HDD i nybygget syns inte någonstans.

Permalänk
Medlem

HDD i nybygget syns inte någonstans.

Vart just klar med nybygget igår som jag har hållig på med i flera månader.
Jag gick in i filer under "den här datorn" för att se om allting stämde, HDD var inte där. Jag gick in på kontrollpanelen under administrativa verktyg > datorhanteraren > diskhanteraren, hittades inte där heller. Så jag gick in i bios och kollade, syntes inte till under "SATA connection" eller "Boot options". Kollade inuti bygget, allting verkade bra, men jag testade byta plats från porten jag använde till den första SATA porten. Funkade fortfarande inte. Testade byta ut kabeln helt, funkar fortfarande ej.
Skapade konto på Sweclocker och ställer nu frågan: Vad fan gör man då det blir så här?

Information att lägga till, när jag startade upp datorn för första gången för att installera OS så märkte jag att ström-kabeln till HDD satt löst, så jag petade bara in den lite snabbt och fortsatte starta upp. (jag har tagit ut och in den kabeln ett antal gånger medans jag har försökt listat ut det här)
Kan det vara varför det inte funkar?

Anledningen till att jag nämnde att jag har hållit på i flera månader är för att jag lever på studentpengar, så jag hade bara råd med ungefär 1-2 delar till datorn i månaden, så om HDD är trasig så har garantin kanske gått ut.

Permalänk
Skrivet av PcQ:

Vart just klar med nybygget igår som jag har hållig på med i flera månader.
Jag gick in i filer under "den här datorn" för att se om allting stämde, HDD var inte där. Jag gick in på kontrollpanelen under administrativa verktyg > datorhanteraren > diskhanteraren, hittades inte där heller. Så jag gick in i bios och kollade, syntes inte till under "SATA connection" eller "Boot options". Kollade inuti bygget, allting verkade bra, men jag testade byta plats från porten jag använde till den första SATA porten. Funkade fortfarande inte. Testade byta ut kabeln helt, funkar fortfarande ej.
Skapade konto på Sweclocker och ställer nu frågan: Vad fan gör man då det blir så här?

Information att lägga till, när jag startade upp datorn för första gången för att installera OS så märkte jag att ström-kabeln till HDD satt löst, så jag petade bara in den lite snabbt och fortsatte starta upp. (jag har tagit ut och in den kabeln ett antal gånger medans jag har försökt listat ut det här)
Kan det vara varför det inte funkar?

Anledningen till att jag nämnde att jag har hållit på i flera månader är för att jag lever på studentpengar, så jag hade bara råd med ungefär 1-2 delar till datorn i månaden, så om HDD är trasig så har garantin kanske gått ut.

Du har inte möjlighet o låna en hdd / ssd av en kompis eller så för o utesluta din hårddisk?

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

@DanneBern: Nope, känner ingen som håller på med byggen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PcQ:

Vart just klar med nybygget igår som jag har hållig på med i flera månader.
Jag gick in i filer under "den här datorn" för att se om allting stämde, HDD var inte där. Jag gick in på kontrollpanelen under administrativa verktyg > datorhanteraren > diskhanteraren, hittades inte där heller. Så jag gick in i bios och kollade, syntes inte till under "SATA connection" eller "Boot options". Kollade inuti bygget, allting verkade bra, men jag testade byta plats från porten jag använde till den första SATA porten. Funkade fortfarande inte. Testade byta ut kabeln helt, funkar fortfarande ej.
Skapade konto på Sweclocker och ställer nu frågan: Vad fan gör man då det blir så här?

Information att lägga till, när jag startade upp datorn för första gången för att installera OS så märkte jag att ström-kabeln till HDD satt löst, så jag petade bara in den lite snabbt och fortsatte starta upp. (jag har tagit ut och in den kabeln ett antal gånger medans jag har försökt listat ut det här)
Kan det vara varför det inte funkar?

Anledningen till att jag nämnde att jag har hållit på i flera månader är för att jag lever på studentpengar, så jag hade bara råd med ungefär 1-2 delar till datorn i månaden, så om HDD är trasig så har garantin kanske gått ut.

Vad har du för moderkort? Vilka SATA-portar har du använt? Vad har du Windows installerat på?

Du har tre års reklamationsrätt, så enligt din beskrivning så ska det inte vara några problem att byta disken.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Jag använder ASUS ROG Strix B450-f. Först använde jag port 6/6, nu använder jag port 1/6 för att vara säker. Windows är installerat på min M.2.

Permalänk
Medlem

@PcQ: Byt båda kablarna till disken. Testa resten av SATA portarna. Ta los och sätt tillbaka har fixat konstiga fel trots att man aldrig upptäckte något fel. Testa också att ta bort alla andra helt och kolla i bios igen om HDD syns.

Lever HDD när du känner på den?

Har datorn också SSD som INTE kopplas via SATA port (M.2 SSD)?
Då kan vissa moderkort stänger av vissa SATA portar. Mer bruka stå i manualen.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken processor har du satt i?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Du såg detta i manualen?

Citat:

When the M.2_1 Socket 3 is operating in SATA och PCIE moder, SATA6G_5/6 ports will be disabled.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Du känner på disken att den vibrerar lite om den börjar rotera, det säger visserligen inte att den har alla spänningar men lite vägledning får man ju av det.
Du kan ju även prova byta kablar eller åtminstone strömkontakt på kabeln från nätdelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PcQ:

@giplet: Jag använder ASUS ROG Strix B450-f. Först använde jag port 6/6, nu använder jag port 1/6 för att vara säker. Windows är installerat på min M.2.

Vart i landet bor du och har du någon bild på HDD'n då kanske vi kan se om det ser konstigt ut annars kanske det finns någon på Sweclockers som bor nära och kan hjälpa dig.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@giplet: AMD Ryzen 2700x

Permalänk
Medlem

Jag tar och kollar manualen efter det där med att M.2 stänger av portarna. Uppdaterar då jag hittar något.

Permalänk
Medlem

Ok, fick datorn att känna av HDD, men då försvann M.2. Jag verkar bara kunna ha 1 igång samtidigt som jag gör just nu. Tänker fortsätta googla lite om detta för att hitta rätt inställning. Lite svårt att fatta allt som står i manualen.

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan säga, är, var vaksam när det gäller "glappa kontakter", särskillt ström-kontakter.
Har själv råkat ut för att 2 hårddiskars kretskort gått upp i rök pga defekt kontakt.

Men, till ditt problem.
I BIOS finns enligt manualen följande:

------------------------------
3.6.4 SATA Configuration
While entering Setup, the BIOS automatically detects the presence of SATA devices. The SATA Port items show Not Present if no SATA device is installed to the corresponding SATA port.

*SATA Port Enable
This item allows you to enable or disable the SATA Device.
Configuration options: [Disabled] [Enabled]

*SATA ModeThis item allows you to set the SATA configuration.

*[AHCI]Set to [AHCI] when you want the SATA hard disk drives to use the AHCI (Advanced Host Controller Interface). The AHCI allows the onboard storage driver to enable advanced Serial ATA features that increases storage performance on random workloads by allowing the drive to internally optimize the order of commands.

*[RAID]Set to [RAID] when you want to create a RAID configuration from the SATA hard disk drives.
------------------------------

SATA6G_1(Gray) - SATA6G_6(Gray)

*SATA6G_1(Gray) - SATA6G_6(Gray)
This item allows you to enable or disable the selected SATA port.Configuration options: [Disabled] [Enabled]

*Hot Plug
These items appears only when the SATA Mode is set to [AHCI] and allows you to enable or disable SATA Hot Plug Support. Configuration options: [Disabled] [Enabled]

Kontrollera att du har ställt denna rätt.
(I ditt fall, vill du använda [AHCI] och inte [RAID])

Permalänk
Medlem

Jag bytte omkring kablarna tills jag hittade en SATA port som M.2 inte använde för att gå snabbare. Nu funkar det och allt är som det ska.
https://imgur.com/a/ibdGQAh
Tack för hjälpen Sweclockers!

Mvh
/En glad Norrlänning