Förbättra nätverket hemma.. förslag?

Permalänk
Medlem

Förbättra nätverket hemma.. förslag?

Hej. Har i dagsläget en ASUS RT-AC87U och en wifi repeater (som suger).
Bor i en 3a.

Har 100/100.
Routern är gömd i tv-bänken.

Skulle vilja ha ok internet överallt. Med sömlöst wifi.
Internet via el ska funka bra enligt föreningen.

Skulle det kunna funka med powerline till en accesspunkt? Blir wifi sömlöst då?
Köpa helt nytt Mesh system?
Eller något jag inte tänker på alls?

Inte så kunnig, tar tacksamt mot tips och gärna på just vilka modeller som är bra!

Permalänk
Medlem

Hade en Asus RT-AC66U B1 tidigare som började krångla efter några år. Provade att uppdatera firmware, gå tillbaka till en äldre osv men inget hjälpte tyvärr. Frågade en kollega på jobbet vad han hade och blev rekommenderad att köpa Ubiquiti Networks EdgeRouter POE + Ubiquiti Networks UniFi AP AC PRO. Jag upplever att täckningen och hastigheten blev mycket bättre än tidigare. Bor i en trea på ca 90 kvm.

Det finns guider på nätet hur man sätter upp detta. Fråga annars i forumet

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gulejan:

Hej. Har i dagsläget en ASUS RT-AC87U och en wifi repeater (som suger).
Bor i en 3a.

Har 100/100.
Routern är gömd i tv-bänken.

Skulle vilja ha ok internet överallt. Med sömlöst wifi.
Internet via el ska funka bra enligt föreningen.

Skulle det kunna funka med powerline till en accesspunkt? Blir wifi sömlöst då?
Köpa helt nytt Mesh system?
Eller något jag inte tänker på alls?

Inte så kunnig, tar tacksamt mot tips och gärna på just vilka modeller som är bra!

Hej,

Jag föredrar mesh. Tycker inte powerline fungerade alls. Hur stor 3:a har du?
Jag köpte Huawei's mesh system på rea för ett tag sedan och det funkar verkligen mycket bättre än ASUS AC3200 router jag hade innan. Dock har jag bara en tvåa på 60 kvm så byggde ett internt fastighetsnät till vardagsrummet från hallen så kör det mesta via sladd.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

Köp ett vettigt Mesh system om du inte orkar dra kablar. Linksys Velop säljs nu med två enheter för 2000 samt Netgear Orbi Pro sälj för 2995, båda kvalitetsprylar.

Skulle du sen ändå dra kablar så kan du koppla ihop de två mesh enheterna och köra kabel som "Backhaul".

Permalänk
Medlem

@gulejan:
Har du provat att flytta upp routern från sitt "gömställe" till lite mer öppet? Radiosignaler gillar inte saker som blockerar, t.ex. väggar, dörrar, betong osv. Då kanske signalen till repeatern blir bättre och wifi presterar bättre totalt? Kostar inget i utbyte mot några minuters jobb.

En powerline är "nästan" som att dra en nätverkskabel och kan eventuellt göra att signalen blir bättre från repeatern.

Andra saker som kan vara bra att kolla:

  • Använd en app (1) för att kolla hur stark wifi signalen är i olika delar i lägenheten

  • Använda en app (2)för att se hur många trådlösa nätverk det finns runtomkring och ifall dom sänder på samma kanal som din

1 = Exempel på app till Android - https://play.google.com/store/apps/details?id=com.wifi.signal...
1 = Exempel på app till Apple - https://apps.apple.com/us/app/speed-test-wifi-signal-meter/id...

2 = Exempel på app till Android - https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.webprovider....

Lagt till länk för Apple under nummer 1
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.