Dell XPS 13 får 16:10-skärm och Intel Ice Lake – säljstartar i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Dell XPS 13 får 16:10-skärm och Intel Ice Lake – säljstartar i Sverige

När hyllade Dell XPS 13 får en 2020-uppdatering blir det med större skärm, tangentbord som går ut till kanterna och senaste Ice Lake.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen 16:10 !

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Varför högre startpris med Ubuntu?

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Trevlig maskin!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ser mycket trevlig ut.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av chif:

Varför högre startpris med Ubuntu?

Det framgår inte tydligt, men jag skulle gissa på att Ubuntu-modellen helt enkelt inte säljs i baskonfigurationen (Core i3 med två kärnor, 4 GB RAM och 256 GB SSD) utan börjar med bättre specifikationer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av chif:

Varför högre startpris med Ubuntu?

Kanske nån form av sponsring på den andra?

Permalänk
Medlem

Äntligen bättre skärmkanter, har fan varit bedrövligt tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chif:

Varför högre startpris med Ubuntu?

Skulle gissa på att den kör i5 & 8GB RAM istället för i3:an med 4GB? i basversionen. Normalt är Ubuntu-versionen lite billigare än motsvarande modell med Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

16:10 skärm, Intel Ice Lake, Bluetooth 5.0, Wifi 6 och 2 st USB-C som kan användas som Thunderbolt 3!
Hade hoppats på åtminstone upp till 6 kärnor, men 4 kärnor/8 trådar lär räcka gott och väl!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem

Lenovo ska också släppa en 16:10 ideapad snart..
Kan det vara så att laptops med gimpade skärmar sålde dåligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag är en gammal stockkonservativ surgubbe, men borde inte USB typ A ännu finnas på en bärbar dator? Inget ont om USB typ C, och Thunderbolt är givetvis positivt. Men USB typ A är ännu datorvärldens Lingua Franca. Varenda usb-kabel jag har är USB typ A till typ "X", i.e. B, mini, micro, typ C, PS Vita etc. Jag har faktiskt inte sett en enda typ C till typ C i det vilda, även om jag givetvis vet om att dessa finns och används exempelvis av Apple.

Permalänk
Medlem

16:10 verkar göra comback! Jag minns hur jag propagerade emot 16:9 skärmar men fick alltid höra att de var 16:9 var "standard". Bra i vart fall.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakro807:

Nu kanske jag är en gammal stockkonservativ surgubbe, men borde inte USB typ A ännu finnas på en bärbar dator? Inget ont om USB typ C, och Thunderbolt är givetvis positivt. Men USB typ A är ännu datorvärldens Lingua Franca. Varenda usb-kabel jag har är USB typ A till typ "X", i.e. B, mini, micro, typ C, PS Vita etc. Jag har faktiskt inte sett en enda typ C till typ C i det vilda, även om jag givetvis vet om att dessa finns och används exempelvis av Apple.

Då får du göra datorn tjockare bara för att få plats med den. Jag skulle inte heller köpa en laptop utan åtminstone en USB-A, men det är ju bevisligen en del som är villiga att börja leva the dongle life för att få en så smal dator som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Äntligen bättre skärmkanter, har fan varit bedrövligt tidigare.

Skärmkanterna är samma storlek som de alltid varit i XPS 13/15 serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Skärmkanterna är samma storlek som de alltid varit i XPS 13/15 serien?

Inte i botten, se skillnaden mot 2019 års modell.

Skrivet av Aphex:

Då får du göra datorn tjockare bara för att få plats med den. Jag skulle inte heller köpa en laptop utan åtminstone en USB-A, men det är ju bevisligen en del som är villiga att börja leva the dongle life för att få en så smal dator som möjligt.

Problemet uppstår väl när tillverkare erbjuder sina bästa modeller med endast USB typ C precis som vi ser många av de bästa telefonmodellerna endast erbjudas med böjda skärmar.

Permalänk
Snusfri

Ser väldigt trevlig ut, men snälla, sluta med dessa 4GB RAM modeller tack.
8GB borde vara det absolut minsta de borde få säljas med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det var på tiden! Har stört mig så sjukt mycket på all döyta på min XPS 15.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av THB:

Ser väldigt trevlig ut, men snälla, sluta med dessa 4GB RAM modeller tack.
8GB borde vara det absolut minsta de borde få säljas med.

Hear! Hear! I alla fall i mer påkostade modeller som denna är det helt obegripligt att de fortsätter erbjuda 4 GB som alternativ. Handlar väl (förhoppningsvis) om att kunna göra en up-sell snarare än att konfigurationen är tänkt att sälja i större volymer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av THB:

Ser väldigt trevlig ut, men snälla, sluta med dessa 4GB RAM modeller tack.
8GB borde vara det absolut minsta de borde få säljas med.

*öppnar chrome* ....aaaaaand it's gone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Då får du göra datorn tjockare bara för att få plats med den. Jag skulle inte heller köpa en laptop utan åtminstone en USB-A, men det är ju bevisligen en del som är villiga att börja leva the dongle life för att få en så smal dator som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Dongel life skulle jag nog inte klassa det. Har aldrig känt behov av att koppla in något direkt till datorn, jag kör med ThunderBolt dockor hemma och på jobbet, så med en kabel har jag externa skärmar/laddning/lagring/lan/egpu/diverse tillbehör. Hade varit en mardröm att behöva koppla in allt manuellt varje morgon och kväll, så ThunderBolt är det bästa som finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Lenovo ska också släppa en 16:10 ideapad snart..
Kan det vara så att laptops med gimpade skärmar sålde dåligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Källa på det? Ideapads är ju en av få modeller som brukar få matt skärm nuförtiden, hade varit intressant.

Skrivet av Jacob:

Hear! Hear! I alla fall i mer påkostade modeller som denna är det helt obegripligt att de fortsätter erbjuda 4 GB som alternativ. Handlar väl (förhoppningsvis) om att kunna göra en up-sell snarare än att konfigurationen är tänkt att sälja i större volymer.

Det är så man kan ha tag-line "Starting at 999$" utan att behöva klargöra att faktiskt användbara modeller startar på 1500$+. Microsoft gör samma sak med sina Surface-laptops. Hade ju varit smidigt om tillverkarna kunde erbjuda RAM-slots så hade inte 4GB varianterna varit helt jävla lönlösa. Och man hade sluppit betala för en i7:a bara för att man vill ha 16GB RAM. Men men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ser väldigt trevlig ut, men snälla, sluta med dessa 4GB RAM modeller tack.
8GB borde vara det absolut minsta de borde få säljas med.

Ja på dyra maskiner som denna borde det vara bättre specs överlag. Men det är nog nättheten man betalar för i förstahand och inget prestanda monster.
Kollat på dessa nätta modeller lite och de kostar mycket men är små med rätt dåliga specs. Få se om det ändras i framtiden.
Finns givetvis de med bättre specs men då rusar priset iväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Mycket nice, har väntat på ny xps13 ett tag och detta blev ju fler förbättringar än jag trott. Dell har ju börjat släppa Ubuntu-versionerna med vass prestanda nu också, så känns som dom är på ett bra spår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Hear! Hear! I alla fall i mer påkostade modeller som denna är det helt obegripligt att de fortsätter erbjuda 4 GB som alternativ. Handlar väl (förhoppningsvis) om att kunna göra en up-sell snarare än att konfigurationen är tänkt att sälja i större volymer.

Surface Pro 4 började säljas för fyra år sedan. Ser vi på vad som erbjuds på Ebay har 45 procent endast 4 GB RAM. Ser vi istället på Surface Pro 6 så har endast 10 procent 4 GB RAM. Finns det någon typ av linjärt samband så kommer förmodligen endast några få procentenheter säljas med endast 4 GB RAM.

Sedan finns faktiskt ett skäl till att välja en mindre minnesmängd, och det handlar om att spara energi för att få längsta möjliga batteritid.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Jacob:

Hear! Hear! I alla fall i mer påkostade modeller som denna är det helt obegripligt att de fortsätter erbjuda 4 GB som alternativ. Handlar väl (förhoppningsvis) om att kunna göra en up-sell snarare än att konfigurationen är tänkt att sälja i större volymer.

Kan acceptera och förstå om det gäller en lappe för typ 2000-3000:- men i denna prisklass är det fanimej oacceptabelt imho.

Skrivet av Kenneth:

*öppnar chrome* ....aaaaaand it's gone

VVC = Våga Vägra Chrome, Pale Moon ftw

Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja på dyra maskiner som denna borde det vara bättre specs överlag. Men det är nog nättheten man betalar för i förstahand och inget prestanda monster.
Kollat på dessa nätta modeller lite och de kostar mycket men är små med rätt dåliga specs. Få se om det ändras i framtiden.
Finns givetvis de med bättre specs men då rusar priset iväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt klart, personligen så klarar jag mig med en i3 på en laptop, men absolut inte 4GB RAM.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Nu kanske jag är en gammal stockkonservativ surgubbe, men borde inte USB typ A ännu finnas på en bärbar dator? Inget ont om USB typ C, och Thunderbolt är givetvis positivt. Men USB typ A är ännu datorvärldens Lingua Franca. Varenda usb-kabel jag har är USB typ A till typ "X", i.e. B, mini, micro, typ C, PS Vita etc. Jag har faktiskt inte sett en enda typ C till typ C i det vilda, även om jag givetvis vet om att dessa finns och används exempelvis av Apple.

Det handlar om en "ultraportabel" laptop. USB A tar då väldigt stor plats och de som använder datorn till att koppla in mycket hårdvara hade troligen valt en större dator från första början. Själv får jag för övrigt med usb c till usb c kablar till saker som jag köpte för ett år sedan. Och ärligt talat använder jag inte usb A till något annat än laddkablar och exotiska adaptrar idag. (rs232är en klassisk port som de flesta idag tvingas använda adapter för)

Trenden går dessutom emot att folk inte använder usb till annat än laddport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

men fick alltid höra att de var 16:9 var "standard"

Jag tror att du fick höra det för att 16:9 var/är standarden, att Dell släpper en 16:10 laptop förändrar inte det. Men som du säger, det är också i mitt tycke bra, bra mycket bättre med 16:10 än 16:9.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kollat på dessa nätta modeller lite och de kostar mycket men är små med rätt dåliga specs. Få se om det ändras i framtiden.
Finns givetvis de med bättre specs men då rusar priset iväg.

Skulle tro att lite av den höga kostnaden mot exempelvis Lenovo och Huawei, beror på att Dell har bättre kvalitetskontroll (enligt egen erfarenhet).

Lenovo Yoga C940 kändes som en vinst sett till pris/prestanda, men tyvärr fick jag bara nitlotter där (två returer och en dator borttappad). Just nu slumpas Lenovo Yoga C740 ut, men jag vågar inte gå med i deras lotteri igen. Värderar verkligen den servicen man får av Dell (på svenska!) jfm telefonkö hos DigitalRiver (på "engelska") för Lenovo.

Dell XPS levereras även med Prosupport och det är verkligen vad det heter!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pålis:

Källa på det? Ideapads är ju en av få modeller som brukar få matt skärm nuförtiden, hade varit intressant.

Det är så man kan ha tag-line "Starting at 999$" utan att behöva klargöra att faktiskt användbara modeller startar på 1500$+. Microsoft gör samma sak med sina Surface-laptops. Hade ju varit smidigt om tillverkarna kunde erbjuda RAM-slots så hade inte 4GB varianterna varit helt jävla lönlösa. Och man hade sluppit betala för en i7:a bara för att man vill ha 16GB RAM. Men men...

Det är 13" versionen av S540 som välsignats med korrekta skärmdimensioner:

https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/ideapad/s-series/Lenovo-...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion