Permalänk
Medlem

Optimerad Louqe Ghost S1

Äntligen dags för en ny dator då den gamla sjunger på sista versen. Går från ett stort full tower chassi och vill nu köra ett ITX chassi till min main burk. Efter lite velande mellan att köra ett "stort" och tyst ITX bygge eller ett riktigt litet ITX bygge så faller det på det senare och ett Ghost verkar vara det trevligaste alternativet för en liten ITX dator.

Grunden blir ett Ghost S1 Limestone. Denna ska husera en AMD R7 3700X på ett Asus ROG STRIX B450-I Gaming parat med 32GB Corsair 3200MHz LPX minne. En Samsung 970 EVO Plus 1TB M2 SSD blir datorns enda disk och det hela drivs av ett Corsiar SF600 600W 80+ Platinum PSU.

Jag gillar att försöka optimera mina byggen vilket även blir målet för detta bygget.

Besök galleriet här

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Fint bygge! Får man fråga vad för klockfrekvens du hade när du körde Blender och hur många runs som krävdes för att komma upp i 88-90 grader?

Jag kör nämligen Alpenföhn själv och har dragit ned fläktkurvorna rätt rejält för att ha den relativt tyst även. i full load. Jag har i var fall väldigt svårt att ens komma upp i 80 grader med Blender. Hamnar runt 3.9 GHz på alla kärnor i klockfrekvens när man kört ett tag.

Tänkte ifall kylaren inte hade tillräckligt tryck för dig, hände mig vid första monteringen nämligen då backplaten är rätt horribel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fint bygge! Får man fråga vad för klockfrekvens du hade när du körde Blender och hur många runs som krävdes för att komma upp i 88-90 grader?

Jag kör nämligen Alpenföhn själv och har dragit ned fläktkurvorna rätt rejält för att ha den relativt tyst även. i full load. Jag har i var fall väldigt svårt att ens komma upp i 80 grader med Blender. Hamnar runt 3.9 GHz på alla kärnor i klockfrekvens när man kört ett tag.

Tänkte ifall kylaren inte hade tillräckligt tryck för dig, hände mig vid första monteringen nämligen då backplaten är rätt horribel.

Det är värden efter en körning, från det att den stått i idle under en längre stund. Processorn kör alla kärnor strax över 4.0 GHz under hela renderingen.

Det kanske är värt att dra ett extra varv på varje skruv och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Det är värden efter en körning, från det att den stått i idle under en längre stund. Processorn kör alla kärnor strax över 4.0 GHz under hela renderingen.

Det kanske är värt att dra ett extra varv på varje skruv och se om det gör någon skillnad.

Okej, för jag når 78-79 grader först när den loopat typ 6-7 körningar, det är där den når något sorts steady state. Borde nog kolla varför min inte boostar så högt för den håller sig alltid kring 3.9 GHz med all core load även vid endast en körning efter idle, vid en körning toppade den på 76 grader. För mig var det iaf stor skillnad mellan NH-L12 och Alpenföhn när den senare hade rätt tryck.

Fästanordningen är rätt skum på Alpenföhn, om inte plastdistanerna som sitter på backplaten linar upp perfekt med hålen på moderkortet när man skruvar så kommer de snarare klämma sidan på hålen istället för mot varandra. Det var vad som gått fel vid min första montering, krävs en hel del lirkande för att få det rätt tycker jag.

Permalänk
Medlem

@Tobi the Dobi: Behövde du uppdatera BIOS på moderkortet, eller fungera det rakt av från butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkaf:

@Tobi the Dobi: Behövde du uppdatera BIOS på moderkortet, eller fungera det rakt av från butik?

Det fungerade direkt, dock så var det den första BIOS-versionen med Ryzen 3000 stöd och den hade lite buggar så jag uppdaterade till senaste ganska kvickt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Väldigt bra skrivet. roligt bygge! Är dock ej inne på små chassin. Men det här blev riktigt bra!

Permalänk
Skrivet av Tobi the Dobi:

Det är värden efter en körning, från det att den stått i idle under en längre stund. Processorn kör alla kärnor strax över 4.0 GHz under hela renderingen.

Det kanske är värt att dra ett extra varv på varje skruv och se om det gör någon skillnad.

Min teori till din höga temperatur på CPUn är att A12 fläkten inte ligger i direkt kontakt med heatsinken. På bilderna ser det ut som att fläkten sitter snett pga heatsinkens underkant. A12 statiska pressure går förlorat med den setupen. Pröva fräsa ner kanten på fläkten om det är möjligt eller ta bort heatsinkens underkant

Permalänk
Medlem

Helt ärligt när jag första såg det här galleriet trodde jag, "usch, en till ghost s1 bygg", men jag är faktiskt riktigt imponerande! Bra jobbat, det var riktigt intressant att se hur du löste problem som uppstått!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollnorden:

Min teori till din höga temperatur på CPUn är att A12 fläkten inte ligger i direkt kontakt med heatsinken. På bilderna ser det ut som att fläkten sitter snett pga heatsinkens underkant. A12 statiska pressure går förlorat med den setupen. Pröva fräsa ner kanten på fläkten om det är möjligt eller ta bort heatsinkens underkant

Tack för kommentaren. Glipan som blir kan nog försämra lite eftersom delar av luften går genom springan och inte genom kylflänsen. Jag ska ha det i åtanke om jag ska försöka förbättra kylprestandan ytterligare.

Skrivet av iknight:

Helt ärligt när jag första såg det här galleriet trodde jag, "usch, en till ghost s1 bygg", men jag är faktiskt riktigt imponerande! Bra jobbat, det var riktigt intressant att se hur du löste problem som uppstått!

Kul att du tycker om det Jag delar din åsikt lite för det finns ju inte jättemycket valfrihet när man väljer komponenter till sitt Ghost. Då blir alla byggen väldigt lika och därmed lite tråkiga för gallerier. Jag försökte fokusera mitt galleri på de delar som jag försökt göra annorluna än normen.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311