Permalänk
Medlem

SFF: Skyreach 4 Mini

Uppdatering 2020-04-08:
Gjorde en större uppgradering när Zen2 släpptes i somras och gick äntligen brickless!

PSU DC-ATX: HDPLEX 400W HiFi DC-ATX
PSU AC-DC: HDPLEX 400W AC-DC
Moderkort: Asus B450-I Strix
CPU: AMD Ryzen 7 3700X
CPU kylare: Noctua NH-L9i-Chromax
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
GPU: Inno3D GTX 2070 (med 2st L9x14 på)
Lagring: WB Black 1TB NVMe

Orginal post:
Efter att i vintras lämnat midtower världen och gått över till ett Node 202 och mITX började det snabbt locka att bygga något än mindre. Valet föll på Skyreach 4 Mini från NFC-Systems. När chassin blir små är chassivolym det mått som säger mest om storleken (i kombination med hur långt grafikkort man får in).

Ett Define R6 har en volym på strax under 59 liter. (Klarar 32cm långa grafikkort (eller längre utan ena hårddiskburen)
Ett Node 202 har en volym på 10.2 liter. (Klarar 31cm långa grafikkort)
Ett S4M har en volym på 4.3 liter. (Klarar 21cm långa grafikkort)

När chassin blir så små går oftast inte ett vanligt AC-DC nätaggregat in utan men man kör ett DC-DC nätaggregat och en separat AC-DC konverterare antingen externt, typ en laptop-laddare, eller en intern, typ HDPLEX AC-DC 400W. Dock finns inte 400W AC-DC agget på marknaden ännu utan då är man tvungen att köra en 160W variant, vilket är gränsfall för mitt bygge.

Vidare till komponenterna. Allt utom GPU och PSU flyttades över från Node 202 bygget.
Chassi: Skyreach 4 Mini
Strömbrytare: Godtycklig knapp, i väntan på en RGB moddad strömbrytare.
PSU DC-ATX: HDPLEX 400W HiFi DC-ATX
PSU AC-DC: HP laptop laddare (230W), kommer bli HDPLEX 400W AC-DC när det finns tillgängligt.
Moderkort: Gigabyte B350 GA-AB350N Gaming WIFI
CPU: AMD Ryzen 5 1600
CPU kylare: Noctua NH-L9a-AM4
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB Aero ITX OC
Lagring: 1st m2 disk, 2st 2.5" SSD

Nästa uppdatering blir när den nya strömbrytaren tagit sig igenom tullen och HDPLEX släppt sin 400W brick.

Uppdatering 2018-09-13:
Strömbrytaren har anlänt! Ny bilder längst ner (ljuset i rummet var riktigt jobbigt för kameran dock). Var också tvungnen att skicka tillbaka DC-DC nätaggregatet p.g.a. coilwhine. Nytt skickas i nästa vecka (just nu används ett vanligt Corsair agg för att driva datorn).

Besök galleriet här

Permalänk
Proffsmoddare

Mycket fin låda, varit sugen på den så många gånger. Josh på NFC är sjukt trevlig snubbe med, hans youtube-kanal är värd så mycket mera subs än han har.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Hur tycker du att ljudnivån är vid surf respektive spelande?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Hur tycker du att ljudnivån är vid surf respektive spelande?

Föredömligt tyst måste jag säga. Vid surf hörs ingenting. Vid spel hör jag den inte med headset på (Siberia 800) men det finns ett (väldigt svagt) fläktljud från grafikkortet som hörs utan headset på. Aero-kortet är betydligt tystare än det 970 (windforce 3X) jag hade i mitt Node 202. Även fläkten på NH-L9a går på betydligt lägre varv i S4M kontra Node 202.
I väntan på att 400W AC-DC bricken ska släppas från HDPLEX har jag inte undervoltad något ännu, vilket bör göra bygget än tystare.

Permalänk
Medlem

Hur mycket utrymme är det mellan cpu fläkten och chassit? Finns det någon chans att få plats med en 25mm tjock fläkt istället?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Hur mycket utrymme är det mellan cpu fläkten och chassit? Finns det någon chans att få plats med en 25mm tjock fläkt istället?

Måste ju vara otroligt onödigt. Man tager ju dit så stor kylare som går. Inte så stor fläkt dom går. Finns ej plats för. Men man vill går det att 3d printa fäste för större fläkt (lika tjock ).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Hur mycket utrymme är det mellan cpu fläkten och chassit? Finns det någon chans att få plats med en 25mm tjock fläkt istället?

Väldigt lite, kan mäta hemma om det är avgörande. På en NH-L9i/a finns det inte plats för en 25mm tjockfläkt. Officiellt stöds 45mm höga kylare.

Permalänk
Medlem

vad kostade lådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akikk:

vad kostade lådan?

199USD från SFF Lab

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så nära 3000kr inkl frakt/moms/tullavg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akikk:

Så nära 3000kr inkl frakt/moms/tullavg?

234USD inkl frakt. Moms+tull på det, men 3000kr är nog inte jättemycket över vad det landade på.

Permalänk
Medlem

Intressant chassi, aldrig hört talas om förr.
Grym build i alla fall!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hur är temperaturerna när du belastar datorn (rendering alt spel) efter uppdateringarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akikk:

hur är temperaturerna när du belastar datorn (rendering alt spel) efter uppdateringarna?

3700X ligger omkring 75-80C med en fix klock på 3.9GHz@1.05V.
2070t ligger på ~67C.

Permalänk
Medlem

börjat bli sugen igen o bygga i ett S4M,.. kanske blir av, får se. Kvaliten ser bra ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av akikk:

börjat bli sugen igen o bygga i ett S4M,.. kanske blir av, får se. Kvaliten ser bra ut!

Kvaliteten är fruktansvärt bra. Rekommenderar att hoppa in på NFCs discord om du vill ha hjälp och inspiration. Just grafikkort vid bricklessbyggen kan vara bra att trippelkolla.

Permalänk
Medlem

var köpte du "Anti-vandal swtich" ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akikk:

var köpte du "Anti-vandal swtich" ifrån?

Jag köpte min från NFC, men skulle jag bygga ett igen skulle jag nog köpa en från typ m.nu, exempelvis denna då det blir väldigt mycket billigare.

Permalänk
Medlem

ah, kanske det. Hur har du fixat kablarna för GPUn? (kan inte se på bilden..)

Permalänk
Medlem

@akikk: Jag kör med en vanlig 8 pin men har tagit bort "plastkåpan" i delen som går in i grafikkortet.

Permalänk
Medlem

hoppas det är OK med mina tusen frågor

Dina komponenter maxar väl ca ~300-350w vid load, har PSUn klarat av detta OK och hur är ljudnivån när fläkten kickar in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akikk:

hoppas det är OK med mina tusen frågor

Dina komponenter maxar väl ca ~300-350w vid load, har PSUn klarat av detta OK och hur är ljudnivån när fläkten kickar in?

Inte märkt några problem alls för PSUn. Fläkten på den har jag i ärlighetens namn aldrig hört separat så inte upplevt den som ett problem. Vet en del som bytt ut den till en 40mm noctua fläkt vilket gjort den tystare men de kör också 9700K + 1080Ti i sina byggen vilket drar en hel del mer.