AMD avtäcker arkitekturen Zen 3 på CES 2020

Permalänk
Melding Plague

AMD avtäcker arkitekturen Zen 3 på CES 2020

Teknikåret 2020 inleds på CES i Las Vegas, där AMD:s VD Lisa Su tar tillfället i akt att presentera kommande arkitekturen Zen 3.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nu kommer ju den eviga frågan, är det värt att vänta? jag har ingen panik att shoppa men har redan börjat planera inköp och skrivit ihop 3 olika listor (ett billigare 3800x paket, ett lite dyrare 3950x paket och ett herrejösses dyrt paket med 3960x).
Så i mitt sinne är jag ju snart redo att köpa, är det värt att vänta ett halvår när jag ändå inte har panik?

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Avstängd

Om zen 3 presenteras redan på ces blir det kanske en vår release skulle jag tro. Servers o desktop först som vsnligt.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Är vi kvar på AM4 med zen 3?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Sitter på första generationens Ryzen just nu. Har tänkt att uppgradera till ZEN 2 ett tag, men om ZEN 3 blir ett större hopp upp så väntar jag nog på den.

Egentligen behöver jag inte mer kraft i datorn, utan mer bara för att jag vill och kan.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

nu kommer ju den eviga frågan, är det värt att vänta? jag har ingen panik att shoppa men har redan börjat planera inköp och skrivit ihop 3 olika listor (ett billigare 3800x paket, ett lite dyrare 3950x paket och ett herrejösses dyrt paket med 3960x).
Så i mitt sinne är jag ju snart redo att köpa, är det värt att vänta ett halvår när jag ändå inte har panik?

Om det är någon speciell feature du verkligen behöver som endast levereras med ny gen så ja i annat fall nej.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av issue:

nu kommer ju den eviga frågan, är det värt att vänta? jag har ingen panik att shoppa men har redan börjat planera inköp och skrivit ihop 3 olika listor (ett billigare 3800x paket, ett lite dyrare 3950x paket och ett herrejösses dyrt paket med 3960x).
Så i mitt sinne är jag ju snart redo att köpa, är det värt att vänta ett halvår när jag ändå inte har panik?

Pratade med en kompis som också velar kring detta. Jag resonerar som så att Ryzen 3000 bara är halvvägs igenom sin livscykel och att du därför har ungefär ett halvår kvar att vänta på något nytt. Behöver du ny dator idag eller om det brinner i plånboken tycker jag absolut du ska köpa nu, är det ingen brådska kan du gott vänta ett halvår. Om inte annat är det ju möjligt att investera i plattformen idag, eventuellt köpa en billigare processor, och uppgradera till något fetare när Ryzen 4000 väl lanseras.

Skrivet av _Merc_:

Om zen 3 presenteras redan på ces blir det kanske en vår release skulle jag tro. Servers o desktop först som vsnligt.

AMD började slå på stora trumman för Zen 2 redan i slutet av år 2018. Det blir nog som fjolårets CES att de avslöjar några få detaljer och antyder om att mer är på gång för att senare gå ut med mer information. Med Ryzen 3000 började de ju på CES 2019 med att visa en processor med endast en chiplet (åtta kärnor) och dansade runt ämnet om att det skulle rymmas en till. Sen på Computex 2019 gav de ytterligare information inför lanseringen den 7 juli.

Skulle tro att mönstret blir något liknande i år och att det inte blir någon vårlansering. Ryzen 3000 är knappt ett halvår och förr i världen var normalfallet livscykler på processorserier åtminstone ett år. Vore dock kul om de överraskade!

Skrivet av Chris_Kadaver:

Är vi kvar på AM4 med zen 3?

Jajamen!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Sitter på första generationens Ryzen just nu. Har tänkt att uppgradera till ZEN 2 ett tag, men om ZEN 3 blir ett större hopp upp så väntar jag nog på den.

Egentligen behöver jag inte mer kraft i datorn, utan mer bara för att jag vill och kan.

Även jag sitter på ZEN 1 (se signatur, UA 1707PGT) som fungerar utmärkt och lite till, så jag är inte heller ute efter en uppgradering, men skulle kunna tänka mig att byta om det är så pass drastiska skillnader mellan ZEN 1 och ZEN 3 "bara för att".

Permalänk
Medlem

Inte för att va den men just zen 2 till bärbara är nog de som intresserar mig mest att se, där har vi nog en marknad där AMD nu med deras bättre ipc kan göra intel helt ointressant på alla fronter när de kommer till bärbart!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är vi kvar på AM4 med zen 3?

Skrivet av Jacob:

Följdfråga, är det ryktat eller uttala om vilka chipset som krävs för Zen3? Kan vi leva vidare på B450 ett tag till?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Följdfråga, är det ryktat eller uttala om vilka chipset som krävs för Zen3? Kan vi leva vidare på B450 ett tag till?

Utöver 17% bättre prestanda och AM4 så är de glest med rykten än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hmm, 2020 är nog året då min Phenom II X4 955 får gå i graven och lämna plats för sin efterträdare, lagom till nya Flight Simulator.

Permalänk
Medlem

Intel: AMD vänta på mig!!! jag hänger inte med i svängarna längre

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Fluf:

Följdfråga, är det ryktat eller uttala om vilka chipset som krävs för Zen3? Kan vi leva vidare på B450 ett tag till?

Det finns inga direkta uppgifter som gått in på såna detaljer. Styrkretsen X570 känns given, men vad gäller B450 och X470 återstår att se. Det är inte helt omöjligt att AMD inte ger något officiellt stöd då de vill pusha för PCI Express 4.0, men att tillverkare kan ge stöd inofficiellt (likt hur B350 och X370 fungerar med Ryzen 3000 om du har rätt moderkort).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

@norrby89: Var har du hört om 17 % bättre prestanda ?. vilken sida ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk

AMD cpuer för bärbara är det som mest behöver förbättras när marknaden för bärbara är så stor och bara blir större.

Annars hoppas jag på mer cpuer för chromebook, där chromebook nu börjar likna Apple. Vad sägs om en dator år 2020 för 6500kr med:
14" skärm
Intel Celeron® N3450-processor
4 GB ram
128 GB eMMC
Bluetooth 4.2 (gammal)
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Dyrt åt helskotta. Mer prispress på strömsnåla cpuer behövs.

Permalänk
Medlem

Jag har mer eller mindre alltid legat en generation efter vad gäller senaste PCI-E. A320 är det som gäller och smacka i den kraftfullaste cpun som stackarn klarar av. Eftersom VRM på A320 klarar Ryzen 5 3600 så kanske det blir en Ryzen 7 4700 om hårdvarugudarna tillåter. O:)
I värsta fall får jag bita i det sura äpplet och köpa mig en preniumbräda i 800:- klassen. Dvs billigaste B450. x)
Men visst... det kan ju hända att man behöver B550 eller A420 för dessa processorer. Att betala 2500:- och uppåt för ett X570-moderkort till en konsumentplattform gör väl typ ingen?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@norrby89: Var har du hört om 17 % bättre prestanda ?. vilken sida ?

https://www.google.com/amp/s/wccftech.com/amd-zen-3-ryzen-400...

Första träff på Google. Har för mig att det twittrades från någon "insatt" och där spunnits vidare på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

@SpaceMan: tack för länken skall läsa

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Vad tiden går fort! Känns som igår då Lisa Su gick upp på scen under Computex 2019 och visade för första gången upp en Mattise CPU med en I/O-die och en CCD samt en tydlig plats för ytterligare en CCD.

Lisa Su's presskonferens sker nu på måndag den 6:e januari kl. 14:00 PST (23:00 för oss i Sverige):
http://ir.amd.com/news-releases/news-release-details/amd-anno...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har mer eller mindre alltid legat en generation efter vad gäller senaste PCI-E. A320 är det som gäller och smacka i den kraftfullaste cpun som stackarn klarar av. Eftersom VRM på A320 klarar Ryzen 5 3600 så kanske det blir en Ryzen 7 4700 om hårdvarugudarna tillåter. O:)
I värsta fall får jag bita i det sura äpplet och köpa mig en preniumbräda i 800:- klassen. Dvs billigaste B450. x)
Men visst... det kan ju hända att man behöver B550 eller A420 för dessa processorer. Att betala 2500:- och uppåt för ett X570-moderkort till en konsumentplattform gör väl typ ingen?

Jag skulle nog aldrig köpa ett kort för 2500.- för konsument (Har gjort det ett par gånger på 775 tiden och på 1155 tiden) och det var ju inte speciellt mkt man fick för det Jag brukar lägga mig inom 1-2000kr klassen på moderkort då brukar man även få kort som faktiskt är trevliga att kolla på oxå

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Kan man köra nya prollar på ett 320 ? Trodde inte ens moderkortstilverkarna stödde det .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

"AMD CEO Lisa Su may disclose more details about Zen 3 architecture at a press conference during CES...."

"May" betyder inte "ska", utan "kan komma att". Så det är mer en spekulering snarare än fakta.

Har någon tänkt på att presskonferensen är 45 minuter? Förra CES var 75 min, och då hann de bara annonsera Radeon VII och visa upp Zen2 snabbt. Och nu har de ändå en hel del grejer som de möjligen kan snacka om. De måste hoppa mer än rise of skywalker om de vill få med allt.

Garanterat:
Renoir - Laptops
5600XT - Desktop
Threadripper 64C - HEDT

Möjligtvis:
Arcturus - Mi-100 (eller så väntar de på något annat HPC event)
5700M - Går in under temat laptops
Navi12 - Kan också gå in under temat laptops (eller så väntar de till något Apple event)
Dali

Möjliga teasers som är lite tveksamma:
Zen 3
"Big Navi" (eller så väntar de till GDC eller något och kör RT demo med DOOM:Eternal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Sitter på första generationens Ryzen just nu. Har tänkt att uppgradera till ZEN 2 ett tag, men om ZEN 3 blir ett större hopp upp så väntar jag nog på den.

Egentligen behöver jag inte mer kraft i datorn, utan mer bara för att jag vill och kan.

Samma här, kommer avvakta till nya kommer ut.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de kommer funka till X470. Om de inte gör det så blir det ju bara halvtaskig bakåtkompatibilitet. Jag tycker att det fina med AMD förutom prestandan och priset är att man kan behålla sitt moderkort och bara köpa ny CPU varje år. Vore synd om de blev snåla och sabbade det. Visst, det är ett företag med vinstintresse men finns ju inget som säger att man har rätt till att kunderna ska köpa ens grejer oavsett hur man behandlar dem.

Hittils är ju dock allt lugnt, men började ana oråd i och med TR4-debacklet, så hoppas de skärper sig nu.

Om de funkar på X470 så blir en 4900X eller en 4950X en given uppgradering för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så de ska fortsätta att "lura" kunder på den bärbara sidan med sin dumma namnsättning? Som dagens 3000-serie för laptop som är zen 1... O nu blir alltså bärbart 4000 zen 2?

Så laptop = en generation äldre. Är det lärdomen de vill att vi ska lära oss?

(Sen älskar jag att zen 2 äntligen kommer till laptop)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Finns det någon som minns varför AMD valde att släpa efter en gen med mobila cpuer? Valde de att lägga allt krut på desktop/server och fick slut på chip?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Finns det någon som minns varför AMD valde att släpa efter en gen med mobila cpuer? Valde de att lägga allt krut på desktop/server och fick slut på chip?

Det handlar om att det är mycket besvärligt att i ptincip blanda ett GPU-chip och ett CPU-chip, eller ja besvärligare än att bara ha ett CPU-chip i alla fall, så de har valt att köra en nod bakåt då den noden är mer mogen, har hunnit finputsas, ingenjörerna kan den som luddet i sina fickor osv.

Sen har det väl också att göra med tillgången. Nuvarande nod är ju den som använda till Epyc, och även om Rome fått idel lovord så tar det tid att bygga förtroendekapital, så de vill säkra tillgången på serverchip till nuvarande nod, och genom att använda "förra" noden till processorer med integrerad GPU så kan de säkra att lagren räcker till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Markusas:

Finns det någon som minns varför AMD valde att släpa efter en gen med mobila cpuer? Valde de att lägga allt krut på desktop/server och fick slut på chip?

De har och hade ont om pengar och fick prioritera. Det finns otroligt mycket fördelar för ett företag att inte lansera alla produkter samtidigt, det blir bl.a. en väldigt konstig arbetskraftbehovbelastning av kompetenser som är skitsvårt att få tag på.

AMD fokus har sedan athlon varit mer beräkningskraft i form av fler kärnor, det känns då självklart att skulle de med Ryzen slå igenom så var det Desktop som de skulle prioritera. Skulle de ha prioriterat laptops, så kanske de skulle ha fokuserat på effektiva 15w cpuer.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av norrby89:

Inte för att va den men just zen 2 till bärbara är nog de som intresserar mig mest att se, där har vi nog en marknad där AMD nu med deras bättre ipc kan göra intel helt ointressant på alla fronter när de kommer till bärbart!

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är väl att de flesta laptops idag köps av företag. Min erfarenhet är att it-avdelningar är lite konservativa... kanske med all rätt men tråkigt..

Visa signatur