Räntefri avbetalning när man köper en dator, någon butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Håller med dig till viss del men på dyrare inköp har folk oftast lån , Bilköp, lägenhet och Hus men visst vore det grymt och alltid kunna casha allt.

Därför jag skrev "prylar".

Skrivet av ....:

Jag ser fram emot år 2174 när jag äntligen kommer ha råd med min drömvilla!

"prylar" =! villa

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Håller med dig till viss del men på dyrare inköp har folk oftast lån , Bilköp, lägenhet och Hus men visst vore det grymt och alltid kunna casha allt.

Kan säga att på senaste bilen jag ägde och jag betala närmare 125 K kontant och låna 60 k blev bilfirma förvånad så verkar inte tillhöra vanligheterna.

Viktigaste är att man vet att man har ekonomiska förutsättningar att betala tillbaka det man tar på sig.

Bilköp och lägenhet visst fine men inte prylar det spar man till. Man skaffar inte hund om man inte har råd med hundmat.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

"prylar" =! villa

Nja vissa kanske ser det annorlunda men prylar för mig är typ klocka, dator, TV mm. Villa är en investering.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vissa personer, kanske du och jag kan ta ett lån/kreditköp och inse hur ett sådant köp kommer att påverka en i framtiden och man kan känna något i stil med "för mig är det värt att betala 300kr extra och få det idag, det är värt det"

Sen finns det andra personer som har svårare med konsekvenstänk som kanske redan har ett par kreditköp redan som lägger till ett till, eller rent av bara ett som kostar mer än vad man faktiskt har råd att betala av.

Dessa personer hamnar i en skuldfälla där de inte kan betala den avgift som ex klarna begär och därmed blir nästa fakturare både dyrare och straffavgiftsbelagd. Klarar man inte heller nästa faktura så....

Liknande kan hända om man har ett kreditköp och får icke planerade utgifter.
Du tar ett lån sedan går bilen och spisen sönder samma månad.
Missar du en faktura så blir du omedelbart straffad och ditt kreditköp ändras från "räntefritt" till hög ränta.

Plötsligt så sitter folk med högre utgifter än inkomster och kan fullständigt ruinera någons framtid i flera år framåt.

De företag som erbjuder avbetalningar tjänar ofta en stor del av sina pengar på just folk som egentligen inte kan betala.
Det är en riktigt "shady business".

Precis. De bästa kunderna är de som inte betalar i tid.

Permalänk
Medlem

Så länge som du har koll på din ekonomi och vet hur mycket pengar du har över efter att du har betalat allt nödvändigt och har en buffert för oförutsedda utgifter så är det absolut inget fel med avbetalning. Mig veterligen så erbjuder dom flesta räntefri avbetalning men dom tar alltid en uppläggningsavgift och vissa tar även en administrativ kostnad på tex 29kr per månad.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem

@Dockland:

räntefritt ja.. men en uppläggningsavgift på 399kr.. Iallafall elgiganten

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Nja vissa kanske ser det annorlunda men prylar för mig är typ klocka, dator, TV mm. Villa är en investering.

=! Betyder inte lika med. Alltså motsatsen till =

Personligen vet jag inte om jag ser en villa som ekonomisk investering men boende iaf för mig tillhör något jag har betydligt högre behov utav än en dator. Även där ingår bil eftersom den nyttjas till och från jobb osv. Men köpte dock min bil kontant.

Mina barn skall iaf uppfostras till att boende och utbildning är okey att låna till allt annat är väl mindre viktigt. Men har man koll på sin ekonomi och matematik och gör planerade köp så kan det var fine att låna och till och med fördelaktigt. För det kan faktiskt vara billigare att äga telefon på avbetalning än att köpa den kontant.

Har man även bra avkastning på sitt kapital så kanske man hellre lånar för att på så sätt kunna vara högre investerad, det kan också vara bra, förutsatt att man har koll på läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

=! Betyder inte lika med. Alltså motsatsen till =

Skickades från m.sweclockers.com

Nu gör du mig förvirrad

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Nu gör du mig förvirrad

Tex:
3+3=6
3+4!=6 alltså 3+4≠6

Klarnar det nu?
I c++ sätter man utropstecknet till vänster. Vet inte om man brukar sätta det till höger i något annat språk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ....:

Jag ser fram emot år 2174 när jag äntligen kommer ha råd med min drömvilla!

Det är dock skillnad på konsumptionslån och bolån. 🙂

Men ts kanske behöver datorn för studier eller arbete? Då är det ok i mina ögon. Men är det bara för att spela hade jag avrått köpet. Vet man att man garanterat kan betala tillbaka och att man är medveten om avgifter och ränta så är det okej. Jag har träffat människor som inte ens vet vad ränta är, dessa borde inte få komma i närheten av kreditkort! Själv handlar jag mycket på kredit då man oftast får bonus och försäkringar på kreditkortet. Betalar alltid av allting i slutet av månaden, aldrig haft problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flexiblus:

Förstår inte varför folk avråder från att handla räntefritt med delbetalning.
Har själv handlat från Netonet ett par gånger och det har funkat prima!! Betalar man 29 kr i expeditionsavgift varje månad , inte så farligt.

Köper du en dator för 10000kr och betalar den på 6 mån räntefritt med 29kr/mån i avgift så motsvarar det ca 7% ränta.

Sedan har vi hela diskussionen kring huruvida man ska handla på avbetalning eller vänta 6 mån tills man har pengarna. Personligen har jag bara handlat på avbetalning en gång, en telefon med förhöjd månadsavgift. Surt typ 20 månader av 24.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

@Lagerlöf: Moralpredikan? jag tycker tvärtom att det var ett otroligt bra inlägg i all god mening, har du en aning om hur många 18 åringar som sitter i skiten hos fogden pga av alla dessa bolag med alla sina skit erbjudande som lätt lockar till köp?

Permalänk
Medlem

Köp för i helvete aldrig någonting via en bank utan kontant.
Är väl av den gamla skolan som lyder kan du inte köpa något kontant så köp det inte, undantag hus och ev. bil, även om min skrothög inte har några lån

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

@Dockland:

räntefritt ja.. men en uppläggningsavgift på 399kr.. Iallafall elgiganten

Ja, det är sant. Kanske Mediamarkt har den avgiften också, vet inte.

Jag förstår trådskaparen, ibland vill man ha något nu, av olika anledningar, men det är en affärsidé bakom 99,9% av alla dessa köp på avbetalning, och för den extra servicen får jag vara beredd att betala en liten slant. Själv tycker jag inte några hundra hit eller dit spelar någon roll på slutsumman, men om man specifikt vill betala endast produktpriset och inte ett öre utöver det så blir det svårare. Det finns inga pengar på en sådan affär.
En idé är att bygga datorn själv, ofta en del billigare, och där ta det på avbetalning och man kanske i slutändan betalar ungefär lika mycket som kontantköpet i butik skulle kostat. (spekulerar bara här nu)
För att erbjuda en tjänst behöver det vara en affär för den som levererar tjänsten = pengar.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

@Jimsofie:

Om någon ber om hjälp med något så är det moralpredikan om svaren inte har något med originalfrågan att göra.

Säkert många, vet du hur många som handlar på kredit och aldrig hamnar i något skuldträsk? Ska vi gissa på fler?

OP har väl föräldrar som får lära hen dessa saker. Alternativt lär man sig själv en dyr läxa

Så låt de som vill handla på avbetalning göra det, och de som inte vill de slipper.

Precis som sprit, tobak, narkotika och allt annat här i världen...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@Lagerlöf:
Förstår din tanke, men det du räknar upp får faktiskt oss skattebetalare stå för när det inte funkar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av giplet:

Köper du en dator för 10000kr och betalar den på 6 mån räntefritt med 29kr/mån i avgift så motsvarar det ca 7% ränta.

Sedan har vi hela diskussionen kring huruvida man ska handla på avbetalning eller vänta 6 mån tills man har pengarna. Personligen har jag bara handlat på avbetalning en gång, en telefon med förhöjd månadsavgift. Surt typ 20 månader av 24.

Hur får du det till 7% ränta?

Jag får det till 1.74% över 6 månader. Eller 3.53% på årsbasis.

Permalänk
Medlem

CDON brukar då och då erbjuda helt räntefritt-kampanjer under en kort tid så prenumerera på deras nyhetsbrev så blir du meddelad. Vi pratar 0 kr i avgifter, köpte mitt grafikkort på 12 mån avbetalning för totalt samma pris som den kostade i butik.

Permalänk

@MasterChiefSolidSnake
Kan hända de har något sånt erbjudande imellanåt, men vad tusan klart du skall köpa dig en dator som klarar av de spelen du så gärna vill spela.

Låna pengar har många av oss gort, och så länge du är utan betalningsanmärkningar och får låna, och sedan klarar av att följa avbetalningsplanen, är det väl bara att köra på. Detta vet bara du säkert.

Jag har och kan casha mycket, men ändå ibland kör jag avbetalning för jag gillar inte att betala ut stora summor på en gång, o se hur det minskar på det egna kapitalet, men det är en personlighets grej, då jag hela tiden vill se totalsumman öka och inte någonsin backa eller slutta.

har aldrig någonsin i mitt liv missat en betalning, och det är väl egentligen det viktiga i det hela, och hur du sedan gör med dina pengar är väl upp till dig och ingen annan, så länge du betalar tillbaks det du lånat.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Avstängd

@Valonen:

Då borde det ju vara mer rimligt att predika om att människor inte ska supa och röka eftersom det kostar oss pengar?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

@Valonen:

Då borde det ju vara mer rimligt att predika om att människor inte ska supa och röka eftersom det kostar oss pengar?

Det görs väl redan 😁
Men visst är det lite predikande, jag droppar det och så tar var och en ansvar för sina handlingar. 😃👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Hur får du det till 7% ränta?

Jag får det till 1.74% över 6 månader. Eller 3.53% på årsbasis.

Jag generaliserade och räknade lite fel, rätt svar är 6,11% effektiv ränta. Du kan räkna själv här:
https://www.konsumenternas.se/lana/olika-lan/om-konsumtionsla...

Ditt feltänk beror på att du inte räknar in att skulden minskar varje månad men avgiften är densamma. Det gör att räntan hela tiden ökar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Pågår just nu på CDON:

"Just nu bjuder vi på uppläggnings- och aviavgiften när du väljer 12 månaders räntefri avbetalning via Qliro. Allt du behöver göra är välja delbetalning som betalmetod i kassan och kryssa i 12 månaders räntefri avbetalning för att ta del av erbjudandet.

*Erbjudandet gäller till och med 2020-02-24 kl. 10:00 och bara på beställningar som överstiger 3000 kr."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasterChiefSolidSnake:

@PointMan:

Jag har pengarna, men skulle passa bättre att betala kanske 500 el mindre i månaden än att lägga ut 10-15 k nu på en gång.
De pengarna behöver jag till annat såsom språkresa osv.

Men har du verkligen pengarna till en dator om du ska ha pengarna till något annat?
Om du kan garantera att du kommer att ha pengar både till avbetalningar och oförutsedda utgifter så är risken liten (men ändå inte obefintlig), men generellt sett håller jag med alla andra som avråder från avbetalningsköp.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster