Permalänk
Medlem

Vad leasar ni för bil ?

Hej !

Har idag leasing på en Toyota yaris hybrid "stylus" 2017.
Avtalet löper ut sista mars nu i år.
Bilen har överlag varit mycket bra men vi tycker den har för högt andrahandsvärde för o köpa loss den.
Så vi är på jakt efter en efterträdare och på de tre åren som gått käns det som att det har blivigt billigare att leasa en bil, alltså att man får mer bil för pengarna än för just tre år sedan.

Jag skulle därför vilja höra vad ni som leasar har för bilar idag och tankarna kring det valet samt vad månadskostnaden är exkl försäkring.
Vad kostar den i skatt / år osv...

God fortsättning o gott nytt till er alla. 🙂

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte en Opel Astra GCT 2007 med 15.000 mil på mätaren för 18.000 SEK inkl 3 månaders garanti. Med så mycket fantastiska fina, bra och billiga bilar på andrahandsmarknaden så förstår jag inte folk som leasar. Kostar ju flera tusen kronor i månaden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Jag köpte en Opel Astra GCT 2007 med 15.000 mil på mätaren för 18.000 SEK inkl 3 månaders garanti. Med så mycket fantastiska fina, bra och billiga bilar på andrahandsmarknaden så förstår jag inte folk som leasar. Kostar ju flera tusen kronor i månaden!

ja de är nog som mig, prylbögar, jag har ingen leasing, men tjänstebil, och jag önskar alltid väldigt tydligt på vad för bil jag vill ha, även om de kostar mer i förmånsvärde för mig... så de är status, bil-intresse osv som är orsaken. men jag håller med, priv-leasing är dyrt.

EDIT: Förmånsbil.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Leasar inte bilar.
Låt oss fantisera lite:
En leasing bil kostar runt 4000kr/mån. Ofta är det avtal som löper på i 3 år. Alltså total leasing kostnad är 144000. I detta ingår vanligtvis service. Ibland ingår även försäkring. Samt så slipper du besikta en helt ny bil de första 3 åren.

2019.04 har jag köpt en BMW 318 GT diesel. Årsmodell 2015, euro6, manuell, med 7200mil.
Den hade kostat mig 146000kr.
Utöver detta har jag en trafikförsäkring 238kr/mån; totalt 8568kr för 3 år
Sedan har jag en årlig besiktning 400kr/år; totalt 1200kr för 3 år
Sedan skall bilen servas. Här vet jag inte vad det kostar, men tippar på 6000kr/år; 18000 för 3 år.
Min totala kostnad blir alltså
146000+8568+1200+18000= 173 768kr.

Alltså kostar det mig runt 30tkr för att äga bilen och ha den kvar.
Något säger mig att en 7 år gammal BMW med ca 12000mil kommer kosta mer än 30tkr.
Närmare 100.000 skulle jag tippa.

Alltså är det 70.000kr bättre att äga en begagnat bil

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT, men viktigt att tänka på också är att det oftast inte går att säga upp leasingavtal, och att priset är väldigt beroende av hur många mil du kör.

Skulle ditt behov av bil ändras kraftigt under dessa 3 år (du behöver en större, du behöver åka längre, du kanske inte behöver den alls) så kan det bli väldigt kostsamt. Så förutom själva bilen skulle jag kolla noga på avtalsupplägget och väga in det i priset.

Sprillans ny bil är dyrt hur än man gör p.g.a. värdeminskningen, så har man inte behovet(eller har det som ett intresse som får kosta) så skulle jag också snegla åt begagnatmarknaden.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

@Savage_Gray: Fast det är väl också ganska känt hur det är när man ska byta in/lämna in leasingbilar. Stenskott och annat som många inte godtar som "normalt slitage". Själv skulle jag aldrig leasa en bil.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Jag är inne på min andra omgång av leasingbil där jag hämtade ut en Kia Proceed GT-line i somras. Valet föll på Kia då jag haft 2st sedan tidigare och vart helnöjd med både kvalité och funktion. Min Proceed har det mesta i teknikväg osv.

Nu kan jag tyvärr inte säga vad mitt leasingavtal kostar utan försäkring då det är inbakat i priset via leverantören men jag har också valt till Vinterhjul & Metallicfärg och betalar ca 4300kr/mån. Utan tillval tror jag det ligger på 3999kr/mån. Just Kia har ju en del olika modeller att välja på så det går ju att komma ner i pris med t.ex. vanliga Ceed eller Rio.

Skattemässigt betalar jag cirka 3100kr per år de tre första åren och därefter skulle det kosta ca 1200kr/år men då är mitt leasingavtal slut så den turen har jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Leasar inte bilar.
Låt oss fantisera lite:
En leasing bil kostar runt 4000kr/mån. Ofta är det avtal som löper på i 3 år. Alltså total leasing kostnad är 144000. I detta ingår vanligtvis service. Ibland ingår även försäkring. Samt så slipper du besikta en helt ny bil de första 3 åren.

2019.04 har jag köpt en BMW 318 GT diesel. Årsmodell 2015, euro6, manuell, med 7200mil.
Den hade kostat mig 146000kr.
Utöver detta har jag en trafikförsäkring 238kr/mån; totalt 8568kr för 3 år
Sedan har jag en årlig besiktning 400kr/år; totalt 1200kr för 3 år
Sedan skall bilen servas. Här vet jag inte vad det kostar, men tippar på 6000kr/år; 18000 för 3 år.
Min totala kostnad blir alltså
146000+8568+1200+18000= 173 768kr.

Alltså kostar det mig runt 30tkr för att äga bilen och ha den kvar.
Något säger mig att en 7 år gammal BMW med ca 12000mil kommer kosta mer än 30tkr.
Närmare 100.000 skulle jag tippa.

Alltså är det 70.000kr bättre att äga en begagnat bil

Ditt räknestycke kanske går samman, men nu jämför du en sprillans ny bil mot en 4 år gammal.
Vissa är väldigt petnoga med det där..
Själv köpte jag en 3 år gammal Passat efter ha gjort samma räknestyke själv

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Ditt räknestycke kanske går samman, men nu jämför du en sprillans ny bil mot en 4 år gammal.
Vissa är väldigt petnoga med det där..
Själv köpte jag en 3 år gammal Passat efter ha gjort samma räknestyke själv

fast de är ju inte fel häller, för du gämför med alternativa valen du har framför dig, å att köpa loss en ny bil priv är ju sällan aktuellt val eller ett alternativ. så himla fel är det inte.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Ditt räknestycke kanske går samman, men nu jämför du en sprillans ny bil mot en 4 år gammal.
Vissa är väldigt petnoga med det där..
Själv köpte jag en 3 år gammal Passat efter ha gjort samma räknestyke själv

Skrivet av WDac:

fast de är ju inte fel häller, för du gämför med alternativa valen du har framför dig, å att köpa loss en ny bil priv är ju sällan aktuellt val eller ett alternativ. så himla fel är det inte.

Absolut. Jag jämför en ny bil med en begagnat. Men en 4 års gammal BMW kan jag inte kalla för gammal.
Vill man ha en helt ny bil (obeaktat om du köper eller leasar) så betalar du en "nybilspremie" runt 100 lakan för detta.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Inaktiv

Då är vi i alla fall överens om att man inte är smart om man köper eller leasar en ny bil med tanke på de fantastiska fordonen som finns till buds på andrahandsmarknaden i alla prisklasser.

Permalänk
Medlem

Jag har tittat på leasing av bil vid varje bilbyte men det har alltid slutat med att jag köpt en begagnad bil som kanske gått 2000 mil och har något år på nacken.
Men det är ju högst personligt hur man gör och det går ju inte att jämföra riktigt.

Man ska ställa leasing av en ny bil mot ett nybilsköp med samma typer av tjänster inbakade i priset.

Framöver så tror jag dock att leasing av nya och begagnade bilar kommer vara sättet vi kommer nyttja bilar på. Eller så blir det att man köper en tjänst. Ser det som ett måste om bilarna inte ska sluta som telefoner, dvs att vi behöver slänga dom efter 3 år för att tillverkaren inte längre levererar uppdateringar till bilen och vill sälja nytt för att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Då är vi i alla fall överens om att man inte är smart om man köper eller leasar en ny bil med tanke på de fantastiska fordonen som finns till buds på andrahandsmarknaden i alla prisklasser.

Har man råd så har man råd och många uppskattar garantier och ett bekymmersfritt ägande.
Det är alltid en risk att köpa begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shape1:

Jag är inne på min andra omgång av leasingbil där jag hämtade ut en Kia Proceed GT-line i somras. Valet föll på Kia då jag haft 2st sedan tidigare och vart helnöjd med både kvalité och funktion. Min Proceed har det mesta i teknikväg osv.

Nu kan jag tyvärr inte säga vad mitt leasingavtal kostar utan försäkring då det är inbakat i priset via leverantören men jag har också valt till Vinterhjul & Metallicfärg och betalar ca 4300kr/mån. Utan tillval tror jag det ligger på 3999kr/mån. Just Kia har ju en del olika modeller att välja på så det går ju att komma ner i pris med t.ex. vanliga Ceed eller Rio.

Skattemässigt betalar jag cirka 3100kr per år de tre första åren och därefter skulle det kosta ca 1200kr/år men då är mitt leasingavtal slut så den turen har jag inte

Hur var Kia när du skulle lämna tillbaka den första bilen du leasade?
Blev det någon stor merkostnad för t.ex. stenskott eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Absolut. Jag jämför en ny bil med en begagnat. Men en 4 års gammal BMW kan jag inte kalla för gammal.
Vill man ha en helt ny bil (obeaktat om du köper eller leasar) så betalar du en "nybilspremie" runt 100 lakan för detta.

Du glömmer att räkna på om något händer med din BMW. I ditt exempel är den helt bekymmersfri vilket visserligen är ganska sannolikt men långt ifrån säkert.

Jag leasar en golf sportcombi, automat. Strax över 3900 i månaden plus skatt (ca 2400/år) och försäkring (runt 4000/år).
Det är lite dyrare men jag är beroende av bil och vill slippa oförutsedda utgifter för den.
Jämfört med att köpa den ny blir skillnad rätt försumbar och man slipper ha pengar låsta i en bil med osäkert andrahandsvärde.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Hur var Kia när du skulle lämna tillbaka den första bilen du leasade?
Blev det någon stor merkostnad för t.ex. stenskott eller liknande?

Nu tog jag inte via Kia direkt utan via en tjänst som tillhör Hedin Bil. Jag var lite orolig för jag visste att jag hade några mindre skråmor, något stenskott men överlag var den väl omhändertagen. Notera att jag hade förbeställt min nya leasingbil så jag hämtade den samtidigt som återlämning.

Till min förvåning så åkte jag inte på några merkostnader alls. Behövde inte ens vänta medans de gjorde kontrollen utan de skulle höra av sig om det var något. Detta kan ju självklart variera hos leverantör men jag åkte därifrån nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du glömmer att räkna på om något händer med din BMW. I ditt exempel är den helt bekymmersfri vilket visserligen är ganska sannolikt men långt ifrån säkert.

Jag leasar en golf sportcombi, automat. Strax över 3900 i månaden plus skatt (ca 2400/år) och försäkring (runt 4000/år).
Det är lite dyrare men jag är beroende av bil och vill slippa oförutsedda utgifter för den.
Jämfört med att köpa den ny blir skillnad rätt försumbar och man slipper ha pengar låsta i en bil med osäkert andrahandsvärde.

Skillnaden i månadskostnad är försumbar, men när leasingtiden är uppe äger du nada, medans en köpt bil fortf har ett värde...

Permalänk
Medlem

Att hyra bil är att förstöra sin egna ekonomi, men det verkar finnas gott om människor som har råd med det. Annars skulle inte alternativet finnas.

Edit: Har förövrigt en BMW 325 år 2008. Kostar mig 1700kr i skatt, 6000kr i reparationer (har kostat på den allt och lite till! inget snålande) och ca 10000kr i bränsle per år. Att hyra/köpa&sälja regelbundet existerar inte för mig. Köp en bil och bruka/sköt om den.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Ditt räknestycke kanske går samman, men nu jämför du en sprillans ny bil mot en 4 år gammal.
Vissa är väldigt petnoga med det där..
Själv köpte jag en 3 år gammal Passat efter ha gjort samma räknestyke själv

Allt handlar om vad man har för möjlighet att finansiera sitt bilköp, jag köpte ny bil förra året med serviceavtal 4 år/10000 mil. Blir “billigt” (bilar är i särklass den mest effektiva pengaförstöraren som finns ) och problemfritt för min del, men då betalade jag 50% kontant (tidigare bilen + lite sparande) och la resten som utökning av bolånet, så inga lån i på bilen i sig och sen amorterar jag förstås bolånet i lämplig takt så bilköpet inte kommer och biter mig i rumpan längre fram.

Jag räknade fram och tillbaka på leasing, då via företaget (s.k. personalbil), men landade ändå i att i min situation blev det billigare att köpa eftersom jag kunde finansiera köpet till låg räntekostnad.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Skillnaden i månadskostnad är försumbar, men när leasingtiden är uppe äger du nada, medans en köpt bil fortf har ett värde...

Fast det värdet har du ju redan betalat för om du köpt bilen.

Om jag jämför mina två senaste bilar:

Köpte en ny Tiguan som jag hade i tre år. Den kostade med värdeminskning, service osv och exklusive drivmedel ca 5000 i månaden om man slår ut det.
Golfen jag har nu kostar när jag räknar in skatt och försäkring ca 4300-4400 att leasa.

Visst fick jag tillbaka över 200k när jag sålde Tiguanen och jag kommer inte få ett öre tillbaka när jag lämnar in golfen, men jag har inte heller lagt ut några pengar för golfen.

Nu kostar förstås Tiguanen mer än Golfen om man köper dem, så en köpt Golf hade sannolikt hamnat en bit lägre än vad jag betalar i leasing, men inte så mycket och slipper lägga ut 300k på en bil som är osäkert vad den är värd efter tre år. Andrahandsvärdet på Tiguanen nu när jag bytte den den blev väldigt högt bl a pga att en ny i år kommer kosta 12k om året i skatt till skillnad mot 3,5k men ett annat politiskt påhitt kunde ju lika gärna haft motsatt effekt, till exempel kommande miljözoner.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Fast är hyra bil så dåligt jämfört med att köpa nytt?

En bil tappar ungefär 50% av värdet de första 3 åren och tittar man på vad det kostar att hyra bilen så är det ungefär samma kostnad.

En Seat Leon FR Kombi kostar att hyra: 2400/mån x36 att hyra
Samma Seat Leon FR kombi kostar ca : 220-250tkr att köpa.

Kostnad att hyra exklusive försäkring :86400
Värdeminskning på köpt bil efter 3 år :110-125tkr

Nu beror det mkt på biltyp hur stor värdeminskningen blir så ovan är inte ett försök att försöka få leasing att framstå som det bästa alternativet, men det är ett alternativ om man tittar på att köpa en helt ny bil helt klart.

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyrt att leasa anser jag + att du inte får göra vad du vill med bilen. jag köpte en toyota aygo med 8k mil på mätaren för 15000kr och den har gått bra nu i 4 år. byter olja och filter själv och var snäll och bytte tändstift i somras också.
sen har jag en fin gammal volvo 740 gle som gått 12k mil när jag köpte den för 5 år sedan och motorerna i dessa(230-f) är i princip odödliga och fin i lack och nästan helt rostfri är den också och skattefri.

känner ett par som leasat och samtliga översteg milen med råge så dom köpte en bil efter det istället.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Alldeles för dyrt att leasa anser jag + att du inte får göra vad du vill med bilen.

känner ett par som leasat och samtliga översteg milen med råge så dom köpte en bil efter det istället.

Unga/personer som inte haft bil innan?

Sen finns det förstås inget rätt svar på leasing/inte leasing.
Det beror på helt enkelt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Alldeles för dyrt att leasa anser jag + att du inte får göra vad du vill med bilen. jag köpte en toyota aygo med 8k mil på mätaren för 15000kr och den har gått bra nu i 4 år. byter olja och filter själv och var snäll och bytte tändstift i somras också.
sen har jag en fin gammal volvo 740 gle som gått 12k mil när jag köpte den för 5 år sedan och motorerna i dessa(230-f) är i princip odödliga och fin i lack och nästan helt rostfri är den också och skattefri.

känner ett par som leasat och samtliga översteg milen med råge så dom köpte en bil efter det istället.

Vi är alla olika och har olika krav. Jag ser leasing som en möjlighet för dom som just bara vill köra och har ett enkelt ägande. Leasing vänder sig inte till dom som vill och kan skruva själv.

Jag är någonstans mittemellan, brukar köpa bilar som har något år på nacken men garanti och nyttjar serviceavtal och låter andra göra servicen. Ett bekymmersfritt ägande som gör att jag får mer tid att skruva på min MC istället.

Tycker det är bra att det finns alternativ, bilhandlare har inte de bästa ryktet och att leasa en bil gör att man slipper umgås med dom någon längre tid.

Permalänk

Kom igen, trådskaparen efterfrågade förslag på bilar och inte synpunkter på privatleasing. Jag är övertygad om att han är medveten om att det finns billigare lösningar, men han verkar se tillräckligt stora fördelar med leasing för att vilja fortsätta med det.

Så, fler tips på bilar? Jag är också intresserad av vad folk valt 👍

Permalänk
Medlem

Leasar en VW Tiguan 2018 1,4 liter bensin 110kW

Med:
Automat
fyrhjulsdrift
dragpaket
samt lite andra tillägg som metallic lack, elektriskt in och utfällbara backspeglar etc.
Uttagen och i trafik precis innan de nya skattereglerna förra året, så även låg årskatt på 1300kr/år.

1500 mil / år
3 års avtal

Leasingkostnad 2990kr/mån samt ca 350kr/mån i försäkring.
Total leasingkostnad: 107 640kr.

Svårt att se att det skulle bli något direkt billigare att köpa en likvärdig bil.

Om vi jämför rätt då, alltså att köpa en likvärdig ny bil och inte en begagnad. Det är ju klart att det är billigare att köpa en begagnad bil som har några år och några tusen mil på nacken. Men då står du själv med risken om något händer.

Som det är nu så ingår ju servicekostnader, nybilsgarantier etc.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Leasar inte bilar.
Låt oss fantisera lite:
En leasing bil kostar runt 4000kr/mån. Ofta är det avtal som löper på i 3 år. Alltså total leasing kostnad är 144000. I detta ingår vanligtvis service. Ibland ingår även försäkring. Samt så slipper du besikta en helt ny bil de första 3 åren.

2019.04 har jag köpt en BMW 318 GT diesel. Årsmodell 2015, euro6, manuell, med 7200mil.
Den hade kostat mig 146000kr.
Utöver detta har jag en trafikförsäkring 238kr/mån; totalt 8568kr för 3 år
Sedan har jag en årlig besiktning 400kr/år; totalt 1200kr för 3 år
Sedan skall bilen servas. Här vet jag inte vad det kostar, men tippar på 6000kr/år; 18000 för 3 år.
Min totala kostnad blir alltså
146000+8568+1200+18000= 173 768kr.

Alltså kostar det mig runt 30tkr för att äga bilen och ha den kvar.
Något säger mig att en 7 år gammal BMW med ca 12000mil kommer kosta mer än 30tkr.
Närmare 100.000 skulle jag tippa.

Alltså är det 70.000kr bättre att äga en begagnat bil

Om du haft dina 140k på börsen sista 3åren då?

Med Swedbank nyteknik fond så hade du nästa dubblat pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att inte bara kolla erbjudanden utan gräva lite bakom. Därav min fråga till @shape1 tidigare.

Kolla in på lite olika bilforum och det finns skräckhistorier, de fall där Santander är finansbolag och hanterar leasingen där verkar finnas en del kritik.
Men samtidigt så ska man väl komma ihåg att många av de kritiska inläggen berättar väldigt lite om hur bilen såg ut vid återlämnandet.
Det som någon inte tycker är en stor grej som en repa eller buckla kan ju någon annan anse vara en rejäl skada som behövs lagas.

Mitt tips efter att ha kollar runt lite är att spana in på Seats hemsida och på deras Leon. Det är väldigt mkt bil för pengarna tycker jag.
Prisexemplet jag gav ovan var för en helt ok utrustad kombivariant av Leon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Jag köpte en Opel Astra GCT 2007 med 15.000 mil på mätaren för 18.000 SEK inkl 3 månaders garanti. Med så mycket fantastiska fina, bra och billiga bilar på andrahandsmarknaden så förstår jag inte folk som leasar. Kostar ju flera tusen kronor i månaden!

För att de "tror" att det är billigare än att köpa och äga en bil?

Permalänk
Medlem

Jag leasar en VW Tiguan 2019, 190 HK. Annars liknande specs och avtalslängd som @thompson + backkamera - dragkrok

ca 3800 i månaden inkl försäkring. Tyvärr rätt dyr skatt men bilen är vi kanonnöjda med, även om den inte är så tekniskt häftig som vissa elbilar

Varför leasar vi en bil? Vi vill slippa krångel och ha en bil med den senaste säkerhetsstandarden nu när vi har barn och bebis, samt att vi har råd.