kommer det alltid att vara så länge vi staten inte tar all skog. Om staten tar all skog kommer det dock att bli antingen statligt skogsbruk eller naturreservat, och med tanke på att trä och papper står för den stora biten av våra intäkter från export av råvaror kommer det så gott som garanterat bli statligt skogsbruk med maximerad vinst där det går.

Självklart måste de kunna göra vinster, det är inte problemet utan när vinstintresset gör att man inte beaktar riskerna tillräckligt. Samtidigt spelar det väl inte så stor roll för skogsägarna om det allmänna ändå får ta kostnaderna efteråt, som efter Gudrun eller skogsbränderna 2018. Att privatisera vinster och socialisera förluster är förstås en väldigt smart strategi ur företagarnas synvinkel. Exempelvis har man återplanterat gran på 95% av områdena där Gudrun fällde skogen trots att det var just gran som var så känslig för stormvindarna.

Angående andelen av exporten så utgör skogsprodukter en stor del, men långt ifrån störst. Enligt denna artikel så är fördelningen (i miljarder kronor):
Trävaror och kork: 31; Pappersmassa och pappersavfall: 25; Varor av trä eller kork utom möbler: 6,4; Papper, papp och varor därav: 82. Totalt 144 för dessa produkter som till största delen består av skog (pappersavfall och liknande ingår ju också). Fordon för vägar, som exempel, består av 214.

Citat:

Naturreservat å andra sidan är i allmänhet inget vi borde sträva efter i dagsläget. Staten bryr sig som sagt bara om träd som syns, vilket betyder att inget görs utan att det först påpekas av någon annan. Så vill du göra någon skillnad här får du gå ut i naturreservat och leta efter träd som mår dåligt. Sätt lite press på staten så att de behöver bry sig om skogen de äger. Du kommer att behöva göra det arbete som skogsägare gör, men utan att få betalt. Se upp med stormfällda träd bara, gå aldrig nära rötterna då rötterna kommer att skada dig om de plötsligt välter tillbaka. Ett träd behöver inte se ruttet ut för att gå av och släppa rötterna och många otränade skogsvandrare har råkat illa ut av dem. Läs på och gå inte ensam, en billig radio kostar inte mycket och jaktkanalerna ligger runt 155 MHz om du behöver hjälp.

Enstaka träd som har problem är inget större problem i en blandskog, så naturreservaten klarar sig rätt bra.

Citat:

Problemet här är att det finns ett stort överlapp mellan hållbart skogsbruk och rimligt vinstmaximerat. Är skogsbruket inte hållbart ger det heller ingen långsiktig vinst.

Tja, logiskt borde det vara så, men skogsbolagen (som många företag) verkar ju inte bry sig om långsiktigheten utan siktar på (relativt) snabba vinster över långsiktiga.

Citat:

Glesbyggdsbor köper heller inte en ny telefon varje år och en ny bil var tredje. Men äger du skog som du sköter om är du väl per definition mer miljövänlig än om du inte äger någon? Gör du inget för miljön blir det istället en fråga om hur mycket du tar från den utan att ge något tillbaka. Man kan argumentera runt det hur mycket man vill, och det är inte nödvändigtvis fel att ta mer än man ger från miljön heller så länge det finns en total balans, men stadsbor utan den minsta växt bryr sig bara på pappret.

Så glesbygdsbor konsumerar inte som andra?

Man kan förstås diskutera hur man ska bedöma en persons påverkan på miljön, men enklast måste väl vara att försöka analysera hur det hade sett ut om personen inte existerade jämfört med hur det ser ut idag. Alla personer (utom möjligtvis några få naturfolk eller liknande) påverkar ju miljön negativt. Skogsägare planterar inte skog i öknar eller liknande utan det är generellt skogsområden som fanns där långt innan personen fanns och som kommer att finnas långt efter personen har dött, om personen inte gör bort sig helt i sin förvaltning förstås, så att personen existerar gör varken till eller från i den bemärkelsen egentligen. Vad som påverkar är ju personens transporter, konsumtion, elförbrukning och uppvärmning exempelvis och på alla dessa områden utom kanske konsumtionen ligger ju en stadsbo generellt bättre till än en glesbygdsbo.

Citat:

Visst är det så att man inte kan göra alla nöjda. Jag har dock fått uppleva på första hand hur den offentliga delen av stadsplanering går till; behövs det siffror på hur området påverkas tar man de som passar bäst för att få igenom bygglov, offentliga dokument bakdateras, offentliga dokument saknas, etc. Kan inte kommentera i närmare detaljer eftersom det är ett pågående ärende, men det fuskas otroligt mycket med formalia i Stockholm. Hur kan vi ha koll på att det byggs smart när ingen bryr sig om reglerna?

Jo det är förstås ett problem. Men det ser väl knappast bättre ut utanför storstäderna och då är vi liksom tillbaka i att glesbygdsbor har större boyta som kräver mer och mindre effektiv uppvärmning osv.

Citat:

Det borde jämföras med någon betydelsefull siffra. Det går att jämföra vad som helst med vad som helst, men det betyder inte att man får något användbart ur det. Det måste finnas någon statistisk relevans och en sannolik korrelation med det du är ute efter. I denna fråga är det inte ens säkert att det finns något endimensionellt sätt att jämföra data, tvärt om måste luftkvalité just nu jämföras flerdimensionellt med alla variabler som har signifikant påverkan och där är inte ens parkerna en endimensionell variabel (yta räcker inte om de har något annat än linjär korrelation mellan yta och CO₂ -> O₂).

Jo, och självklart är luftkvaliteten sämre i städer än i glesbygd, om inte glesbygden råkar ligga nära någon produktionsanläggning eller liknande (tidigare i tråden har det ju påståtts att vår produktion mestadels ligger i glesbygden). Men samtidigt har man ju ansträngt sig på flera områden för att analysera och förbättra städernas luftkvalitet och det går åt rätt håll nu till skillnad från tidigare. Men den lokala luftkvaliteten har ju väldigt lite att göra med klimatförändringar.

Citat:

En första åtgärd jag hade börjat med är att sluta med det eländiga vägsaltet. Det förstör fordon genom korrosion (även aluminium) så att fler fordon behöver tillverkas för att ersätta de som hamnar på skroten, det förstör marken så att det växer sämre, det ger is som behöver betydligt mer smältenergi per kilo (stannar kvar längre), det går till skillnad från sand inte att samla upp igen och använda nästa år, och för att hälla salt i såren svider det som tusan om du dimper i backen och skrapar i något. På allt detta blir det dessutom halare när man saltar eftersom yttre gränsskiktet smälter först och gör is till våt is, sand ligger kvar på toppen tills det kommer mer is..

Tja, salt har absolut en hel del dåliga effekter. Dock bör man inte överskatta dess påverkan på bilar då elektroniken snarare än rosten är det som gör att en modern bil inte är värd att laga längre i allmänhet. Dels för att rostskyddet har blivit bättre men främst för att bilarna innehåller väldigt mycket mer (dyr och ömtålig) elektronik. Men vägsalt har ju också fördelar, annars hade man inte använt det.

Citat:

Dubbdäck ser jag ändå som en nödvändighet. Det är bättre att anpassa fordonen efter miljön snarare än att halvt göra tvärt om. Som det ser ut nu rekommenderas dubbfritt trots att de är sämre än sommardäck på allt utom djup snö och is, och där är de bara bättre än sommardäck för att sommardäcken är totalt värdelösa. Även billigaste dubbdäcket ger dig mycket bättre grepp på is än dyraste dubbfria. Djup snö går att diskutera, men hur ofta har vi det i storstäderna ändå? Sanningen att säga kör jag hellre med dubbdäck än på någon, kommer det till kritan på en väg med svart is tror jag de flesta skulle göra samma val.

Det finns en tråd för detta här och förstås mängder med diskussioner och artiklar som behandlar ämnet. Sammanfattat kan man väl säga att det viktiga är att man väljer ett bra däck, inte om det är dubbat eller ej. Tester visar på att det är väldigt nära totalt sett för de bästa respektive de sämsta däcken oavsett dubbat eller friktion, men bästa och sämsta områden skiljer ju sig förstås. Dubbat är generellt bättre på is framför allt, men också generellt på helt torr vägbana då de kan göras hårdare än dubbfria. Men för många är kanske inte greppet på is och snö det viktigaste då det handlar om några dagar per år som det är så kallt och man har vinterdäcken på i flera månader. Personligen har jag kört dubbfritt i många år och på senare tid gått över till europeiska dubbfria som är bäst på väta, för vått underlag är väldigt mycket vanligare än snö eller is här. De få dagar det är isigt här kör jag väldigt försiktigt, men de dagarna blir ju allt färre liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det låter onekligen som en ganska speciell och temporär situation. Dåliga nyheter för folk som inte har råd med nya bilar också (vilket är ganska många, alla kan inte köra Nissan Micro).

Utan att veta hur gammal bilen var när du köpte den så säger det mig inte så mycket. Ja, bilar tappar normalt en stor del av sitt värde under de första åren, därför köper man inte en ny bil.
De flesta köper nog inte en bil för en ekonomisk vinst, även om det låter på dig som att vissa elbilar just nu är det under en viss tid : )

En referens vore trevligt. Såg som hastigast efter på Blocket, vad kostade https://www.blocket.se/annons/stockholm/volkswagen_e_up_elbil... ny? Runt 200k?

Volvo var en 3 år gammal leasing bil som jag ägde under 1 års tid och denna tappade mer i värde en nyare Hyundai ionic 28 Kw och detta beror på att just denna är en erkänt bra elbil med okej räckvidd i sin prisklass och årsmodell.

Det var du som tog upp att Elbilar tappar mer i värde en fossil bilar och detta stämmer inte alls då värdetapp är betydligt mindre på Elbilar och att 60 000 Super miljö premie hjälper en hel del.

Dessutom håller batteri bilens livstid och är 1.5% /år på vätskekyld batteri.

Men det som är komiskt är att du kan få en ny Skoda Citigo 2020, 249 900 - 60 000 = 189 900 Sek

Bättre och lägga till 30 000 Sek och få en bil med 240 km räckvidd.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Skoda Citigo iV Style ELBIL- LANSERINGSERBJUD https://www.blocket.se/vi/88692829.htm

Vet att det känns fel men just nu på vissa bilar är det mer värt att köpa nytt enligt mig.

Visst behöver Sverige också mer Snabbladdare för jämför vi mot Norge är vi långt efter men detta byggs självklart ut eftersom mer kunder köper och efterfrågan blir högre.

Precis så utvecklingen var i Norge och är enligt mig logiskt kolla Strömstad och ner till Malmö finns jätte många Snabbladdare som kommit 2019 för att norrmännen åker denna vägen och Svenska kunderna köper också mer Elbilar då.

Men för att begagnat marknaden ska kunna öka måste också fler köpa nya Elbilar och tillgången bli bättre på efterfrågade bilmodeller.

Alltid tillgång och efterfrågan som styr marknadspriset och därför efterfrågan varit stor på populära Elbilar har priset varit högt.

Men när tillgången blir bättre sjunker priserna.

Men just nu kan jag säga att populära Elbilar har mindre värdetapp mot liknande fossila bilar

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut, men det är inte nödvändigtvis långsiktigt bruk då och det skapar ju risker. Läs exempelvis detta.
Självklart måste de kunna göra vinster, det är inte problemet utan när vinstintresset gör att man inte beaktar riskerna tillräckligt. Samtidigt spelar det väl inte så stor roll för skogsägarna om det allmänna ändå får ta kostnaderna efteråt, som efter Gudrun eller skogsbränderna 2018. Att privatisera vinster och socialisera förluster är förstås en väldigt smart strategi ur företagarnas synvinkel. Exempelvis har man återplanterat gran på 95% av områdena där Gudrun fällde skogen trots att det var just gran som var så känslig för stormvindarna.

Angående andelen av exporten så utgör skogsprodukter en stor del, men långt ifrån störst. Enligt denna artikel så är fördelningen (i miljarder kronor):
Trävaror och kork: 31; Pappersmassa och pappersavfall: 25; Varor av trä eller kork utom möbler: 6,4; Papper, papp och varor därav: 82. Totalt 144 för dessa produkter som till största delen består av skog (pappersavfall och liknande ingår ju också). Fordon för vägar, som exempel, består av 214.
Enstaka träd som har problem är inget större problem i en blandskog, så naturreservaten klarar sig rätt bra.
Tja, logiskt borde det vara så, men skogsbolagen (som många företag) verkar ju inte bry sig om långsiktigheten utan siktar på (relativt) snabba vinster över långsiktiga.
Så glesbygdsbor konsumerar inte som andra?

Man kan förstås diskutera hur man ska bedöma en persons påverkan på miljön, men enklast måste väl vara att försöka analysera hur det hade sett ut om personen inte existerade jämfört med hur det ser ut idag. Alla personer (utom möjligtvis några få naturfolk eller liknande) påverkar ju miljön negativt. Skogsägare planterar inte skog i öknar eller liknande utan det är generellt skogsområden som fanns där långt innan personen fanns och som kommer att finnas långt efter personen har dött, om personen inte gör bort sig helt i sin förvaltning förstås, så att personen existerar gör varken till eller från i den bemärkelsen egentligen. Vad som påverkar är ju personens transporter, konsumtion, elförbrukning och uppvärmning exempelvis och på alla dessa områden utom kanske konsumtionen ligger ju en stadsbo generellt bättre till än en glesbygdsbo.
Jo det är förstås ett problem. Men det ser väl knappast bättre ut utanför storstäderna och då är vi liksom tillbaka i att glesbygdsbor har större boyta som kräver mer och mindre effektiv uppvärmning osv.
Jo, och självklart är luftkvaliteten sämre i städer än i glesbygd, om inte glesbygden råkar ligga nära någon produktionsanläggning eller liknande (tidigare i tråden har det ju påståtts att vår produktion mestadels ligger i glesbygden). Men samtidigt har man ju ansträngt sig på flera områden för att analysera och förbättra städernas luftkvalitet och det går åt rätt håll nu till skillnad från tidigare. Men den lokala luftkvaliteten har ju väldigt lite att göra med klimatförändringar.
Tja, salt har absolut en hel del dåliga effekter. Dock bör man inte överskatta dess påverkan på bilar då elektroniken snarare än rosten är det som gör att en modern bil inte är värd att laga längre i allmänhet. Dels för att rostskyddet har blivit bättre men främst för att bilarna innehåller väldigt mycket mer (dyr och ömtålig) elektronik. Men vägsalt har ju också fördelar, annars hade man inte använt det.
Det finns en tråd för detta här och förstås mängder med diskussioner och artiklar som behandlar ämnet. Sammanfattat kan man väl säga att det viktiga är att man väljer ett bra däck, inte om det är dubbat eller ej. Tester visar på att det är väldigt nära totalt sett för de bästa respektive de sämsta däcken oavsett dubbat eller friktion, men bästa och sämsta områden skiljer ju sig förstås. Dubbat är generellt bättre på is framför allt, men också generellt på helt torr vägbana då de kan göras hårdare än dubbfria. Men för många är kanske inte greppet på is och snö det viktigaste då det handlar om några dagar per år som det är så kallt och man har vinterdäcken på i flera månader. Personligen har jag kört dubbfritt i många år och på senare tid gått över till europeiska dubbfria som är bäst på väta, för vått underlag är väldigt mycket vanligare än snö eller is här. De få dagar det är isigt här kör jag väldigt försiktigt, men de dagarna blir ju allt färre liksom.

Jag har testat dubbfritt vinterdäck på min Elmoped denna vinter och var också riktigt kritisk om detta skulle fungera i Östersund.

Men det jag lärt mig är att det är gummiblandning och mönster djup + lamelldäck som är mjukare och på så sätt greppar otroligt bra.

Hade inte ens kommit på idén att köra med sommardäck på mopeden av Scooter modell och vinterdäcket av dubbfritt modell är bättre på alla avseendena.

Snö funkar utan problem påfryst underlag med hård is inga problem men som alltid på vintern är det viktigaste att läsa av väglaget korrekt och anpassad hastighet efter situation.

På vintern måste man bromsa mjukare, starta mjukare ha en planerad och mjuk körstil och detta har jag automatiskt via att köra lastbil i yrkeslivet.

Lastbil och buss kör enbart dubbfritt i Sverige och tar sig fram på fjällen med smala slingrande vägar.

Man måste lära sig hur fordonets beteende på snö/is och under tiden man gör det köra med betydligt lägre hastigheter.

När man kan detta kan man först öka hastigheten och tänka på grunderna man använder i vintertid.

Så funkar dubbfria vinterdäck på min Elmoped i Östersund så funkar det garanterat på bilen också.

Kan lastbilar och bussar ta sig fram i fjällvärden med dubbfria däck kan man det med personbil också.

Problemet enligt mig är att folk kör med för hög hastighet efter underlaget och ej kör mjukt och planerad
körning och aldeles för många håller inte tillräckliga avstånd till framförvarande fordon på vintern måste detta avstånd öka markant pga vinterväglag.

Man kan inte tro att bara för att man har dubbdäck så kan man köra som på sommaren.

Någon kul i tråden sa tänk om vilt kommer upp på vägen hur ska du få stopp på fordonet i vinterväglag och kör jag på mitt sätt med planering så kommer jag klara av det med dubbfria däck och gjort det ofta med lastbil när renar dyker upp på vägen.

Men kommer Söderbon som tror att hans dubbdäck kommer rädda han i hög hastighet och kommer i samma situation kanske reaktionstiden enbart räcker till och inte ens bromsen är ansatt innan han krockar med renarna.

Dubbdäck räddar dig inte dessa situationer utan det är erfarenhet anpassad körning med planering och uppmärksamhet som är viktigaste faktorerna.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Jag har testat dubbfritt vinterdäck på min Elmoped denna vinter och var också riktigt kritisk om detta skulle fungera i Östersund.

Men det jag lärt mig är att det är gummiblandning och mönster djup + lamelldäck som är mjukare och på så sätt greppar otroligt bra.

Hade inte ens kommit på idén att köra med sommardäck på mopeden av Scooter modell och vinterdäcket av dubbfritt modell är bättre på alla avseendena.

Snö funkar utan problem påfryst underlag med hård is inga problem men som alltid på vintern är det viktigaste att läsa av väglaget korrekt och anpassad hastighet efter situation.

På vintern måste man bromsa mjukare, starta mjukare ha en planerad och mjuk körstil och detta har jag automatiskt via att köra lastbil i yrkeslivet.

Lastbil och buss kör enbart dubbfritt i Sverige och tar sig fram på fjällen med smala slingrande vägar.

Man måste lära sig hur fordonets beteende på snö/is och under tiden man gör det köra med betydligt lägre hastigheter tills man gjort det med dom förutsättningar man har.

När man kan detta kan man först öka hastigheten och tänka på grunderna man använder i vintertid.

Så funkar dubbfria vinterdäck på min Elmoped i Östersund så funkar det garanterat på bilen också.

Kan lastbilar och bussar ta sig fram i fjällvärden med dubbfria däck kan man det med personbil också.

Problemet enligt mig är att folk kör med för hög hastighet efter underlaget och ej kör med mjuk och planerad
körning och aldeles för många håller inte tillräckligt avstånd till framförvarande fordon och på vintern måste detta avstånd öka markant pga vinterväglag.

Man kan inte tro att bara för att man har dubbdäck så kan man köra som på sommaren.

Någon kul i tråden sa tänk om vilt kommer upp på vägen hur ska du få stopp på fordonet i vinterväglag och kör jag på mitt sätt med planering så kommer jag klara av det med dubbfria däck och gjort det ofta med lastbil när renar dyker upp på vägen.

Men kommer Söderbon som tror att hans dubbdäck kommer rädda han i hög hastighet och kommer i samma situation kanske reaktionstiden enbart räcker till och inte ens bromsen är ansatt innan han krockar med renarna.

Dubbdäck räddar dig inte dessa situationer utan det är erfarenhet anpassad körning med planering och uppmärksamhet som är viktigaste faktorerna

Jag håller med. Dock bör man ju poängtera att lastbilar och bussar klarar sig bättre med dubbfria på grund av deras stora vikt, ett eller några ton per hjul gör stor skillnad jämfört med 500 Kg eller vad man nu har på en personbil. Men det har ju kommit lagkrav på vinterdäck på tung trafik ganska nyligen, tidigare ansåg man att vikten gjorde att sommardäck räckte året runt, men inte längre och det är nog bra.

Dubbfria (nordiska) vinterdäck klarar ju snö väldigt bra, minst lika bra som dubbade däck i samma prisklass, där de inte är lika bra är ju på blankis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Ambitionen med systemet är inte att subventionera glesbygdskommuner utan att fördela pengarna mellan Sveriges kommuner så att alla skall kunna hålla en likvärdig service. Den kommun som tar emot mest pengar är Malmö (cirka 4,5 miljarder SEK). Jag tror till och med att det bara är en handfull kommuner som betalar in till systemet. Resten blir tilldelade pengar. Jag kan inte tänka mig att cirka 285 av Sveriges kommuner är att definiera som glesbygdskommuner.

Det låter lite finare kanske, men är väl i praktiken samma sak. Menar går det att hålla en likvärdig service utan att subventionera glesbygden?

Undras hur stor subventionen är, det står bara att det snurrar 100 miljarder kronor i systemet.

Permalänk
Medlem

Jag ser egentligen inte problemet? När jag pendlade med bil så tankade jag två gånger i månaden, hade bensinen kostat 20kr/l så hade jag fått betala 400-500kr till och det är ju inte så det går skam på torra land. Efter skatteavdraget så hade väl den faktiska utgiften blivit några hundralappar och det får jag ju knappt en ny mus för...

Problemet är väl att folk är bekväma. Mina bröder t.ex. tar bilen ÖVERALLT och gör väldigt mycket onödiga resor. Samtidigt så tycker de att det är värt att betala för den friheten.

Själv så cyklar jag numera, det är både billigt och praktiskt!
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag håller med. Dock bör man ju poängtera att lastbilar och bussar klarar sig bättre med dubbfria på grund av deras stora vikt, ett eller några ton per hjul gör stor skillnad jämfört med 500 Kg eller vad man nu har på en personbil. Men det har ju kommit lagkrav på vinterdäck på tung trafik ganska nyligen, tidigare ansåg man att vikten gjorde att sommardäck räckte året runt, men inte längre och det är nog bra.

Dubbfria (nordiska) vinterdäck klarar ju snö väldigt bra, minst lika bra som dubbade däck i samma prisklass, där de inte är lika bra är ju på blankis.

är det inte så att dubbfria vs dubbade när det är ett par plusgrader, har även dubbade mycket bättre grepp på grund av dubbfria har allt för mjukt gummi? har för mig det gjordes något test med detta för något år sedan? (eller det kanske inte stämmer längre?)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Jag ser egentligen inte problemet? När jag pendlade med bil så tankade jag två gånger i månaden, hade bensinen kostat 20kr/l så hade jag fått betala 400-500kr till och det är ju inte så det går skam på torra land. Efter skatteavdraget så hade väl den faktiska utgiften blivit några hundralappar och det får jag ju knappt en ny mus för...

Problemet är väl att folk är bekväma. Mina bröder t.ex. tar bilen ÖVERALLT och gör väldigt mycket onödiga resor. Samtidigt så tycker de att det är värt att betala för den friheten.

Själv så cyklar jag numera, det är både billigt och praktiskt!
Skickades från m.sweclockers.com

Du ser inte problemet för att DU tankade 2ggr i månaden. Det kan finnas fler fall än dig och dina bröder liksom.. kom igen..

Edit: Well ok, läste lite tokigt det där. But still, om dina bröder tycker det är värt att betala för friheten kommer de att tycka att det är värt att betala när soppan blir dyrare. Och så finns det de som tjänar skit och betalar mer för soppan som får ännu mindre pengar över, hur stor andel är de? Hela den här soppa pris grejen är enbart signalpolitik, var finns underlag för att fler slutar köra bil om man höjer soppan? Skulle du plötsligt börja köra bil om man sänkte priset?

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Bildexpert

@Anhjo: Jag tror han menar att de som gnäller som mest är oftast de som har bäst förutsättningar att sänka sina omkostnader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

är det inte så att dubbfria vs dubbade när det är ett par plusgrader, har även dubbade mycket bättre grepp på grund av dubbfria har allt för mjukt gummi? har för mig det gjordes något test med detta för något år sedan? (eller det kanske inte stämmer längre?)

Nja, det är inte riktigt så enkelt tyvärr. På torr vägbana över nollstrecket är ett bra dubbdäck bättre än ett bra friktionsvinterdäck men på våt vägbana är det tvärtom. Samtidigt är ju skillnaderna större mellan däck än mellan typer av däck, så ett bra friktionsdäck är bättre än ett dåligt dubbdäck på alla underlag även om skillnaderna är minst vit blankis och torr vägbana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

Du ser inte problemet för att DU tankade 2ggr i månaden. Det kan finnas fler fall än dig och dina bröder liksom.. kom igen..

Edit: Well ok, läste lite tokigt det där. But still, om dina bröder tycker det är värt att betala för friheten kommer de att tycka att det är värt att betala när soppan blir dyrare. Och så finns det de som tjänar skit och betalar mer för soppan som får ännu mindre pengar över, hur stor andel är de? Hela den här soppa pris grejen är enbart signalpolitik, var finns underlag för att fler slutar köra bil om man höjer soppan? Skulle du plötsligt börja köra bil om man sänkte priset?

Fair enough, jag förstår att det blir tokigt åt båda hållen. Tänker mer att många egentligen inte behöver en bil till ALLT de gör utanför hemmet. Sen finns det självklart många som faktiskt behöver en bil, det förstår jag också. Å andra sidan så tror jag faktiskt på idén om att långsamt vänja människor vid att det ÄR dyrt att vara (onödigt) bekväm. Jag vet själv hur snabbt man gasar bort en tank om man "bara ska förbi morsan" eller "bara till affären och köpa cigg". Det bygger på snabbt, särskilt om man har en tight budget stt hålla.

Tjänar man "skit" så är kanske inte ett liv på landet att föredra, med tanke på alla oförutsedda utgifter som gärna kommer på köpet. Bara att bli av med bilen ger en ju minst 1000kr extra i plånboken varje månad

Har man själv valt att bo i obygden så får man kanske ta med i kalkylen att en bil är dyr, oavsett vad bränslet kostar. Det går ju faktiskt att flytta på sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

@Anhjo: Jag tror han menar att de som gnäller som mest är oftast de som har bäst förutsättningar att sänka sina omkostnader.

Ja, det var inte menat som en spark nedåt. Jag är själv uppvuxen i skogen och vet absolut hur bekväm en bil är Men jag tycker inte att det är rimligt att ta bilen 1km för att handla lite bröd bara för att man kan. Åka bil till jobbet, svänga förbi förskolan, storhandla osv. Tycker jag är helt försvarbart.
Det är lagom svårt att få vardagen att gå ihop utan att behöva hyra en bil för att skjutsa någon till hockeyträningen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag håller med. Dock bör man ju poängtera att lastbilar och bussar klarar sig bättre med dubbfria på grund av deras stora vikt, ett eller några ton per hjul gör stor skillnad jämfört med 500 Kg eller vad man nu har på en personbil. Men det har ju kommit lagkrav på vinterdäck på tung trafik ganska nyligen, tidigare ansåg man att vikten gjorde att sommardäck räckte året runt, men inte längre och det är nog bra.

Dubbfria (nordiska) vinterdäck klarar ju snö väldigt bra, minst lika bra som dubbade däck i samma prisklass, där de inte är lika bra är ju på blankis.

Inte ens dubbdäck gillar värsta situation och detta är när underkylt regn kommer på kalla vägbanor så vägen blir som en nyspolad isbana då är det bara låg hastighet som kan få dig framåt och är du på fjällen så stannar man tills sandbilen kommer och hänt mig flera ggr.

Dubbfria vinterdäck på lastbilar har använts så länge jag kan minnas här uppe iallafall och säkert varit annorlunda neröver.

Men är det is och vägunderhåll är sköt med sandning så funkar dubbfria vinterdäck lika bra enligt min erfarenhet.

Kollar man dessutom i snö så greppar dubbfria vinterdäck bättre i detta underlag.

Ett nyare och dubbfritt däck greppar bättre en ett 2 år gammalt dubbat vinterdäck på ren is utan sand enligt min erfarenhet.

Men som alltid oavsett dubbat eller dubbfria så är det kvalité på däcket som är viktigaste valet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Snacka om att vara helt totalt verklighetsfrånvarande. Om det nu vore så enkelt att flytta runt hursomhelst så kanske folk hade gjort det? Inte bara har vi en bostadskris där man, jag själv medräknad, ska behöva antingen köa i 10 år för att få en lägenhet. Eller spara till en bostadsrätt som är så överprisad att man undrar om folk tappat förståndet. Utan dessutom så har vi industriområden och så har vi bostadsområden, dom är inte alltid grannar. Sen finns dom jobben där man behöver bilen osv. Sen byter man jobb ibland, antingen fick man sparken, kanske fick man ett bättre erbjudande. Ska man flytta varje gång man byter arbetsplats också? Nej du, vakna upp snälla.

Jo jag har vaknat upp, och trots min nuvarande situation som ändå är "bra" i Stockholms-mått så funderar vi på att flytta, delvis på grund av exakt dom saker du säger. Vi söker en bättre livskvalité än vad som erbjuds här.

Och just att arbete och arbetsplatser inte är grannar eller har en bra kommunikation är ett av mina stora områden av kritik där stadsplanerare och politiker har misslyckats.

Men fine, folk får väl fortsätta vara "uppvakna" och sitta och spendera timmar, dagar, månader och år av sina liv att pendla i köer. Jag tycker ju att det är dom som "snälla borde vakna upp". Jag utmanar ju hela det moderna "konceptet" i hur folk accepterat att liv, arbete och pendling ska fungera.

Hela denna tråden handlar ju om en frustration mot bensinpriset, men det är ju inte det ursprungliga problemet. Löser man problemet med att eliminera resorna så löser sig bensinpriset automatiskt.
Det är så festligt alla som tjatar kring bensinpriset. Hur menar ni att det ska fungera den dagen oljan är helt slut? (Ni vet att det är ändlig resurs va?)
https://en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil
Vad tror ni kommer hända med bensinpriset den dagen "alla" insett att vi nått och gått förbi peak oil? Tips: det lär inte bli billigare.
Men alla bara går ju runt och hoppas på att "någon annan" magiskt ska skita ur sig formeln för att driva en bil på vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, det är inte riktigt så enkelt tyvärr. På torr vägbana över nollstrecket är ett bra dubbdäck bättre än ett bra friktionsvinterdäck men på våt vägbana är det tvärtom. Samtidigt är ju skillnaderna större mellan däck än mellan typer av däck, så ett bra friktionsdäck är bättre än ett dåligt dubbdäck på alla underlag även om skillnaderna är minst vit blankis och torr vägbana.

har du någon källa på det? Det skulle vara kul att se
Edit:intressant att läsa om är nog bättre sagt

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.