TSMC storinvesterar i 7 och 5 nanometer

Permalänk
Melding Plague

TSMC storinvesterar i 7 och 5 nanometer

För att möta efterfrågan miljardinvesterar TSMC i sina mest moderna tillverkningstekniker, där Apple och AMD är två av storkunderna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra 🙂

Permalänk
Medlem

Deras aktie ökade 60% under 2019. Blir sugen på att fylla på mer när jag läser detta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"AMD börjar använda tekniken först år 2021 tillsammans med den framtida arkitekturen Zen 4"

Kanske min Zen 1, Threadripper 1950X börjar bli mogen då för uppgradering? Nja, kanske inte. Grönet är gräsare på andra sidan.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

"AMD börjar använda tekniken först år 2021 tillsammans med den framtida arkitekturen Zen 4"

Kanske min Zen 1, Threadripper 1950X börjar bli mogen då för uppgradering? Nja, kanske inte. Grönet är gräsare på andra sidan.

Har inte 1950X massiva problem med minneslatens i tyngre laster? En 3950X vore ju ren en vettig uppgradering?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Har inte 1950X massiva problem med minneslatens i tyngre laster? En 3950X vore ju ren en vettig uppgradering?

Nej, det är 2990WX (32 kärnor) som har massiva problem. AM4 har färre minneskanaler och PCI-E banor, så det är inte säkert 3950X vore en uppgradering, det beror på konfiguration och arbetslast. 3960X eller 3970X vore en mer direkt uppgradering som är bättre på allt (utom pris).

Permalänk
Medlem
Citat:

Totalt ska TSMC:s kapitalinvesteringar för år 2020 ligga på 14-15 miljarder dollar, vilket är en ökning med ungefär 4 miljarder ställt mot bolagets investeringar år 2019.

Av anslaget ska 1,5 miljarder gå till att bygga ut kapaciteten för 7 nanometer [...] Resterande 2,5 miljarder ska gå till att redan på förhand bygga ut kapaciteten för bolagets 5-nanometersteknik.

Vad händer med övriga 10-11 miljarder då? Hemligt? Något annat för oss irrelevant? Eller är det en räknemiss här?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vad händer med övriga 10-11 miljarder då? Hemligt? Något annat för oss irrelevant? Eller är det en räknemiss här?

Skickades från m.sweclockers.com

Fetmarkera 4:an istället så blir det lättare och förstå😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Fetmarkera 4:an istället så blir det lättare och förstå😉

Nej? Min fråga kvarstår ändå. 4 miljarder är totala ökningen sen förra året, men säger ju inget om vart pengarna går

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Nej? Min fråga kvarstår ändå. 4 miljarder är totala ökningen sen förra året, men säger ju inget om vart pengarna går

Skickades från m.sweclockers.com

Men snälla nån, av ÖKNINGEN går 1,5 miljarder gå till att bygga ut kapaciteten för 7nm . Resterande 2,5 miljarder ska gå till att redan på förhand bygga ut kapaciteten för bolagets 5-nanometersteknik.

Resterande ingår i årsbudgeten som vanligt, till r&d och administrationskostnader mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Men snälla nån, av ÖKNINGEN går 1,5 miljarder gå till att bygga ut kapaciteten för 7nm . Resterande 2,5 miljarder ska gå till att redan på förhand bygga ut kapaciteten för bolagets 5-nanometersteknik.

Resterande ingår i årsbudgeten som vanligt, till r&d och administrationskostnader mm

Mja, det står "Totalt ska TSMC:s kapitalinvesteringar för år 2020 ligga på 14–15 miljarder dollar", det är ingen r&d eller administration utan fabriksutbyggnad och inköp av utrustning. Men däremot är du rätt i att det handlar om ökning av just fabriker/utrustning. 1 extra tillverkningslina per teknik kanske? För jag utgår att det är dyrare för 5nm.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Mja, det står "Totalt ska TSMC:s kapitalinvesteringar för år 2020 ligga på 14–15 miljarder dollar", det är ingen r&d eller administration utan fabriksutbyggnad och inköp av utrustning. Men däremot är du rätt i att det handlar om ökning av just fabriker/utrustning. 1 extra tillverkningslina per teknik kanske? För jag utgår att det är dyrare för 5nm.

Jaja vill man inte förstå så vill man inte, ha de