Permalänk
Medlem

Ny Samsung-TV och missnöjd med bilden

Har köpt en Samsung 4K QLED TV 75" RAT 70 och är inte nöjd, ska byta till en annan. Bilden är mycket bra i direktsändning men väldigt grynig i äldre filmer, den hinner inte med att uppdatera bilden när det är snabba rörelser och blir då suddig, har en Plasma 50" oxå som är 10 år gammal och mycket bättre bild och den blir inte heller suddig vid snabba rörelser utan är helt klockren. Har funderat på att byta till en likadan men Rat 90 som tydligen ska vara bättre, betydligt högre i pris men vet ej om den är snabbare i uppdatering så man slipper den suddiga bilden. Vad ska man titta efter? Är det någon här som vet? Tacksam för svar//Micke

Förtydligade rubriken från "QLED TV"/Thomas Y
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aero007:

Har köpt en Samsung 4K QLED TV 75" RAT 70 och är inte nöjd, ska byta till en annan. Bilden är mycket bra i direktsändning men väldigt grynig i äldre filmer, den hinner inte med att uppdatera bilden när det är snabba rörelser och blir då suddig, har en Plasma 50" oxå som är 10 år gammal och mycket bättre bild och den blir inte heller suddig vid snabba rörelser utan är helt klockren. Har funderat på att byta till en likadan men Rat 90 som tydligen ska vara bättre, betydligt högre i pris men vet ej om den är snabbare i uppdatering så man slipper den suddiga bilden. Vad ska man titta efter? Är det någon här som vet? Tacksam för svar//Micke

Om du kan så köp en OLED istället, LCD är gårdagens teknik.

Samsungs Qled är en LCD tv med vad de kallar för kvantprickar.
Men det betyder också att de ändå dras med LCD panelens begränsningar.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@Lifooz: Kollar man på rtings så verkar inte oled vara så mycket före de bra qled tv. Lg b9 och samsung q80 verkar ändå få nästan lika betyg 8.9 vs 8.7.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aero007:

Har köpt en Samsung 4K QLED TV 75" RAT 70 och är inte nöjd, ska byta till en annan. Bilden är mycket bra i direktsändning men väldigt grynig i äldre filmer, den hinner inte med att uppdatera bilden när det är snabba rörelser och blir då suddig, har en Plasma 50" oxå som är 10 år gammal och mycket bättre bild och den blir inte heller suddig vid snabba rörelser utan är helt klockren. Har funderat på att byta till en likadan men Rat 90 som tydligen ska vara bättre, betydligt högre i pris men vet ej om den är snabbare i uppdatering så man slipper den suddiga bilden. Vad ska man titta efter? Är det någon här som vet? Tacksam för svar//Micke

Titta på någon Sony, XG950 eller XF9005. Bättre rörelse/flyt och uppskalering, samt forlorar inte like mycket detaljer i mörka områden som Samsung's QLED.

Ev. OLED. där vet jag dock inte hur flytet är, men själv valde jag bort det då jag har små barn som lätt kan glömma på något TV spel och få inbränning. Något jag personligen inte vill risikera. Själv gick jag från en Panasonic VT20 plasma(med någon LG LCD mellanklass i mellantiden) och blev riktigt, riktigt förvånad över hur bra LCD kan vara i dag med då kanske särskilt flytet, och ett mörknivå som inte får mig att sakna min plasma.

Den LG som var i samma hushåll minns jag inte modellnr på men pris ca 12-13000 och inköpt ca. 2016, kan säga där saknade jag min plasma..

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

@Lifooz: Kollar man på rtings så verkar inte oled vara så mycket före de bra qled tv. Lg b9 och samsung q80 verkar ändå få nästan lika betyg 8.9 vs 8.7.

Jo jag har sett det, Ja alltså det är inte det att Samsungs paneler är dåliga, men de är fortfarande VA- paneler med LCD panelens nackdelar och fördelar.

Men hade jag varit TS så hade jag nog dragit till butik för att testa Oled vs Qled där.

För det är alltid olika vad man personligen föredrar.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Har du sett över rörelseinställningarna? Låter som att du har någon form av smoothing på. Massor av skräpfilter brukar vara aktiverade på apparaterna direkt ur lådan. Se till att stänga av alla funktioner som låter häftiga innan du skickar tillbaks TVn.

Sen är det ju även så att rörelsehanteringen alltid kommer se sämre ut när bilden blivit betydligt större. Kan spela in till viss del.

Permalänk
Medlem

Det jag menar med att den inte hinner uppdatera är t.ex när skidåkarna passerar kameran fort så kan man inte se ansiktet på åkaren, det blir suddigt när de passerar för fort. Samma kan man inte läsa nummer vojloken på hästar när de skär mål linjen, det irriterar mig mest. På min gamla plasma funkar det perfekt.
Vad är det för skillnad på RAT 70 och RAT 90 förutom priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aero007:

Det jag menar med att den inte hinner uppdatera är t.ex när skidåkarna passerar kameran fort så kan man inte se ansiktet på åkaren, det blir suddigt när de passerar för fort. Samma kan man inte läsa nummer vojloken på hästar när de skär mål linjen, det irriterar mig mest. På min gamla plasma funkar det perfekt.
Vad är det för skillnad på RAT 70 och RAT 90 förutom priset?

Låter som inställningarna på TVn. Kolla dem.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Bildexpert 📺

@Aero007: Det du observerar är hur moderna TV levereras direkt ur kartong där de processar och interpolerar bilden. Q70R och Q90R skiljer sig på så sätt att den senare har mer ljusstyrka och en mer avancerad bakgrundsbelsyning samt en rad andra finesser. Guiden går igenom dessa produktskillnader: https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Det är i grunden samma processning på bilden och där kommer en Q90R ge samma karaktär som den Q70R du köpt. Vill du ha det mer som en gammal plasma behöver du lära känna din TV och ställa in den rätt. För Samsung är det generellt "Film"-läge som gäller samt att "Auto Motion"-funktionen bör stängas av.

Nu kommer det ändå inte att se ut exakt som en plasma då dessa har ett väldigt specifikt mönster i rörelser som bygger på modulerade ljuspulser. Så du behöver kanske ta tiden att vänja om dig. Men börja i rätt ände och lär känna hur TV:n fungerar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Aero007:

Det jag menar med att den inte hinner uppdatera är t.ex när skidåkarna passerar kameran fort så kan man inte se ansiktet på åkaren, det blir suddigt när de passerar för fort. Samma kan man inte läsa nummer vojloken på hästar när de skär mål linjen, det irriterar mig mest. På min gamla plasma funkar det perfekt.

En plasma flimrar bokstavligen fram bilden och då tenderar att uppfattas som skarpare i rörelser. Du kan åstadkomma en snarlik effekt på de Samsung-apparater som har 120 Hz-paneler och då kallas funktionen "LED Clear Motion".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aero007:

Det jag menar med att den inte hinner uppdatera är t.ex när skidåkarna passerar kameran fort så kan man inte se ansiktet på åkaren, det blir suddigt när de passerar för fort. Samma kan man inte läsa nummer vojloken på hästar när de skär mål linjen, det irriterar mig mest. På min gamla plasma funkar det perfekt.
Vad är det för skillnad på RAT 70 och RAT 90 förutom priset?

Känner för dig. Kommer ihåg när jag gick över från tjocka Katodstrålerörs-TV till LCD. Vart i hälsingland har min svärta tagit vägen? Men man vande sig och spel såg bättre ut samt tjusigt med HDTV från Canal + (idag C-More) och numera är nog LCD bättre på svärta.

Skrivet av roosterx:

Titta på någon Sony, XG950 eller XF9005. Bättre rörelse/flyt och uppskalering, samt forlorar inte like mycket detaljer i mörka områden som Samsung's QLED. Ev. OLED. där vet jag dock inte hur flytet är...

Se inte sport på en OLED, har jag hört. Tycker sport ser bättre ut på min LG OLED C9 än vår Samsung 2016 QD-LCD så jag måste ha hört fel

ett citat till
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Se inte sport på en OLED, har jag hört. Tycker sport ser bättre ut på min LG OLED C9 än vår Samsung 2016 QD-LCD så jag måste ha hört fel

Ja jag har inga OLED TV, så har inget att jamnföra med, men vet bara att jag är oerhört nöjd med min Sony, och att som LCD är den svårslagen i ren bildkvalite - Jamnfört med andra LCD tv'er, och att jag har inga problem med att rekommendera Sony TV'er till andra. QLED är nog i teorin det bästa som finns av LCD tv'er, men tyvärr har det ju sina brister, som för mig gör Sony till ett bättre val, även om Sony kanske är sämst på uppdateringar. I mitt tycke är generellt fortfarande en Sony TV det bästa man kan köpa i dagsläget då alla TV'er är någon form av kompromiss, bara man vet om dom begränsingar som finns, då kanske särskilt en SoC på allt fram till 2019 års modeller som är riktigt jävla trög.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

@Aero007
Har en Q90R(B9 på väg) ståendes bredvid min ST50 plasma just nu.
Man får väga pro vs con...

När det gäller rörelse så är det tyvärr så att plasma spelar i en helt annan division. Iaf i testscener. Detta oavsett BFI/120 Hz.
Detta är något man får leva med vid byte. Finns ingen inställning som råder bot.
Oavsett vad folk utan plasma och utan direkta jämförelser skriver på forum.

Plasma > 10x snabbare?
https://imgur.com/gallery/EQj6SX0

Vid scrollande text lämnar plasman 0 ghosting vid 3840 pixlar/sekund. Detta vid bara 60 Hz 1080p.
Q90 visar dubbel eller trippelbilder långt tidigare oavsett bildläge och 120 Hz 2160p. Långa sträck efter UFO och 5 ögon på alien i betydligt lägre hastighet.

Med det sagt upplever jag i reella situationer skillnaden i rörelseskärpa mindre än mätvärden visar. Tråkigt att du lider så i vanlig tv.
För min del är Q90 bättre totalt, med marginal. Men inte kanske tillräckligt för det priset.

Plasma
+Skärpa i snabb rörelse, speciellt om datorn inte orkar 120 fps
+Högre kontrast och ljusstyrka (!) på små detaljer i kontrastrika scener
+Inget FALD lagg där skärmen återfår full ljusstyrka efter 1/10 sekund

Q90R
+Allt annat. Allt. En lång lista.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk

Kika på nedanstående länk för förklaring av inställningar, förslag på vad du ska välja och varför.
Jag har en Q9FN och har använt rtings vägledning för den vilket gav(ger) mig mycket.

Att slå av vissa inställningar för att få bort "såpopera-effekten" gör SÅ mycket för filmupplevelsen.
Det enda gången jag ändrar något är när jag ska spela. Då slår jag bara på "Game mode" för att använda interpoleringen.
Kika på hela guiden fram till "White Balance Settings" då de inställningarna är specifika för respektive unik panel.

Kom ihåg att mjukvaruupdatera TV:n innan du ändrar några instälningar!

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q90-q90r-qled/setti...
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q9fn-q9-q9f-qled-20...

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Bildexpert 📺

Plasma modulerar ljuspulser i tiden och därför kommer svart och vitt – likt rullande text– alltid bli optimalt eftersom det är alla ljuspulser följt av inga ljuspulser. Så alla sådana testbilder ser alltid knivskarpt perfekta ut.

Det blir en annan sak när det är färg och mellantoner iblandat eftersom det vid 60 Hz tar ungefär 16 ms för plasman att modulera alla ljuspulser som ska till för att alstra nyansen. Vid rörelse brukar det istället alstra en del artefakter som uppfattas som dubbla konturer samt posterisering. Den ständiga moduleringen skapar också en konstant brus i bilden.

Simulering av hur det kan upplevas:

Dold text

När plasma var vanligt var det många som hade sypunkter på ovanstående. Alla tekniker har sina för- och nackdelar och den största utmaning är ofta att lära om sig.

Men enda sättet att få det exakt som man är van med från en plasma är att fortsätta med plasma.

Permalänk
Medlem

Plasma fortfarande färre dubbla konturer med blandade färger

Skrivet av Laxpudding:

Vid rörelse brukar det istället alstra en del artefakter som uppfattas som dubbla konturer samt posterisering.

Plasman är brusig, ja. Och har bara 1/4 av pixlarna så mycket lågupplöst bild i jämförelse.
Men Q90 har fortfarande mycket mer dubbla konturer i form av ghosting än plasman.
Ungefär 4 mot 0 i mina tester.
Detta i UFO testet med, håll i dig, färger.
Och i rörelse mot mörka bakrunder så försvinner nästan små föremål helt på Q90 på grund av FALD lag. Stora ytor som är 5 cm tjocka slocknar tillfälligt. Nu snackar vi false conturing.

T.o.m. min tjej tycker att plasman är mycket skarpare i rörelse och hon har bara haft LCD tidigare och bara sett min plasma i 2 månader.
Det hon stör sig på är att den brummar, annars är den kanon.

Bilden som du länkat till upplevs ej på en bättre plasma av senare modell. Iaf inte min. Detta gäller såklart text, film och spel. Grövre blir den i mycket snabba rörelser men inte färgblobbar eller dubbla konturer som du vittnar om.
På vilken plasma är den tagen? Din?
Har du koll på att det är samma som OP eller min?
Annars kanske det inte är så relevant för tråden om ingen här tänker köpa den modellen du har.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Bildexpert 📺

@A11ium: Den här frågeställningen från de som äger plasma dyker upp regelbundet i forumet och lär göra det så länge som de gamla apparaterna fortfarande fungerar. Det du får hos en plasma får du endast med en plasma. En OLED kommer inte vara likadan och en LCD kommer heller inte att var lika. Alla tekniska lösningar har sina respektive för- och nackdelar.

Där tenderar den som favoriserar en viss teknik att lyfta fram den teknikens fördelar och samtidigt släta över det som är nackdelarna med samma teknik. De som säger att plasma är bäst tenderar att fokusera på sådant som "rörelseskärpa" och bita sig fast vid testmönster som visar just den fördelen. OLED-älskarna naglar sig fast vid svärtan och scener där bra svärta syns. LCD-älskarna brukar hålla sig fast vid ljusstyrkan, särskilt när man ska titta på ishockey mitt på dagen etc.. Och var och en pekar ut den andra teknikens nackdelar som ett argument mot. Kliver vi ned på datorskärmarna är det samma tankemönster runt IPS-, VA- och TN-paneler.

Ofta är det så enkelt att 10–15 år med plasma och man har endast en referenspunkt där man med tiden accepterat just nackdelarna "...jag ser då inte detta problem på plasma..." och lyfter fram fördelarna. Samt har då svårt att acceptera förändringen till en annan teknik. Gäller därför att välja de egenskaper man gillar mest och undvika det man ogillar mest och helt enkelt skola om sig. Tyvärr har man inget val att fortsätta på samma bana ifall man ska byta ut sin plasma.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Nu ignorerade du att jag nämnde att Q90, som är LCD, är bättre än min plasma. Försök inte lägga andra ord i min mun i ett försök som att jag är någon typ av blind fanatiker som ser plasma som bäst i allt.

"För min del är Q90 bättre totalt, med marginal."

Du kan väl ta dig tid att läsa att jag skrev att Q90 var bättre på en lång lista. Plasman bara i ett fåtal punkter.

Jag sa att plasman har övertag i rörelse. Speciellt vid lägre uppdateringsfrekvenser. Inte att den är bäst på allt eller att just detta skulle överväga allt annat.

Men det var också detta, rörelse, trådstartaren upplevde och som var temat på tråden. Är det konstigt då att detta lyfts?Jag kom med förklaringar och bilder på varför trådstartaren upplevde det den gjorde. På problemenheten. Och hur en toppklass modell med samma teknik presterar.

För att förtydliga ifall du missar tidigare post och är fortfarande förvirrad.
Min ståndpunkt på min gamla plasma vs Q90R vs B9 i hårda siffror.
Min totalpoäng är:
B9: 1233
Q90R: 1161
Plasma: 857
Oväntat?

Jag har inga problem att skola om mig.
Har ju köpt både Q90R, B9 + plasman för mina egna pengar. Och inte gratis. Äger också annan LCD sedan 9 år och ägt CRT.
Dessa står bredvid varandra, inte svårt att se för och nackdelar.
Vad kan jag inte tänka mig använda eller köpa?

Vilka nackdelar ser jag ej med plasma?
Line bleeding?
Buzzing?
Image retention?
ABL?
Dithering? (Game mode = 🤮)
Fullskärmsvitt?
Phosphor trails?

Du får gärna säga vilken film och scen din plasma har misslyckats med så kan jag köra den på min plasma. Snälla?

Vore bra om du kunde svara på dessa frågor och de du fick i mitt tidigare inlägg men det är för svårt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Bildexpert 📺

@A11ium: Det verkar som att du missuppfattar vad jag försöker diskutera, men framför allt med vilken intention jag skriver inläggen här.

Permalänk
Medlem

Jag startade tråden och har följt inläggen och gjort ett flertal justeringar, har oxå fått en mycket bättre bild så tack för alla råd. Har även beställt en ny HD-box från Canal Digital. Hade en sån tidigare men den hade några år på nacken och nu har de kommit ut med en ny. Återkommer i ärendet när jag fått den nya installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A11ium:

sett min plasma i 2 månader.
Det hon stör sig på är att den brummar, annars är den kanon.

ST50 låter verkligen mycket! Jag köpte hem en 65" ST50 men lämnade tillbaks den för jag störde mig för mycket på det.

Fick istället lägga 8000kr mer på en 5" mindre ZT60 senare. Den låter mycket mindre. Dock så är det ju den sista bästa plasman från Panasonic och jag ser fortfarande färgskiftningar vid rörelse efter 5år med den, främst rött.