PowerBank med 12 tim batterie tid till bärbar dator - några förslag?

Permalänk
Medlem

PowerBank med 12 tim batterie tid till bärbar dator - några förslag?

Hej - tanken är att slippa köpa ny bärbar dator med 12 tim batteri tid och istället köpa en begagnad för mindre än halva priset och installera Ubuntu Mate LTS med Mullvad ...

Letat lite men hittar inga specifikationer om själva drift-tiden ...

MVH

Permalänk
Rekordmedlem

Ingen kan ge några vettiga förslag eftersom du inte ger några upplysningar alls om vad det handlar om för effekt du behöver.
Jag kan bara säga att du får skaffa nått som räcker med marginal eller tala om vad du behöver för effekt.
Skaffa ett elbilsbatteri för ett ubåtsbatteri är antagligen onödigt stort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kanske uttryckte mig klumpigt - fundera på köpa en begagnad HP Elite Book G1 eller G2

MVH

Permalänk
Rekordmedlem

Den verkar ha en 19,5 V och 45W nätdel så om man räknar på värsta fallet så behöver du ett batteri kring 600Wh som helst ska ge 19 V ut direkt så du slipper onödiga omvandlingar som stjäl effekt, det lär bli blir dyrt...
Ett 12 V fritidsbatteri > 40Ah med en 12V laddare till datorn är troligen det billigaste du kan använda men det blir ju betydligt tyngre men går nog att lösa kring 1000 kr men använd inget vanligt bilbatteri för de gillar inte djupurladdningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan du inte köpa någon välkänd maskin där man lätt kan hitta ersättningsbatteri.

Vissa företagsmaskiner har väl fortfarande så man även kan byta batterier under dagen? Kanske kräver en omstart dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Där sprack den iden, tänkte att man kunde köpa använd dator och buda på aktion och kanske göra ett köp runt 1700 kr ...
Sedan hade man velat ha en externt batteri (som är portabel) med tolv timmars drift-tid för en tusenlapp, så runt 2700 kr ...

Men eftersom det inte verkar funka så får man köpa en bärbar med bakbelyst tangentbord och tolv timmars drift-tid för 5000 kr eller mer, bryr mig inte så mycket om prestanda, utan ska bara surfa med datorn och lagrar allt i molnet ...

Men är det en sak jag hatar, så är det att sitta på ett kaffe eller på jobbet efter ett arbetspass och känna sig stressad över om batteri tiden ska räcka eller inte, det är ju själva poängen med bärbart, vara mobil, men inte i fyra timmar utan tolv, så man kan vistas på olika ställen under en hel dag och öppna och stänga datorn flera gånger utan att behöva ta fram strömkabeln.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Där sprack den iden, tänkte att man kunde köpa använd dator och buda på aktion och kanske göra ett köp runt 1700 kr ...
Sedan hade man velat ha en externt batteri (som är portabel) med tolv timmars drift-tid för en tusenlapp, så runt 2700 kr ...

Men eftersom det inte verkar funka så får man köpa en bärbar med bakbelyst tangentbord och tolv timmars drift-tid för 5000 kr eller mer, bryr mig inte så mycket om prestanda, utan ska bara surfa med datorn och lagrar allt i molnet ...

Men är det en sak jag hatar, så är det att sitta på ett kaffe eller på jobbet efter ett arbetspass och känna sig stressad över om batteri tiden ska räcka eller inte, det är ju själva poängen med bärbart, vara mobil, men inte i fyra timmar utan tolv, så man kan vistas på olika ställen under en hel dag och öppna och stänga datorn flera gånger utan att behöva ta fram strömkabeln.

MVH

Ja nu har jag inte djupdykt i frågan. Men.

Enligt denna länk https://www.google.se/amp/s/gizmodo.com/best-battery-life-10-...

Jag skulle köpt typ Lenovo ThinkPad X230 med ett 9 cell batteri som då ska hålla i nästan 21 timmar

Laptopen kostar 1400 beg https://www.tradera.com/item/340256/361680474/lenovo-thinkpad...

Batteriet med den bättre prestandan kostar 799 kr https://www.komplett.se/product/759881/datorer/datorer-tillbe...

Och du kan ju köpa ett extrabatteri att ha i väskan ifall det på 21 timmar tar slut. Då har du 42 timmar, en hel arbetsvecka i batterikraft. Ingår ju dessutom ett batteri från början när du köper datorn.

Det går att hitta bättre lösningar med samma koncept. Jag snabbgooglade lite bara...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ PlogarN97 Stort tack, funderar på att köpa både datorn och batteri som du föreslår

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

@ PlogarN97 Stort tack, funderar på att köpa både datorn och batteri som du föreslår

MVH

Dock verkar det krävs ett extra batteri som heter slice battery för att få 21 timmar. Jag missade detta.

Som sagt. Jag har inte läst på jättemycket.

Mer att jag gjorde ”reklam” för att köpa en äldre arbetsmaskin med erkänt bra batteri och sedan köpa extra batterier till den.

Det kan mycket väl finnas en bättre maskin än x230 för dina behov. Om du köper den där på tradera skulle jag iaf rekommendera att uppgradera till 8 GB ram.

Du kanske borde göra en ny forumstråd där du frågar efter äldre laptopmodeller som har möjlighet till batterier med hög kapacitet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jobbar du på ett ställe utan vägguttag, eller sitter på Kaffer utan ström? Majoriteten av ställen har idag möjlighet att ladda under tiden man sitter på plats. Så hänger inte med i ditt dilemma.
Tänker mest vad som är mest rimligt, ha 20 kg blybatteri på släp, eller ta fram ½kgs laddaren

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ