Samsung Odyssey är välvda 1440p-spelskärmar med 240 Hz och QLED

Permalänk
Melding Plague

Samsung Odyssey är välvda 1440p-spelskärmar med 240 Hz och QLED

Samsung tjuvstartar CES genom att avtäcka en trio påkostade spelskärmar, där tajt krökning sällskapas av adaptiv bildsynkronisering och hög uppdateringsfrekvens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får invänta tester, har ögonen på 49 tummaren.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att veta hur de implementerar local dimming. Jag hade CRG9 ett tag efter Black Friday och det var på många sätt en imponerande skärm. Men edge lit local dimming med få zoner som den verkade ha har rätt stora nackdelar på en datorskärm, speciellt när man sitter nära.

Jag har det på min TV och där stör det inte alls lika mycket så har inget emot det principiellt. Men jag tror att det kräver betydligt fler zoner på nära håll som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill

32 tummaren såg nice ut.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Snusfri

Hoppas Sammy släpper en 40" 3840x2160 QLED skärm med typ 120-144 Hz med också

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Blä välvda skärmar...

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Är alltså 27-tum 16:9-skärmen också böjd? För ultrabreda kan jag förstå det, men för en vanlig skärm..

Dags att Samsung slutar trycka så hårt på curved, både vad det gäller datorskärmar och TV. Nästa smartphone från Samsung blir väl böjd också.

Permalänk
Medlem

Villhöver

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@jawik: I've got news for you.

Permalänk
Medlem

Den 49" ser saftig ut, kanske ska gå för den. Sitter redan på en CRG9 men 240hz låter fantastiskt. För att inte tala om den kurvaturen av 1000R. Det blir typ inte bättre än så

Permalänk
Inaktiv

Inget däremellan? Jag gillar 21.9 men med rätt storlek kan säkerligen ännu bredare vara okej. Dock tycker jag desaa 49" 32.9 skärmar är för låga på höjdan, känns som det inte blivir för brett men för lågt på höjden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Blä välvda skärmar...

Hur skönt som helst ju! Hade det funnits välvda TN-paneler hade jag mycket hellre haft en 32" istället för 3 24".

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Hur skönt som helst ju! Hade det funnits välvda TN-paneler hade jag mycket hellre haft en 32" istället för 3 24".

Skönt med raka linjer som inte är raka?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem

Samsung inleder starkt med ett tämligen förvirrande produktnamn.

Jag har redan en Samsung Odyssey med oledpanel som köptes för cirka ett år sedan. Ja alltså deras VR headset Samsung Odyssey +.

Känns inte helt klockrent att ha samma namn för headsets och för datorskärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av star-affinity:

Skönt med raka linjer som inte är raka?

Efter att ha haft en välvd ultrawide i några år nu så blir jag lite förvånad över att det här ens dyker upp. Jag vill påstå att det här inte är några konstigheter för gemene man. Jag har inte sett något problem med detta vresig i sketchup eller i Photoshop.
Och ja, såklart inte i spel eller webläsaren heller.
Är inte det här mer av en grej man oroar sig för innan man använt dessa skärmar?
Eller ja, det finns säkert en del som faktiskt får problem med välvningen, men jag tänker mig att reella problem med det här är mycket ovanligare än rädslan för det här 😉.

Edit: Med det sagt är jag inte npn påivrare av välvda datorskärmar. Hade själv gärna haft en platt variant då den sticker ut mindre och därmed blir snyggare att hänga på väggen. I övrigt är jag nog ganska likgiltig inför välvningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Efter att ha haft en välvd ultrawide i några år nu så blir jag lite förvånad över att det här ens dyker upp. Jag vill påstå att det här inte är några konstigheter för gemene man. Jag har inte sett något problem med detta vresig i sketchup eller i Photoshop.
Och ja, såklart inte i spel eller webläsaren heller.
Är inte det här mer av en grej man oroar sig för innan man använt dessa skärmar?
Eller ja, det finns säkert en del som faktiskt får problem med välvningen, men jag tänker mig att reella problem med det här är mycket ovanligare än rädslan för det här 😉.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kanske har rätt… Har bara använt en väld skärm under kanske tio minuter och då reagerade jag på det. Möjligt jag hade ändrat mig om jag gett det en ordentlig chans.

Måste säga att jag gillar designen på den sci-fi-rymdskeppsvita modellen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Någon som har koll på vilka paneler det kommer vara i dessa? Har läst innan att 1440p skulle komma med IPS under 2020. Läste på deras hemsida men stod inget om panel såvida jag inte missade det.

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk

Hur mycket behöver man tumma på chroma subsampling för jätte displayen för att få upp den i 240hz HDR?

Har displayen den nya Displayportstandarden, Jag fattar noll....

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Någon som har koll på vilka paneler det kommer vara i dessa? Har läst innan att 1440p skulle komma med IPS under 2020. Läste på deras hemsida men stod inget om panel såvida jag inte missade det.

Det är VA paneler enligt tftcentral. Dom säger även att skärmarna kommer vara tillgängliga Q2 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Skönt med raka linjer som inte är raka?

Hade välvd skärm i en dryg vecka innan jag skickade tillbaka den men det där var aldrig något som störde mig. Klarade dock inte panelbytet men jag hoppar på tåget igen när tekniken är redo.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Vad är grejen med välvd skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Curved + VA = Stort fett pass
Men Samsung kör hårt på detta konceptet som vanligt.

Gillar det vit/svarta bakstycket på 49" varianten dock.

Permalänk

Roligt med nya skärmar men grymt nöjd med mitt köp lg c9 65:)

Permalänk
Medlem

Det är för mig fullständigt obegripligt hur det kan finnas en marknad för sånt här.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

R1000? Vafan tror de folk sitter 30cm ifrån eller?

Raka paneler ska det va till 30+ tum. Efter det hade R2500 varit nice

49 tummaren är dock lite *dreggel*

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av star-affinity:

Du kanske har rätt… Har bara använt en väld skärm under kanske tio minuter och då reagerade jag på det. Möjligt jag hade ändrat mig om jag get det en ordentlig chans.

Måste säga att jag gillar designen på den sci-fi-rymdskeppsvita modellen.

Jag kollade inte så noga på bilderna. Ser nu att den här är ordentligt välvd alltså. Jag har r3000 på min skärm (alltså radie på 3 meter). r1000 kanske har helt annan inverkan. Vågar inte uttala mig om dem :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SpeedRebirth:

R1000? Vafan tror de folk sitter 30cm ifrån eller?

Raka paneler ska det va till 30+ tum. Efter det hade R2500 varit nice

49 tummaren är dock lite *dreggel*

Ja välvningen var bra mycke större än jag sett pp skärmar innan.
Huruvida det där är bra eller inte har jag ingen aning om. Ser väldans böjd ut alltiså.
I teorin borde väl emellertid den radien lämpa sig väl ca 100 cm från skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ser nu att den här är ordentligt välvd alltså. Jag har r3000 på min skärm (alltså radie på 3 meter). r1000 kanske har helt annan inverkan.

Se det så här: om du befinner dig centrerad på 1 m avstånd från skärmen, så är varje punkt längs med bredden på samma avstånd från dig, och din synriktning är ortogonal mot skärmens yta (om vi bortser från att du har två ögon som inte är på exakt samma plats). Det kanske blir en stunds invänjningsfas eftersom det är ovant, men i slutänden borde det bli mindre projektionsartefakter än om skärmen varit platt.

Geometrin på en cylindriskt krökt skärm är för övrigt likadan som på en platt skärm, dvs vinklar och avstånd mellan linjer uppför sig likadant. Hade skärmen varit sfäriskt krökt hade det varit en helt annan grej.

Kul ändå att de vågar ha en så extremt krökt skärm, jag kan tänka mig att det skrämmer bort många som inte har lust att anpassa sig till nåt nytt. Samtidigt är det väl bra att det finns variation på marknaden så att man kan välja det man tycker passar en bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Se det så här: om du befinner dig centrerad på 1 m avstånd från skärmen, så är varje punkt längs med bredden på samma avstånd från dig, och din synriktning är ortogonal mot skärmens yta (om vi bortser från att du har två ögon som inte är på exakt samma plats). Det kanske blir en stunds invänjningsfas eftersom det är ovant, men i slutänden borde det bli mindre projektionsartefakter än om skärmen varit platt.

I fallet spel (eller andra 3d-miljöer som projiceras ner mot en yta) behöver detta väl inte nödvändigtvis stämma? Kameran i spelet lär vara platt och för att inte få distortion måste väl även skärmen som reproducerar kamerans bild också vara platt? Det finns nog inte så många spel där man har möjlighet att välja vilken krökningsradie man vill ha på kameran.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

I fallet spel (eller andra 3d-miljöer som projiceras ner mot en yta) behöver detta väl inte nödvändigtvis stämma? Kameran i spelet lär vara platt och för att inte få distortion måste väl även skärmen som reproducerar kamerans bild också vara platt? Det finns nog inte så många spel där man har möjlighet att välja vilken krökningsradie man vill ha på kameran.

Det har du förstås rätt i, det beror på vilka antaganden spelmakarna gjort för skärmen, och där kan man nog utgå från att de antar platt skärm och kompenserar för den ökade projektionen det medför. Men om det nu blir vanligare med starkt krökta ultrabreda skärmar så skulle det förbättra upplevelsen avsevärt om spel kunde ta hänsyn till det.