2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Inaktiv

Tycker dom ska höja redan nu till 30kr litern för dom som bara kör lokalt inne i stan, men de är så klart svårt att kontrollera men här i Umeå så har biltrafiken ökat mer en ökningen av innevånare, helt sjukt vad mycket biltarfik de blivit dom senaste åren och garanterat så skull säkert 30-40% kunna åka buss, cykla eller gå men folk är lata och vill ogärna bryta sina vanor och ett bra sätt är att höja bensin priset så pass mycket så folk blir tvingade att göra något annat.

Jag har grannar som sitter och kör bil 2-3km till jobb varje dag och dom flesta kör inom stan och de är max 6-7km enkel väg.

De går bussar var 10e minut och de finns bra cykelvägar men de är fortfarande för billigt att köra bil, bussen är dyr och tiden de tar gör att många kör bil istället.

Folk klagar att dom får sitta i bilkö 20 min varje morgon när dom kunde cyklat istället och hunnit fram fortare en med bil.

Vi kommer alla att behöva ändra våra vanor i framtiden och jag tror att bensinen kommer höjas bra mycket mer och fortare innan 2025, är ganska säker att bensinen kommer kosta över 25Kr.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Tänk om Sverige följde Kinas exempel om du ej klarar utsläppsmålen som företag inom vissa tidslinjer så åker företag på enorma böter.

Detta är orsaken för att Volkswagen group ( Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Mann, Skoda, Seat, Bugatti, Scania, Ducati m.m)

Pga diesel gate skandalen i USA med enorma böter.

Både Kina och Tyskland har ökat bidragen till konsumenter vid inköp som varit största orsaken till att folk ej köpt Elbilar för att priserna varit för höga mot vad folk vill betala.

Sverige har dock bestämt från 2020 idag så kommer bilskatten avgöras efter utsläppen så mer skatt på fordon med högre utsläpp.

Detta ska vara en markant höjning på bilskatten men gäller enbart nya bilar.

Men detta kan göra att folk väljer äldre bilar istället och känns inte som rätt väg att gå för att få folk över till hybrid och Elbilar.

Hade dom gjort som Kina med lägre priser och tydliga tidslinjer med böter mot företag som ej uppfyller utsläppskraven hade de självklart tagit fart fortare.https://youtu.be/HdQmiItrV4M

Ja kina är ett föredöme på att ha överlägset mest Co2 utsläpp: https://www.globalis.se/Statistik/CO2-utslaepp
https://www.etc.se/klimat/kinas-utslapp-okar-snabbt

Att ta Kina som ett föredöme är lite som att ta Helgonförklara Donald Trump för hans miljösatsningar. Kina är dock en kommuniststat som gör en massa konstiga saker.
Som att staten på olika fula sätt hjälper Huwaie att kunna konkurrera ut andra aktörer. https://m3.idg.se/2.1022/1.728711/huawei-dementerar-uppgifter...
Tack vare att kiniska staten går in och hjälper företag så kan de vinna makt, sverige däremot beskattar företagen hårt för att kunna t.ex skänka bort 1% av bnp till andra länder.

*edit*
Kina släpper ut mer Co2 än Usa och Europa tillsammans: https://www.expressen.se/kultur/ide/varken-flygresan-eller-tr...

För gröna investeringar till trots, så bygger Kina samtidigt ut för fossila bränslen. Vid slutet av 2016 kungjorde landets myndigheter en planerad ökning av kolkraftens kapacitet med 19 procent under de kommande fem åren.

Permalänk
Medlem

Edit: Vore intressant att se nyare uppgifter än 2014 som Globalis-länken visar.

Citerar delar ut artikeln från etc.se i inlägget ovan

Citat:

En optimism finns även hos Greenpeace. I en intervju med New York Times från i fjol sa Li Shuo från organisationens Kinakontor att landets ökade utsläpp inte påverkar dess väg mot att minska dem.

– Kina kan fortsätta att ha en ledande roll i den globala klimatdebatten, trots denna kortsiktiga ökning av utsläpp, som är tillfällig, sa han.

Tomas Kåberger tycker inte heller att man ska dra för stora växlar på att Kina har större koldioxidutsläpp än USA och EU tillsammans.

– Det är inte så konstigt eftersom befolkningen i Kina också är betydligt större än den sammanlagda befolkningen i USA och EU.

I USA släpps det ut 16,5 ton koldioxid per person och år, medan Kina och EU ligger nära varandra: 7,2 respektive 6,9,enligt Global Carbon Projects statistik för fossila bränslen och industri.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Vet inte om det är en felskrivning men bilarna drog mer förr än vad dom gör nu.

Jämför en Volvo 240 mot en Skoda Octavia, dom är ungefär lika stora, Volvon något längre men Skodan bredare och högre.
Skodan väger mindre, drar ungefär hälften mot vad Volvo 240;n gör med liknande motor (Volvo 0,9 blandad körning, Skoda 0,45).

0,9? Nu får du lugna dig. 0,83 körde jag min på om jag gasade extra, 0,78 var inte omöjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja kina är ett föredöme på att ha överlägset mest Co2 utsläpp: https://www.globalis.se/Statistik/CO2-utslaepp
https://www.etc.se/klimat/kinas-utslapp-okar-snabbt

Att ta Kina som ett föredöme är lite som att ta Helgonförklara Donald Trump för hans miljösatsningar. Kina är dock en kommuniststat som gör en massa konstiga saker.
Som att staten på olika fula sätt hjälper Huwaie att kunna konkurrera ut andra aktörer. https://m3.idg.se/2.1022/1.728711/huawei-dementerar-uppgifter...
Tack vare att kiniska staten går in och hjälper företag så kan de vinna makt, sverige däremot beskattar företagen hårt för att kunna t.ex skänka bort 1% av bnp till andra länder.

*edit*
Kina släpper ut mer Co2 än Usa och Europa tillsammans: https://www.expressen.se/kultur/ide/varken-flygresan-eller-tr...

För gröna investeringar till trots, så bygger Kina samtidigt ut för fossila bränslen. Vid slutet av 2016 kungjorde landets myndigheter en planerad ökning av kolkraftens kapacitet med 19 procent under de kommande fem åren.

Om du kollade videon erkänner dom att 2/3 av deras el kommer från Kolkraftverk och att dom måste göra något mot deras utsläpp.

Men som jag sa att hela världens företag är inblandade i Kina utsläpp på tillverkning pga konsumenter vill ha billigaste varorna och företagen vill ha maximal vinst.

Men för att flytta tillverkning till Europa och Amerika kommer göra att priserna på varorna kommer öka markant och detta kommer inte vi konsumenter acceptera.

Så det är vi som styrt denna utvecklingen mest.

Men på Elmopeder och Elbussar är Kina marknadsledande och vill även bli det på Elbilar och därför Kinesiska staten gett stora bidrag till företag inom dessa områden för att få igång företag inom dessa områden.

Dom har också ökat Goverment grants för att få ner priserna till konsumenter.

Medans företag som ej klarar utsläppskraven på deras fordon får stora böter så dom har inget val en att gå över till eldriven fordonspark.

Tyskland satsning på egen tillverkning av Elbilar pga diesel gate skandalen har gjort att dom varit tvungen att ställa om till Elbilar snabbare en tänk för att tvätta bort det dåliga ryktet dom fick.

Men för att få fart på försäljningen av Elbilar i Tyskland har staten ökat goverment grants mot konsumenter.

Med lägre priser ökar försäljningen och har alltid varit så.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Problemet är väl mer att man tar upp kol (i detta fall olja) ur marken och släpper ut det i atmosfären. Hade man inte gjort det så hade klimatkrisen inte existerat.
Hoppas att de ökade kostnaderna för bensinen och andra fossila drivmedel kommer att gå till kolsänkor, det vill säga processer som på ett säkert sätt för tillbaka kolet ner i backen där det hör hemma.

det existerar ingen klimatkris.
miljöproblem finns dock, dock är det länder som kina och indien som orsakar störst problem.
den hjärntvätt som pågår i sverige är fan helt absurd.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

För er som just slog på TV-apparaten med endast nyårsbakfyllan med er från 2019 så önskar jag er varmt välkomna tillbaka till Internet och kan meddela att den här diskussionen är nog mest intressant av dem alla:

Argumentation för och emot glesbygd - Landsbygden, vilket är det som artikeln behandlade, den pratar vi inte om. Däremot kastar vi ur oss olika begrepp och resonemang som inte stöds av Sveriges Kommuner och Landsting Ekonomirapporten,
oktober 2019
. Dessutom använder vi felaktigt glesbygd och landsbygd som synonymer. Allt utanför tullarna är väl samma sak tänker jag och fortsätter att kika bland kommentarerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det existerar ingen klimatkris.
miljöproblem finns dock, dock är det länder som kina och indien som orsakar störst problem.
den hjärntvätt som pågår i sverige är fan helt absurd.

Ja, du.

Om man väljer att ignorera att Kina har 1,4 miljarder invånare och Indien 1,3 miljarder...
Om man bara väljer att titta på den totala mängden och inte dela den med antalet invånare...

Vill man bara räkna på totalen så får man ju väldigt konstiga slutsatser.

Luxemburg släppte bara ut 9,5 miljoner ton koldioxid 2017, vilken otrolig miljöbov Sverige är, de släppte ju ut 50,9 miljarder ton!
(Eller så tittar man på utsläpp per invånare och ser att för Sverige låg den siffran på 5,1 ton/inv och för Luxemburg 16,4 ton/inv...)

----

Förövrigt så släppte Indien med sina 1,3 miljarder invånare ut 2,4 miljarder ton koldioxid 2017, USA med runt 330 miljoner invånare släppte ut 5,1 miljarder ton, så om man nu vill räkna i ton/land så har du fortfarande fel.

Permalänk

Bränslepriset avgör inte

Skrivet av Baxtex:

Tittade förbi på SVT och kom över den här nyheten

Vad tycks? Jag är för miljön men det finns ju bevis att transport är en förhållandevis liten del av problemet. Att sluta äta animaliska produkter tex har långt större påverkan än att sluta att ta bilen. Så detta kan ju vara ett försök för att antingen dra in mer till statskassan eller för att tvinga in folk till städerna. Varför ska man straffa folk som vill bo på landet, alla kan inte åka buss eller köpa elbil och detta riskerar att öka segregationen ytterligare. De som inte har pengar kanske inte har råd att ta sig till jobbet längre. Dessutom drabbar det ju lantbruket och andra industrier som är beroende av bränsle för den dagliga driften.

Varför bara 20 kr/litern?
Det är andra saker som betyder mer än om bränslet kostar 20 eller 30 kr/litern.
En ny bil tappar halva värdet på ca 3 år.
Vill du binda 5 mille i en bostad i stan eller 1 mille i en bostad på landet?
Samtidigt går börsen jättebra. Vissa fonder har ökat mer än 40% under 2019.
En rostig bil som skrotas efter 2 år kan vara ett fynd.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Du behöver bara visa på fakta som tyder på att den mänskliga civilisationen släpper ut så mycket skit i atmosfären att det påverkat klimatet globalt, så pass att man skulle kunna kalla det för en klimatkris.
Medeltemperaturen har på naturlig väg varit mycket högre än vilka andra domedagsscenarion som klimatkrisanhängare presenterat.

Visst har den det. Men jorden har också upplevt de snabba förändringar som vi nu upplever i antropocen i historien. Du kanske vill upplysa om hur det gick för de ekosystem som existerade då?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Dessutom använder vi felaktigt glesbygd och landsbygd som synonymer.

Nej, jag menar glesbygd. Det som är utanför tätort, men jag är också emot små tätorter och tycker att minimum bör vara runt 15 000, och helst mer än det dubbla.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ja, du.

Om man väljer att ignorera att Kina har 1,4 miljarder invånare och Indien 1,3 miljarder...
Om man bara väljer att titta på den totala mängden och inte dela den med antalet invånare...

Vill man bara räkna på totalen så får man ju väldigt konstiga slutsatser.

Luxemburg släppte bara ut 9,5 miljoner ton koldioxid 2017, vilken otrolig miljöbov Sverige är, de släppte ju ut 50,9 miljarder ton!
(Eller så tittar man på utsläpp per invånare och ser att för Sverige låg den siffran på 5,1 ton/inv och för Luxemburg 16,4 ton/inv...)

----

Förövrigt så släppte Indien med sina 1,3 miljarder invånare ut 2,4 miljarder ton koldioxid 2017, USA med runt 330 miljoner invånare släppte ut 5,1 miljarder ton, så om man nu vill räkna i ton/land så har du fortfarande fel.

och ibland missförstår man, jag talar inte om koldioxidutsläppen utan om dom ländernas plast och kemikalieutsläpp.
koldioxidutsläpp från människan är inte ett problem.

EDIT för att förtydliga. Människan kan påverka miljön i rätt stor utsträckning med utsläpp i form av plast och kemikalier som skadar djur/växtliv och i slutändan oss själva. däremot kan vi INTE påverka klimatet i stor uträckning (om alls) dvs temperatur,väder osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Varför måste alla ta upp Tesla duger in MG ZS Ev 240 000 Sek efter miljöpremie samma storlek som Hyundai Kona ? Räckvidd 250-300 km i 90 km/h ?

Golf klassen Volkswagen id 3 är dock 350k så blir 290 000 Sek för denna mindre bil med längre räckvidd.

det finns vinter och då har du 50/75% av batteriet kvar. 30 mil blir 15/23mil funkar inte då jag inte kan "tanka" på jobbet. Tappar du 10% kapacitet efter 15-20`000mil så blir det än sämre.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Inför trängselskatt i alla städer och sätt priset till 500kr om dagen så kanske vi kan få ren luft i stan istället. Vore även rimligt att vikta avgiften så att tyngre trafik får betala mer då de skitar ner mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orginallinus:

Visst har den det. Men jorden har också upplevt de snabba förändringar som vi nu upplever i antropocen i historien. Du kanske vill upplysa om hur det gick för de ekosystem som existerade då?

.. det spelar ju ingen roll för hur det gick då? Det är inte som så att vi i den mänskliga civilisationen är universums centrum, om jorden anser att det är tid för förändringar likt de extrema scenarion som varit så är det mycket lite vi kan göra för att påverka det. Oavsett så är den enda "kris" vi har är att folk bor på ställen som är speciellt utsatta för naturkatastrofer, jorden förändras ständigt vare sig vi vill det eller inte, vare sig vi hjälper till eller inte. Det är vi som måste anpassa oss efter jordens klimat, jordens klimat anpassar sig inte efter oss.
Jag känner mig bokstavligen som en sådan där fågel som återupprepar samma sak om och om igen nu, då ingenting som andra framfört förändrar debatten i form utav fakta som påvisar annat än det jag skrivit om.
Kommer klimatet bli kännbart bättre för folket på jorden om vi i Sverige betalar mer i skatt på bensinen? Svaret är nej. För övrigt har jag varken bil eller körkort för bil, åker aldrig med flyg, men jag skulle aldrig någonsin känna någon "flygskam" eller skam över att använda ett fordon som använder fossila drivmedel. Kött är gott för den delen också.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Varför måste alla ta upp Tesla duger in MG ZS Ev 240 000 Sek efter miljöpremie samma storlek som Hyundai Kona ? Räckvidd 250-300 km i 90 km/h ?

Golf klassen Volkswagen id 3 är dock 350k så blir 290 000 Sek för denna mindre bil med längre räckvidd.

De lovar bra men 30 mil på sommaren i 18c inte snömodd och värme till bilen då blir det 15-22mil. Då jag inte kan "tanka" på jobbet så är det inget alternativ.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

0,9? Nu får du lugna dig. 0,83 körde jag min på om jag gasade extra, 0,78 var inte omöjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är siffrorna som tillverkaren uppger för en av de mindre motorerna.
Sen påverkar självklart körstil, motortyp, bränsle, med eller utan kat, utrustning osv när det gäller förbrukning.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Det är ekonomiskt ohållbart med glesbygd i Sverige. Vi kan inte subventionera det hur länge som helst.

Är detta ett seriöst inlägg. Du bor i stan förmodar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Det är ekonomiskt ohållbart med glesbygd i Sverige. Vi kan inte subventionera det hur länge som helst.

Det var den dummaste kommentaren jag läst på länge.. Utveckla gärna detta. Ska alla stora industrier och liknande flyttas till storstäderna då menar du? Jag förstår inte ditt resonemang för fem öre, och det är troligtvis för att du inte förstår vad du själv säger.

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666mhz | KFA2 GTX 1070 Ti 8GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Är detta ett seriöst inlägg. Du bor i stan förmodar jag.

Absolut seriöst. Om du läser övriga inlägg i tråden behöver du inte fråga sånt.

Uppväxt i liten ort, på gränsen till glesbygd. Men ja, jag bor i en stad och det borde fler göra. Vi borde ha kanske 50-100 nya småstäder i Sverige.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbilander:

Det var den dummaste kommentaren jag läst på länge.. Utveckla gärna detta. Ska alla stora industrier och liknande flyttas till storstäderna då menar du? Jag förstår inte ditt resonemang för fem öre, och det är troligtvis för att du inte förstår vad du själv säger.

Det finns i princip inga industrier i glesbygd, så inget behöver flyttas.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Mja, det är inte riktigt jämförbart. Soja odlas ju både för människo- och djurföda. Det är mycket effektivare att vi äter soja direkt istället för att omvandla det till kött vilket kräver mycket extra resurser. Absolut finns det problem med lantbruk som bara tar fram grödor men vi har inte mycket alternativ där för tillfället.

vad jag menar är att ju mer skog vi tar bort ju mer koldioxid kommer att förbli koldioxid, om vi slutar att hugga ner en av världens största skogar för att odla soja och palmolja så kommer utsläppen minska rätt drastiskt, iomed att palmolja är en av världens största miljöbovar vi har just nu, och sorgligt nog så innehåller massor med vego produkter palmolja och om det ska fortsätta innehålla palmolja så kommer det tyvärr att inte funka leva med bara vego produkter för utsläppen kommer inte bli någon direkt skillnad skulle jag vilja anse... anledningen till detta är att man måste fortfarande använda massor med olja för att frakta dessa produkter....

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Det finns i princip inga industrier i glesbygd, så inget behöver flyttas.

Så vi som inte vill bo med en armslängd till närmsta granne utan att betala hutlösa priser för det boendet ska alltså straffas med bränsleskatt. Har bott i Uppsala i 10år. Det var lite nyheters behag. Skönt att kunna handla mjölk till 23.30 om man ju glömt det till frukost men det var väl typ det enda. ”Fler borde bo i storstaden”. Du låter som taxichaufförerna som skäller ut kunderna för att dom bor på landet, är så dyrt för skattebetalarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Varför bara 20 kr/litern?
Det är andra saker som betyder mer än om bränslet kostar 20 eller 30 kr/litern.
En ny bil tappar halva värdet på ca 3 år.
Vill du binda 5 mille i en bostad i stan eller 1 mille i en bostad på landet?
Samtidigt går börsen jättebra. Vissa fonder har ökat mer än 40% under 2019.
En rostig bil som skrotas efter 2 år kan vara ett fynd.....

Här har du en stor fördel om du kollar på begagnade Elbilar som Hyundai Kona Trend 64 Kw 2019 årsmodell som fått leverans tidigt dessa kostar 410 000 - 60 000 = 350 000 Sek , men pga av leverans tider på 6-8 månader så kan folk ta ut mer en nypris för att konsumenter som ej orkar vänta

64 Kw batteri har ca 440 km räckvidd så blev väldigt populär förra året.

Men som alltid tillgång och efterfrågan som avgör pris på en vara

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Så vi som inte vill bo med en armslängd till närmsta granne utan att betala hutlösa priser för det boendet ska alltså straffas med bränsleskatt. Har bott i Uppsala i 10år. Det var lite nyheters behag. Skönt att kunna handla mjölk till 23.30 om man ju glömt det till frukost men det var väl typ det enda. ”Fler borde bo i storstaden”. Du låter som taxichaufförerna som skäller ut kunderna för att dom bor på landet, är så dyrt för skattebetalarna.

Vad jag menar är att de som frivilligt bosätter sig i glesbygd inte ska gnälla när samhällservicen inte finns. Just låg befolkningstäthet - glesbygdens definierande egenskap - är anledningen till att det inte finns underlag för god service. Då får man acceptera att det inte finns sjukhus annat än 10 mil bort, eller att man måste köra tre mil till butiken, eller vad det nu kan vara.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, jag menar glesbygd. Det som är utanför tätort, men jag är också emot små tätorter och tycker att minimum bör vara runt 15 000, och helst mer än det dubbla.

Säger varken att du har rätt eller fel. Men av nyfikenhet, var fick du siffrorna ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Säger varken att du har rätt eller fel. Men av nyfikenhet, var fick du siffrorna ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Min erfarenhet av olika orter och nivån av samhällsservice som finns i dem. Det är uppåt 20 000 som krävs för att ha underlag för ett enklare sjukhus, t ex, och även lokal kollektivtrafik börjar bli gångbar i småstäder av den storleken, även om det dubbla är bättre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Sverige tycks satsa på något slags rekord i idiotiska klimatåtgärder så skulle det inte förvåna mig om man fortsätter att höja bensinpriset kraftigt, något som tyvärr kommer ha väldigt liten inverkan på klimatet.

Globalt sett så är det elproduktion som är den största enskilda klimatboven och står för runt 40% av koldioxidutsläppen. Andra stora källor till koldioxidutsläpp är cement- och stålproduktion. Medans vi i Sverige får betala drygt 1000 kr/ton koldioxid om vi tankar bilen så betalar de stora klimatbovarna lite, inget eller till och med får betalt för att släppa ut. Följden blir att man satsar stora summor på klimatåtgärder som ger väldigt lite effekt (i några fall så tror jag till och med utfallet varit negativt) samtidigt som de totala utsläppen fortsätter att öka eftersom vissa tillåts göra utsläpp gratis.

Här i Sverige så kommer den förtida stängningen av Ringhals reaktorer 1 och 2 ha mycket stor påverkan av utsläppen. På några år så talar vi om motsvarande 6 månaders utsläpp från hela svenska transportsektorn, eller utsläpp motsvarade hela inrikesflyget under flera års tid. Notera förresten att produktionskostnaderna för Ringhals ligger runt 22-23 öre per kWh och CO2 utsläppen per kWh i livscykelperspektiv är ca 6 gram (drygt hälften av vad vindkraften ger). Skulle kolkraftverk betala samma koldioxidskatt som svenska bilister så hade man fått höja elproduktionskostnaden med 80-100 öre/kWh

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

det finns vinter och då har du 50/75% av batteriet kvar. 30 mil blir 15/23mil funkar inte då jag inte kan "tanka" på jobbet. Tappar du 10% kapacitet efter 15-20`000mil så blir det än sämre.

@sesese

Finns tester från England under denna period och är väldigt likt södra Sverige vintrar.

233 km har dom fått ut och vet tyvärr inte hastighet och annat.

Känns inte som många pendlar mer en 11 mil enkel väg till jobbet inte ens här uppe och borde vara ovanligare neröver.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Tycker dom ska höja redan nu till 30kr litern för dom som bara kör lokalt inne i stan, men de är så klart svårt att kontrollera men här i Umeå så har biltrafiken ökat mer en ökningen av innevånare, helt sjukt vad mycket biltarfik de blivit dom senaste åren och garanterat så skull säkert 30-40% kunna åka buss, cykla eller gå men folk är lata och vill ogärna bryta sina vanor och ett bra sätt är att höja bensin priset så pass mycket så folk blir tvingade att göra något annat.

Jag har grannar som sitter och kör bil 2-3km till jobb varje dag och dom flesta kör inom stan och de är max 6-7km enkel väg.

De går bussar var 10e minut och de finns bra cykelvägar men de är fortfarande för billigt att köra bil, bussen är dyr och tiden de tar gör att många kör bil istället.

Folk klagar att dom får sitta i bilkö 20 min varje morgon när dom kunde cyklat istället och hunnit fram fortare en med bil.

Vi kommer alla att behöva ändra våra vanor i framtiden och jag tror att bensinen kommer höjas bra mycket mer och fortare innan 2025, är ganska säker att bensinen kommer kosta över 25Kr.

Rejält offtopic kanske men:
Bodde i den staden en gång i tiden. Körde bil oftast till gymnasiet, ca 5km. Parkering kostade en tia per dag, bensinen kostade väl en tia per mil också. Då blev det plötsligt löjligt billigt och enkelt att motivera valet. Senare när så började jag cykla året runt, tog väl 10min på ungefär samma sträcka. Skillnaden för mig var väl att parkeringspriset var senare ca 10kr/h vilket plötsligt behov pengar som betydde något. Det bästa med att cykla var nog ändå hur pigg man var när man kom fram. Hela huvudet var ju glasklart även om klockan var 8 och det var 20 minus ute. Att cykla 20min per dag gör ganska mycket för välmåendet. Skulle utan tvekan cykla även idag om jag hade liknande förutsättningar, nu är det lättare att gå.
Umeå var för övrigt en grym stad att cykla i. Cykelbanor överallt. Det sämsta med att cykla är alla jäkla cykelstölder, jag har blivit av med 4 cyklar på ca10 år. Aldrig varit med om att en bil blivit stulen i mitt liv.