Permalänk

Statyn på Zlatan, vandaliserad

Jag är NOLL insatt i sport så nu kanske jag blir dumförklarad med det bjuder jag på.

Läser typ dagligen om att statyn blir förstörd. Är det för han köpt delar i Hammarby? Varför är folk upprörda över det. Han ska väl inte träna spelarna där?

Senast var denna.

https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/zlatan-statyn-val...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag är NOLL insatt i sport så nu kanske jag blir dumförklarad med det bjuder jag på.

Läser typ dagligen om att statyn blir förstörd. Är det för han köpt delar i Hammarby? Varför är folk upprörda över det. Han ska väl inte träna spelarna där?

Senast var denna.

https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/zlatan-statyn-val...

Om du tror hårdvarufanboys är oresonliga för att de lägger pengar på ett favoritmärke och diskuterar i motvind på Sweclockers så är det inget med fotbollsfolk.
Han var ju Malmös stolthet, och så sviker han dem sådär. Då är det en del som blir lite ledsna tydligen.

Finns nog en ganska tydlig korrelation mellan fotboll och antisociala attityder och kriminalitet förövrigt. Skulle säga att över hälften av de man sett hamnat snett genom livet råkar ha ett utpräglat fotbollsintresse. Ofta internationella lag som FC Barcelona.
Kan ju inte säga vad korrelationen kommer ifrån, och ska ju absolut inte påstå att det gäller alla med fotbollsintresse. Finns säkert massor som gillar fotboll som inte är så konfliktbenägna.
Men det är en iakttagelse som registrerats av mitt ganska aktiva sinne för mönsterigenkänning ändå.

Permalänk
Medlem

Hade han bara gått in som delägare i Hammarby hade det nog inte blivit så stor grej av det. Men nu gick han ut och snackade med. Att Hammarby är den klubb som har bäst förutsättningar att lyckas i Europa och att han ska göra Hammarby störst i Scandinavian. Gick inte hem i Malmö såklart.
Sen är min personliga teori att vandalisering som nu pågår är av folk som alltid hatat mot Zlatan och inte har så mycket med Hammarby att göra längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Skrivet av Knightmare:

Sen är min personliga teori att vandalisering som nu pågår är av folk som alltid hatat mot Zlatan och inte har så mycket med Hammarby att göra längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Det tror jag inte. Snarare att det är samma personer nu som även gör en massa andra dumheter i stan. Där jag bor provocerar mycket dagens ungdomar, det är busskurer, toaletter, parkbänkar och annat som tror att de är något och ungdomarna visar vem som bestämmer i stan.

Statyn som utstrålade ett sådant stort ego var dömd att bli vandaliserad såvida den ej var placerad inomhus. Att Zlatan gjorde som han gjorde skyndade enbart på processen. Alltså den blir vandaliserad nu för köpet som Zlatan gjorde. Men om han inte hade gjort köpet, så hade folk så småningom gjort samma sak med honom som busskurer och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag är NOLL insatt i sport så nu kanske jag blir dumförklarad med det bjuder jag på.

Läser typ dagligen om att statyn blir förstörd. Är det för han köpt delar i Hammarby? Varför är folk upprörda över det. Han ska väl inte träna spelarna där?

Senast var denna.

https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/zlatan-statyn-val...

För Malmöiterna, speciellt de mer utsatta grupperna som bor i t.ex Rosengård där Zlatan själv vuxit upp, har Zlatan varit så mycket mer än en fotbollsspelare. Han har varit en idol och förebild för att alla kan lyckas oavsett bakgrund. Någon som alla barn sett upp till. Hela grejen med Hammarby är helt idiotisk från hans sida så jag håller med om att statyn inte hör hemma i Malmö längre, ner med den!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Det idiotiska är att man rest en staty över en levande person och inte bara levande utan även högst aktiv. Att det även fanns en hel del politiska undertoner i resandet gör saken värre och Zlatan har alltid varit kontroversiell därtill.

Samtidigt är media drivande i frågan om Zlatan, är det nån dag det inte är en artikel i slaskpressen om Z? Det ökar incitamentet att kvadda statyn högst väsentligt.

Utlösande har givetvis inte bara varit Z investering i Hammarby utan hans uttalanden om han skall se till att H blir bäst i Sverige etc. Även om man hade flyttat på statyn till Södermalm så hade hans staty blivit vandaliserad.

Men hans staty hade förr eller senare blivit vandaliserad ändå. Z har helt enkelt varit för kontroversiell och man ser fortfarande folk som är upprörda över att han aldrig sjöng du gamla du fria som lagkapten för landslaget men att det gick utmärkt när han fick betalt för att göra reklam.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Ok. Då är jag med. Den korta historien är alltså att han svikit laget och att han ska göra ett annat lag ännu bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag som totalt ointresserad av fotboll började ändå gilla Zlatan lite extra när han köpte in sig i Hammarby, det var oerhört underhållande att se vuxna män tappa förståndet helt och känna sig svikna. Som om killen som satt sitt ansikte på allt från kalsonger och parfymer till 8k TV-apparater skulle ha någon slags lojalitet till Malmö.

Permalänk
Avstängd

Nu har nog inte Zlatan "aktivt" investerat i Hammarby mer än att LA Galaxys samt Hammarby (49%) har samma ägare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Los_Angeles_Galaxy
Citat
"Galaxy ägs av Anschutz Entertainment Group som även äger 49 % av Hammarby IF Fotboll."

Så det var nog bara en del i hans ersättning för att ha spelat i Galaxy. ( nu Milan)

Sen att man inte flyttat statyn för längesedan är en gåta eftersom det bara var en tidsfråga tills den skulle fällas.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd

Jag tror någon köpte en Samsung QLED-TV & insåg att dem borde ha handlat en valfri OLED istället.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Finns nog en ganska tydlig korrelation mellan fotboll och antisociala attityder och kriminalitet förövrigt. Skulle säga att över hälften av de man sett hamnat snett genom livet råkar ha ett utpräglat fotbollsintresse. Ofta internationella lag som FC Barcelona.
Kan ju inte säga vad korrelationen kommer ifrån, och ska ju absolut inte påstå att det gäller alla med fotbollsintresse. Finns säkert massor som gillar fotboll som inte är så konfliktbenägna.
Men det är en iakttagelse som registrerats av mitt ganska aktiva sinne för mönsterigenkänning ändå.

Samma sak är det med spel, våldsfilmer och annat. Där förklaringen är att personer med vissa tendenser drar sig till viss typ av nöje. När det handlar om sport så är det ett enkelt sätt för alla att få "tillhöra något", svårare är det att bli medlem i andra mycket aktiva grupperingar.

Permalänk
Medlem

För att de som gör det är så otroligt småsinta och barnsliga, så normalt tänkande går inte in i deras skallar. Riktiga rövhattar, synd att man inte fått fatt i nån. De borde fan spärras in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Jag tror någon köpte en Samsung QLED-TV & insåg att dem borde ha handlat en valfri OLED istället.

Du fick +1 på den, även fast du skrev dem istället för de

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du fick +1 på den, även fast du skrev dem istället för de

Skickades från m.sweclockers.com

Han skriver rätt man skriver dem och läser dom

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Han skriver rätt man skriver dem och läser dom

Off topic, men nej i den meningen ska det vara "de"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Han skriver rätt man skriver dem och läser dom

Ersätt dem med oss och de med vi. Läs sen om originalmeningen
Men nu är vi ganska off topic här antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ok. Då är jag med. Den korta historien är alltså att han svikit laget och att han ska göra ett annat lag ännu bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte bara det, det var ju ett lag från kungliga huvudstaden. Så han har svikit Malmö.

Skrivet av keyser:

Jag som totalt ointresserad av fotboll började ändå gilla Zlatan lite extra när han köpte in sig i Hammarby, det var oerhört underhållande att se vuxna män tappa förståndet helt och känna sig svikna. Som om killen som satt sitt ansikte på allt från kalsonger och parfymer till 8k TV-apparater skulle ha någon slags lojalitet till Malmö.

Han har ju spelat en hel del på sitt ursprung i Malmö och särskillt Rosengård.

Skrivet av plunn:

Nu har nog inte Zlatan "aktivt" investerat i Hammarby mer än att LA Galaxys samt Hammarby (49%) har samma ägare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Los_Angeles_Galaxy
Citat
"Galaxy ägs av Anschutz Entertainment Group som även äger 49 % av Hammarby IF Fotboll."

Så det var nog bara en del i hans ersättning för att ha spelat i Galaxy. ( nu Milan)

Sen att man inte flyttat statyn för längesedan är en gåta eftersom det bara var en tidsfråga tills den skulle fällas.

Vart skulle de ha flyttat statyn? Söder? AIK och DIFs firmor hade gjort gemensam sak eller helt enkelt haft tävling om vem som kunnat vanda den mest/snabbast.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samma sak är det med spel, våldsfilmer och annat. Där förklaringen är att personer med vissa tendenser drar sig till viss typ av nöje. När det handlar om sport så är det ett enkelt sätt för alla att få "tillhöra något", svårare är det att bli medlem i andra mycket aktiva grupperingar.

Inte bara det. Sport har en oförutsägbarhet som du inte har inom annat nöje, ser du en film är du rätt säker på utgången redan innan du satt dig i stolen. Går du på konsert likaså, gillar du musiken är det ändå din typ av musik och även om det blir ett dåligt framträdande så är det ändå inte nattsvart illa. Dock lockade väl punken en gång i tiden samma typer.

Skrivet av vinylens:

Han skriver rätt man skriver dem och läser dom

Nej, man skriver de eller dem när man säger dom och i de allra flesta fall skall det vara de och inte dem i skrift när man säger dom. Det finns förstås en lösning på det och den kan du läsa i min tagline och med tanke på att dom funnits i saol sen mitten på 90talet så är det dags att släppa sargen och skriva rätt dvs dom.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Nu bor jag inte i Malmö, är lika fotbollsintresserad som en kantarell och engagerar mig ungefär lika mycket i Zlatan som jag gör i franskt broderi under sent 1580-tal, men har det inte blivit lite av en grej att dra och såga i statyn bara för att?
Liksom Gävlebocken skall brännas mer eller mindre varje år utan särskilt mycket baktanke luktar det lite samma grej med statyn. Visst fanns det säkert en ursprunglig bakomliggande orsak, men vid det här laget känns det mer som någonting media väljer att spinna vidare på då det är en väldigt bekväm förklaringsmodell.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Nu bor jag inte i Malmö, är lika fotbollsintresserad som en kantarell och engagerar mig ungefär lika mycket i Zlatan som jag gör i franskt broderi under sent 1580-tal, men har det inte blivit lite av en grej att dra och såga i statyn bara för att?
Liksom Gävlebocken skall brännas mer eller mindre varje år utan särskilt mycket baktanke luktar det lite samma grej med statyn. Visst fanns det säkert en ursprunglig bakomliggande orsak, men vid det här laget känns det mer som någonting media väljer att spinna vidare på då det är en väldigt bekväm förklaringsmodell.

Självklart är det så. Det var därför statyn var dömd från första början.

Dock var Zlatan samtidigt lite helgonförklarad så det var väldigt farligt att göra något, speciellt om fel person gjorde dådet. Med fel person så tänker jag på någon utifrån som vandaliserar, lite på samma sätt som att en norrman som går loss på busskurer och annat inte går så säker på en byhåla om det är fullt med folk där.

Tidningar är sedan bedrivande till mycket skit, det handlar om flera saker. Men många vill göra saker som hamnar i vår media.

Permalänk
Avstängd

.. det är ju givetvis för att han spottat alla MFF-supportar i ansiktet genom att säga att han ska verka för att hammarby ska bli störst. Vem vill ha en staty av en judas utanför stadion?

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Detta är anledningen att man inte ska göra statyer utav levande människor. När de inte lever längre så har man hela historian.
Förstår inte varför Malmö frångick den principen som de hållit så hårt i innan.
Sen är det tråkigt att folk ska vandalisera det är aldrig ok. Att uttrycka missnöje får man göra på andra sätt.

Sen förstår jag att folk är missnöjda han var en stor förebild för många i Malmö och Zlatan har alltid pratat varmt vart han kommer ifrån , att då köpa 25% av Hammarby och prata om att göra det laget till störst i Skandinavien svider såklart. Det är otroligt naivt utav Zlatan att tro att folk inte skulle bry sig. Hade varit smartare att inte prata så mycket om det ägandeskapet i Hammarby. Men Zlatan är Zlatan...

Och vem vet, hans plan är kanske att dra ner Hammarby i skiten (i smyg)...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

.. det är ju givetvis för att han spottat alla MFF-supportar i ansiktet genom att säga att han ska verka för att hammarby ska bli störst. Vem vill ha en staty av en judas utanför stadion?

Tar det lite väl allvarligt gör vi?
Jisses, det är underhållning, några människor som sparkar på en luftfylld läderbit, det handlar inte om något viktigt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Jag tror någon köpte en Samsung QLED-TV & insåg att dem borde ha handlat en valfri OLED istället.

"What, i needed another one"

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag är NOLL insatt i sport så nu kanske jag blir dumförklarad med det bjuder jag på.

Läser typ dagligen om att statyn blir förstörd. Är det för han köpt delar i Hammarby? Varför är folk upprörda över det. Han ska väl inte träna spelarna där?

Senast var denna.

https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/zlatan-statyn-val...

Det är därför man inte ska göra statyer av människor som fortfarande lever.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Zlatan talar alltid väl om Malmö och dess invånare, men aldrig om Malmö FF. Det finns en anledning till det, en man förstår om man läser hans bok och hans historia.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tar det lite väl allvarligt gör vi?
Jisses, det är underhållning, några människor som sparkar på en luftfylld läderbit, det handlar inte om något viktigt.

Haha.

Samma med Israel då. "Några personer som bråkar om påhittade entiteter, inget viktigt". Snacka om att inte vara insatt i sport eller fotboll öht. Det är en miljardindustri med många år bakom sig och djupa rötter i samhällen. Iofs på ett datorforum, föga förvånande att inlägget får ett par uppdutter.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Zlatan har väl varit mer förknippad med Malmö/rosengård snarare än fotbollsklubben? Är inte alls speciellt fotbollsintresserad men vad jag minns från hans självbiografi så kände hans sig utnyttjad av klubben. Sen är han väl också känd för att inte vara speciellt klubblojal, han byter väl lite hela tiden?

I vilket fall så tycker jag hela situationen med statyn är vansinnigt småaktig och bekräftar en hel del fördomar kring fotbollssupportrar.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Rekordmedlem

Det är för att de som kallar sig supportrar inte är intresserade av fotboll utan av att arrangera gängslagsmål, förr åkte de iväg med sina båtar och stal silver och brände kyrkor i England men idag så samlas de i samband med eller i närheten av fotbollsevenemang och slåss där i stället och de anser att Zlatan är en förrädare och de roar sig med att såga i statyn eftersom de inte kan nå honom på riktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så kan man oxå se fotboll. Men det är samma känsla i det som att kolla på mc, man vet inte hur det skall sluta och tävlingen som Guy är mest känd för att ha tävlat i så finns det ju vissa risker som extra krydda.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Han skriver rätt man skriver dem och läser dom

Nej! Sluta skriv såna här felaktigheter!
Jag hoppar direkt över ett inlägg där personen inte kan skilja på de och dem och alltid skriver dem.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable