Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det är bra att du tar upp detta @Oliver91 för en av problemen med leasing är att vissa verkar tro att dom faktiskt inte behöver sköta om bilen.
Man tror att man hyr en bil på 3 år och kan köra den till skrot och bara dumpa liket utanför bilfirmans port och kasta in nycklarna.

Så är man en person som inte alls är intresserad av att sköta bilen enligt avtal så ska man inte leasa bil.

Det är skrämmande vanligt, har dock enbart 2 exempel på folk som leasat bil och båda har misskött det på något sätt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Ja precis det är såklart viktigt att känna till risker/kostnader och vad som förväntas av dig om du leasar en bil. Dock blir det blir ju i princip lika dyrt om du har köpt bilen och missköter den, bilen tappar en massa i värde vid en framtida försäljning.

Skillnaden är att om det enbart är kosmetiska grejer och du ändå planerar att ha bilen ett bra tag så spelar det ju ingen större roll när du äger den, att du har lite kantstötta fälgar, onormalt mycket stenskott (ja detta tar dom ut också hennes motorhuv skulle lackas om) och parkeringsskador som kan hända den bästa samt skador i interiören som kan hända om man besöker t.ex. ikea och behöver packa bilen eller om man har småbarn som kanske orsakar skador.

företags och förmånsleasing kan jag förstå mig på dock.

mitt jobb köper dock sina bilar eftersom de bara köper basutrustade ford ändå till bra rabatter.

bilar jag skulle leasat privat är lyxbilar och elbilar och dyrare dieslar eller liknande bilar som kommer störtdyka i värde efter bara ett par år.

att privatleasa "vanliga" bilar förstår jag mig inte på alls.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Japp, den var inte fin och det var nog cirka 1000 mil per år / 3 år, hon har den fortfarande den är i uruselt skick för en golf från 2014/2015 hon försökte nyligen köpa en ny bil men när inbytesvärdet blev 35k på hennes nuvarande så blev det inget.. bilen är inte vacker.. men vill bara ge folk en ärlig chans att avstå privatleasing om man vet om riskerna för det kan bli jävligt dyrt, finns ju dom som stirrar sig blind på månadskostnaden utan att tänka på dagen den ska tillbaka.

Men 100k! Då får man ju ha misshandlat bilen bortom all rim och reson. Just VW har ju tydligt specificerat vad normalt slitage är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Men 100k! Då får man ju ha misshandlat bilen bortom all rim och reson. Just VW har ju tydligt specificerat vad normalt slitage är.

Ja, 5 år senare var det nyligen en bilhandlare som värderade den till 35 tusen, säger väl en del om skicket.

Bilen har rullat 9300 mil på senaste besiktningen för 2 år sen och 2 servicar är gjorda på 3200 mil och 8600 mil, det är en golf 1.2 TSI...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dcxs:

Ni som köper dyrare bilar (200k+) behöver man inte fronta en massa kontanter? Typ 20%?

Är man smart så köper man inte en bil förrän man kan betala 100% direkt.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Det är bra att du tar upp detta @Oliver91 för en av problemen med leasing är att vissa verkar tro att dom faktiskt inte behöver sköta om bilen.
Man tror att man hyr en bil på 3 år och kan köra den till skrot och bara dumpa liket utanför bilfirmans port och kasta in nycklarna.

Så är man en person som inte alls är intresserad av att sköta bilen enligt avtal så ska man inte leasa bil.

Kan du utveckla "sköta bilen"?
Tvättade aldrig min förra leasingbil på tre år utvändigt förutom någon dag innan inlämning. (Invändigt var den alltid fräsch)
Underbart skick sade bilhandlaren vid inlämning.
Sålänge man håller sig inom fair wear and tear och har tur med stenskott så är det inga problem.
Eller du kanske menade att medvetet kantstöta fälgar, backa in i rosbuskar, parkera extremt nära någon och få dörruppslag etc. Då håller jag med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Är man smart så köper man inte en bil förrän man kan betala 100% direkt.

Men undrar om det inte är helt feltänkt. Fronta 40k för en ny billigare bil kan ju ta lång tid att spara ihop, och kräver en massa kompromiser i vardagen. Jag lägger hellre de pengarna på en rolig resa, datorprylar OCH investerar 20k. Sen blir man ju mer likvid med tiden om man jobbar inom IT

Sen kom jag på att vi jämför äpplen och päron, jobbar du deltid och bor hos föräldrarna ska du nog hålla dig borta från leasing tex. Medans en nyexaminerad ingenjör kan tänka annorlunda

Permalänk
Medlem

Den enda fördelen jag ser med att leasa en bil är att man får köra runt i en bil som man annars inte hade haft råd att köpa.
Kortsiktigt så är det säkert bekvämt med leasing och vissa kanske tänker att det är "billigt" men i det långa loppet så finns det en anledning till att handlare leasar ut bilar - dom tjänar pengar på det helt enkelt.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Leasar inte bilar.
Låt oss fantisera lite:
En leasing bil kostar runt 4000kr/mån. Ofta är det avtal som löper på i 3 år. Alltså total leasing kostnad är 144000. I detta ingår vanligtvis service. Ibland ingår även försäkring. Samt så slipper du besikta en helt ny bil de första 3 åren.

2019.04 har jag köpt en BMW 318 GT diesel. Årsmodell 2015, euro6, manuell, med 7200mil.
Den hade kostat mig 146000kr.
Utöver detta har jag en trafikförsäkring 238kr/mån; totalt 8568kr för 3 år
Sedan har jag en årlig besiktning 400kr/år; totalt 1200kr för 3 år
Sedan skall bilen servas. Här vet jag inte vad det kostar, men tippar på 6000kr/år; 18000 för 3 år.
Min totala kostnad blir alltså
146000+8568+1200+18000= 173 768kr.

Alltså kostar det mig runt 30tkr för att äga bilen och ha den kvar.
Något säger mig att en 7 år gammal BMW med ca 12000mil kommer kosta mer än 30tkr.
Närmare 100.000 skulle jag tippa.

Alltså är det 70.000kr bättre att äga en begagnat bil

Du får nog lägga på lite för reparationer, nya däck m.m
Har du otur när du köper begagnat så äts dina 70.000kr upp fort, köper du ny bil så har du garantier som täcker i stort sett allt oförutsett som kan hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Den enda fördelen jag ser med att leasa en bil är att man får köra runt i en bil som man annars inte hade haft råd att köpa.
Kortsiktigt så är det säkert bekvämt med leasing och vissa kanske tänker att det är "billigt" men i det långa loppet så finns det en anledning till att handlare leasar ut bilar - dom tjänar pengar på det helt enkelt.

Klart det tjänar pengar på det. Men om du tittar på räkneexemplen så är det inte mycket dyrare än att köpa en ny bil kontant när alla kostnader räknats in. Och det är rätt få som betalar en helt ny bil kontant. Ska man räkna in billån blir leasing ännu mer attraktivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det var skador lite här och var i bilen som inte var "normalt slitage" och det håller jag med om jag vill bara att folk ska vara medvetna att om bilen inte är i nyskick efter 3 års leasing kommer man få punga ut pengar, hon hade t.ex. kantstött varenda fälg inklusive vinterdäcken vilket var närmare 15k i bara fälgar + jobb samt att hon inte skött serviceintervallerna i tid osv..

har en annan bekant som haft sin leasingbil parkerad sen i somras pga inte råd att köpa extra mil.

Den kostnaden hade ju funnits oavsett om hon leasat eller inte om hon misskött bilen så. Men visst, såna skador kan man ju leva med om man fortsätter äga den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Du får nog lägga på lite för reparationer, nya däck m.m
Har du otur när du köper begagnat så äts dina 70.000kr upp fort, köper du ny bil så har du garantier som täcker i stort sett allt oförutsett som kan hända.

och trafikförsäkring? Vem har det på en 5 år gammal bil?
Så kalkylen han drar fram är en enorm glädjekalkyl

Har en polare som köpte en bil som var 4 år gammal. Körde den ett år (kanske 1500mil) och sen började allt gå åt helvete.
Fick verkstadskostnader på långt över 100k. Efter en sån skräckhistoria så tittar man mer än gärna på leasing.

Nu gjorde ju iofs inte jag det som jag skrev tidigare. Men köpte en 1 år gammal bil och har den 2-3 år och byter.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Leasing har sin plats såklart och har man inte råd till ny bil kan det vara ett alternativ. Men för min del så kör jag på "har du inte råd så kan du inte köpa det heller såvida det inte gäller investeringar". När jag ska köpa nytt blir det en modell med några år på nacken så man får ett vettigt pris.

Om jag hade leasat hade jag hela tiden tänkt på vad jag får/inte får göra hela tiden, drygt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Inte helt on-topic eftersom tråden egentligen handlade om leasing, men vår strategi har istället varit att köpa en bil som är ca 2 år gammal. Undvika den första stora värdesmällen och få en princip ny bil.

Vår familjebil för stunden är en XC90 R-Design D5 som kostade oss 500 tkr. Samma ny var flera hundra tusen dyrare och att leasa kostade mer än 10 tkr per månad. Vi köpte den istället kontant, med en buffer vi lägger undan till varje månad. Tanken är att buffert, som är investerad, med avkastning ger en bättre affär. Hittills har det varit så i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Betalar 17.675 kr/månad till Wasa kredit för en Audi E-tron.
I den summan ingår försäkringen på 800 kr/mån.

Om några månader får jag tillbaka 60.000 kr av staten i elbilsbidrag. Då kommer månadskostnaden att minska med ca 2500 kr/mån.

Eftersom leasingen är på företaget får jag även tillbaka halva momsen vilket blir 1687,5 kr/mån.

Så kostnaden om någon månad kommer att vara 13.737 kr/mån och detta är alltså företagspengar.

Privat betalar jag förmånsvärdet som är ca 7600 kr/mån.

Sedan leasar jag(mitt företag) även en Tesla Model 3 Long range. En anställd som har den som tjänstebil. Den kostar ca 10300 kr/mån och kommer även sjunka ca 2.500 kr/mån när elbilsbonusen kommer.

Permalänk
Medlem

Leasade en bil tills slutet av december, en standard golf för 2500 i månaden, då ingick allt, utom vinterdäck. Totalt max 4500mil på 3år. Förstår varför golf är en av världens mäst sålda bil genom tiderna, jätte nöjd med den. Dock fick vi byta bil nu mot en combi och då köpte jag mig en skoda superb sportline, 7 månader gammal demobil, till ett vädligt bra pris, dock jobbar jag där jag köpte den, men go hjul blev det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinkansen:

Kan du utveckla "sköta bilen"?
Tvättade aldrig min förra leasingbil på tre år utvändigt förutom någon dag innan inlämning. (Invändigt var den alltid fräsch)
Underbart skick sade bilhandlaren vid inlämning.
Sålänge man håller sig inom fair wear and tear och har tur med stenskott så är det inga problem.
Eller du kanske menade att medvetet kantstöta fälgar, backa in i rosbuskar, parkera extremt nära någon och få dörruppslag etc. Då håller jag med dig.

De flesta förstår att skötsel av en bil även innefattar tvätt utvändigt, men jag vet att en del struntar i det med inställningen att "det är ju bara en leasingbil".
För att man ändå ska förstå att skötsel av bil innefattar tvätt så brukar det faktiskt stå med i avtalstexten (tragiskt dock att det ska behöva stå med).

Sen så kan ju även vissa misslyckas eller tom förstöra mer om man tvättar bilen, har en polare som tvättade sin med den gröna sidan på tvättsvampen (scotch brite), blev inte ett helt lyckat resultat. Så i hans fall så hade det nog varit bättre att avstå tvätt eller köpa tvätttjänst på stan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Har en Mazda CX-3 2019 med Optimum paketet och automat som jag köpte för sparade pengar, leasa bil är bortkastade pengar.

Har väl haft en värdeminskning på cirka 30k första året nu och den har rullat cirka 2000 mil.

Min andrabil är en Hyundai i30cw diesel 2010 som köptes för vi behövde en kombi med dragkrok när vi köpte hus och sälja den nya var inget alternativ, köper man ny bil får man behålla den länge med.

Hyundaien är förövrigt en sparbössa än sålänge, drar 0.42 och 1500kr i skatt och har krävt normalt underhåll i form av nya skivor klossar bak samt en service.

Skulle jag leasat min nya skulle det blivit dyrt som satan eftersom jag kör mer än 2000 mil om året när man bor på landet och jobbar i skogen.

Sen oron av att åka på dyra kostnader när man lämnar tillbaka leasingbilen som ni alla som privatleasar antagligen kommer åka på om ni inte väljer att leasa ännu en bil hos samma återförsäljare kan jag varna för, har en jobbarkompis som hade överskridit sina mil med cirka 1000 mil under en 3 års period på en golf som inte var i de bästa skicket när den skulle lämnas tillbaka (nån liten parkeringsskada osv.)

hon fick en räkning på närmare 100k eller att lösa ut bilen för marknadsvärde...

så om ni leasar se till att bilen är i nyskick när den ska tillbaka efter 3 år

Hade också en kollega som åkte på sura saker vid en privatleasing, tydligen skulle mönsterdjupet max vara ett visst antal mm utöver det som är lagstadgat, så han fick ut på blocket och köpa halvslitna däck och lägga på bilen innan den skulle lämnas tillbaka. Sen var det någon mindre lackskada han fick pröjsa ~10k för.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Hade också en kollega som åkte på sura saker vid en privatleasing, tydligen skulle mönsterdjupet max vara ett visst antal mm utöver det som är lagstadgat, så han fick ut på blocket och köpa halvslitna däck och lägga på bilen innan den skulle lämnas tillbaka. Sen var det någon mindre lackskada han fick pröjsa ~10k för.

Bilen skall vara i ett normalt skick efter tex 3år. Sliter du mer än normalt får man betala, precis samma med större lackskador. Hur hade du gjort med din egna tex nya bil, gasat skiten å slitit däck, vem skulle betala för utslitna däck då? Och plåtskador, hade du åkt runt med en större skada på din nye bil?
Bara för de är en leasingbil så kör ju folk skiten ur den och kan vara oförsiktiga. Behandlar man leasingbilen som sin egna har man inget att oroa sig för. Har hört om folk som struntat i att tex serva bilen, då har dom fått en fet räkning på motorbyte. Hade den bilen tex vart ens egna hade den ju vart värt skrotpeng typ.
Jobbar själv blandannat med att inbytestesta bilar och man tjänar som kund själv på att själv lämna in bilen och åtgärda fel innan man lämnar tillbaka den. Då vi har en fast pristabell på tex skador.
Gäller ju samma om man skulle byta in sin egna bil, skador = avdrag på inbytespriset för kund och väldigt noga med tex servicar då vi i sin tur skall lämna garanti till nästa kund.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

http://www.bilddump.se/bilder/20200104104515-213.103.159.243.jpg

Betalar 17.675 kr/månad till Wasa kredit för en Audi E-tron.
I den summan ingår försäkringen på 800 kr/mån.

Om några månader får jag tillbaka 60.000 kr av staten i elbilsbidrag. Då kommer månadskostnaden att minska med ca 2500 kr/mån.

Eftersom leasingen är på företaget får jag även tillbaka halva momsen vilket blir 1687,5 kr/mån.

Så kostnaden om någon månad kommer att vara 13.737 kr/mån och detta är alltså företagspengar.

Privat betalar jag förmånsvärdet som är ca 7600 kr/mån.

Sedan leasar jag(mitt företag) även en Tesla Model 3 Long range. En anställd som har den som tjänstebil. Den kostar ca 10300 kr/mån och kommer även sjunka ca 2.500 kr/mån när elbilsbonusen kommer.

Detta låter som helt sjuka summor. Tycker även det är knepigt att Wasa kredit är inblandat, ett så stort företag som Audi har väl ett eget finansbolag. Sedan jag vet i och för sig inget om företagsleasing.

Hur fungerar betalmodellen på Audin? Hur många år är avtalet på. Bilen är ju helt betald efter några år med de summorna.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk

KIA Optima Sportswagon Plug-In Hybrid.

Riktigt nöjd med vad man får för pengarna, och med miljöbilspremie så blev det inte så dyrt heller.

3300kr/månad via företaget.

Permalänk
Medlem

Har en v60 T8 R-design som tjänstebil.
Jag betalar ca 5500 kr/mån

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem

C4 diesel, 2010.. snittar på 0,54L/m, billigare blir det inte.
EDIT, jag leasar dock inte min utan köpte den för 60k.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Detta låter som helt sjuka summor. Tycker även det är knepigt att Wasa kredit är inblandat, ett så stort företag som Audi har väl ett eget finansbolag. Sedan jag vet i och för sig inget om företagsleasing.

Hur fungerar betalmodellen på Audin? Hur många år är avtalet på. Bilen är ju helt betald efter några år med de summorna.

Wasa kredit är som vilket finansbolag som helst. Kunde ha valt Audis egna men då hade jag varit inlåst(så gott som) under hela leasing perioden. Det är samma kostnad oberoende av vilket finansbolag man väljer eftersom alla räknar ungefär likadant.

Anledningen till att jag väljer Wasa är att jag närsomhelst kan sälja bilen och lösa leasingen. Detta använde jag senast i oktober då jag sålde den förra leasingbilen som var en Porsche Macan S på Blocket.

Mina tidigare siffror är vad utgiften är per månad för bilarna. Det verkliga kostnaden vet jag först när jag har sålt bilen. Anledningen är att jag står för risken. Om den är värd mindre än det 50% restvärdet som satts får jag stå för mellanskillnaden. Om den är värd mer än 50% efter leasingperioden tillfaller överskottet mig.

När jag sålde Porschen hade jag ett överskott på 150k. Jag hade alltså betalt mer i leasingutgifter än vad bilen hade sjunkit i värde.

Jag skulle säga att det är väldigt enkelt att räkna på vad en bil kostar i leasing. Ofta är perioden 3 år och restvärdet är satt till 50% eftersom det har historiskt visat sig vara korrekt.

Ta därför bilens nypris delat på 2(50% restvärde) delat på 3 (antal år) delat på 12 (månader). Lägg på lite pengar för räntekostnaden och du har månadskostnaden.

Du anser att detta är sjuka summor och det kan så vara men man hamnar kring dessa pengar när bilen kostar lite mer än miljonen.

Permalänk
Medlem

Nån som har leasat Dacia? hur är dom bilarna?

Permalänk
Medlem

Själv kör jag en A3:a men som i princip är fullutrustad, och det kostar mig 4.200 i månaden, inkl. service men exkl. försäkring och exkl. vinterdäck. Skatt går på 400kr om året.

Man får med väldigt tydliga instruktioner (och foton!) på vad som är normalt och icke-normalt slitage, så det känner jag mig inte särskilt oroad över. Service har fungerat OK, men inget anmärkningsvärt.

Huruvida det är värt eller inte skulle jag säga beror på hur mycket utrustning du vill ha. En standardutrustad bil kan bli prisvärd att privatleasa, eftersom du kan investera ditt kapital i annat. Men räkna alltid med att totalkostnaden blir 3-5% högre än att köpa en ny.

Permalänk
Medlem

@crash

Har inte åkt i någon Dacia de senaste åren men de som finns nu bygger, vad jag vet, på samma plattform som de "gamla".
Det är en billig bil och du får vad du betalar för i vanlig ordning.
Krockskydd, åkkomfort, utrustning osv ligger i det lägre skiktet.

Du kan leasa en Seat Ibiza för ungefär samma pengar och det är en modernare bil på alla sätt.

Permalänk
Medlem

Jag kan definitivt sakna min gamla 240, det var något charmigt med att inte oroa sig över bucklor eller minsta lilla repa, man bara körde på, oftast använde man dragkroken som backsensor xD

Fördelen med att leasa för mig är dock att man kan få köra en helt ny bil med alla dess onödiga lyxfunktioner utan att bli helt ruinerad på en gång, dessutom kan man ju gasa på och "slita på motorn" så att säga.

Min systers man köpte nyligen ny bil och man blir ju mörkrädd över hur orolig han är för allt, man får inte använda handbromsen för då slits den ut, ACn måste vara på annars går den sönder(?), slit inte på elhissarna??

Suck

Permalänk
Medlem

Leasar KIA Stonic sedan ett år tillbaka, 3200kr/mån
Kommer göra det igen men med en ny KIA

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

@crash

Har inte åkt i någon Dacia de senaste åren men de som finns nu bygger, vad jag vet, på samma plattform som de "gamla".
Det är en billig bil och du får vad du betalar för i vanlig ordning.
Krockskydd, åkkomfort, utrustning osv ligger i det lägre skiktet.

Du kan leasa en Seat Ibiza för ungefär samma pengar och det är en modernare bil på alla sätt.

Jag skulle säga att man får väldigt mycket mer för pengarna om man väljer någon billigare modell.

Om man tar A4:an som jag äger just nu så kan jag undra vad det är som gör att den hade ett nypris på ungefär en halv miljon. SÅ mycket bättre kvalité, körglädje eller komfort är det absolut inte så det skulle motivera prisskillnaden.