Värt att köpa i7 6950X för 9K?

Värt att köpa i7 6950X för 9K?

Tjena,

Såg att det fanns en i7 6950X för 9K i butik (Ersättningsprodukt från tillverkaren).
Sitter redan idag på X-99 med en 5820K och tänkte att kanske detta borde blir en bra uppgradering utan att gräva djupt i plånboken (hade annars tänkte att köra på nya TR 3960X).
Vad tror ni, inte köpa 6950X och bara köra rakt på TR när det går?

Vad gör du med din dator?

Skrivet av Vzano:

Vad gör du med din dator?

Spela, koda och CAD

Ett alternativ som jag ser är att köpa 3900X med X570 moderkort och landa under 9K men du är begränsad till 16 kärnor om du behöver uppgradera i framtiden.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13222630

Skrivet av Vzano:

Ett alternativ som jag ser är att köpa 3900X med X570 moderkort och landa under 9K men du är begränsad till 16 kärnor om du behöver uppgradera i framtiden.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13222630https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13222630

är nog ett bättre val än en 6950x i både prestanda och pris , 6950x är begränsad till 10 kärnor då det är det gamla x99 systemet så det är inget jag skulle lägga såna pengar på

om du tvångt vill hålla dig utan att lägga 20k vilket det blir minst med TRX40, så ligger det ibland 7980xe med mobo här i forumet runt 8k

Senast redigerat 2019-12-30 12:41
Skrivet av zuru1:

Tjena,

Såg att det fanns en i7 6950X för 9K i butik (Ersättningsprodukt från tillverkaren).
Sitter redan idag på X-99 med en 5820K och tänkte att kanske detta borde blir en bra uppgradering utan att gräva djupt i plånboken (hade annars tänkte att köra på nya TR 3960X).
Vad tror ni, inte köpa 6950X och bara köra rakt på TR när det går?

Sitter med en 5820k och har också funderat över uppgraderingsmöjligheter på X99. Tycker dock 9k är alldeles för mycket för en 6950x. Då hade jag hellre kört 3900x och x570!

det är tvär för mycket du för 10980XE för 12k

Nej nej, det är absolut inte värt de pengarna.

Jag skulle ha lite is i magen och vänta i åtminstone en vecka tills CES, och se vad som annonseras ut där. Det är fullt möjligt att Intel täcker av nästa generation redan där, vars toppchip också landar på 10 kärnor. Det chippet lär springa cirklar runt en 6950X och kommer sannolikt kosta mindre.

Utöver det kan du ju redan idag som andra nämnt plocka en AMD 3900X eller 3950X med nåt prisvärt moderkort och hamna på en bättre prislapp. Båda de är definitivt bättre val än en gammal Broadwell.

Ta dig också en funderare på vad som är flaskhals i det du har nu. CAD-program är väl inte alltid så gynnade av fler kärnor, eller..? Leta upp lite moderna benchmarks med de program du använder, så du siktar rätt när du väljer nästa plattform.

Tack för all input.
En fråga, ni som kör på dubbla nvme diskar på am4, får ni ut hela bandbredden lr är den begränsade?

@tvelander:
Hade varit bra, men tyvärr så stöds den inte av mitt nuvarande moderkort.

Kontakta butiken och ge dom ett bud på den med argument att det finns bättre och billigare alternativ.

Du kanske får lös den runt 5-6k.

Skickades från m.sweclockers.com

@Implor:

Jag har gjort det, får se vad de säger.

Fick ett blank nej från återförsäljaren om reducerade pris på CPU.
Återigen tack för all hjälp och god fortsättning och Gott nytt 2020 🥳

Skrivet av zuru1:

Tack för all input.
En fråga, ni som kör på dubbla nvme diskar på am4, får ni ut hela bandbredden lr är den begränsade?

Får full speed på båda mina (970 Pro och A2000) och GPU körs i x16 3.0 på ett x570.

Senast redigerat 2019-12-30 22:25
Skrivet av zuru1:

Tack för all input.

Beror lite på vad du skall göra kommer gå över chipset hur eller hur om du kör mer än en och därifrån har den en länk med lanes till cpu:n på 4 pci lanes , så du kan köra 3 st i x4 . det sega börjar om du börja göra det mellan dom så kan de bli ell litet tapp då den dom vill prata med cpu:n med och där finns ju bara i detta fall 4 banor , men tror inte du kommer märka någon större skilldnad om du inte skyfflar mängder med data imellan hela tiden i 10-20gb format eller nått

Skrivet av zuru1:

Tack för all input.

Jag kör dubbla m.2 enheter och får ut full hastighet på diskarna men mitt grafikkort körs i x8 istället för x16 (Asus B450-F). Enligt denna guide så verkar det dock röra sig om ca 2 % i 1440p som jag spelar i så det berör inte mig särskilt mycket.

Skrivet av zuru1:

Tack för all input.

Beroende på hur tillverkaren konfigurerat länkarna så kommer en av dem antagligen gå genom chipset, och då får du full bandbredd till allt

Senast redigerat 2019-12-30 21:29
Skrivet av zuru1:

@Implor:

Jag har gjort det, får se vad de säger.

Förmodar att det var denna för 7,9k

https://www.inet.se/produkt/x120390/intel-core-i7-6950x-3-0-g...

Skulle påstå att HEDT spelat ut sin roll med alldeles för lite prestanda för alldeles för mycket pengar. För ditt case, CAD är extremt beroende av singeltrådsprestanda, kodning, kan ju vara kul med många kärnor om man vill köra VMs. Tycker det står mellan 9900K och Ryzen 9 3950X, Ryzen 3900X erbjuder för lite över 9900K för de förluster i prestanda i CAD man får betala med. Behver du mer än 64GB går det med X570 att få 128GB, mycket tveksam till att jobba med så stora modeller i CAD ändå.