Från ComHem till Sappa med SONY-ZD9 låsningar

Permalänk
Medlem

Från ComHem till Sappa med SONY-ZD9 låsningar

Har flyttat från Comhem nät till Sappa nät i lägenheter och fått oförklarligt krångel: vid TV tittande på den nya adressen (Sappa) låser sig ofta digitalkanal (olika) med svartskärm, ibland med ljud oftast tyst, så att inga kommandon går att köra inte byta kanal inte gå över till annan intern eller extern källa: appar, dator, bluray, analog kabel kanal. Det enda som går att göra är antingen att bryta strömmen eller göra SONY omstart (volym upp samtidigt som av knapp) lika som deras telefoner med fast batteri. Detta fenomen hände inte på min förra adress med Comhem och ingen hårdvara har förändrats. Ringt Sappa men de var inte särskilt intresserade, ville bara sälja på mig box abonnemang. Låsningarna förekommer endast vid TV tittande.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Uppdatering: nästa dag editerad
Ska prova att gå runt Sappa nätet och har nyss beställt en Luxorparts Aktiv inomhusantenn från Kjell, ser ju inte så mycket linjär TV ändå. Drog om kabelsladden (annan sladd provad med kvarstående fenomen i SONYn) till min andra betydligt äldre TV (Philips Platinum) som har en dator och Chromecast dongel inkopplat, inte kunnat duplicera kanal frysning i Philipsen (ännu).

edit efter tester
Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jarl: Är inte riktigt med på alla parametrar. Låser sig TV:n (Sony ZD9) när du tittar via Sappa – som är en leverantör av vad? – som då får bilden via vad? IPTV och egen box?

Men berätta gärna hur det går?

Permalänk
Medlem

https://www.sappa.se/ är det bolag som bostadsföreningen har TV leverantörsavtal med, jag tar signalerna ur väggkontakten, har inget eget avtal med dem men ett basutbud ingår i avgiften till den Riksbyggeförening jag köpt medlemskap i. Vid helt vanlig kanalbläddring slås min TV ut och fryser mitt i ett kanalbyte och kan endast startas om som jag beskrivit. Startade tråden mest för att se om någon annan har samma Sappa/SONY kombination. Annars ser jag mest på SVTplay genom datorn (deras android-app har en hel del att åtgärda) andras appar: HBO, NetFlix mfl. hanterar jag direkt i TVn. Kjells antenn kommer nästa vecka så då blir det löst så.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jarl: OK – det är ett ovanligt problem att TV:n hänger sig på det sättet. Borde gå att kliva runt med separat digitalbox ifall gratisutbudet är viktigt.

Permalänk
Medlem

Näe det är istortsett bara de svenska sifferkanalerna och amerikanskt tjafs utbud, deras reklam slipper jag gärna men SVT "HD" kanalerna och 6ans HD jag ser på av och till där av antennköpet.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Bara en fundering..
Ska det inte vara någon box till Sappa som man får från hyregästföreningen ?

Permalänk
Medlem

@Alpha77: Kan ju ha varit därför han ville sälja på mig en box och abonnemang ;-/
men jag vill inte ha räkningar från dem https://sappa.se/tv/kanalpaket/sappa-alltid

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Egen antenn gick inte heller, för mycket hus ivägen (eller bara för kass produkt). Kopplade in mig på väggkontakten igen och ringde kundkontakt hos AT Installation (mellanhandsföretag som tydligen sköter driften) och blev kopplad till tekniker vilken rätt snorkigt hävdade att det inte var deras problem. Ruta ett igen. Blir väl till att hyra abb-modul av Sappa i framtiden, men tillsvidare avstår jag från TV i SONYn.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift