Nvidia "Ampere" 50 procent snabbare än RTX 2000 – till halva strömförbrukningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

"50% mer prestanda till 50% högre prislapp, och halva strömförbrukningen för halva innehållet på ditt bankkonto!"

Skämt åsido; Om vi bollar med tanken att det inte låter för bra för att vara sant och Ampere faktiskt kommer ge 50% mer prestanda jämfört med nuvarande generationen grafikort.

Till vad skulle man behöva ett grafikkort som presterar 50% bättre än RTX 2080 Ti?
2160p 144 Hz Ultra setting, med lite Raytracing ovanpå?

Redan med ett RTX 2080 Ti känner jag att CPU:n är flaskhalsen mer ofta än inte, och på den fronten verkar det inte hända så mycket.

Det är ju redan flera spel i sweclockers tester där 2080ti inte "ens" klarar av 60FPS i 4k. Och har man ex en 3440x1440 skärm så är det inte ovanligt med 100hz och mer. Prestanda behövs alltid och har man det i överflöd kan man alltid dra på med mer grafik.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Min första tanke är; "Låter för bra för att vara sant".

Men kanske är det en av de få gånger det sanna verkligen är så bra Kan ju definitivt bli ett byte av mitt 970 till ett 3060/3070 i det läget. Även om det mest är indie-spel som ligger i listan för tillfället 😁

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Diskuterar med mig själv...

Varför inte för 3080 sno minneslösningen (enl rykte) från Series X, 16 GB från en 320 bit buss (2 GB och 1 GB moduler blandat). Ger bandbredd på 560 GBps (14 Gbps) till 640 GBps (16 Gbps). Kan behövas om man ska spöa 2080TI (616 GBps).

3080TI får väl gasa på med 18 Gbps moduler...

Återstår bara prislapp. Vore nog bra för good will om 3080 stannade på 2080 Super prislappen ($699)...

I den prisklassen (Top kort, 2080+) så kan nVidia bara lösa alla bandbreddproblem med HBMx, det kostar en liten slant (men inte jätte över GDDR6 som inte är billigt så som GDDR5), och du får ett gäng watt sparade på minnet som GPUn kan använda till strömbudget, och nVidia har redan kort med HBM, så det är inte en stretch. Kan utan större problem bygga kort med 1TB/sec.

Permalänk
Medlem

Måste köpa popcorn när dom uppvisar att det är raytracing prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Till vad skulle man behöva ett grafikkort som presterar 50% bättre än RTX 2080 Ti?
2160p 144 Hz Ultra setting, med lite Raytracing ovanpå?

Väldigt märkligt resonemang, att inte vilja ha bättre prestanda. Köp nåt gammalt skräp då. Finns säkert tusentals GTX 780 eller så...

Jag spelade nyss det drygt två år gamla spelet Assassin's Creed: Origins. Kör med 2080 Ti, 2160p (4K), alla grafikinställningar på max, och snittar ca 50-55 fps. Nu är inte jag så fps-känslig, men det är klart att det hade varit bättre att ha 20-30 procent prestanda ytterligare, och kunna ligga stadigt över 60 fps eftersom skärmen är 60 Hz. Och kanske 50 procent till för att fläktarna inte ska behöva varva upp särskilt mycket.

Ett grafikkort på högsta nivån (dvs 2080 Ti) har tillräcklig prestanda först när det klarar maxade inställningar (inklusive raytracing) i 4K i >60 fps för äventyrsspel och >144 Hz i springa-skjuta-spel, för de mest krävande spelen som finns ute när det släpps och de som kommer ut fram till och med året när nästa generations toppkort släpps. Där nånstans tycker jag att gränsen för "vad man behöver" kan dras. Inte lägre än så. 2080 Ti är inte ens halvvägs dit.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@ipac: lol Varför hittar du på något sådant ? . Prishöjningen var extrem . https://www.sweclockers.com/test/26250-nvidia-geforce-rtx-208...

Hitta på kan du göra själv.
1080 kostade $599/699 vid launch. 2080 kostade $699/799. Vad är extremt med det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer och priset inte sticker iväg alltför mycket har jag bara en sak att säga: Tack AMD!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/18229?key=12da3bb3ec9405918b8275afaf4684b6

3 fps i 1440p, ref kort. Piskar lol.

Sen får du inte glöma att man får RT och Tensor kärnor vilket kan vara extremt bra om du ska redigera etc.

7fps mot 2060S. 5700XT är betydligt billigare än 2070S så räknar du ut fps/krona så ja, "piskar."

Ja RT ja. Vill man betala mellan 12-15000sek för ett 2080ti för att kunna spela ett 20 år gammalt quake2 i 1080p i knappt 60 fps så varsågod.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Tekniskt intressant och 1080Ti dödare på pappret, men allt beror på priserna blir det löjligt dyrt står i alla fall jag över.

Skickades från m.sweclockers.com

1080Ti har varit död länge tack vare dess handikappade asynchronous compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Om detta stämmer och priset inte sticker iväg alltför mycket har jag bara en sak att säga: Tack AMD!

Exakt vad har AMD med detta att göra?
Visst jag köper att dom pressar Intel till mer kärnor, men Nvidia har väl inte varit i närheten av att bli hotade i det absoluta toppskiktet?

Eller hur tänker du här?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nja, med historiken i bakfickan så bör nog nvidia se till att få ned kostnaderna på korten så fler köper i den lägre klassen, annars kan både amd och även intel (i framtiden) husera fritt i det segment som inbringar mest pengar av dom alla, dvs mellansegmentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant, dyrt eller slutet för AMD på GPU-marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

1080Ti har varit död länge tack vare dess handikappade asynchronous compute.

Är det? Presterar ungefär som 5700XT i dom flesta spel och 5700XT är ett nytt kort. Skulle säga att det har stått sig extremt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Köpte precis ett 2070 Super för 5200, vilket är mitt dyraste grafikkort hittills. Kommer nog inte uppgradera på rätt länge nu, men det är intressanta tider vi lever i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Väldigt märkligt resonemang, att inte vilja ha bättre prestanda. Köp nåt gammalt skräp då. Finns säkert tusentals GTX 780 eller så...

Vet inte om du jagar likes eller vad poängen med dina trista härskartekniker är.
Varför skulle jag köpa "något gammalt skräp" när jag redan har en bra GPU?

Läs gärna hela inlägget igen, ingenstans nämner jag "vem vill ha bättre prestanda" - jag frågar vad man ska ha 50% bättre RTX 280 Ti-prestanda till, då processorer tenderar att vara flaskhalsen i dom flesta spel idag, såvida man inte är uppe i skyhög upplösning och/eller maxar raytracing, något du sedan precis som jag nämner.

Att en ny generation grafikkort kommer me ökad prestanda är väl självklart och knappast något negativt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@employed: Jag köpte mitt 2070 Super för 5200 vilket är samma pris som 5700 XT just nu. Skulle inte säga att ett 5700 XT är i närheten av att piska på något sätt. Prestanda per krona är något mer, men piskar? Haha, nja. Beror dessutom på vad man ska använda kortet till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Vet inte om du jagar likes eller vad poängen med dina trista härskartekniker är.
Varför skulle jag köpa "något gammalt skräp" när jag redan har en bra GPU?

När man läst hundrade gnällinlägget för dagen om hur dåliga Nvidia/AMD/Intel är, så är det lätt att hugga.

Jag tillhör gruppen som älskar tekniska framsteg och bättre prestanda, och är otålig för att det inte går snabbt nog. Så när jag då läser nån som ifrågasätter varför prestandaökningen behövs, då blir jag lite grinig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

När man läst hundrade gnällinlägget för dagen om hur dåliga Nvidia/AMD/Intel är, så är det lätt att hugga.

Fast det var ju inte alls det mitt inlägg handlade om?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

När man läst hundrade gnällinlägget för dagen om hur dåliga Nvidia/AMD/Intel är, så är det lätt att hugga.

Jag tillhör gruppen som älskar tekniska framsteg och bättre prestanda, och är otålig för att det inte går snabbt nog. Så när jag då läser nån som ifrågasätter varför prestandaökningen behövs, då blir jag lite grinig.

Faktum är att det går bra både för AMD och Nvidia nu och jag skrattar åt er alla som tjatar vilken som är bäst. Har tjänat tusentals kronor på både AMD och Nvidiaaktier.

AMD aktierna har gått upp mer än 60% 2019 likaså mina investeringar i dem! Så istället för att tjata vem som är bäst så investera i börsen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Fast det var ju inte alls det mitt inlägg handlade om?

"Vad ska man med bättre prestanda till?" Underförstått: Nvidia är dumma som inte sänker priset på 2080 Ti i stället för att släppa nåt nytt som är bättre.

Hur menar du annars att det skulle tolkas?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Faktum är att det går bra både för AMD och Nvidia nu och jag skrattar åt er alla. Ni gynnar mina investeringar i båda bolag när ni tjatar om vem som är bäst år ut år in. Har tjänat tusentals kronor på både AMD och Nvidiaaktier.

AMD har gått upp mer än 60% 2019 likaså mina investeringar i dem!

Instämmer. Bägge företag har verkligen gjort bra ifrån sig under förra året. Börsen verkar inte gett någon reaktion på dessa analytikers påstående dock, för odefinierbart. Men nog lär bägge företag öka än mer i år, de har båda tunga lanseringar i år. AMD nosar på $50, Nvidia på $240. Synd man inte var med från början bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Till vad skulle man behöva ett grafikkort som presterar 50% bättre än RTX 2080 Ti?

VR. Det finns gott om krävande spel som "funkar" i VR med ett 2080Ti ifall man kör på mellaninställningar och accepterar att det blir ryckigt ibland. Med 50% mer prestanda så kan man få dem att bli snyggare OCH flyta som smör.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Instämmer. Bägge företag har verkligen gjort bra ifrån sig under förra året. Börsen verkar inte gett någon reaktion på dessa analytikers påstående dock, för odefinierbart. Men nog lär bägge företag öka än mer i år, de har båda tunga lanseringar i år. AMD nosar på $50, Nvidia på $240. Synd man inte var med från början bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej jag ångrar det verkligen många gånger om att jag inte började investera i både AMD och Nvidia för flera år sedan men app bättre att börja än aldrig som man brukar säga.

Egentligen bra tillfälle nu att investera i Intel nu också. De kommer om ett par år släppa den verkligen Skylake efterträdaren med 7nm+ och det kommer skrälla högt. Problemet är väl att AMD kanske förmodligen äta upp Intels serverandel tills dess. Och deras grafikkort blir också väldigt intressanta men jag tror inte denna generation kommer bli något vidare dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Exakt vad har AMD med detta att göra?
Visst jag köper att dom pressar Intel till mer kärnor, men Nvidia har väl inte varit i närheten av att bli hotade i det absoluta toppskiktet?

Eller hur tänker du här?

Skickades från m.sweclockers.com

Känns bara lite märkligt att det nu plötsligt är tal om enorma förbättringar till nästa generation kanske speciellt med tanke på att RTX2K serien inte var särskilt mycket snabbare än GTX1000. Visst, Navi är väl inte en lika stor framgång som Ryzen 3000 kanske men det går väl rätt så bra för RX5700 serien?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

"Vad ska man med bättre prestanda till? För processorn flaskar i de flesta fall [...]

Underförstått: Nvidia är dumma som inte sänker priset på 2080 Ti i stället för att släppa nåt nytt som är bättre.

Hur menar du annars att det skulle tolkas?

Har inget intresse av lägre priser på RTX 2080 Ti, äger redan ett och planerar inte på att köpa ett till.

Lade även till en viktig bit av mitt inlägg som du verkar skippa, så nu blir det underförstått: Ge oss gärna även bättre processorer som orkar hänga med nu när grafikkorten utvecklas - vilket var hela poängen med mitt första inlägg; att CPU:erna ofta är flaskhalsen redan nu.

Du får tolka det på något annat vis om du vill, men jag kastar in pinnen i denna "diskussionen" nu då du mest verkar leta efter någon att felcitera och bråka med så här på fredagkvällen.

Skrivet av Ureet:

VR. Det finns gott om krävande spel som "funkar" i VR med ett 2080Ti ifall man kör på mellaninställningar och accepterar att det blir ryckigt ibland. Med 50% mer prestanda så kan man få dem att bli snyggare OCH flyta som smör.

Tack för ett vettigt svar utan spydigheter. Det resonemanget kan jag köpa.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Instämmer. Bägge företag har verkligen gjort bra ifrån sig under förra året. Börsen verkar inte gett någon reaktion på dessa analytikers påstående dock, för odefinierbart. Men nog lär bägge företag öka än mer i år, de har båda tunga lanseringar i år. AMD nosar på $50, Nvidia på $240. Synd man inte var med från början bara.

Du menar som att ha köpt Apple aktier år 2000 för cirka $1 styck? ; )
Synd att jag inte har några som helst instinkter när det gäller sådant. Jag jobbade med Apple datorer runt den tiden.

Permalänk
Medlem

När något låter för bra för att vara sant så är det ofta falska påståenden.
Jag tror inte det ligger någon sanning i detta rykte att både öka prestandan 50% och samtidigt halvera effektförbrukningen det låter inte troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej jag ångrar det verkligen många gånger om att jag inte började investera i både AMD och Nvidia för flera år sedan men app bättre att börja än aldrig som man brukar säga.

Egentligen bra tillfälle nu att investera i Intel nu också. De kommer om ett par år släppa den verkligen Skylake efterträdaren med 7nm+ och det kommer skrälla högt. Problemet är väl att AMD kanske förmodligen äta upp Intels serverandel tills dess. Och deras grafikkort blir också väldigt intressanta men jag tror inte denna generation kommer bli något vidare dock.

Lite off topic, men, det många glömmer är att AMD kan *aldrig* hota Intel. Det ser kul ut att Intel har leverans problem, etc (men det är för att de säljer precis allt de tillverkar, och till helt-crazy kr/core i Xeons), men, faktum är, att, AMD kommer aldrig kunna hota Intel i Serversegmentet pga att TSMC kommer inte levererera tillräckligt med kisel till AMD. Det sätter också ett tak på AMDs högsta möjliga marginal, då de kan inte optimera i tillverkningsledet, vilket gör att Intel i slutändan kommer sitta där (som de gör nu, och har gjort) med oändlig marketing budget o pengar som bara trillar in.

Permalänk
Medlem

Lustigt att det varje gång är en nyhet angående Nvidia, Intel eller Apple så dränks kommentarsfältet av 80% nonsens. Hur kan man va så emotionellt engagerad i ett företag kommer jag aldrig förstå.
Om topic.. Ska bli spännande å se vad året har å erbjuda både från Amd och Nvidia. Efter att ha spelat Control med Ray Tracing maxat så är jag i alla fall såld på tekniken och hoppas de görs stora kliv på den fronten i år.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2