Permalänk
Medlem

Apple Pay

Hej

Apple Pay känns väldigt smidigt, men har stött på lite problem som jag hoppas nån kunnig kan hjälpa mig med.

Det är så att när jag vill lägga till en betalningsmetod på iPhone (tex för att köpa appar, betala för Apple Music, etc) så finns Apple Pay som ett alternativ. Men när jag sedan vill köpa något, eller aktivera Familjedelning för köp på App Store, så får jag bara upp en ruta där det står att jag behöver lägga in betalningsmetod. Dvs Apple Pay verkar inte ”kännas av”. Och går jag in på nätet på Apple ID så finns inte ens Apple Pay som alternativ.

Så kan någon kunnig förklara vad problemet är?

Permalänk
Medlem

Är du inloggad på samma Apple-ID i App Store som på telefonen? Det är inte nödvändigtvis samma, man kan t.ex. ha två olika för iCloud och App Store.

Apple Pay kräver även tvåfaktor eller Face ID, har jag ganska bestämt för mig. Om du aktiverar tvåfaktor har du 1 månad på dig att avaktivera det, därefter går det inte att ta bort igen. Så tänk dig noga för om du vill göra den ändringen om det inte redan är aktiverat.

Permalänk
Medlem

I Apple Pay appen så läser du in ditt kort och i Itunes lägger du till ditt kort i ditt konto för betalning om du vill köpa musik ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Är du inloggad på samma Apple-ID i App Store som på telefonen? Det är inte nödvändigtvis samma, man kan t.ex. ha två olika för iCloud och App Store.

Apple Pay kräver även tvåfaktor eller Face ID, har jag ganska bestämt för mig. Om du aktiverar tvåfaktor har du 1 månad på dig att avaktivera det, därefter går det inte att ta bort igen. Så tänk dig noga för om du vill göra den ändringen om det inte redan är aktiverat.

Jepp, det är samma Apple id.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Jepp, det är samma Apple id.

Är du säker på att banken som utfärdat kortet har stöd för Apple Pay? Alla banker har inte det och då kommer kortet inte dyka upp.

Dessa har stöd för Apple Pay i Sverige:

  • American Express

  • Danske Bank

  • Edenred (Ticket Restaurant-kort)

  • Klarna

  • Komplett Bank

  • Monese

  • N26

  • Nordea

  • Revolut

  • Sodexo

  • ST1

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Är du säker på att banken som utfärdat kortet har stöd för Apple Pay? Alla banker har inte det och då kommer kortet inte dyka upp.

Dessa har stöd för Apple Pay i Sverige:

  • American Express

  • Danske Bank

  • Edenred (Ticket Restaurant-kort)

  • Klarna

  • Komplett Bank

  • Monese

  • N26

  • Nordea

  • Revolut

  • Sodexo

  • ST1

Absolut, det stöds. Därför det känns så märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Är du säker på att banken som utfärdat kortet har stöd för Apple Pay? Alla banker har inte det och då kommer kortet inte dyka upp.

Dessa har stöd för Apple Pay i Sverige:

  • American Express

  • Danske Bank

  • Edenred (Ticket Restaurant-kort)

  • Klarna

  • Komplett Bank

  • Monese

  • N26

  • Nordea

  • Revolut

  • Sodexo

  • ST1

Swedbank har stöd nu också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Absolut, det stöds. Därför det känns så märkligt.

Ok, skumt. För mig fungerade det att lägga till ett Klarna-kort efter att jag aktiverade Face ID. Först fick jag lägga in kortet som betalmetod så att det hamnade i Wallet-appen. Sedan kunde jag aktivera Apple Pay, men jag vill minnas att jag var tvungen att verifiera det i Klarnas egen app först. Aktivera kortet för Apple Pay.

Kanske är det den biten som fattas för dig, att du först måste logga in och aktivera Apple Pay via din bank?

Skrivet av Json_81:

Swedbank har stöd nu också.

Möjligt, jag saxade listan direkt från Apples egen sida för Apply Pay i Sverige. Skumt att de inte har uppdaterat en så pass stor bank, men Apple är ju inte alltid snabbast ut med nyheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Ok, skumt. För mig fungerade det att lägga till ett Klarna-kort efter att jag aktiverade Face ID. Först fick jag lägga in kortet som betalmetod så att det hamnade i Wallet-appen. Sedan kunde jag aktivera Apple Pay, men jag vill minnas att jag var tvungen att verifiera det i Klarnas egen app först. Aktivera kortet för Apple Pay.

Kanske är det den biten som fattas för dig, att du först måste logga in och aktivera Apple Pay via din bank?

Det fungerar att lägga till kortet i Apple Pay. Problemet är att det sedan inte går att välja Apple Pay som betalmetod vid betalning i App Store.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Det fungerar att lägga till kortet i Apple Pay. Problemet är att det sedan inte går att välja Apple Pay som betalmetod vid betalning i App Store.

Hmm. Okej. Hur tänker du att det blir bättre med Apple Pay i App Store jämfört med att bara betala med kort? Det är ju i grund och botten samma sak?

Som jag använder Apple Pay är det för att slippa "blippa" eller dra betalkortet i t.ex. mataffären. Ta upp telefonen, dubbelklicka på sidan, titta på skärmen, klart. Men i App Store får man ju samma effekt bara genom att ange samma betalkort som används för Apple Pay.

Tror inte riktigt jag förstår vad du är ute efter?

Permalänk
Medlem

Apple Pay används i fysisk butik och I Itunes används ditt konto som finns i Itunes.