Vilken laptop kör ni Linux på?

Permalänk
Medlem

Samsung

Kör Linux mint på Samsung SF510...fungerar utmärkt

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem

På en ThinkPad X1 med Gentoo, fungerar utmärkt..

Permalänk

Asus "Ultrabook" S550C
Gammal 15" som har:
Intel® Core™ i5-3317U CPU @ 1.70GHz × 4, 8 GB, 120GB ssd.

Installerade bara på Ubuntu 17 när jag övertog den och har uppgraderat till 18.01, inte brytt mig mer då allt bara fungerade..

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu 19.04 på en Thinkpad X260 - fungerar utmärkt. Ska dock byta till Pop!_OS då jag kör det på min stationära och föredrar det.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Ubunt 19.04, Lenovo T460 på jobbet.
En gammal Asus laptop med Arch här hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Lånade hem en oanvänd XPS 9570 från jobbet och slängde in linux på. Blev Manjaro med KDE. Var lite pill att få in nyaste nvidia-drivisarna så att man kan köra vulkan-applikationer, men nu rullar det på iaf. Allt verkar fungera fint så här långt, men jag har bara kört den ett litet tag. En trist sak är att den har 4k-skärm och X11 fungerar inte bra med mixed DPI (då min externa skärm inte är 4k). Testat Wayland vilket löser problemet, men då funkar inte vulkan. Bra att man iaf kan t ex köra Wayland för jobb och X11 för spel om man så vill.

Det är såklart en del småpill när det kommer till att configga allt som man vill ha det, installera program och lösa egenheter (installera printers, auto-mounta nätverksdiskar osv). Men ska låna den ett tag och utvärdera. Bara riktigt synd att det är modellen som har webcam i botten, hatar det innerligt :P.

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu på min Huawei Matebook Pro X.
Upplösning 3000 x 2000. Det är jättehärligt! Allting fungerar och för första gången saknar jag ingenting efter att ha lämnat Windows 10 för Ubuntu

Permalänk

Kör ubuntu 1804 på dell xps 9750 på jobbet.

Fungerar galant numera, men samdigit inte helnöjd då det var en del barnsjukdomar (fläktar med eget liv, "bluescreens") att fixa. Aldrig varit missnöjd med en thinkpad + ubuntu

Permalänk
Medlem

Kör ubuntu 1904 på en Lenovo yoga 530-14. Har fungerat felfritt sen installationen i början på sommaren!

Permalänk

Ubuntu 19.10 på Macbook pro mid 2009

Installerade Ubuntu 19.10 på min Macbook Pro mid 2009 (8 Gb RAM, Intel® Core™2 Duo CPU P8700 @ 2.53GHz × 2, GeForce 9400M/integrated/SSE2 256 Mb DDR3 SDRAM) som jag installerade en 250 SSD i för många år sedan, tror det var 2015. MacOS slutade ju stödja sina egna maskiner men Linux rullar på fint. Kanske är Gnome onödigt tungdriven för maskinen men känns rappt.

Enda jag var tvungen att mixtra med var:
Jag gjorde något för att hitta wifi-drivrutinen, som tur var har dessa gamla hederliga Macbook pro även en ethernetanslutning.
Sen så var jag aktivt tvungen att välja grafikkortsdrivrutinen någonstans. Knappar, ljus, ljud, anslutningar fungerar

Permalänk

Kör Solus Budgie på samma laptop som i sig. (Linux kernel 5.3)
Acer Aspire 3 / AMD Ryzen 7 3700U / Ballistix DDR4 2666MHz (2x16GB) / Micron M.2 256GB / Solus 4

Använde mig tidigare av en Lenovo V110 (Intel i3 6006U/8GB/256GB) som även den fungerade riktigt bra med Solus Budgie.

Solus är okomplicerat, rätt lightweight samt lånar optimiseringar från Clear Linux (Intel's egen distro.)
Uppstartstiden är grym och stöd för diskkryptering kan aktiveras när man installerar Solus, det underlättar när man använder laptopen vid resor etc.
AMD's hårdvara fungerar väldigt problemfritt med rullande distros enl. min egen erfarenhet då Linux kärnan stöder allt out of the box. Brukar även gälla alla Intel laptops.

En nyproducerad video som sammanfattar Solus:
https://www.youtube.com/watch?v=_c6um0fa8DU

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Medlem

har en thinkpad t430s som jag kör arch på. allt funkar perfekt! var bara att installera och köra, tror aldrig det gått så smidigt att installera ett os någonsin.

Permalänk

Har en dell xps 13 9360 som jag kör debian 10 på. Allt funkar helt okej. Har ett wifi-kort från killer som är sådär, men det är nog mer hårdvarans än debians fel... Körde debian 9 innan och det funkade utmärkt och uppgraderingen från 9 till 10 gick smärtfritt.

Kör Manjaro med xcfe på en thinkpad T400 (nyligen köpt här på forumet). Flytter på väldigt fint för att vara en dator som är 10 år gammal, funkar fint för allt mitt dagliga användande. Köptet datorn för att ha som "labb-laptop". Kommer eventuellt installera någon form av free-bios, inte helt säker på om det blir libreboot eller coreboot (jag har en ati-gpu som jag inte kan använda med libreboot).

Permalänk

Pappa håller på att avveckla ett företag, så för ca ett år sen fick jag köpa lite "kontorsmaterial". Beställde en gaminglaptop;

ASUS ROG GL703GE-EE079T
-17,3” Full HD-skärm (1920x1080)
-Intel® Core™ i5-8300H processor
-NVIDIA GeForce GTX 1050Ti - 4 GB
-16 GB RAM
-256 GB SSD & 1000 GB HDD
-Effektiv kylning & optimerat ljud

Den levererades med Windows 10, men jag gjorde direkt en dualboot med Linux Mint, spelade bara lite Diablo 3, ett krigsstrategi-spel o flygsimulatorer. Sen tappade jag intresset helt för spel, o har Linux Mint 19.1 över hela datorn nu. 19.3 släpps om några veckor;
https://www.omgubuntu.co.uk/2019/10/linux-mint-19-3-tricia-re...

Har helt gått över från Windows till Linux på min "ordinarie" dator, av prestanda-, säkerhets- o open source-skäl. På min "mediadator" i sovrummet har jag dock Windows 10, då den är kopplad till recievern o TV'n i sovrummet via HDMI, vilket jag haft problem med med Linux. Men i ordinarie datorn funkar det till recievern o surroundsystemet i vardagsrummet med musik via HDMI, men inte bild till TV'n i vardagsrummet.

Permalänk

Jag har en HP Envy x360 som jag kör Manjaro (Cinamon) på.
Fungerar rätt smärtfritt out of the box, men när den var ny så var man tvungen att fippla lite för att få fart på pekskärmen. Dock löst nu.
Enda "problemet" är att funktionen som roterar skärmen och stänger av tangentbordet när man "viker upp" skärmen inte fungerar efter en ren installation. Går säkert att lösa men känns inte viktigt nog för mig för att jag ska vilja lägga ned tid på det.

6 stjärnor av 7,5 möjliga!

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Kör Lubuntu 18.04 LTS på en Sandy Bridge baserad laptop. Var lätt att installera. Ser ut som windows XP ungefär. Datorn är seg då den inte har ssd men den är mycket mindre seg än den var med windows 7.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Chromebook Pixel
Arch Linux + KDE

+
Fin batteritid, 8+ timmar
Bra skärm, 12.85" 2560:1700
Responsiv
Lätt o välbyggd, gedigen
Billig, 5000kr på ebay

-
Lite trixigt att installera linux
Saknar vissa tangenter som jag använder (insert, home/end, capslock att mappa esc till)
Liten SSD

=
Fin dator för 5k, kommer skaffa ett usb-minne med bra random read/write för utvecklingsmiljöer och konfigurera i3.
SSD:n är fine, men lite trist att sakna tangenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan uppdatera för folk som är sugna på Chromebook Pixel men inte vågat ta chansen.
Efter över ett års användande är jag fortfarande oerhört glad över köpet!

Med i3 som miljö används den dagligen både privat och för jobbsyften.
Än idag känns den minst lika smidig som min flickväns Macbook 12"-are.

10/10, would buy again.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante84:

Numera fungerar bios uppdateringar riktigt smidigt med. Laddas ner med apt-get och installeras automatiskt vid boot istället för att boota med usb-sticka och uppdatera genom DOS.

Vad heter den funktionen? Hade varit smidigt att få den till zypper.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Dell Latitude E7440 med Ubuntu 19.10. i5 4300u med 16gb RAM och 256gb SSD. Funkar till och med att spela lite äldre spel som Portal och Torchlight 2 på. Enda jag egentligen saknar är en vettig klon/kopia/ersättare till notepad ++. Främst saknar jag funktionen Folder as Workspace på de notepads som finns till Linux. Så om någon vet någon bra motsvarighet så får dom gärna komma med förslag.

Permalänk
Medlem

@Aeshu:
Du borde kolla upp notepadqq, det skall vara en klon av notepad++.

Permalänk
Medlem

@ojz0r: Tack! Ska kolla upp den.

Permalänk
Medlem

Lenovo G580: Debian 10 Gnome, allt fungerar och bara rullar på

Permalänk
Medlem

Köpte mig en PineBook Pro som jag är helt fantastiskt nöjd med. Grym liten surfdator med helt fantastisk batteritid. Kör ARM-Manjaro för PineBook Pro på denna.
Skall (när jag får tummen ur) installera en nvme i den

https://www.pine64.org/pinebook-pro/
https://wiki.pine64.org/index.php/Pinebook_Pro

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

@Nozze666: Ser ut att vara en söt maskin

Permalänk
Medlem

@crash: tack, jag är så otroligt nöjd med den. Bara väntar på att all mjukvara ska komma igång på den, just nu så är det lite problem med energisparfunktioner och liknande. Men 10 timmar slösurf eller 4 timmar youtube på en laddning gör att glömmer av att ladda den

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

@Nozze666: Kul med ARM-CPU
saknar du inget program?

Permalänk
Medlem

@Meto: Jag har ju inte köpt den för att spela dota på om man säger så
Näe men det är klart, discord hade väl varit nice, men det finns en webklient så det gör inte så mycket.
Youtube och playback för filmer fungerar förvånansvärt bra.
Ska väl installera twitchstream för att se om jag kan få upp lite prestanda i twitch eftersom deras sida är riktigt kass.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

Kör Tumbleweed på en Lenovo t440p, fungerar kanon "out of the box", inte konfat något alls, allt fungerar inkl wifi, blåtand och webkamera

Permalänk
Medlem

På jobbet har jag en HP EliteBook 850 G5 och hemma en Dell XPS 13 7390. Kör Ubuntu 19.10 på båda utan några problem.

Permalänk
Medlem

Hjälpte en utav mina morbröder förra veckan med hans it-problem, fick köpa en av hans bärbara dator (Lenovo ThinkPad T470 ( 8 Gb ram) för 1300 kr, den funkar bra i Debian Buster Xfce