AMD avtäcker arkitekturen Zen 3 på CES 2020

Permalänk
Medlem

Inga förhoppningar men galet roligt om en R5 4600 passa på mitt B350

Blir spännande att se hur AMD pressar mer IPC och sitter på 4GHz när en 10k serie 14++++++++++ svettas i 5.5GHz för att skrika "jag är snabbast med 3 FPS haha!"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Bärbara satsningar i synnerhet är intressant. Det gäller nog inte bara att CPU presterar bra även på 5-15W utan att hela plattformen man presenterar för OEM är energisnål och genomtänkt. Finns ju otroligt mycket marknad för de bärbara så det känns som det är minst sagt på tiden att de slår igenom där också.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

... Att betala 2500:- och uppåt för ett X570-moderkort till en konsumentplattform gör väl typ ingen?

Jag har av någon anledning fastnat för itx-byggen, så moderkortet gick på 3k för mig...
Slår jag ut det på 7 år (som jag hade min gamla dator) så svider det mindre, men jag var överraskad själv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt med ett datum för CES så man slipper kolla upp det själv.
Tydligen är det tis 7 jan – fre 10 jan som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@norrby89: Var har du hört om 17 % bättre prestanda ?. vilken sida ?

Kommer säkert från samma källa visserligen, men såg de själv på ufd tech (Youtube)

https://www.techpowerup.com/262437/amd-ryzen-4000-rumored-to-...

https://hothardware.com/news/amd-ryzen-4000-zen-3-rumblings-p...

https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboard/amd_s_ipc_war_...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

Om zen 3 presenteras redan på ces blir det kanske en vår release skulle jag tro. Servers o desktop först som vsnligt.

Nej nej, September tidigast, de måste ju hinna sälja Zen 2 först. Gick 14 månader mellan Zen och Zen+, och samma till Zen 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Trigger:

Fast problemet där är nog snarare upp till tillvärkare snarare än företagen, ett företag som kör med typ probooks i alla år lär inte byta bara för att hp beslutar sig för att använda amd i alla probooks.

Så du har rätt men där handlar de snarare att det är upp till dom större aktörerna som hp och Dell osv och inte slutkunderna.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är vi kvar på AM4 med zen 3?

Så är det sagt, men vi minns ju BIOS bekymren på de äldre korten där MSI tvingades släppa MAX-serien för ordentligt stöd på sina B450 kort. Förhoppningsvis får man inte samma effekt nu. Klarar kortat zen2 så går nog zen3 också bra.
Dock börjar väl 570korten gå ner i pris och med PCI-E gen4 är det kanske lika bra att byta moderkort också

Permalänk
Medlem

AMD-aktien slog nytt rekord 19:30. Från botten i 2015 som var lägsta sedan 1979 till att det nu slagit nytt rekord 5 år senare över toppen 2000. En ökning på 2900%.

Botten 2008 var en cent högre än botten 2015.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

nu kommer ju den eviga frågan, är det värt att vänta? ...
Så i mitt sinne är jag ju snart redo att köpa, är det värt att vänta ett halvår när jag ändå inte har panik?

Skrivet av Xyze:

Sitter på första generationens Ryzen just nu. Har tänkt att uppgradera till ZEN 2 ett tag, men om ZEN 3 blir ett större hopp upp så väntar jag nog på den.

Räkna inte med nya Ryzen förrän senare i höst. Jag misstänker släpp i oktober snarare än september.

Min egen tanke var (innan andra händelser gav ändrade planer) att hålla fast vid min Ryzen 5 1600 tills nästa generation kommer ut.
Då vet jag...
... om mitt moderkort klarar den senaste generationen, ...
... vad den nya generationen kostar, och...
... hur mycket priset sänks på nuvarande generation.
Antingen får man senaste generation med bästa prestanda eller föregående (nuvarande) generation till bra pris!
Köpa redan nu gör man bara om det behövs.

Skrivet av Fluf:

Följdfråga, är det ryktat eller uttala om vilka chipset som krävs för Zen3? Kan vi leva vidare på B450 ett tag till?

Skrivet av Jacob:

... Det är inte helt omöjligt att AMD inte ger något officiellt stöd då de vill pusha för PCI Express 4.0, men att tillverkare kan ge stöd inofficiellt (likt hur B350 och X370 fungerar med Ryzen 3000 om du har rätt moderkort).

Exakt min tanke!

Skrivet av Radolov:

"AMD CEO Lisa Su may disclose more details about Zen 3 architecture at a press conference during CES...."
... Och nu har de ändå en hel del grejer som de möjligen kan snacka om. ...
Garanterat:
Renoir - Laptops
5600XT - Desktop
Threadripper 64C - HEDT

Jag vill även klämma in B550 under "Garanterat".
(Väntar spänt på dessa moderkort.)

Permalänk
Skrivet av Radolov:

"AMD CEO Lisa Su may disclose more details about Zen 3 architecture at a press conference during CES...."

"May" betyder inte "ska", utan "kan komma att". Så det är mer en spekulering snarare än fakta.

Har någon tänkt på att presskonferensen är 45 minuter? Förra CES var 75 min, och då hann de bara annonsera Radeon VII och visa upp Zen2 snabbt. Och nu har de ändå en hel del grejer som de möjligen kan snacka om. De måste hoppa mer än rise of skywalker om de vill få med allt.

Garanterat:
Renoir - Laptops
5600XT - Desktop
Threadripper 64C - HEDT

Möjligtvis:
Arcturus - Mi-100 (eller så väntar de på något annat HPC event)
5700M - Går in under temat laptops
Navi12 - Kan också gå in under temat laptops (eller så väntar de till något Apple event)
Dali

Möjliga teasers som är lite tveksamma:
Zen 3
"Big Navi" (eller så väntar de till GDC eller något och kör RT demo med DOOM:Eternal).

Håller med, känns lite för bra för att vara sant.

Trodde att sweclockers hade en uttalad hållning att man inte sysslar med rykten? Är inte heller helt bekväm med att det inte finns en enda källa i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makramundi:

Håller med, känns lite för bra för att vara sant.

Trodde att sweclockers hade en uttalad hållning att man inte sysslar med rykten? Är inte heller helt bekväm med att det inte finns en enda källa i artikeln.

Jag sa aldrig att det var för bra för att vara sant, bara att källan egentligen inte vet. AMD kan egentligen ta vad som helst som jag har i listan och presentera det.

Även att de måste ändra format från tidigare år om de vill hinna med alla saker. Förra CES la de t.ex 6 min på Zen 2 teasers. Om vi säger att de lägger 5 min intro, 20min laptops (ja, det kommer att vara huvudfokus), 5 min 5600XT, 5 min 64C threadripper , så har de 10 min kvar att lägga på en zen3 teaser + avslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Finns det någon som minns varför AMD valde att släpa efter en gen med mobila cpuer? Valde de att lägga allt krut på desktop/server och fick slut på chip?

Om jag minns rätt, berodde/beror det på att AMD är förpliktigade att köpa en viss mängd chips från Global foundries över en viss tid.

Permalänk
Medlem

Hoppas kunna köpa en 4800x för under 4000 i höst.

Förhoppningsvis lika bra eller bättre för gaming och bättre strömförbrukning och produktivitetsprestanda än 9900k.

Och förhoppningsvis finns det billigare chipset med pcie 4 då.

Permalänk
Medlem

2020 års singeltrådskung blir onekligen intressant. AMD ser ut att vara rätt positionerade att ta kronan från Intel. Mycket spännande, synd bara att vi inte kan vänta så mycket mer än en 9900K som då har två år på nacken. Hoppas jag har fel och klivet blir mer än 20% ökning på två år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

2020 års singeltrådskung blir onekligen intressant. AMD ser ut att vara rätt positionerade att ta kronan från Intel. Mycket spännande, synd bara att vi inte kan vänta så mycket mer än en 9900K som då har två år på nacken. Hoppas jag har fel och klivet blir mer än 20% ökning på två år.

Tja, bara runt 5% skillnad i spel i medeltal mellan 3950X och 9900K, så ren 10% mer prestanda skulle klå Intel i alla spel.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tja, bara runt 5% skillnad i spel i medeltal mellan 3950X och 9900K, så ren 10% mer prestanda skulle klå Intel i alla spel.

Please don't. Inget Intel vs AMD fanboykrig, jag menar att jag hoppas singeltrådsprestanda på CPU kan öka så mycket som 20% på två år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Please don't. Inget Intel vs AMD fanboykrig, jag menar att jag hoppas singeltrådsprestanda på CPU kan öka så mycket som 20% på två år.

På vilket sätt fanboyar han? Han spekulerar om prestanda i framtiden utifrån det vi vet idag så som jag tolkade det.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

På vilket sätt fanboyar han? Han spekulerar om prestanda i framtiden utifrån det vi vet idag så som jag tolkade det.

"klå intel" är det mest konkreta exemplet, som helhet är det så ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

"klå intel" är det mest konkreta exemplet, som helhet är det så ja.

Så att om jag säger att en 9900KS klår en 3900X i spel så fanboyar jag för intel?

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Så att om jag säger att en 9900KS klår en 3900X i spel så fanboyar jag för intel?

Det spelar ingen roll vilket företag man ser med känslomässigt rosenskimmer eller föraktfullt hat, det förminskar validiteten i tekniska diskussioner. Mest störde jag väl mig på de på forumet härskande myterna;
Singeltrådsprestanda=spelprestanda.
Intel pyttelite bättre i spel, AMD allt annat.

Spel är de mest vältrådade applikationerna som finns idag, nästan ingen professionell mjukvara är särskilt vältrådad/parallelliserad. Intel är bättre i spel för att kommunikationen mellan trådar i spel sker oerhört frekvent, till motsats från sk tile based rendering (Cinebench) där varje tråd för en stor arbetsuppgift och kommunicerar inte alls med andra trådar. Den huvudsakliga skillnaden är realtid vs batch/körning, sådana uppgifter lämpar sig bäst på en server eller ännu hellre en GPU på en server.

För mig är singeltrådsprestanda viktigare än att alla kärnor sitter på samma chip, de få gånger min dator har en process med många trådar som behöver kommunicera kan jag leva med chiplet-designens nackdelar. Inte många programvaror kan dra nytta av fler trådar än färre fler än åtta. Däremot skulle det vara najs att ha en hel hop till VMs.

TL;DR Spelprestanda är något helt annat, dock tjänar all programvara oavsett grad av parallellisering på högre singeltrådsprestanda. Så när någon förklarar (som svar på att jag tror och hoppas AMD kommer lösa sin undermåliga singeltrådsprestanda 2020) att AMD "bara" är 5% långsammare i spel än Intel så missar man poängen och gör det till en "mitt favoritmärke är bättre än ditt"-fråga istället. Prognoserna kring Intels lanseringar i år tyder ju mer på fler kärnor än nyheter som gagnar singeltrådsprestanda.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av norrby89:

@Trigger:

Fast problemet där är nog snarare upp till tillvärkare snarare än företagen, ett företag som kör med typ probooks i alla år lär inte byta bara för att hp beslutar sig för att använda amd i alla probooks.

Så du har rätt men där handlar de snarare att det är upp till dom större aktörerna som hp och Dell osv och inte slutkunderna.

Är med på den, ska det bli nåt så är det nog Lenovo/Dell som cpuerna ska in i för att det ska lyfta

Men då måste de få till ett värde för köparen. Ett par hundralappar billigare duger inte för företagsmarknaden. Jag hoppas givetvis på att AMD får en andel på laptopsidan men uppförsbacken är nog ganska rejäl. Jag tror att de behöver sjösätta en hel plattform/koncept likt det intel håller på med. Kanske redan är på g, vad vet jag

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hoppas absolut på en rejält förbättrad IPC generellt för Zen 2, och att det kommer ett 4950X (eller vad nu motsvarigheten till 3950X kommer att heta) med 16C/32T och kanske ännu större cache. Kan väl tänkas att den kommer om ganska precis ett år. Lagom att uppgradera då för min del.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Hmm, 2020 är nog året då min Phenom II X4 955 får gå i graven och lämna plats för sin efterträdare, lagom till nya Flight Simulator.

Ja den har väl förtjänat en pension vid detta laget?

Men rätt kul att man kan ha en cpu så länge idag. Har ett par överklockade a8:or som sitter i diverse htpcn hemma. De funkar kanon för det. Fast som primär pc skulle de svettas rejält.

Min 4790k jobbar på rätt bra. Men jag kan inte förneka hur sugen jag är på nytt, fastän jag vet att jag klarar mig ett tag till på min quadcore.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

När sker det, när ska AMD prata?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

När sker det, när ska AMD prata?

23:00 vad jag har förstått

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

@magma86:

Yes, klockan 23 ikväll ska det livestreamas på AMD's youtube kanal har dom sagt

https://www.youtube.com/user/amd

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

"AMD CEO Lisa Su may disclose more details about Zen 3 architecture at a press conference during CES...."

"May" betyder inte "ska", utan "kan komma att". Så det är mer en spekulering snarare än fakta.

Har någon tänkt på att presskonferensen är 45 minuter? Förra CES var 75 min, och då hann de bara annonsera Radeon VII och visa upp Zen2 snabbt. Och nu har de ändå en hel del grejer som de möjligen kan snacka om. De måste hoppa mer än rise of skywalker om de vill få med allt.

Garanterat:
Renoir - Laptops
5600XT - Desktop
Threadripper 64C - HEDT

Möjligtvis:
Arcturus - Mi-100 (eller så väntar de på något annat HPC event)
5700M - Går in under temat laptops
Navi12 - Kan också gå in under temat laptops (eller så väntar de till något Apple event)
Dali

Möjliga teasers som är lite tveksamma:
Zen 3
"Big Navi" (eller så väntar de till GDC eller något och kör RT demo med DOOM:Eternal).

Du fick väl ganska rätt? Vi kanske ska börja lyssna på dig framöver istället.