Permalänk

Långsamt wifi

Hej, mina föräldrar har flyttat och jag har försökt att få igång deras internet.
Det funkar nu men wifin är rätt seg.
Bara några meter ifrån routern så är det så dåligt som ~1mbit..dom har 100/100
Deras tvkanaler funkar inte än så dom har lånat min chromecast och kör mitt teliaplay nu men hackar och byter upplösning hela tiden
Förstår inte vad jag gjort fel.
Om nån har nått vettigt jag kan testa så släng gärna ett svar här.

Info:
Är openbit
Banhof 100/100 som ger rätt med sladd direkt i konvertern
netgear ac1000 r6080 är routern..har resettat den och bara kört basic igångkörning av den
Huset är litet med öppen planlösning på 100kvm
På mobiler om jag ansluter via 5ghz så visar bredbandskollen mkt dåliga värden ända tills testet nästan är klart ..då hoppar det upp till ca. 45mbit

Permalänk

@devildenied:

Bryt ner felsökningen i sina komponenter.
- Skaffa nya nätverkskablar.
- Koppla in en dator (med påslagen brandvägg!) istället för routern och kör bredbandstestet för att kolla så det verkligen kommer fram 100/100 till huset. (*)
- Koppla in en dator med kabel i routern och se om den över huvud taget klarar av att leverera 100/100 ut ur sig under optimala förhållanden (det kan ju faktiskt vara något fel på den).

(*) När du kopplar in en ny enhet i din Internetleverantörs utrustning behöver du antingen frigöra+förnya DHCP-lånet, eller om du inte vet hur man gör helt enkelt vänta en halvtimme eller så tills du får en giltig IP-adress.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

@devildenied:

Bryt ner felsökningen i sina komponenter.
- Skaffa nya nätverkskablar.
- Koppla in en dator (med påslagen brandvägg!) istället för routern och kör bredbandstestet för att kolla så det verkligen kommer fram 100/100 till huset. (*)
- Koppla in en dator med kabel i routern och se om den över huvud taget klarar av att leverera 100/100 ut ur sig under optimala förhållanden (det kan ju faktiskt vara något fel på den).

(*) När du kopplar in en ny enhet i din Internetleverantörs utrustning behöver du antingen frigöra+förnya DHCP-lånet, eller om du inte vet hur man gör helt enkelt vänta en halvtimme eller så tills du får en giltig IP-adress.

Japp 100/100 får jag rätt ut konvertern.
Jag har inte riktigt tid med för mkt felsökning ..är mitt i 2 flyttar.
Tog den enkla(för tillfället) vägen och stoppade in min reserv telia router,
Nu får jag iaf 25-50mbits wifi...det får duga sålänge

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Är ni ansluten till 5G-nätet? Vad får ni per kabel? Vilket enheter är anslutna?