Abonnemang: Vimla VS. Hallon till pensionär?

Permalänk

Abonnemang: Vimla VS. Hallon till pensionär?

Hej!

Rekommenderar ni Vimla eller Hallon (båda har pensionärspriser). Vilket har bäst nät, teckning osv? Har hört lite om "Vimla 2.0" - vad är det för något, skulle visst inte alls vara bra...läste jag. I dagsläget har de Comviq tror jag och betalar för mkt. Men nu ska "di gamle" få en smartphone och då funkar inte deras andra abb, gissar jag (noll data osv). Dessutom är väl Comviq och de andra större operatöerna dyrare?

Så - vilken leverantör? 6Gb är för övrigt det vi ska välja.

Ps. Hade abbonemanget "Vimsa" eller "Vimsig" funnits så hade valet varit lättare...hahaha. Perfa ju!
Ds.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Ta det som blir billigast. Jag har Vimla 2.0 och jag har inte märkt av några problem annat än lite nedtid på några timmar vid själva uppgraderingen till 2.0.

Permalänk
Medlem

Hade vimla fram till en vecka sedan , deras nya 2.0 är riktigt dåligt nu och supporten är totalt överbelastad . Jag själv hade problem med att samtala bröts och att samtal till andra (särskillt vimla användare ) inte ens kom fram utan man hamna direkt i röstbrevlådan och de fick senare ett sms att jag ringt . Ibland registrardes sms till personer i samma stad som utlands sms osv . Rekommenderas verkligen inte , bytte själv till Comviq nu precis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk

@zetrri: Men deras seniorabb verkar bara ha 200 samtal + 2000 sms. Känns tidigt 90-tal med sådana begräsningar. Di gamle kanske inte kommer upp i detta men man vet ju aldrig...

Källa: www.mobilabbonemang.se

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

@Elektron: För 2.0 är väl inte något annat abb hos Vimla, utan deras "nya" uppgradering - eller? Noll koll här känner jag...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

@Elektron: För 2.0 är väl inte något annat abb hos Vimla, utan deras "nya" uppgradering - eller? Noll koll här känner jag...

Vimla 2.0 är deras nya system som hanterar alla samtal osv . Går att läsa på deras hemsida exakt vad det är , men det ska gälla alla deras abb

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem

@zetrri: Jag har Vimla och 2.0 och det var inte roligt i början för min del. Snart 1 år sedan jag fick det stora "nöjet" att bli flyttad dit. Men det var i början. Sedan har det fungerat för mig. Men min far skulle flyttas över till Vimla 2.0 för 1½ månad sedan. Det slutade med att han fick vara kvar på 1.0 eftersom de inte fick ordning på det. Så frågan är hur det kan fortsatt ha så stora problem med något som de nu har kört i skarpt läge i över 1 år skulle jag tro. Och innan dess beta-testat. Riktigt dåligt är det. Men nu fungerar det utan problem för mig och det samma gäller min far nu då han slapp bli överflyttad till 2.0, för tillfället ivf.

Permalänk

Jag har haft Vimla och haft det x antal år, aldrig varit några problem.

Har det billigaste 3 GB data för 100 kronor i månaden. 1200 kronor om året är enligt mig billigt.

Betalning på autogiro så det bara flyter på.

Har flera kompisar som har Hallon inga problem där heller.

Ta det som är billigast. Tänk på att Vimla har tips-rabatt 10 kronor per kund du raggar samt 10 kronor om du använder en tipslänk när du skaffar abonnemanget.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag har haft Vimla i flera år och varit väldigt nöjd, betalar typ 50kr/mån för 7gb med någon begränsning på samtal och sms som jag aldrig kommer nå ändå

Permalänk
Medlem

Min farmor behövde ett abonnemang med bättre priser för ett tag sen. Egentligen mest för att hon hade ett väldigt gammalt abonnemang med kass minuttaxa, samt att hon ständigt var livrädd för att ringa till släkten i Tyskland och USA.

Så när vi shoppade runt och tittade på priser så råkade Hallon vid tillfället vara billigast. Vimla och Comviq hade varit klara förbättringar jämfört med vad hon hade, men hon fastnade för Hallon och deras billiga fastpris med lite surf som hon ändå inte använder. Grejen var ju bara att de inte kunde registrera en kund som inte har en mailadress, och om jag skulle hjälpa henne att registrera abonnemanget så blev det förstås ingen pensionärsrabatt.

Nu vet jag att det är skillnad på pensionärer och pensionärer, men att göra affärer med något som mer liknar ett brevlådeföretag än en tjänsteleverantör kan i slutändan kosta mer än det smakar i form av huvudvärk hos familjemedlemmar som tvingas agera support. Jag rekommenderar således Hallon endast om användaren är väl förtrogen med att teckna avtal online, förstår koncept som användarkonton och vet hur digitala tjänsteplattformar ska användas. Bolaget hjälper nämligen inte till med sådant.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

@spacedebree: Hallon har fungerat bra för mig men tappar täckning ibland, enda nackdelen enligt mig är att dom främst enbart tar betalt via bankkort/kortnummer, (ej faktura, autogiro) men för andra kanske det är en fördel.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av lappen81:

@spacedebree: Hallon har fungerat bra för mig men tappar täckning ibland, enda nackdelen enligt mig är att dom främst enbart tar betalt via bankkort/kortnummer, (ej faktura, autogiro) men för andra kanske det är en fördel.

Jag har autogiro på sambons abonnemang från Hallon (som förövrigt funkar bra i Örebrotrakterna iaf).

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hej!

Rekommenderar ni Vimla eller Hallon (båda har pensionärspriser). Vilket har bäst nät, teckning osv? Har hört lite om "Vimla 2.0" - vad är det för något, skulle visst inte alls vara bra...läste jag. I dagsläget har de Comviq tror jag och betalar för mkt. Men nu ska "di gamle" få en smartphone och då funkar inte deras andra abb, gissar jag (noll data osv). Dessutom är väl Comviq och de andra större operatöerna dyrare?

Så - vilken leverantör? 6Gb är för övrigt det vi ska välja.

Ps. Hade abbonemanget "Vimsa" eller "Vimsig" funnits så hade valet varit lättare...hahaha. Perfa ju!
Ds.

Jag kör vimla sällan att det krånglar.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Hallon har också VoLTE och Wifi Samtal så kan vara ett plus över Vimla ifall mobilen stödjer dessa funktioner.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

@Elektron: För 2.0 är väl inte något annat abb hos Vimla, utan deras "nya" uppgradering - eller? Noll koll här känner jag...

Ja det uppdaterade något, oklart om vad. Jag är dock bara intresserad av att kunna ringa ,surfa och smsa och det fungerar ju som det ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@spacedebree: Kör vimla själv för 50kr/mån efter att ha haft telenor med 300kr/mån.. Det har fungerat felfritt sedan jag skaffade det för en ca 2 år sedan. Om jag har förstått rätt går vimla via telenors nät, hallon via 3 och halebop via telia. Alla de operatörerna är väl i samma prisklass skulle jag gissa på.

Mvh

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk

Mkt bra info här. Men alltså, stödjer inte Vimla VoLTE? Wifi-samtal lär de inte köra ändå pga lite kass räckvidd på deras wifi. VoLTE ska väl däremot vara bra...ehm...på något vis med?

Men om Hallon är krånligare än Vimla så känns ändå Vimla bättre, kanske..

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av DanneBern:

@spacedebree: Kör vimla själv för 50kr/mån efter att ha haft telenor med 300kr/mån.. Det har fungerat felfritt sedan jag skaffade det för en ca 2 år sedan. Om jag har förstått rätt går vimla via telenors nät, hallon via 3 och halebop via telia. Alla de operatörerna är väl i samma prisklass skulle jag gissa på.

Mvh

Det var billigt, trodde jag hade det billigaste abonnemanget 100 kronor i månaden.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

@Ninotramp: Ja du har rätt, det kostar 100kr/mån men jag har 5st sånna dära tipsningar så jag ligger på 50kr/mån.. Men tror 3GB ligger på 100kr/mån i "ordinarie" pris som du säger.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

@spacedebree:

Har vimla själv och inte upplevt några problem. Mina föräldrar fick dock problem efter deras uppgradering till 2.0.

Som jag förstått det är det "Koncern -> varumärke";
Telenor -> Vimla
Tele 2 -> Comviq
Telia -> Halebop
3 -> Hallon

Det är väl lättare att kassera ett varumärke om lönsamhet/rykte etc skadas än ett större moderbolag.

Edit: Bor man i eller nära en större stad tror jag det kvittar vilket man väljer. Dessutom kan man byta hej vilt då deras abb inte har bindningstid. Ta det som för tillfället är mest fördelaktigt, fungerar det inte så ta andrahandsvalet etc

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@zetrri: Jag har Vimla och 2.0 och det var inte roligt i början för min del. Snart 1 år sedan jag fick det stora "nöjet" att bli flyttad dit. Men det var i början. Sedan har det fungerat för mig. Men min far skulle flyttas över till Vimla 2.0 för 1½ månad sedan. Det slutade med att han fick vara kvar på 1.0 eftersom de inte fick ordning på det. Så frågan är hur det kan fortsatt ha så stora problem med något som de nu har kört i skarpt läge i över 1 år skulle jag tro. Och innan dess beta-testat. Riktigt dåligt är det. Men nu fungerar det utan problem för mig och det samma gäller min far nu då han slapp bli överflyttad till 2.0, för tillfället ivf.

Jag och min familj hade vimla och var väldigt nöjda innan flytten till 2.0 , efter det blev det för många problem med att samtal bryts osv för att det skulle kunna kännas tillförlitligt . Surf fungerade bra , men sms och samtal var ingen höjdare . Det har tagit mig en bra stund att flytta från dem men tillslut rann bägaren över och det fick bli en flytt. trots att jag hade över 100 GB "sparade " att använda kändes det inte värt den ojämna upplevelsen . Men jag antar att det bara kan vara jag som haft otur

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem

Inte Hallon skulle jag säga.
De använder 3:s nät som är klart sämre än övriga.

Generellt verkar det fortfarande gälla att Telias nät (t.ex. Halebop) är generellt bäst, medan om man inte bor i landsbygd är både Tele 2:s (Comviq) och Telenor:s nät (Vimla) ungefär lika bra som Telia (och ofta helt ok på landet, på sina håll bättre än Telia).
3:s nät har mycket sämre täckning nästan överallt.

Det kan vara värt att kolla hemma hos dig om folk med olika telenät har bra mottagning. På en tidigare arbetsplats hade t.ex. Tele 2 utmärkt mottagning (antenn nära)), Telia och Telenor fungerade ok och 3 inte alls.

Permalänk

Har haft Halebop (Telias nät) i många år nu för 99kr i månaden och det har fungerat bra.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk

@kdk_warhead: Ok, har de alla moderniteter och bra support osv? Detta måste funka känner jag...di gamle orkar inte hålla på att jaga support osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Halebop, bra nät, Volte, VoWifi och bra support via mail eller chat.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

Wifog dyraste kostar 90kr. Fria minuter och 3 GB. Men det är enkelt att fixa mer GB genom att se reklam eller svara på enkäter. Outnyttjat sparas. Jag har 40GB sparade, vilket blir en bra reserv om ordinarie Internetförbindelse kroknat.

Permalänk
Medlem

Det enda man behöver tänka på är om de har gamla 2G-mobiler, dessa fungerar inte med Vimla 2.0 utan de måste klara 3G. (De var hjälpsamma vid flytten och erbjöd 6mån gratis för att man skulle kunna köpa en ny mobil som klarade 3G)

Permalänk

@etoo: Di gamle får en ny smartphone i farten här, så alla teknikiteter skola funka.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Har haft hallon men bytte till vimla pga bättre teckning, sen är det ju potentiellt billigare pga rekryteringsbonusen,

jag betalar 0kr i månaden för deras billigaste så svårt att slå

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av etoo:

Det enda man behöver tänka på är om de har gamla 2G-mobiler, dessa fungerar inte med Vimla 2.0 utan de måste klara 3G. (De var hjälpsamma vid flytten och erbjöd 6mån gratis för att man skulle kunna köpa en ny mobil som klarade 3G)

Det visste inte jag. Låter som att jag kommer få byta operatör när jag måste lämna vimla 1.0