miljözon 2 2020, är din bil godkänd? Är det en bra idé?

Kollade mitt fordon precis

och det stod Miljöklass: 2000

vilken klass är det?

@Bärrich: euro 3

Skrivet av devildenied:

Kan hålla med dig lite grann, men vad är alternativet tycker du?
Och snälla säg inte elbilar.

Elbil, absolut framtiden helt utan tvivel. Kört flera år själv i flera modeller. Det är som när man går till SSD från mekanisk hårddisk i datorn; det finns ingen återvändo.

Skrivet av infigo:

Jag kan hoppa på tåget när priset är där, Bilarna är där och infrastrukturen är där.
Om det är vätgas eller BEV (batteri) spelar mig ingen roll. Men som det är nu är det svårt för de flesta att motivera en bil med nollutsläpp på antingen pris eller laddmöjligjet.
Jag personligen kan inte tänka mig en hybrid så de är idag.

Tycker BEV laddhastigjet är löjlig. 50KW för "snabbladdning" på de flesta modeller. Man får ju sitta en eller ttvå timmar om man ska längre än till Hallandsåsen från Göteborg. Någonstans i 250-300Kw är rimligt för att man ska ta sig någonstans effektiv.
Jag har själv som gräns 2-2.5 timmars körning (I 120) och max 12-15 min laddtid för att köra liknande strecka igen.
Tesla 3 är väl närmast som klarar det men vem har råd med en sån.... Och fan va ful den är innuti.

Nähh några år kvar.

Ja 50 kW är seeeegt om du inte kör en snål elbil med pyttebatteri, e.x första generationen Ioniq från Hyuundai.

Men toppeffekten är inte intressant, även om det finns 250 kW laddare redan. Det mer intressanta är laddkurvan och hur många Wh/km du får i bilen. Tesla Model 3 är helt vansinnig och har alldeles för mycket räckvidd för min smak; den ger bakvänd räckviddsångest. Man får ju "aldrig" stanna för att ladda, den sträckkör ju mellan Göteborg och Stockholm om man så vill... (inte jag.)

Skrivet av NodCommander:

Elbil, absolut framtiden helt utan tvivel. Kört flera år själv i flera modeller. Det är som när man går till SSD från mekanisk hårddisk i datorn; det finns ingen återvändo.

Ja 50 kW är seeeegt om du inte kör en snål elbil med pyttebatteri, e.x första generationen Ioniq från Hyuundai.

Men toppeffekten är inte intressant, även om det finns 250 kW laddare redan. Det mer intressanta är laddkurvan och hur många Wh/km du får i bilen. Tesla Model 3 är helt vansinnig och har alldeles för mycket räckvidd för min smak; den ger bakvänd räckviddsångest. Man får ju "aldrig" stanna för att ladda, den sträckkör ju mellan Göteborg och Stockholm om man så vill... (inte jag.)

Ionity chargers klarar 350 kw men enbart Porsche Taycan som klarar detta idag och folk verkar missa att bilen ska klara ta emot denna kapacitet.

Tesla modell 3 Standard range klarar 175 kw och Long range 250 Kw medans Modell X och S klarar 150 kw.

Polestar 2 klarar 150 Kw, Audi Etron 55 klarar ca 140 kw men laddar snabbt pga 400 volt system som Porsche, Etron 50 borde vara likadant.

Volkswagen id 3 100 Kw, Hyundai Kona 80 Kw, MG ZS Ev 90 Kw.

Men vilken hastighet man får ut beror på massa faktorer som vilken laddning man ankommer med optimal är 10-15 procent vid start och att batteriet ej är för varmt eller kallt därav att vätskekyld batteri med förvärmning inför snabbladdning nästan är standard på 2020 Elbilar.

Själv bara kollat massa på Björn Nyland med alla bilar han testat.

Vilka Elbilar har du ägt och laddtid på 50kw som är vanligast här uppe.

Enbart 1 ionity 350 Kw laddare i närheten av Östersund.

Senast redigerat 2019-12-31 01:16

Men tycker det är komiskt att du tar upp Hyundai ionic 28 Kw laddar betydligt snabbare en den nyare modellen med större batteri och pga detta är bilen betydligt snabbare på längre sträckor.

Björn Nyland kör 1000 km challenge på hans YouTube kanal och detta är hans favorit Elbil av äldre modeller med mindre batteri pack pga detta och går att klara längre sträckor på bra tid pga batteriet laddar snabbare och vätskekylning.

Kör en Mazda RX-8 så här klaras det inte av någon modern miljöklass inte

Men jag kör vanligtvis inte i "stan" om man menar sthlm dvs. Kör kanske till Alvik/Kristineberg max eller mot frihamnen, har inget emot att ta mig runt i stan mha tåg och buss, och jag tycker ju det vore rimligt att man slipper zon 2 i stockholms yttre områden men blir inte klok på om staden faktiskt kartlagt var zoner ska vara ännu?

Om Sollentuna skulle införa miljözon i centrum skulle jag hata livet lite. Återigen ingen koll på vad som är rimligt att förvänta sig om placering av dessa zoner. Försökte googla lite slappt nu men får inget konkret. Kanske dålig google-fu.

En spontan tanke är väl att den gång om året man kanske måste färdas genom en miljözon så bara skiter man i reglerna och tar sina chanser (förlåt om jag upprör någon med den tanken, på feber.se minns jag att någon direkt skrev att de ville köra upp min bils avgasrör i mun på mig, men jag är bara realistisk här), men vad jag hörde när det här begav sig så funderade transportstyelsen på att 1984:a det hela med kamerasystem och dylikt. Vet någon vad de kommit fram till?

Senast redigerat 2019-12-31 04:19
Skrivet av NodCommander:

Nollutsläpp. Alltid.

Förbränning för framdrift känns hopplöst förlegat. *Tar skydd mot alla arga svar som kommer nu*

Det ingår dessutom en inbyggd dator med skärm, en del spel och möjlighet att titta på netflix på innovativ hårdvara designad av Jim Keller. Vad finns det mer att önska? Jag har iofs inte vågat fundera på överklockning än...

Skrivet av jOnÄTÄn:

Priset är den största anledningen till att jag inte köpte elbil. Jag letade begagnad bil för max 200 000kr och då fanns det bara små elbilar med "upp till" 20 mils räckvidd när batteriet var nytt. Hade jag kunnat ladda hemma skulle jag nog klarat mig på det men det är knappt.

Fast elbilarna har en annorlunda ekonomisk profil, med mer up-front kostnader och mindre driftkostnader, så när man räknar in försäkring, drivmedel, skatt och värdeminskning så motsvarar en 200k ICE snarare en 350-400k elbil när man tittar på årskostnaden. Det är för övrigt Teslans achilleshäl i de beräkningarna: Den kraftiga motorn ger en högre försäkrningskostnad då många bolag går strikt på motoreffekt...

Skrivet av vinylens:

Vist folk kör mindre mil per bil men folk har mer än 1 bil per person nu för tiden med så sträckan blir längre.
Men håller med dig om att 90% av befolkning skulle klara sig på en Elbil problemet är kostnaden för dem.
Skulle gärna själv ha en elbil men vill då ha en som man kommer runt 40 mil med ör tyvärr inte så många som klarar det än och dom som klarar det kostar en förmögenhet.
Har även kollat på många nya elbilar som kommer men många av dom kommer runt 20 mil vilket inte funkar när man har barn som idrottar och man får åka långa sträckor på helger.

Då har du din dimensionerande kör-sträcka klar och därmed har du möjlighet att fatta ett rationellt beslut. Vet man att man behöver kunna köra mer än 30 mil/dag vintertid och inte alltid har möjlighet att hitta en snabbladdare, då får man ju planera därefter. För de flesta blir det inte så många resdagar per år med köldgrader när de kör mer än 30-40 mil, men likafullt måste de ha en soppatank som klarar det med bred marginal.

Skrivet av NodCommander:

Ja 50 kW är seeeegt om du inte kör en snål elbil med pyttebatteri, e.x första generationen Ioniq från Hyuundai.

Men toppeffekten är inte intressant, även om det finns 250 kW laddare redan. Det mer intressanta är laddkurvan och hur många Wh/km du får i bilen. Tesla Model 3 är helt vansinnig och har alldeles för mycket räckvidd för min smak; den ger bakvänd räckviddsångest. Man får ju "aldrig" stanna för att ladda, den sträckkör ju mellan Göteborg och Stockholm om man så vill... (inte jag.)

Absolut. Därför jag vill få ut ish 2-2.5 timmar garanterat i 120 för det beror på aerodynamik och sedan ladda tillbaka det på en garanterad 12 min.
Bättre aero mindre KWh som används som också behöver laddas tillbaka. Hur de löser det skiter jag fullständigt i det ska bara vara enkelt.
På de 2000 mil vi kör per år är snitthastigheten 56km/h vilket är hiskeliga 14 dygn i bil om året...hade det varit en elbil så behöver jag lägga på ytterligare 3 dygn ish på laddning om man är på 50kw hela tiden, då varken bostad eller job har eller har möjlighet till laddning så blir det där man sitter.

Och visst om 5 år kanske det finns möjlighet att få en laddare hemma men vem vet. Det är inte möjligt heller att ha en halv miljon 100KWh batteri bilar för att vi ska ta oss någonstans. För mycket sällsynta metaller för att det ska gå runt.

Jag gillar Honda e, söt, lagom men kanske lite dyr. Tyvärr är det bara 50Kwh batteri laddning och range på 160km motorväg. Säg att den landar på ca 120 i verklig körning... Tar ju sig knappt till Falkenberg från Göteborg, om den hade kunnat laddas på 5-10 min så hade der varit rätt okey för en stadsbil... Men det ska ta 45min - 1timme. Det är typ vad det tog och köra hittils.
Nähh vi har en bra bit kvar. Tycker bonus malus kom 5 år för tidigt. Måste ju finns bonus bilar att köpa i alla segment innan man börjar straffa snåla små polo som kostar 150k

Skrivet av Nioreh83:

Varför sitter folk och diskuterar hur stora båtar man kan dra med sin pendlarbil på hornsgatan?

För att komma med undanflykter pga man tycker inköpspris är för högt.

Samma med 50 kw laddning när man kör långt hur ofta använder man detta i vardagen och kör mer en bilens räckvidd under 1 dag.

39 min från 10-80% MG ZS Ev på 50 Kw laddare räcker för mig när jag stannar och äter och går på toaletten dom få ggr man överskrider 250-300 km räckvidd/dag.

240 000 Sek efter miljöpremie.

Skrivet av Jonas79:

För att komma med undanflykter pga man tycker inköpspris är för högt.

Samma med 50 kw laddning när man kör långt hur ofta använder man detta i vardagen och kör mer en bilens räckvidd under 1 dag.

39 min från 10-80% MG ZS Ev på 50 Kw laddare räcker för mig när jag stannar och äter och går på toaletten dom få ggr man överskrider 250-300 km räckvidd/dag.

240 000 Sek efter miljöpremie.

Finns flera alternativ än MG.
Men så länge de inte går att köpa i Sverige blir dom inga storsäljare.

@Jonas79:
Fast om man nu inte har tillgång till infrastruktur där man bor och jobbar blir man beroende av den 50Kw laddningem så är det en timme hit och en timme dit man måste sitta i veckorushen varannan var tredje vecka och bara vänta
Blir fruktansvärt mycket tid på årsbasis.
Jag räknade på att lägga på ca 20-25% på min totala tid i bil. Bara för stadstrafik. Kör sällan långt.

Skrivet av infigo:

@Jonas79:
Fast om man nu inte har tillgång till infrastruktur där man bor och jobbar blir man beroende av den 50Kw laddningem så är det en timme hit och en timme dit man måste sitta i veckorushen varannan var tredje vecka och bara vänta
Blir fruktansvärt mycket tid på årsbasis.
Jag räknade på att lägga på ca 20-25% på min totala tid i bil. Bara för stadstrafik. Kör sällan långt.

Men du lär juh kunna passa på att göra ärenden medans bilen laddar som att handla.

50 Kw laddare är uppe på köpcentrum området här och Mcdonalds har också 50 Kw via Fortum.

Så vi har 2 av dessa i samma område.

Men sedan har vi green highway 22 Kw nere på stan vid Busstorget, järnvägsstation, storsjöbadet, Jamtli museum mfl platser.

Men ska man toppa upp för korta sträckor räcker lätt 11 kw vid mataffären varje gång man handlar så laddar man bilen på dessa. @infigo

Bor du i hus har du självklart laddbox hemma annars behöver du ha möjlighet att hyra Elbilsplats men säker att jag iallafall skulle få tillräcklig med ström enbart vid mataffären eller ärenden på stan.

Kör Elmoped själv.

@Jonas79:
Jag kan ta en elbil till Ica 5 min bort och behöva parkering där. Jag kan åka in till centrum med bil och kräva laddplats där. Nu finns 5 laddplatser på köpcentrumet.... På 200 parkeringar. 4 av 5 är upptagna när jag är förbi men de andra 195 Pers som inte har elbil vad händer när de skaffar en. Kommer ju behöva ha laddstople till iallafall en tredjedel av parkeringarna.
Om man ska vara korrekt så ska vi inte behöva ta bilen alls och för mig så är sällan att åka och handla ett problem och jag tar sällan bil dit. Känner ingen person som inte har en matbutik eller mer inom gångavstånd.
Men att ta buss till jobbet är både dyrare och tar typ 3 gånger längre.
Desto fortare vi kan ladda desto mer sällan behöver vi ladda (för vi kan få fullt batteri på att bara springa in och köpa vanlig vecko handel). Mindre antal laddstationer behövs och rulleansen blir bättre på att använda de vi har

@infigo:
Det låter som att grundförutsättningarna saknas för dig att ha en elbil. Att kunna ladda hemma, om så bara med 10A/2kW är A och O om man skall ha elbil. Det är nästa steg i din argumentation som jag blir lite fundersam på, där du säger att elbilar har en bra bit kvar bara för att du inte kan ladda hemma. Givet hur många det är ändå som har skaffat elbil, så är det uppenbarligen flera som tycker att infrastrukturen som behövs finns redan. Och som uppenbarligen använder tiden de måste ladda till att göra andra saker som de måste göra, som t.ex. att äta eller sträcka på benen.

Skrivet av Klubba:

Precis, är bara köpa en gammel cheva med 6.2L diesel-8 och skruva upp pumpen så det blir tuffa moln när man gasar, sen kan du åka runt hur mycket du vill i fjollträskets miljözoner

Eller varför inte en Tesla med släp där man kör ett dieselelverk som laddar bilen kontinuerligt?

De som kommer påverkas mest av övergången till elbilar är de som inte har en fast parkering för sin elbil. T.ex. de med bil i lägenhet/innerstad. För mig i villa och som kan ladda på jobbet och hemma spelar det egentligen ingen roll om bilen framdrivs med diesel eller el.

En riktig dealbreaker är elbilarnas problem i kyla. För de långt norrut kan detta bli ett reellt problem.
Skickades från m.sweclockers.com

Senast redigerat 2020-01-01 01:30
Skrivet av Dunde:

Eller varför inte en Tesla med släp där man kör ett dieselelverk som laddar bilen kontinuerligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Blir ju som en Geoff

Skrivet av Dunde:

Eller varför inte en Tesla med släp där man kör ett dieselelverk som laddar bilen kontinuerligt?

De som kommer påverkas mest av övergången till elbilar är de som inte har en fast parkering för sin elbil. T.ex. de med bil i lägenhet/innerstad. För mig i villa och som kan ladda på jobbet och hemma spelar det egentligen ingen roll om bilen framdrivs med diesel eller el.

En riktig dealbreaker är elbilarnas problem i kyla. För de långt norrut kan detta bli ett reellt problem.
Skickades från m.sweclockers.com

Inte så orealistiskt det heller, framtidens bilar kommer att ha elmotorer oavsett hur de lagrar energ för en elbil som får strömen från en bränslecell som körs på diesel är ändå renare än en bil som körs direkt med en förbränningsmotor.
Det finns även elbilar som har "fosildrivna laddagregat" idag och fördelen med det är ju att man kan "tokoptimera" förbränningsmotorn för den kan ju gå med konstant last på ett givet varvtal den tiden den är aktiv vilket gör den renare och effektivare än om den hela tiden ska behöva ändra varv och effekt.
Framtidens bilar är eldrivna men jag är inte helt säker på att alla kommer att använda stora batterier för energilagringen för där finns det flera andra sätt som kan vara väl så bra som kan komplettera batterierna, Tesla har ju tex nyligen köpt en kondensatortillverkare och jag tror de snart kommer att bygga bilar med både batterier och kondensatorer för energilagring och kondensatorerna ger ju också möjlighet till helt andra kapaciteter vid laddning, en kondensatorbank kan ju fyllas upp i princip hur snabbt som helst, tex genom att köra över en laddplatta i vägen och på en sekund få energi för flera mils körning och man kan ju även låta kondensatorn ladda batterierna vilket ger bra tekniska möjligheter att ladda under färd.

@Gruarn:
Ja. Tyvärr är det inte där än. Föräldrarna hade kanske kunnat ha laddbox. Jag kan inte ha det, hyresbolaget säger tvärnej, brorsan kostar 100k, behövs helt ny el, hus från tidigt 2000 tal, tror Det är 2 32A totalt redan vilket knappt räcker för spis och kyl. Kompisarna är samma som mig, inte en chans. Tror det tar några år tills det händer något.
Tills dess är det tyvärr rätt kört. Hade inte haft något emot egentligen dag till dag om jag kan ladda hemma, ska ändå ha kupévärmare på vintern.
Jag behöver personligen bara 15 mil som längst enkel resa

Skrivet av infigo:

@Gruarn:
Ja. Tyvärr är det inte där än. Föräldrarna hade kanske kunnat ha laddbox. Jag kan inte ha det, hyresbolaget säger tvärnej, brorsan kostar 100k, behövs helt ny el, hus från tidigt 2000 tal, tror Det är 2 32A totalt redan vilket knappt räcker för spis och kyl. Kompisarna är samma som mig, inte en chans. Tror det tar några år tills det händer något.
Tills dess är det tyvärr rätt kört. Hade inte haft något emot egentligen dag till dag om jag kan ladda hemma, ska ändå ha kupévärmare på vintern.
Jag behöver personligen bara 15 mil som längst enkel resa

Mmm bostadsföreningen bygger nya carports, 70-100k per laddstolpe var kostnaden de tog upp på mötet.
Vi kommer dra el för det så vi slipper gräva upp marken i framtiden men nu blir det inga laddare.

@infigo:

Det jag funderar på i din beskrivning är varför det måste bli sådana kostnader? Vad tänker du dig för effekt? en helt vanlig 10A räcker gott för att leverera 10-20km/h (beroende på om det är vinter/sommar), vilket är fullt tillräckligt om den kan stå över natt. Jag förstår att om man behöver säkerställa att alla i en förening har 16A potentiellt samtidigt så kan det bli dyra kostnader (speciellt om man måste säkra upp servicen mot elbolaget).

Själva laddboxen kostar iofs också en del, men som privatperson borde man kunna få det för 10-15k beroende på om man måste byta jordfelsbrytaren mot en Typ B-brytare eller inte.

Har en EURO5 klassad bil.

Skulle vilja ha en Volkswagen xl1 att pendla med till jobbet. Då skulle jag kunna ha kostnad runt 600kr / månad i dieselkostnad och släppa ut 21g/km co2 och känna mig rätt nöjd.
Och med tanke på att bilen är så lätt (795kr) så sliter den inte mycket på asfalten heller, så win win där med.

Skrivet av BergHa:

Mmm bostadsföreningen bygger nya carports, 70-100k per laddstolpe var kostnaden de tog upp på mötet.
Vi kommer dra el för det så vi slipper gräva upp marken i framtiden men nu blir det inga laddare.

70k-100k per stolpe låter oerhört dyrt, det är samma prisspann jag fått för nyinstallation av 3st boxar/stolpar INKL. byte av 3st befintliga motorvärmaruttag till laddboxar. Detta utan någon subvention.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Nioreh83:

Kör veteranbil, så klarar mig så istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Smart men helt underbart att vår regering kan hitta på denna lag där man förbjuder 10 år gamla bilar att köra vissa vägar men helt ok att köpa sig en veteranbil som spottar ur sig hur mycke skit som helst. Klart inte alla kommer skaffa sig gamla bilar men är verkligen bevis på att vår regering är idioter.

Skrivet av Olegh:

Den dagen det kostar kanske hälften så mycket att hyra/bilpoola som att äga ett fordon, OAVSETT körsträcka/körvanor så börjar det nog bli intressant för den breda massan.

Tillgängligheten (avstånd till bilen och om det överhuvudtaget finns någon bil där med liten eller ingen framförhållning) kommer alltid vara sämre än om du äger en bil. Så därför måste detta reflekteras i priset.

Det där med tillgänglighet stämmer bara om man kör bil överallt. Om man istället t.ex. tagit bussen till jobbet så har man bilen hemma, och då är bilen inte tillgänglig om man tänkt storhandla med bilen efter jobbet på vägen hem.

Att äga bil innebär dessutom en stor andel fasta kostnader. Givet att man äger en bil så är alltså bilen både det snabbaste och billigaste transportmedlet för många resor, däremot hade det inte varit självklart så att en bil hade varit den bästa lösningen om man inte äger bil.

Dessa två faktorer innebär att om man har en bil blir man mycket mer benägen att använda den även för resor där det finns bra alternativ.

Jag skulle faktiskt säga att en taxi är mer tillgänglig än en bil, just eftersom att en taxi kommer dit du är när du behöver den. Det är inte billigt att åka taxi, men man kan åka mycket taxi för de pengar det kostar att äga en bil.

Det är så jag själv löser mina transportbehov när kollektivtrafiken inte funkar. Sedan bor jag i en av Stockholms närförorter, har ingen tillgång till parkering, och har inga barn, så min ekvation ser inte likadan ut som alla andras.

Skrivet av Stefflo:

Smart men helt underbart att vår regering kan hitta på denna lag där man förbjuder 10 år gamla bilar att köra vissa vägar men helt ok att köpa sig en veteranbil som spottar ur sig hur mycke skit som helst. Klart inte alla kommer skaffa sig gamla bilar men är verkligen bevis på att vår regering är idioter.

Men om man kombinerar det med höga priser på fosilbränslen och det faktum att det inte finns så särskilt många gammelbilar i dagligt bruk och speciellt inte som pendelbilar så är det inget verkligt problem.
Antalet gammelbilar som bruksbilar är litet jämfört med typ 10 år gamla bruksbilar.

Genomsnittsåldern för en bil som skrotas har sedan 2010 legat runt 18 år.
Av alla personbilar i trafik är 19 procent äldre än 15 år.
https://www.trafa.se

Skrivet av mrqaffe:

Men om man kombinerar det med höga priser på fosilbränslen och det faktum att det inte finns så särskilt många gammelbilar i dagligt bruk och speciellt inte som pendelbilar så är det inget verkligt problem.
Antalet gammelbilar som bruksbilar är litet jämfört med typ 10 år gamla bruksbilar.
https://i.imgur.com/od6ts61.png
Genomsnittsåldern för en bil som skrotas har sedan 2010 legat runt 18 år.
Av alla personbilar i trafik är 19 procent äldre än 15 år.
https://www.trafa.se

Det finns ju gammelbilar som inte drar mer än dagens bilar. Hade en Opel Vectra-89 för länge sen och körde den runt 0,7l/mil utan problem. Den hade idag varit en veteran.
Nu har väl tyvärr de flesta gamla oplar rostat upp.

Skrivet av mrqaffe:

Jag har svårt att tro att reseavdragen från början var tänkta för att subventionera fuskare och stadsbor, man måste minska resandet i stort och att bli av med bilar i städer är ett första steg så jag hoppas det blir väldigt mycket dyrare att inneha bil för stadsbor och att man i stället satsar på andra lösningar, de flesta har ju redan idag cykelavstånd så en satsning på bra cykelvägar och parkeringar och omklädningsrum vore betydligt bättre och det kan man finansiera genom ökade avgifter på bilar och bränsle, att öka bränslepriset skulle också slå bra mot de som har gamla och övermotortoriserade bilar som drar mycket bränsle i för hållande till sträckan de förflyttas så att de inte har råd att köra runt med dem.
Ett viktigt steg i miljöarbetet är att kunna förbjuda mänskliga förare och ju fortare vi är där desto bättre, bilen måste börja ses som ett transportverktyg som ska användas så lite som möjligt och framföras på ett bra sätt utan mänsklig inblandning och inte som en leksak och statussymbol som det är idag.

Nähä? Så man har tagit fram ett avdrag, som är tänkt för de som har lite längre sträckor till arbetsplatsen samt att kollektivförbindelserna inte är optimala, men det avdraget är bara tänkt att appliceras för de som bor på "landsbygden"? Medans den som exempelvis har identiska förutsättningar, men som råkar vara en "stadsbo" (vad det nu exakt betyder enligt din definition), inte ska vara berättigade till avdraget? Det är liksom inte så att den som bor på Östermalm och jobbar på Stureplan har rätt att göra reseavdrag, vilket du nästan får det att låta som. Det kan snarare vara den som bor en bit ifrån city, som kanske vill ha närhet till naturen, bor i en villa eller radhus eller inte har de rätta finansiella musklerna att skaffa en lägenhet i innerstaden, etc. som eventuellt kan vara berättigade till reseavdrag.

Om vi talar om att det finns folk som nyttjar reseavdraget fastän de egentligen inte är berättigade (avseende tidsvinst eller sträcka till arbetsplatsen), så är det ju i så fall kontrollerna som är felaktiga/undermåliga, inte avdraget i sig.

Vi ska inte straffbeskatta mobilitet. Vi har redan världens högsta bränsleskatter i detta land, vi behöver inte straffa ut privatbilismen mer än vad vi redan gör. Du förstår, det här är lite av ett moment 22. Å ena sidan tycker du vi ska höja skatterna så att folk inte har råd att köra bil, men som jag tog upp i mitt tidigare inlägg så betalar privatbilismen redan mer pengar är vad den kostar staten. Detta är alltså en stor intäkt för staten och om vi höjer skatterna så ingen längre har råd att köra bil, så blir det inga pengar till staten heller. Då kommer man få höja skatterna på andra områden.

Du får det att låta som att alla bilister här i landet har "nöjeskörning" som det främsta användningsområdet för sin bil. Något jag har oerhört svårt att tro och som du med all säkerhet helt saknar belägg för. För väldigt många är möjligheten till att köra bil dels en frihetskänsla, att kunna vara flexibel och göra vad man känner för, när man känner för det. Men för många handlar det framförallt om att det blir lite lättare att kunna få ihop livspusslet.

Men även om vi skulle uppnå det du önskar, en markant minskning av bilåkandet i Sverige, så är det fortfarande bara en droppe i havet i det globala kretsloppet. Så länge vi inte får andra med oss, så spelar det absolut ingen roll hur pass mycket vi minskar våra utsläpp. Jag har svårt att tro att den globala lösningen på detta problem är att spendera mycket mer tid på att pendla till arbetet varje dag. Jag tror snarare att en lösning kommer att handla om att ge likvärdig eller till och med ökad livskvalité, men utan att de ger samma negativa påverkningar på klimatet.

Självkörande bilar är på framfart och testats väldigt länge av Google Waymo.

Volvos självkörande bilar dödade dock 1 cyklist förra året i USA så reglerna blev hårdare och dom fick ej framföras på allmänna vägar. Uber som dom samarbetar med.

Kör Euro6 både privat och i jobbet, så miljözoner är inget att bry sig om än. Nästa bilköp blir nog en elbil dock, om de faktiskt kommer med några roliga bilar.

Skrivet av Otori:

70k-100k per stolpe låter oerhört dyrt, det är samma prisspann jag fått för nyinstallation av 3st boxar/stolpar INKL. byte av 3st befintliga motorvärmaruttag till laddboxar. Detta utan någon subvention.

Okay, är inte i ledningen så vet inte exakt var de fått priserna från.
Men kan vara värt att veta till nästa möte.