SSD-priser stiger med 40 procent under 2020

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Det är dock skillnad på lönsamhet och tillväxt. Att höja kostnaden och sänka produktionstakten kan ge samma omsättning men till en lägre kostnad (löner, exempelvis) medan om du ligger kvar på samma prisnivå får svårt att leva upp till efterfrågan, som kan göra avkall på kvalitet, vilket kan ge en negativ varumärkesförändring (fråga vad folk här tycker om Seagate...). En ökad tillväxt kan också ge problem så som nyrekrytering, upplärning, logistiska avtal som maxas - med nya kostnader (en fabrik är inte direkt billig att sätta upp) som resultat och i värsta fall lägre lönsamhet. Vad jag menar är att det är att förvänta en kedjereaktion för ett företag som förväntas öka från 25% av marknaden till exempelvis 40% (tar fem procent av varje konkurrent).

Om priserna höjs med 40 % så finns det god marginal för någon av dem att ta marknadsandelar. Det är därför detta inte sker inom andra verksamheter i normala fall. Samt det är därför minnestillverkarna varit anklagade för kartellbildning och liknande och till och med blivit fällda för det tidigare. Det ser ut att hända igen nu tyvärr :/
Det stämmer förstås som du skriver att det kan löna sig att höja kostnaden och sänka produktionstakten. Men i normala fall kommer då någon konkurrent och tar marknadsandelar och då lönar det sig inte i det långa loppet. Men samarbetar man så alla höjer priserna samtidigt och ingen tar över den andres marknadsandelar är det förstås win win för de olika företagen så länge de inte blir stämda/liknande pga detta.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Minneskartell 2.0

Lungt, jag håller mig till äldre typer av minnen där det behövs större mängder.
För Desktop har jag så det räcker ett par år framöver.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Att sänka sina priser efter tillgång/efterfrågan är givetvis ok för ett företag, däremot att gå samman med sina konkurrenter a k a "kartellbildning" är inte ok. Dom har blivit fällda för det förut minnstillverkarna, var väl i somras/förra sommaren Kina lackade ur och började undersöka minnestillverkarna. Det är inte första gången dom fular sig.

Gav 16-1700 för mina 3200 16gb april/maj, 2018 låg samma kit ute för 2000+, för 2 veckor sedan köpte jag mer ram och fick betala strax under 900 för likadant 3200 16gb kit..

Kan ju jämföras med år 2011 då jag köpte 32GB DDR3 för 1800:-.
Priserna för DDR4 sett till minnesmängd har ju rört sig åt fel håll, även om hastigheterna har ökat.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Då ångrar jag inte mitt 2TB köp det minsta

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk

Blir nog att köpa ett SSD nu innan priset stiger.

Permalänk
Medlem

Tror ni det är en realistisk spådom, eller är det ett FOMO-säljarknep nu efter mellandagarna?

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Om företagen agerade enskilt så är det ok, inte när man kör ihop sig. Och deras vinster är mycket höga men inte så extremt höga som när de nyligen drog upp priserna. Över 60% av Samsungs totala vinst kom från ram minnen då, Samsung som är en gigant på massor av olika produkter.

Ja, självklart har Samsung höga vinster, det säger jag inte emot. Men vinstmarginalen var bevisligen inte tillräcklig eftersom de tog det här beslutet. Jag vet inte vad den ligger på, men att ett företag tar ett beslut som höjer deras vinstmarginal är inte någon överraskning.
Mer så när deras "minnesdel" av företaget tjänare bra mycket mindre än vad de brukar.

Skrivet av klk:

Så är det absolut inte, de samkör. Finns en stor utredning om deras samarbete som är mycket intressant.

Finns det en utredning som säger att de samarbetat på det här beslutet? Då tar jag gärna en länk till det, sånt är intressant att läsa.

Skrivet av klk:

Det är inte svårt att visa, vinsten var så extremt hög förra gången samt alla andra trix de använt sig av. I början på 2000 talet var det över 20 stycken företag som tillverkade minnen, genom uppköp har dessa decimerats till 3 stycken. Då stack vinsterna iväg igen men utvecklingen stannade av

Håller helt o hållet med, de fulspel de redan spelat är något som absolut inte borde vara tillåtet. Men de straff som delas ut är inga summor de direkt bryr sig om. De tjänar fortfarande på att spela som de gör, så det fortsätter nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

De får inte göra så, karteller är förbjudet. Bl.a. Volvo lastvagnar har åkt dit för kartellbildning
https://www.svd.se/eus-dom-rekordhoga-boter-for-volvo

Fast du missar att för att det ska vara en kartell krävs att det finns en formell överenskommelse mellan företagen. OPEC är ett klassiskt exempel på en kartell. Att flera företag agerar på ett liknande sätt för att maximera sina vinster betyder inte att det handlar om kartellverksamhet.

Permalänk
Medlem

Översvämning i Thailand confirmed!

Permalänk
Avstängd

Dom kanske vill att folk bunkrar och på så sett ökas priserna då folk hetsköper. Använder konsollerna samma ssd som alla andra? Kommer dom påverka priserna nämnvärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du får gärna förklara det ur perspektivet av ett av företagen.

Samsung tycker att man har dålig lönsamhet och stryper sin produktion för att pressa upp priserna, alternativt bestämmer sig bara för att höja sina priser för att få kostnadstäckning. Det betyder bara att de andra två tillverkarna kommer att ta åt sig mer av marknaden. De är billigare och fler köpare kommer att vända sig till dem.

Vanligtvis så tjänar man mer på att producera mer. Med så pass teknisk produktion så är det med största sannolikhet nyttjandegraden på de maskiner man använder som bestämmer företagets lönsamhet. När man stryper produktionen så innebär det då också att man höjer sina produktionskostnader.

Av dessa anledningar så funkar bara dessa åtgärder om alla tre tillverkarna gör dem. Om en ställer sig utanför kommer det företaget att skära guld med täljkniv. De kommer att kunna få omsättning för allt de producerar. Investerar de i mer kapacitet så kommer de att få sålt de produkterna med. De kommer att ta marknadsandelar som de sedan kommer att behålla. Är inte detta uttalande baserat på en överenskommelse så är det ett mycket högt spel.

Om de ser att alla andra höjer kan de ju också höja priserna dock, bara aningen mindre än de andra. Att istället satsa på att ta stora marknadsandelar som du föreslår är nog mindre intressant eftersom de i så fall troligen skulle behöva bygga nya fabriker för att klara den ökade efterfrågan. Det skulle i sin tur kräva mångmiljard-investeringar som skulle äta upp mycket av vinsterna och i slutändan riskera att pressa ner lönsamheten ytterligare eftersom det riskerar att skapa för hög tillgång.

Du har en poäng med att den lägre utnyttjandegraden av fabrikerna/maskinerna i sig kan ses som en kostnad men frågan är om den är tillräckligt stor för att motivera de stora investeringarna som skulle krävas för att stora marknadsandelar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Beställde 16 gig till idag bara för att det känns så surt att behöva betala extra för något som bara är ren vinst om några månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rätt smart igentligen. Här går storbolagen ut med denna info nedskruvning tidigt. Jag kommer inte ihåg när Sweclockers började rapportera om detta, i början av året eller om det var i somras. På så vis vet dom andra storbolagen att om ett bolag börjar så hänger dom andra på utan att ens behöva prata med varann, dvs behöver inte komma överens/kartellbilda sej. Hur lätt är det då att döma bolagen då dom eventuellt passivt har kartellbildat sej?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Beställde 16 gig till idag bara för att det känns så surt att behöva betala extra för något som bara är ren vinst om några månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Ren vinst?

Företagen har lagt ner pengar på forskning och utveckling och på att bygga nya fabriker, kostnader som skall fås igen när man säljer sina produkter. Sen så vill de säkert göra en vinst också...

Samsung har plöjt ner $26,4 miljarder dollar i en ny jättefabrik för minnen.

Citat:

Samsung will launch a second memory plant in Pyeongtaek, South Korea in March 2020, it has been revealed, in a bid to consolidate its spot as the leading manufacturer in a market that’s been on the decline. That hasn’t stopped the firm from doubling down, however, as it’s sunk more than $26.4 billion into the development of the new facility in anticipation of demand picking back up.

It’s tough to comprehend the sheer size of the operation Samsung has in mind. The lot of land it acquired for the venture, for example, measures in at 2.89 million square meters — around the size of 400 American football pitches. Right now, that’s home to one manufacturing warehouse, but Samsung is looking to build another two in the future; though no plans have been announced.

För låga minnespriser leder till att utvecklingen stannar, lite beroende på vad man tycker så är man kanske nöjd med det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ren vinst?

Företagen har lagt ner pengar på forskning och utveckling och på att bygga nya fabriker, kostnader som skall fås igen när man säljer sina produkter. Sen så vill de säkert göra en vinst också...

Samsung har plöjt ner $26,4 miljarder dollar i en ny jättefabrik för minnen.

För låga minnespriser leder till att utvecklingen stannar, lite beroende på vad man tycker så är man kanske nöjd med det...

Äsch, du vet vad priserna på DDR minne låg på för bara något år sedan. De minnen de säljer idag säljer de knappast med förlust även om deras marginaler sunkigt. Så med lite nykter inställning kan vi nog inse att de priserna var snuskigt bra för tillverkaren och absolut ingen annan.
Tydligen var jag inte heller ensam om detta då minnestillverkarna åter blivit fällda för kartellbildning.

Permalänk
Medlem

Uhh Dags o fylla på med SSD lagring innan Kartellbildungen tar fart, igen.... Får nog bli en WD blue 1TB, tror den är på extrapris nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast du missar att för att det ska vara en kartell krävs att det finns en formell överenskommelse mellan företagen. OPEC är ett klassiskt exempel på en kartell. Att flera företag agerar på ett liknande sätt för att maximera sina vinster betyder inte att det handlar om kartellverksamhet.

Du menar att företag skulle berätta att de gör något olagligt? Ja OPEC är en kartell som är så mäktig att de struntar i lagar, kartellen har så mycket makt att länder inte vågar straffa dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

För låga minnespriser leder till att utvecklingen stannar, lite beroende på vad man tycker så är man kanske nöjd med det...

Priset har knappt något med "utveckling" att göra. Vad som spelar roll om en produkt utvecklas eller inte är konkurrenssituationen. Det är faktiskt så att lågt pris snarare kan vara mycket gynnsamt för snabb utveckling för då är det inte lika intressant för stora mäktiga och resursstarka aktörer att gå in och ta över området. Det finns inte lika mycket pengar att tjäna

Permalänk
Medlem

Det verkar som jag skulle kunna finansiera ny hårdvara genom att bli ett orakel. Varje gång jag känner att det är dags för mer internminne eller SSD-lagring kommer sådana här nyheter. Nu har jag suttit och tänkt att det är dags för ny SSD och mer RAM. Båda börjar kännas begränsande.

Nå, kanske hinner jag köpa på mig lite innan det drar iväg...

I framtiden kan ni dock fråga mig om jag funderar på att uppgradera. Borde ge en bra fingervisning om marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Du menar att företag skulle berätta att de gör något olagligt? Ja OPEC är en kartell som är så mäktig att de struntar i lagar, kartellen har så mycket makt att länder inte vågar straffa dem

Fast ser du på hur väl OPEC faktiskt fungerat för dess medlemmar så är det inget vidare. De har visserligen ett stort gemensamt intresse av att priset pressas upp, men samtidigt har dess medlemmar ett stort intresse av att svika varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte min första SSD under BF 2019. Sent jag vet och vilken skillnad det är. Fantastiskt! Trist om priserna går upp men personligen är jag glad att jag inte väntade längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast ser du på hur väl OPEC faktiskt fungerat för dess medlemmar så är det inget vidare. De har visserligen ett stort gemensamt intresse av att priset pressas upp, men samtidigt har dess medlemmar ett stort intresse av att svika varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror på att det inte är medlemmarna som skapat kartellen (några länder där har korrupta/mutade ledare). Kartellen är skapad av några större banker, pensionsfonder och vissa andra investerare (hedgefonder mm). OPEC är inte bara OPEC utan det är egentligen en sammanslutning av finansiella intressen, några oljeländer (exempelvis Saudiarabien), media, försvarsindustri samt underrättelsetjänster.

Denna grupp har det gått otroligt bra för

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

/.../ media, försvarsindustri samt underrättelsetjänster.

Denna grupp har det gått otroligt bra för

Glöm inte Illuminati.

Visa signatur

AMD X2 4000+ | 4096 MB | 320 GB RAID1 | Vista x64 / Ubuntu x64 || VIA EPIA 800 512 MB / Ubuntu server

Permalänk
Medlem

De går ut och varnar om eventuell prishöjning, sedan handlar kunderna extra mycket för att de är rädda för att priset ska öka. Dvs de säljer mer direkt och tjänar mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dos3000:

Glöm inte Illuminati.

Varför måste Olja handlas med dollar? Vet du att det blir krig om något land börjar köpa olja med annan valuta än dollar, hur kommer det sig?

Illuminati? Vad är det
Det är bättre att granska de här

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Priset har knappt något med "utveckling" att göra. Vad som spelar roll om en produkt utvecklas eller inte är konkurrenssituationen. Det är faktiskt så att lågt pris snarare kan vara mycket gynnsamt för snabb utveckling för då är det inte lika intressant för stora mäktiga och resursstarka aktörer att gå in och ta över området. Det finns inte lika mycket pengar att tjäna

Ja du. Vill du börja utveckla och tillverka minnen i din källare eller garage så är det bara att börja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ja du. Vill du börja utveckla och tillverka minnen i din källare eller garage så är det bara att börja...

Varför källare? Ett företag består av människor, varje människa är unik och har sina kunskaper. De kan jobba ihop under olika förutsättningar. Ett stort företag är en teknik, då är de anställda. Man kan också jobba som fristående företag (mindre enheter) som jobbar ihop för att nå ett mål.

Små företag är mycket mer effektiva jämfört med större. Konkurrens är mycket bättre än monopol o.s.v

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Varför källare? Ett företag består av människor, varje människa är unik och har sina kunskaper. De kan jobba ihop under olika förutsättningar. Ett stort företag är en teknik, då är de anställda. Man kan också jobba som fristående företag (mindre enheter) som jobbar ihop för att nå ett mål.

Små företag är mycket mer effektiva jämfört med större. Konkurrens är mycket bättre än monopol o.s.v

Ett litet företag skall börja med att tillverka minnen. Lycka till säger jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ett litet företag skall börja med att tillverka minnen. Lycka till säger jag.

Inget företag klarar av att tillverka minnen helt själva. De som tillverkar minne tar emot ritningar och producerar men det är andra som ritat. Företag levererar olika delar, det är massor av företag som är involverade