Någon mer än jag som läser seriös Sci-Fi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Följer The Verges bokkolumntips för scifi och fantasy som jag nog nämnt. Well de tipsade om tredje boken i serie som startar med The Iron Dragon's Daughter. Lade ner den efter halva ungefär, en häst som drunknar i ett vätskefyllt bord medan nattklubbsmusiken precis dränker dess läten medan huvudpersonen snortar och stjäl saker ur handväskor.. jag håller med en av de andra recensenterna på goodreads helt:

"About two-thirds of the way through, I figured out that there was a method to the madness, but the chaotic nihilism was so disturbing that even though I realized it contributed to the entire philosophy of the novel, I still hated it. I think perhaps if I'd dropped some acid, the plot would have arranged itself better in my mind, but alas, I had none to hand."

Ja, det blir ju lite jobbigt om man måste gå på LSD för att uppskatta en bok. Ibland blir det bara hel jäkla fel...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag läser just nu boken Autonomous och är helt fast. Jag tycker kombinationen av hacking + biohacking samt AI fungerar riktigt bra ihop. Jag tänkte mest höra om ni har några rekommendationer att läsa efter Autonomous som lutar åt samma genre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag plöjt igenom Neal Stephensons senaste superlunta (runt 900 sidor enligt min Kindle men det är relativt).

Damer och herrar låt mig presentera:

Fall, or Dodge in Hell

Vi som läst Neal Stephenson tidigare vet att han har en mycket skarp hjärna och en jäkla fantasi och nu slår han till igen med en ganska sanslös intrig. Enkelt uttryckt tror jag den gode Neal velat skriva en "Tolkien" med andra ord en fantasy med ett uppdrag vilket i Fall kallas ofta och alltid med stor bokstav för "Quest".

Romanen börjar i nära framtid då man lyckats lösa problemet med att scanna mänskliga hjärnor och ladda upp dem i molnet. Vår hjälte är den första personen att genomgå denna behandling. Han skapar en ny virtuell verklighet från scratch och sedan går det mer eller mindre åt helvete. Ramberättelsen är hela tiden satt i "verkligheten" där mycket intriger utspelar sig och Tolkiendelen finns i det virtuella universumet.

Som vanligt när det Neal Stephenson är det ordrikt och detaljerat och jävligt bra! Sci-Fi möter fantasy på ett utmärkt (och verkligen bokstavligt) sätt och jag var på riktigt ledsen när boken var slut.

Rekommenderas! Men alla kommer inte att gilla den, den är ganska detaljerad och mångordig så kanske lite speciell smak behövs.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Neal Stephenson låter lite intressant, tror inte jag läst nåt av honom.

Läste just ut Salvation Day av Kali Wallace. Grafisk, ibland B-skräckfilm, en del politik jag kanske inte håller med om helhjärtat.. men gillade den en hel del överlag. Häftig miljö och bra atmosfär.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

The City & The City av China Mieville

Varför skriver jag om en tio år gammal bok just idag? Jo, det är så att Expressen på kultursidorna har recenserat just denna bok idag, antagligen för att den tidigare inte funnits på svenska.

Läs recensionen här: Expressen Kultur

Håller jag med Hanna Nordenhök om The City & The City? Inte alls faktiskt, hon svävar in på politik och nämner att China Mieville skulle vara marxist, vilket kanske stämmer men inget jag märkt av och jag har läst det mesta han skrivit. Jag uppfattar The City & The City som en riktigt besk uppgörelse med de gamla öststaterna där två samhällen kunde finnas fysiskt på samma plats men där det var miltals mellan världarna. Dessutom tycker jag boken var fantastiskt bra, alltså så bra att man funderade på den långt efter man läst klart.

Den funkar lite som en thriller eller en deckarhistoria men är i grund och botten en Sci-Fi/Fantasy. Inga rymdskepp eller annan Hi-Tech utan en ganska otäck historia som håller läsaren på tårna.

The City & The City var faktiskt en av de sista pappersböckerna jag köpte innan jag skaffade mig en Kindle:

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag ser mig nåt av en futurist (hoppas inte det låter pretto) - lyssnar på Isaac Arthur dagligen och älskar Event Horizon på Youtube.

Scifi är min genre. Andra genrer kommer och går för mig men scifi är som nåt helt annat. Läste Stiftelsetrilogin när jag var typ ~10 och sen var det kört. Tror att själva konceptet med "psykohistoria" har haft en stor betydelse för hur jag tänker. Har en hel bokhylla med bara Asimov nu.

Har fortfarande Arthur Clarke och mycket annat framför mig men kommer med en rekommendation: Mars-trilogin av Kim Stanley Robinson. Mitt inne i andra boken, Green Mars, och kan inte sluta läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Jag ser mig nåt av en futurist (hoppas inte det låter pretto) - lyssnar på Isaac Arthur dagligen och älskar Event Horizon på Youtube.

Scifi är min genre. Andra genrer kommer och går för mig men scifi är som nåt helt annat. Läste Stiftelsetrilogin när jag var typ ~10 och sen var det kört. Tror att själva konceptet med "psykohistoria" har haft en stor betydelse för hur jag tänker. Har en hel bokhylla med bara Asimov nu.

Har fortfarande Arthur Clarke och mycket annat framför mig men kommer med en rekommendation: Mars-trilogin av Kim Stanley Robinson. Mitt inne i andra boken, Green Mars, och kan inte sluta läsa.

Kul med fler personer som är lite funtade som mig själv. Måste dock säga att Mars-trilogin (som jag köpt som pappersböcker och läst typ den två gånger) är ibland jäkligt långtråkig... Kim är ganska ofta så långrandig att berättelsen tappar fart ordentligt. Han har skrivit böcker som inte riktigt lider av samma sak men det draget är nästan alltid med...

Mars-trilogin är bra men seg, lite Peter Hamilton, Iain M. Banks eller Neal Asher influenser hade inte varit fel alls.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Är ni ute efter lite enkel och obekymrad Sci-Fi läsning? Då har jag ett bra tips:

The Survivors av Nathan Hystad är en lååång serie böcker (som brukligt när det gäller "indie"-författare på Amazon) som faktiskt inte suger. Seriös Sci-Fi? Njaaää...

Som "vanligt" hotas mänskligheten av aliens i första boken men sedan blir det bra mycket roligare. En hel del kul scenarion och massor av aliens och omöjlig tech. En slags hybrid mellan Star Wars och Star Trek med en mix av såpopera.

Det fina i kråksången är att de första sex böckerna bara kostar en tia (1268 sidor) på Amazon:

The Survivors på Amazon

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Tack för tipset Bascule.

Läser just nu böckerna om Adamsberg så inte så mycket att tillföra den här tråden, läste för det Witcher-böckerna.

Har någon nåt att säga om "Stjärnklart"-böckerna av Lars Wilderäng? Fått rek:ade av en kollega.

(Har nån annan läst "The Gone World" än förresten? har glömt en del av vad jag läste för ett år sen men den glömmer jag inte)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMV1971:

Min favorit är Alfred Bester - Tigermannen som blir episk i proportionerna mot slutet.

Bester är klart en given författare man bör ha läst.

Gordon R. Dickson är också läsvärd, "Way of the Pilgrim" bör ni försöka få tag på. Jack mcDevitt är en annan författare jag gillar. Likaså Steven Gould.

Har inte riktigt fastnat för Alastair Reynolds och Peter F Hamilton, de känns på något vis ganska bleka. Iain M. Banks däremot är bra.

Just nu har jag Tim Pratt på läslistan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av critaL:

Jag läser just nu boken Autonomous och är helt fast. Jag tycker kombinationen av hacking + biohacking samt AI fungerar riktigt bra ihop. Jag tänkte mest höra om ni har några rekommendationer att läsa efter Autonomous som lutar åt samma genre?

Skickades från m.sweclockers.com

Nexus trilogin av Ramez Naam kanske.
(Lite tråd-arkeologi men jag tyckte att det var dax att bumpa upp denna tråd ; )

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Nu läst Three Body Problem, alla tre böckerna. Seg i början, men samtidigt realistisk sci fi inledningsvis, tror författaren var ingenjör. Blir bättre och bättre i bok 2 och 3. Läsvärd.

Även läst Hyperion bok 1+2. Lite seg bok 1, bok 2 gör det hela värt det. Förstår det som att 3+4 är lite fristående och sämre, några åsikter om detta? Ska man läsa dem om man gillade Hyperion?

Klämde Ninefox Gambit mellan, maken till dålig skitbok har jag aldrig varit med om. Pinade mig igenom skiten i hopp om en ljusning som aldrig kom..

Rekar nu efter nästa bok. Något tips om man gillade dessa två serier?

Sisådär lite senare så fick jag en blänkare om denna tråden och såg att @cracko kanske aldrig fick svar på sin fråga om bok 3-4 i Hyperion Cantos?

Mina tankar: Bok 3-4 var ganska annorlunda i berättande och stil och jag uppskattade personligen inte den direkta actionbetonade stilen eller ”universumet” som dessa böcker utspelade sig i lika mycket som de första två böckerna. DOCK ska jag tillägga att det fanns vissa avsnitt i böckerna som gjorde väldigt känslomässigt starka avtryck på mig samt att de förtydligade många oklara och oavslutade historier samt skapade ett bra avslut på hela bokserien!

Permalänk
Skrivet av zwelegacy:

Har läst verk av ungefär häften av de författare du nämner. Är ständigt på jakt efter nya böcker att grotta ner sig i.

OT: Har ca 200 pocketböcker med klassisk SciFi på engelska, samtliga slitna. Inköpta för några kronor per styck från gatuförsäljare i en afrikansk huvudstad av en amerikansk bibliotekarie som i många år jobbat där som volontär. När hon pensionerades ansåg hon sig inte ha råd att ta böckerna med hem och tänkte slänga dem. Blev väldigt glad när jag tog hand om dem. En katalog hade hon också upprättat men tyvärr redan kastat bort, 'kunde inte tänka mig att någon skulle vara intresserad av den'...
Har läst merparten och låter gärna samlingen gå vidare till någon intresserad av att vårda den vidare.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk

@Ignorante: Hur pass mycket vill du ha för samlingen? Samt har du någon lista på vilka böcker det är? Tack : )

Permalänk
Hedersmedlem

Sci-Fi böcker läste jag mest mellan att jag var 11 till 20 år. Det började märkligt nog med Stanisław Lem och först därefter kom Asimovs stiftelsetrilogi. De flesta andra författare från denna tid har jag glömt och kanske satte de inte några djupare spår.

Nu +25 år senare har jag lite oväntat börjat läsa Sci-Fi igen, eller rättare jag saxar in det lite då och då mellan andra böcker. Fast nu beror det på att jag läser en hel del böcker på ryska och snubblade då över bröderna Strugatskijs böcker. Först började det med den även i väst mest kända "Picknick vid vägkanten" och nu läser jag boken med den fantastiska titeln "Skalbaggen i myrstacken".

Bröderna Strugatskijs böcker använder likt Stanisław Lem Sci-Fi som en bakgrund för att förstärka andra idéer. För den som inte tvunget vill ha Sci-Fi med teknologisk förankring, utan kan tänka sig en mer inåtvänd, ibland surrealistisk, berättelse om det mänskliga psyket, skulle jag helst klart rekommendera åtminstone boken "Picknick vid vägkanten".

Om vi hoppar över det av alla kända verket "Solaris", så skrev Stanisław Lem en hel del humoristisk Sci-Fi, som effektivt lyfter en del seriösa och samhälleliga frågor. För den som inte läst hans böcker skulle jag rekommendera Cyberiaden eller något liknande, samlingar av korta berättelser.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Har någon annan shoppat på bokrean?

Detta blev mitt inköp.

@Jacob har du läst Medusa Chronicles? (Av Alistar Reynolds)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av DavidtheDoom:

Har någon annan shoppat på bokrean?

https://i.imgur.com/Ukdn2J2.jpg
Detta blev mitt inköp.

@Jacob har du läst Medusa Chronicles? (Av Alistar Reynolds)

Icke! Men Alastair Reynolds är ju min favoritförfattare, så det är bara en tidsfråga!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Har någon annan shoppat på bokrean?

https://i.imgur.com/Ukdn2J2.jpg
Detta blev mitt inköp.

@Jacob har du läst Medusa Chronicles? (Av Alistar Reynolds)

Vad fick du böta?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av videopac:

Vad fick du böta?

Två av böckerna var del ett och slutsålda så fick köpa för ordinarie pris, dessa två kostade tillsammans 280 kr.
Totalt kostade alla böcker 612 kr. Reaböckerna kostade 50-60 kr styck.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Två av böckerna var del ett och slutsålda så fick köpa för ordinarie pris, dessa två kostade tillsammans 280 kr.
Totalt kostade alla böcker 612 kr. Reaböckerna kostade 50-60 kr styck.

Låter helt ok

Permalänk
Medlem

Många trevliga tips på bra böcker i tråden. Jag har själv precis läst de 4 delarna i The Murderbot diaries av Martha Wells. Riktigt trevlig läsning i högt tempo om en robot med som brytit sig fri från från sina kontrollmekanismer och nu måste möta världen under nya premisser. Varje del är runt 150 sidor så borde vara ett bra insteg för den som är nyfiken på sci-fi men blivit avskräckt av en del böcker 900+ sidor.

Den har nämts förut, men jag vill även lyfta fram The Windup Girl av Paulo Bacigalupi. En framtidsskilldring där världen har drabbats av ett antal stora Pandemier och som delvis är inspirerad av författarens upplevelser under SARS-epidemin i Asien. Det tycker jag gör den extra intressant i dag när Sars-Cov-2 (Coronavirus) är så aktuell. Utöver hotet av nya epidemier i boken tycker jag även att han gjort ett bra jobb i reflektioner kring människors värde. En riktigt läsvärd bok.

Permalänk
Medlem

Senaste inköpet. Varmt rekommenderad serie av en mer okänd författare.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hej!
Söker tips på nånting liknande Philip Reeve " Mortal Engines " Fantasy / Sci-fi / Dystopiskt
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Hej!
Söker tips på nånting liknande Philip Reeve " Mortal Engines " Fantasy / Sci-fi / Dystopiskt
Mvh / Mange

Jag har inte läst böckerna i Mortal Engiens serien men sett filmen (hur jämförbara dom nu är). Av böckerna nedanför så har jag inte läst metro 2033 men bara hört bra saker. Den är kanske närmast det du vill ha ihop med WWZ och Hell Divers.

Skriver betyg före hur jag själv tyckte om boken.

5/5 - World War Z - Standalone(Den har inget alls att göra med den där hemska filmen av Brad Pit)
5/5 - Snow Crash - Standalone
3/5 - The Andromeda Strain - Standalone
5/5 - 1984 - Standalone
-/5 - Metro 2033 - Serie
3/5 - Hell Divers - Serie
4/5 - The Empire's Corps - Serie

Post-Apocalyptic finns som kategori på Audible så du kan ju bara kika igenom topplistan för flera förslag.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Jag har inte läst böckerna i Mortal Engiens serien men sett filmen (hur jämförbara dom nu är). Av böckerna nedanför så har jag inte läst metro 2033 men bara hört bra saker. Den är kanske närmast det du vill ha ihop med WWZ och Hell Divers.

Skriver betyg före hur jag själv tyckte om boken.

5/5 - World War Z - Standalone(Den har inget alls att göra med den där hemska filmen av Brad Pit)
5/5 - Snow Crash - Standalone
3/5 - The Andromeda Strain - Standalone
5/5 - 1984 - Standalone
-/5 - Metro 2033 - Serie
3/5 - Hell Divers - Serie
4/5 - The Empire's Corps - Serie

Post-Apocalyptic finns som kategori på Audible så du kan ju bara kika igenom topplistan för flera förslag.

Tackar 👍🏻
Ska titta på metro 2033 och 2035 , verkar va böcker i min smak.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Tackar 👍🏻
Ska titta på metro 2033 och 2035 , verkar va böcker i min smak.
Mvh Mange

Kul. Alltid svårt med rekommendationer. Ofta är mitt tips att leta rätt på mera från samma författare. Är väldigt ofta författarens stil som gör en bok intressant.

Själv är man sucker för John Scalzi :). Allt han rör vid blir guld!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Några lästips

Kul tråd! Älskar hard sci-fi och överhuvudtaget bra böcker. Förut har jag mest läst fantasy, sedan mer skräck men nu har sci-fi varvat med böcker om astrofysik vart fokus i några år. Läser och läser.. med småbarn och fullt på jobbet blir det mest Storytel i bilen till och från jobbet, när jag tar en promenad, gör något praktiskt eller ska sova.

Till saken..

Ben Bova
Jag sökte men hittade inget om honom i tråden vilket förvånade mig. Han har skrivit fruktansvärt många bra böcker i genren. Han har även förmågan att kunna göra det spännande utan att handlingen behöver vara sensationell. Mycket spänning skapar han genom intriger och samspel mellan karaktärerna.

Grand Tour-serien är fantastisk och innehåller över 20 böcker både fristående och ihopbuntade i ex trilogier. Men allt är inom samma "universum". Vissa böcker är mer action och utsvävande sci-fi medans vissa är mer jordnära. Serien är som en genomgång av hela solsystemet. Allt från nano-maskiner som spårar ur och äter allt i sin väg, smygande antydningar av forna civilisationer på andra planeter till rivaliserande bolag som slåss om makt och politik på världsnivå. Samt romanser, intriger, shoot-outs och slagsmål.
Ex. Powersat är enbart sci-fi i bemärkelsen att tekniken ligger lite i framkant men väldigt spännande. New Earth trilogin däremot är betydligt mer frisvävande med andra civilisationer, väldigt avancerad AI m.m.
Ibland kan det bli aningen stereotypiskt men jag har inget problem att bortse från det.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ben_Bova_bibliography#Grand_Tou...

Sam Gunn Omnibus är väldigt underhållande men aningen mindre seriös.

Voyagers-böckerna är gamla men riktigt bra.

Transhuman - fristående som lätt kunde vara en hollywoodrulle. En morfar som ligger i framkant forskningsmässigt försöker rädda sitt barnbarn från cancer men blir jagad av FBI och giriga typer som ser $ i hans verk.

Nicholas Sansbury Smith
Hell Divers-serien - mörk, postapokalyptisk, action, riktigt bra!

Orbs-serien - Alien invasion som är riktigt spännande.

Martha Wells
The Murderbot Diaries - otroligt bra böcker, hoppas på fortsättning snart!

Becky Chambers
Wayfarers-serien - sjukt bra, väldigt unik.

Jeff Vandermeer
Borne - väldigt udda men väldigt bra typ postapokalytisk sci-fi.

Southern Reach Trilogy - spännande, skruvad, ibland lite seg. Betydligt bättre i bokform än filmen på första boken Annihilation. Riktigt dålig uppläsare på första boken tyvärr - hon berättar inte historien utan läser orden.

Jesper Ersgård
Kul med något svenskt som faktiskt är bra, IMO.
Svart stjärna

1986

Cixin Liu
The Three-body Problem - vansinnigt stort scope på denna serie, aningen långrandig och seg ibland men mycket läsvärd.

Stephen Baxter
Proxima-serien - stort omfång handlingsmässigt.

Arthur C. Clarke
A Time Odyssey (tillsammans med Stephen Baxter)
Känns som det saknas ett slut men ändå klart läsvärd. Skruvad med tidsfragment som blandas.

Long Earth-serien av Terry Pratchett och Stephen Baxter är humoristisk och hör inte riktigt hit, men väldigt läsvärd. Svindlande scope med parallella världar och fantastiska idéer.
"The book deals primarily with the journey of Joshua Valienté (a natural "Stepper") and Lobsang, who claims to be a Tibetan motorcycle repairman reincarnated as an artificial intelligence. The two chart a course to learn as much as possible about the parallel worlds, travelling millions of steps away from the original Earth"

Letar ständigt nytt så när jag lyckas ta mig tid ska jag gå igenom hela tråden

Visa signatur

Fractal Design R4, Win 10, Asus Z97-A, Core i7 4770k + Noctua NH-U14S, Samsung 840 EVO 250GB SSD, Hitachi deskstar 7k 4TB, 2x8GB Kingston hyperX 1866MHz, Be Quiet Pure Power L8 630W

Permalänk
Medlem

Läste just ut "Gideon the Ninth" av Tamsyn Muir. Blandning av scifi och fantasy ..skelett i rymden? : )
Var lite rädd för att den skulle var för "ungdomlig" men det var den ej.
Ser fram emot nummer två.
https://www.tor.com/2019/09/20/find-your-necromancy-family-am...

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Dax att väcka liv i denna tråd igen då jag behöver lite boktips inför julledigheten.
Böcker som lästs på sistone:

* Becky Chambers - The Wayfarers trilogy samt To Be Taught, if Fortunate

* Jeff VanderMeer - Borne samt The Strange Bird

* Ursula K. Le Guin - The Dispossessed

* T. J. Bass - The Godwhale

* Annalee Newitz - Autonomous samt The Future of Another Timeline

* Neal Stephenson - Fall; Or, Dodge in Hell

* Ann Leckie - The Imperial Radch trilogy

* William Gibson - The Peripheral samt Agency

* Ramez Naam - The Nexus trilogy

Så vad borde jag läsa nu?

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem
Skrivet av jezper:

Dax att väcka liv i denna tråd igen då jag behöver lite boktips inför julledigheten.
Böcker som lästs på sistone:

* Becky Chambers - The Wayfarers trilogy samt To Be Taught, if Fortunate

* Jeff VanderMeer - Borne samt The Strange Bird

* Ursula K. Le Guin - The Dispossessed

* T. J. Bass - The Godwhale

* Annalee Newitz - Autonomous samt The Future of Another Timeline

* Neal Stephenson - Fall; Or, Dodge in Hell

* Ann Leckie - The Imperial Radch trilogy

* William Gibson - The Peripheral samt Agency

* Ramez Naam - The Nexus trilogy

Så vad borde jag läsa nu?

//j

Jag älskade Autonomous, lever The Future of Another Timeline upp till dess föregångare enligt dig?