Permalänk

Har fixat fiber till Mormor å Morfar genom Telia + att jag beställt IPTV genom Comhem som hade det paket som passade dom bäst.

Problemet jag har, är att jag har en router ifrån Telia som inte vill lira med comhems IPTV. Det fungerar ifall jag kör kabeln direkt till tivo boxen men så fort jag kopplar in via telias router (Sagemcom Fast5370e) så fungerar det inte. Det jag hunnit testa än så länge är att öppna alla portar utan någon lycka.

Någon som möjligtvis har någon ide? Comhems support för övrigt är ett skämt. MVH/Gustaf

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING | Intel Core i9 10850K 3.6 GHz 20MB | Corsair V LPX 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | NVIDIA GeForce RTX 3080 10GB STRIX | 1x Samsung 970 EVO Plus 500GB 2x SATA2 2TB | Corsair RM850W | be quiet! Dark Base 700 Svart | Windows 10 Pro x64 | Samsung 27" C27HG70 Curved

Permalänk
Medlem

@Gustaf_87: Eftersom det är fiber.

Finns det flera portar i multimediaomvandlaren/fiberbox/CPE, och är det free seating eller portar dedikerade för tjänster?

Kan alltid prova en switch framför router för att se om man kan få igång allt.
Primärt om man inte har en fiberbox i bostaden utan bara ett nätverksuttag.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Visade sig att det var mina sonoshögtalare som ställde till det med ostabil lina. Så inget ont om comhem den här gången

Nyfiken, vad var det med Sonos som gjorde att detta uppstod?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk

@iller: Switch innan lät som en kanon ide och borde absolut fungera. Tack ska du ha. Återkommer när jag testat

Update: Blev kanon, skulle tänkt på det själv. Tack iaf

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING | Intel Core i9 10850K 3.6 GHz 20MB | Corsair V LPX 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | NVIDIA GeForce RTX 3080 10GB STRIX | 1x Samsung 970 EVO Plus 500GB 2x SATA2 2TB | Corsair RM850W | be quiet! Dark Base 700 Svart | Windows 10 Pro x64 | Samsung 27" C27HG70 Curved

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Nyfiken, vad var det med Sonos som gjorde att detta uppstod?

Problemet uppstod efter jag skaffade ett par symfonisk, verkar som att dom krigar mot sonoshögtalarna under vissa omständigheter

Hade mycket packetloss & höga svarstider titt som tätt, helt plötsligt var jag på våning ett trots att jag hade gått upp till våning tre i pubg.
Exemplet på bilden var extremfallet, men överlag så sänkte högtalarna mitt nät.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Hur får jag internet (wifi eller annat) i hela lägenheten?

Har 1års abonemang med 600mb - behöver 100mb för spel o kommer ha det efter det året.

Har en runt 100kvm stor lägenhet och det finns 2 comhem uttag.

Men om router står i ett rum så får det rummet wifi och kan ha kabel och får upp till 600mb. Även kök och ett litet sovrum till får wifi men inte övriga två sovrum och hela vardagsrummet.

Om routern står i andra delen av lägenheten blir problemet det omvända.

Nu har en gamer kabel o upp till 600mb genom den, en annan gamer har ca 80-100mb genom en tillköpt del att ha i vägguttag och sen kabel.

Men hur får jag wifi i hela lägenhetn???

Och kan jag fixa så det blir högre än 100mb till de andra 2 gamers?

Comhems kundtjänst säger olika saker varje gång jag ringer så jag har ingen aning vad jag ska göra? Wifi extenders, koppla in en till router nånstans osv. Fast de slår hårdast för att vi ska köpa ett till abonemang till det andra comhem uttaget. Men det kostar bara i avgifter över 600kr - helt galet... och funkar det ens sen eller hoppar man mellan olika nätverk osv... Jag trodde att det bara var att koppla in i båda comhem uttagen som med telias fiberuttag men det går inte alls.

Hur fixar jag skiten?! Finns såklart ingen annan möjlighet än comhem i vårt hyreshus... Jag är helt novis på området, kan köpa in hjälp av en bekants bekant bara jag vet vad jag ska köpa in för prylar och bäst fixa... =;(

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon194:

Har 600/50 och har inte fått en enda bit/s snabbare

Jag mätte 655/45 på mitt 600/50 just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Problemet uppstod efter jag skaffade ett par symfonisk, verkar som att dom krigar mot sonoshögtalarna under vissa omständigheter

Hade mycket packetloss & höga svarstider titt som tätt, helt plötsligt var jag på våning ett trots att jag hade gått upp till våning tre i pubg.
Exemplet på bilden var extremfallet, men överlag så sänkte högtalarna mitt nät.
https://i.imgur.com/Z9nAhQg.png

Aha spännande!

Frågar då jag inom kort skall inhandla Sonos Beam och eventuellt en Sonos One, men då ska de inte vara några problem tänker jag. Har inte någon symfonisk och inga andra högtalare som ska kunna orsaka något sådant.

Tack för infon!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fulci:

Jag mätte 655/45 på mitt 600/50 just nu.

Jajamensan nu har det kommit till mig också:

648/50 just nu !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustaf_87:

@iller: Switch innan lät som en kanon ide och borde absolut fungera. Tack ska du ha. Återkommer när jag testat

Update: Blev kanon, skulle tänkt på det själv. Tack iaf

Kontrollera så switchen stödjer multicast innan du köper/testar också

Permalänk

Någon som har problem med routing igen?

När jag kör en traceroute på reddit får jag följande resultat:
Tracing route to reddit.com [151.101.1.140]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms [192.168.24.1]
2 8 ms 8 ms 8 ms 10.190.0.146
3 * * * Request timed out.
4 * * * Request timed out.
5 22 ms 43 ms 42 ms sk1-peer-1-ae2-0.net.comhem.se [213.200.169.17]
6 * * * Request timed out.
7 18 ms 20 ms 19 ms 151.101.1.140

Trace complete.

Någon som har liknande problem just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av timmylilly:

Någon som har problem med routing igen?

När jag kör en traceroute på reddit får jag följande resultat:
Tracing route to reddit.com [151.101.1.140]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms [192.168.24.1]
2 8 ms 8 ms 8 ms 10.190.0.146
3 * * * Request timed out.
4 * * * Request timed out.
5 22 ms 43 ms 42 ms sk1-peer-1-ae2-0.net.comhem.se [213.200.169.17]
6 * * * Request timed out.
7 18 ms 20 ms 19 ms 151.101.1.140

Trace complete.

Någon som har liknande problem just nu?

Ja. Får liknande fel även mot google.com

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Skrivet av nyllet83:

Ja. Får liknande fel även mot google.com

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har också flera tjänster som är påverkade. Tog reddit som ett exempel...
Vore inte Com Hem om man inte fick driftstörningar på köpet

Permalänk
Medlem

Står för bredbandet till mina barn & aktiverade förmånerna för deras 150/10Mbps linor & nu ligger det enligt bredbandskollen på ungefär 400-420Mbps i ner hastighet för tillfället med TV4 bonusen, kommer förmodligen att gå ner till 300 senare.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har comhem iptv på deras tv-hub. Den är enormt slö. Tar ca 5-10 sekunders laddande för den att byta kanal på "linjär tv". Någon annan som har den och kan bekräfta att den är så slö eller ska jag försöka få den utbytt? Har den kopplad via ethernet.

Permalänk
Medlem

@Michael1

Min mamma har samma hubb till extra tvn och den är kopplad via wifi. Tar ca 5-6sekunder byta kanal där också.

Min Apple TV som kör appen tar också samma tid. Mest troligen är det för du ska buffra upp lite innan den börjar. Prova koppla in en antennkabel och se om de gör någon skillnad.

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Medlem

@Sickly: tack för svar! Tyvärr har vi inga antennutag i lägenheten så detta är uppenbarligen något man får leva med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Jag har comhem iptv på deras tv-hub. Den är enormt slö. Tar ca 5-10 sekunders laddande för den att byta kanal på "linjär tv". Någon annan som har den och kan bekräfta att den är så slö eller ska jag försöka få den utbytt? Har den kopplad via ethernet.

Min mor har samma enhet men via Boxer (IP-TV och inte via antenn) och för henne tar det max 2 sekunder att byta kanal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Jag har comhem iptv på deras tv-hub. Den är enormt slö. Tar ca 5-10 sekunders laddande för den att byta kanal på "linjär tv". Någon annan som har den och kan bekräfta att den är så slö eller ska jag försöka få den utbytt? Har den kopplad via ethernet.

samma här. Ruggigt seg.

Finns det någon nyare box? Tror min är 2 år nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Jag har comhem iptv på deras tv-hub. Den är enormt slö. Tar ca 5-10 sekunders laddande för den att byta kanal på "linjär tv". Någon annan som har den och kan bekräfta att den är så slö eller ska jag försöka få den utbytt? Har den kopplad via ethernet.

Skrivet av Sickly:

@Michael1

Min mamma har samma hubb till extra tvn och den är kopplad via wifi. Tar ca 5-6sekunder byta kanal där också.

Min Apple TV som kör appen tar också samma tid. Mest troligen är det för du ska buffra upp lite innan den börjar. Prova koppla in en antennkabel och se om de gör någon skillnad.

Skrivet av SectionX2:

samma här. Ruggigt seg.

Finns det någon nyare box? Tror min är 2 år nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Anledningen är för att ni inte installerat boxarna korrekt. Den är seg ifall den går på OTT.

Har ni abonnemanget för koaxiala tjänster måste ni koppla en antennkabel mellan boxen och antennuttaget. Har ni vanligt fiber måste ni ha en nätverkskabel mellan boxen och routern (förutsatt att routern är Com Hems router och att routern är kopplad till ett tripple play-uttag) eller till ett tv- eller tripple play-uttag på er CPE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Anledningen är för att ni inte installerat boxarna korrekt. Den är seg ifall den går på OTT.

Har ni abonnemanget för koaxiala tjänster måste ni koppla en antennkabel mellan boxen och antennuttaget. Har ni vanligt fiber måste ni ha en nätverkskabel mellan boxen och routern (förutsatt att routern är Com Hems router och att routern är kopplad till ett tripple play-uttag) eller till ett tv- eller tripple play-uttag på er CPE.

Vad betyder OTT?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd

Tjenare!

Har också COMHEM men med ett enda bekymmer som jag inte hittat nämnts i senaste trådarna.

"TVHUB" har underligt beteende med volym. Tittar man på "TV" så skalar volymen relativt from låg till hög med en jämn "högsta" som jämn "lägsta". När man byter över till Netflix och därmed på min egna profil så blir "lägsta" blir väldigt lågt och "högsta" blir inte ens i närheten av rätt.

Byter jag till min frus profil så bedövas öronen om vi har på högsta volym.

Hur fan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Anledningen är för att ni inte installerat boxarna korrekt. Den är seg ifall den går på OTT.

Har ni abonnemanget för koaxiala tjänster måste ni koppla en antennkabel mellan boxen och antennuttaget. Har ni vanligt fiber måste ni ha en nätverkskabel mellan boxen och routern (förutsatt att routern är Com Hems router och att routern är kopplad till ett tripple play-uttag) eller till ett tv- eller tripple play-uttag på er CPE.

Den laddar lite snabbare om man kopplar den direkt i fiberkonverteraren. Dock försvinner funktionen att kunna casta till den då den hamnar på ett annat nätverk. Ingen större förlust för mig då jag har en shield-tv som är bättre på alla sätt och vis(Förutom linjär-tv från comhem...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Vad betyder OTT?

Skickades från m.sweclockers.com

"over-the-top". Kanalerna levereras över internet precis som när man streamar och inte som en kabel-tv-tjänst eller IP-tv-tjänst.

Skrivet av Michael1:

Den laddar lite snabbare om man kopplar den direkt i fiberkonverteraren. Dock försvinner funktionen att kunna casta till den då den hamnar på ett annat nätverk. Ingen större förlust för mig då jag har en shield-tv som är bättre på alla sätt och vis(Förutom linjär-tv från comhem...).

Ja, det stämmer. Kopplar man förbi sin router så går det inte att nyttja castingfunktionen eftersom det krävs att båda enheterna är på samma lokala nätverk.

Permalänk
Medlem

Har ett rent helvete med Comhems skit sedan slutet av oktober 2019 och än idag med just och endast deras wifi. Allt fungerar bra på kabel men deras wifi har flippat helt. wifi har fungerat klockrent till slutet av oktober 2019. Jag kan inte få en stabil eller hög hastighet varken på 2 Ghz samt på 5 Ghz. Finns det andra än jag med detta problem? Jag har till och med köpt helt nya wifi prylar för att överbevisa de att jag inte har trasiga wifi enheter. Jag har bett kompisar koppla upp sig ja precis alla får kass hastighet på deras wifi. Jag stängde precis av både 2 Ghz samt 5 Ghz på deras skit router och kopplade in en Unifi Ubuquiti AP och vips så fungerar både tv och film även via wifi utan att det hackar och hänger sig som det gjort sedan slutet av oktober 2019. Är det någon här som lyckats lösa detta wifi helvetes problem eller vet var f problemet ligger, för Comhem vet då ingenting. De är helt värdelösa. Vet inte vad jag skall göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

Har ett rent helvete med Comhems skit sedan slutet av oktober 2019 och än idag med just och endast deras wifi. Allt fungerar bra på kabel men deras wifi har flippat helt. wifi har fungerat klockrent till slutet av oktober 2019. Jag kan inte få en stabil eller hög hastighet varken på 2 Ghz samt på 5 Ghz. Finns det andra än jag med detta problem? Jag har till och med köpt helt nya wifi prylar för att överbevisa de att jag inte har trasiga wifi enheter. Jag har bett kompisar koppla upp sig ja precis alla får kass hastighet på deras wifi. Jag stängde precis av både 2 Ghz samt 5 Ghz på deras skit router och kopplade in en Unifi Ubuquiti AP och vips så fungerar både tv och film även via wifi utan att det hackar och hänger sig som det gjort sedan slutet av oktober 2019. Är det någon här som lyckats lösa detta wifi helvetes problem eller vet var f problemet ligger, för Comhem vet då ingenting. De är helt värdelösa. Vet inte vad jag skall göra.

Du har ju löst det själv, använd inte CH routern. Stäng av wifi och kör med en AP precis som du gör är rekommendationen till alla.
Visst att det inte är rätt att man skall behöva göra så men vill man ha stabilare wifi så...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk

EDIT: löste det genom att koppla in routern i medieskåpet mot ett koaxuttag (testade olika) och sedan koppla in mot respektive datauttag i patchpanelen. Skitskönt. Nackdelen blir att jag måste köpa accesspunkt då medieskåpet ligger i ett förråd långt in i källaren

Hej

Jag har precis flyttat in i en lägenhet med comhems fibercoax. 3 hål i väggen samt datauttag i varje rum.
Har även fått en router från comhem där det finns en coaxingång samt lan port.
Jag vill kunna använda dom olika datauttagen men förstår inte på hur medieskåpet fungerar. Se bild

https://pasteboard.co/IP2whXBJ.jpg

Routern och tv hub är i dagsläget inkopplad i koax uttagen i vardagsrummet. Men jag har datauttag för rj45 i de olika rummen, men dom verkar inte vara aktiva.

Som jag förstår bör jag koppla in routern i medieskåpet för att kunna nyttja flera DATAUTTAGEN i de olika rummen.
Vet dock inte var koax kabeln som finns i routern ska kopplas in i medieskåpet som ni ser på bilden?

Fattar inte riktigt om jag har både fiber och koax i lägenheten... Producerad 2017.

Mvh Förvirrad

Fixa url
Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

Har ett rent helvete med Comhems skit sedan slutet av oktober 2019 och än idag med just och endast deras wifi. Allt fungerar bra på kabel men deras wifi har flippat helt. wifi har fungerat klockrent till slutet av oktober 2019. Jag kan inte få en stabil eller hög hastighet varken på 2 Ghz samt på 5 Ghz. Finns det andra än jag med detta problem? Jag har till och med köpt helt nya wifi prylar för att överbevisa de att jag inte har trasiga wifi enheter. Jag har bett kompisar koppla upp sig ja precis alla får kass hastighet på deras wifi. Jag stängde precis av både 2 Ghz samt 5 Ghz på deras skit router och kopplade in en Unifi Ubuquiti AP och vips så fungerar både tv och film även via wifi utan att det hackar och hänger sig som det gjort sedan slutet av oktober 2019. Är det någon här som lyckats lösa detta wifi helvetes problem eller vet var f problemet ligger, för Comhem vet då ingenting. De är helt värdelösa. Vet inte vad jag skall göra.

Är det denna?

https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/trad...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

@SectionX2:
Det är en äldre variant men jag har gått steget längre. Jag är inte nöjd då Comhem och Tele2 skall stå för kostnaderna och byta ut comhem modemen/router gratis då jag/vi betalar för en tjänst som inte fungerar. Just nu är ett helt villa område utslaget på 2,4 GHz och 5 Ghz wifi med pissig överföring, som är comhem anslutet, samt andra fastighetsägare som också är comhem anslutna. Det enda som går snabbt är kabelanslutning, där går det med raketfart. Jag vill ha WIFI! Var precis hemma hos en familj i ett villa område som tjatat till sig ett nytt comhem router modem. De har haft ett helvete sedan september 2019. Så fort jag slängde ut comhems skit C1 router och ersatte den med comhems senare model wifi hub C2 gick hastigheten upp från skakiga 20-30 Mbit till hela 225 Mbit på wifi som familjen betalar för. Då har äckliga Comhem supporten tjatat om att det är fel på alla wifi enheter hos familjen, trots att jag tagit med mig 20 olika WIFI produkter både helt nya som gamla och inga kom upp i rätt hastighet förrän comhems router C1 byttes ut helt. Dessa svin på Comhem som inte vill byta modem/router borde skämmas. Dessutom har de flesta villaområden avtal med Comhem att nytt modem/router skall ingå när problem uppstår som kunder oftast inte känner till. Jag råder alla som har problem med comhems modem/router ringa 90222 tryck 1# för att slippa tjatet tryck sedan 2# för att komma snabbare till teknisk support och be de dra ÅT HELVETE! kräv att få ett nytt modem/router kostnadsfritt, ring ner så deras växel fan kraschar tills ni får den hjälp ni betalar för! Då kanske de lär sig att KUNDEN ALLTID HAR RÄTT! Alla CPE problem med wifi uppstod från oktober 2019 och katastrof stillestånd under november, julhelgen och hela december fram till idag. Så här skall det inte få lov att gå till! Man betalar och betalar och litar på de tills en gräns är nådd och då blir man bara förbannad! De vill inte ge ut nya modem/router gratis då de vill binda upp kunden på nya abonnemang trots att kunden har rätt till nytt modem/router kostnadsfritt! Efter att Tele2 köpte upp Comhem och började konfigurera om hela Comhems Sverige nät började också helvetes problemen uppstå. Då är det också inte mer än rätt att Comhem och Tele2 skall stå för kostnaderna och byta ut varenda modem gratis! 2,4 ghz samt 5 Ghz nätet är rena skiten på C1 efter att de uppgraderat nätet, men fungerar klockrent på C2 och nyare Comhem routers och det kan jag även skicka skärmdumpar på som bevis!

Permalänk
Medlem

Jag har c2 routern och fortfarande problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT