Vilket var decenniets sämsta hårdvaruköp för dig? 💥

Permalänk
Medlem

hmm köpte ett begagnat radeon 280x under studietiden. Misstänker att kortet suttit i en mining rigg och felet aldrig uppmärksammats av ägaren men i vilket fall så strulade kortet från dag ett även om det inte var uppenbart i början.

Fick grafik artefakter i dom flesta spel efter en stunds spelande. Rörde sig antagligen om dåligt minne. Lyckades till viss del mitigera problemet genom en voltmod + en lättare underklockning ner till 7870 bas referenser, men det blev aldrig 100% bra. Kunde inte sälja vidare kortet med gott samvete så var fast med det i några år pga av dålig ekonomi.

Var väl inte helt katastrof men är endå det sämsta köpet jag kan komma att tänka på. Köp nr 2 kan vara min xbox one som bara står och dammar.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Sålde mitt 1080 GTX och köpte ett 2080 RTX för den där extra prestandan.....Spel som jag kört mest sedan köpet: Wow classic, black Mesa, half-life 2 och Diablo 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill egentligen säga Dashcam till bilen för att den inte "räddat mig" ännu. Men jag har nog inte gjort något kasst köp faktiskt, är väldigt noga med att forska på det jag väl ska köpa så det blir väldigt sällan så att det blir något dåligt köp.

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Athlon X4 760k. Vet inte riktigt vad jag tänkte men den blev inte långvarig...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

Sämsta hårdvaruköp(en) var att envist fortsätta köpa Nokia telefoner
Nokia N8, N9, Lumia 930 osv.
Operativsystemen dog ett efter ett så att säga.

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

Byggde en ny dator år 2015, bestämde mig för att köra 2st Radeon 380X grafikkort i crossfire.
Helt värdelöst då bara någon månad efter att jag köpt korten så meddeleades det att speltillverkare skulle sluta stödja SLI / Crossfire.
Tror jag hade 1 eller 2 spel som faktiskt gav någon form av förbättring innan jag tillslut bestämde mig för att sälja korten till förmån för 1st 1080, vilket typ dubblade all prestanda direkt jämfört med crossfire..

Visa signatur

Ryzen 5 3600X @ 4.1GHZ | 16GB HyperX PREDATOR DDR4 3200 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Newton R3 1000W, Fractal Design R5 | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | Samsung EVO 250GB SSD, Crucial 240GB SSD + 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av FloRic:

Byggde en ny dator år 2015, bestämde mig för att köra 2st Radeon 380X grafikkort i crossfire.
Helt värdelöst då bara någon månad efter att jag köpt korten så meddeleades det att speltillverkare skulle sluta stödja SLI / Crossfire.
Tror jag hade 1 eller 2 spel som faktiskt gav någon form av förbättring innan jag tillslut bestämde mig för att sälja korten till förmån för 1st 1080, vilket typ dubblade all prestanda direkt jämfört med crossfire..

Håller med, men jag lägger med SLI här också då jag testat båda. Började med ett Radeon 6870x2 som jag köpte där resultatet aldrig var tillfredsställande. Jag kommer inte ihåg exakt vad felet var men det slutade med att jag köpte ett GTX670 istället och ångrade att jag inte gjorde det från början.
Senare testade jag att köpa ett till GTX780 och körde SLI. Det var ännu värre...
Har någon lång tråd här på forumet där jag försökte felsöka det, men det gick inte. Blåskärmarna slutade aldrig så det slutade med en uppgradering till ett GTX980Ti. Har sedan dess aldrig riktigt varit sugen på lösningar med 2 eller fler GPUs.

Permalänk
Medlem

Måste vara ett 1050ti till htpcn. Köpte det när de va i princip nytt för 1800kr på netonnet. Använder nästan aldrig htpcn efter att jag köpte nvidia shield.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Samsung s4 var dyr när den kom. Batteriet var uselt från första början. Så dålig telefon att den aldrig lämnade hemmet. Flera batterier senare är den kvar hemma och används endast för mobilt BankID. Och snart inte ens det eftersom uppdatering till android inte kommer längre. Aldrig mer samsung mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj vad det skiljer.
Jag köpte en s4+ och vart svinnöjd med den. Saknar storleken på den. Körde den fram tills att jag uppgraderade till min nuvarande honor 8.
*********************************************************
Jag har inte lyckas komma på mitt sämsta köp ännu, men köpte en xbox med kontroll och spel och säljaren nämnde inget men märkte det sen att kontrollen var trasig på flera knappar och tydligen hade ägaren skruvar isär kontrollen och grejat runt lite. Så det är iaf ett köp jag inte vart så nöjd med.

Bil kanske inte riktigt faller under kategorin, men har iaf även köpt en bil av en oärlig säljare och bilen vägrade starta då och då, så den bilen sålde jag direkt igen som defekt med förlust.

Så det är de två sämsta köpen jag kommer på som jag gjort detta decenniet. Båda från mindre ärliga personer.

Nu kom jag på något jag köpte nytt också, en dyr mick från Razer. Drivrutinerna var så kassa så varje gång jag ville använda mikrofonen så fick jag dra ur usb kabeln och sätta tillbaka den.

Permalänk

Hmm, en bärbar IBM för 12500, som när jag kopplade in musen när den var i drift, fick nåt fel så den alltid stängde ner efter 15 minuter.
750 kr i felsökningsavgift senare blir beskedet att det kostar 12000 att reparera.
Den hamnade på skroten i stället.

Första usb-minnet, 128 MB, ja mb, 3800 kr.
Efter 6 månader hade usb-hanen knäckts och det gick inte på garantin.

16 mb minne begagnat till datorn, 3500 kr kanske passar här med.

450 mb hårddisk 3000 kr, begagnad även den.

Det kostade att ligga på topp under 90-talet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Måste nog vara Ouya tyvärr. Rolig liten enhet men inte värd pengarna någonstans.

Visa signatur

🖥 - Razer Core X Chroma - Vega 64 - HP Elitebook 1030 G3, Macbook Air, Pixelbook GO
📱 - iPhone 13
🎮 - PS5, PS4 Pro - 9.0, Switch - Atmosphère, HENkaku Ensō PSVita, Quest 2, Steam Deck 256GB, Panic Playdate
📷 - Panasonic m43 - Minolta MC F1.7 50mm, Nikon J1 - kit lens
⌨️ - Novatouch - ALU chassi - SA Leviathan, Pok3r - Box Royal - SkIIdata, Model M ISO usb modded (Model H)

Permalänk
Medlem

Måste helt klart vara en AMD FX-Prolle

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Kan ju känna sig lite skamsen över att man inte bara köpte, utan också förbokade Playstation Classic för 1499:-
Tog inte många månader innan den gick att hitta för i princip samma pris som nu, runt 4-600:-

Annars är jag vitalt missnöjd med min nu döda HTC U11+ och dess brist på nån form av uppdateringar, gick ifrån det värsta helvetet ur den synpunkten när jag bytte ifrån den ännu värre katastrofen vid namn LG G4. Synd bara att man inte gjorde någon som helst efterforskning på området och valde en nästan lika illa tillverkare, hade jag bara läst på lite hade jag antagligen suttit med en iPhone för 2 år sen istället för så sent som i våras. Ingen tillverkare, inte ens Google själva imponerar på uppgraderingafronten. Maximalt så vitt jag vet iaf 2 stora systemuppdateringar och 1 års extra med patchar...det faller långt långt bakom Apple. Vilket var en av huvudanledningen till att jag bytte helt och sa adjö till Android. LG G4 måste utan tvekan vara mitt sämsta köp alla kategorier ever. Buggar till tusen och en totalt icke existerande vilja att vilja uppdatera sina telefoner. Usch.

Annars när det gäller sämsta köpen så ska jag helt enkelt sluta köpa begagnat, och framförallt dyrare grejer. Började med att jag köpte en Sony ZX1 (hi-res spelare, bärbar) som jag visserligen sålde för nearly samma summa veckan efter via eBay. Hade dock där innan gjort 2 (förvisso bra köp under tiden dom funkade) köp i form av en Microsoft Zune HD som fick fel på 3,5mm jacket, och sen en Cowon Plenue J som uppvisade samma fel efter några månader.
Gick väl sammanlagt back över 3000:- på bara dom 2 köpen inom loppet av några månader, totalt bortkastade pengar. Håller mig i fortsättningen endast till nyköp.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nexus 6P. Efter 2 år hade jag visserligen ganska dålig batteritid men det var att mobilen väldigt ofta dog vid 30-40% som gjorde att jag blev tvungen att köpa ny mobil. Tydligen ett vanligt problem med N6P. Tack @Huawei! Ett märke jag nog utesluter i framtida köp, även när/om de får tillbaka Google Services.

Permalänk
Medlem

Min idiot historia:

Hade ett Strix 1080Ti, kom upp en annons här på marknaden att en person sökte efter just ett sånt kort. Fick väldigt bra betalt så jag släppte det, detta var strax innan RTX-serien lanserades. So far so good. Sen när RTX serien släpptes så blev jag dumsnål så jag tog ett RTX2070 Dual från Asus. Tyvärr så upptäckte jag rätt så kvickt att det inte räcker till till 1440p 100fps+ som jag gärna ligger på, dessutom rätt så högljutt. Slutade med att jag fick tag på ett Strix RTX2080 billigt från Elfynd i höstas och fick som tur var bra betalt för mitt RTX2070 också så i slutändan blev det en RÄTT okej affär, speciellt eftersom RTX2080 börjar springa förbi 1080Ti i nyare spel.

Fortfarande korkat av mig och två förhastade beslut på rad.

Sen min Xbox One som knappt användes, men den såldes för bra pris också. Har ofta tur på begagnatmarknaden och lyckas sälja mina prylar som jag inte använder för bra priser.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Avstängd

@Mindfighter:

Kan inte annat än hålla med.

Finns adapter dock, så jag kör xbox elite till min PS4, funkar svinbra

Men blir dock trådat, kanske går att fixa trådlöst också.

Visa signatur

Mr. Scriptman