Prispressa mitt första gaming bygge.

Permalänk

Prispressa mitt första gaming bygge.

Tjena kära Sweclockers!

Har plockat ihop en dator på Inet. Och innan jag eventuellt slår till ville jag kolla här på forumet om det går att dra ner priset på bygget ytterligare genom att välja alternativa komponenter. Allt får tummas på förutom Grafikkortet. Sen ska processorn vara Intel.

Tänkte mig ett bygge med Intel/Nvidia som ska locka mig mer än den prispressade Vinterdatorn 2019 som är väldigt billig på Komplett...

Tack på förhand!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13228507

Permalänk
Medlem

Vet inte hur mycket mer man kan prispressa då du redan valt bra grejer. Finns ju billigare modeller av 2060S om allt inte måste vara från Inet. Att pressa ner priset på detta paket innebär sämre prestanda då du vill ha Intel/Nvidia.
Hade nog velat öka priset istället då du saknar kylare till din CPU. Hade tagit 1TB SSD också. Sen kanske 480GB lagring räcker för tillfället. Går ju alltid att utöka senare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Skrivet av makarickiri:

Vet inte hur mycket mer man kan prispressa då du redan valt bra grejer. Finns ju billigare modeller av 2060S om allt inte måste vara från Inet. Att pressa ner priset på detta paket innebär sämre prestanda då du vill ha Intel/Nvidia.
Hade nog velat öka priset istället då du saknar kylare till din CPU. Hade tagit 1TB SSD också. Sen kanske 480GB lagring räcker för tillfället. Går ju alltid att utöka senare

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha okej. Jag tänkte typ nätaggregatet? Skulle det räcka med 550 W t.ex.? Samt modekort. Såg någon billigare. Lagringen räckor nog gott. Har oftast 1-2 spel installerade åt gången. Vet inte hur mycket plats Windows 10 tar. Men Fractal Design chassin har väl oftast många lagringsplatser ifall jag skulle behöva mer.

Kylare glömde jag faktiskt. Vad är det med prisvärda då?

Permalänk
Medlem

Du skulle definitivt spara på att gå ner i pris på PSU till 550w. Personligen tycker jag det är trist att snåla in på det. PSU och moderkort lägger jag gärna lite mer på och i så fall snålar jag in på lite annat. Det finns dock ett Corsairs RM750X för en 50 lapp billigare en 650w som du har i din låda.

Tror inte du kan dra ner för mycket på moderkortet då du vill ha en K processor. Jag valde på min ena PC ett billigare moderkort. Ville bygga billigt och bra, men var inte nöjd riktigt. Valde ett lite dyrare kort på min nästa då jag visste den skulle överklockas.

Kylare, en torn kylare med två fläktar. Finns olika varianter. Men Noctua NH D15 (alt 14) är väl det som brukar rekommenderas. I mitt billigare bygge så körde jag med en Arctic Freezer 33 (34 heter väl uppföljaren) och är hälften av kosten och fungerar helt ok.

Define C har möjlighet till att expandera mer än man behöver vad gäller lagring, ditt kort har ju plats för 2 M.2s, så du kommer kanske inte monters nått på chassit ändå.

Lägg på fläkt och kör.

Var visst bara 50 spänn billigare...
Permalänk
Medlem

Ryktas om nya intel CPUer 7 januari.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Det blir billigare om du köper delarna från flera butiker, har du redan en kylare?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Bättre grafikkort än 2060 Super, men byt det om du behöver nvidia-speciella funktioner som nvidia nVenc.

Permalänk
Skrivet av Oxies Husse:

Du skulle definitivt spara på att gå ner i pris på PSU till 550w. Personligen tycker jag det är trist att snåla in på det. PSU och moderkort lägger jag gärna lite mer på och i så fall snålar jag in på lite annat. Det finns dock ett Corsairs RM750X för en 50 lapp billigare en 650w som du har i din låda.

Tror inte du kan dra ner för mycket på moderkortet då du vill ha en K processor. Jag valde på min ena PC ett billigare moderkort. Ville bygga billigt och bra, men var inte nöjd riktigt. Valde ett lite dyrare kort på min nästa då jag visste den skulle överklockas.

Kylare, en torn kylare med två fläktar. Finns olika varianter. Men Noctua NH D15 (alt 14) är väl det som brukar rekommenderas. I mitt billigare bygge så körde jag med en Arctic Freezer 33 (34 heter väl uppföljaren) och är hälften av kosten och fungerar helt ok.

Define C har möjlighet till att expandera mer än man behöver vad gäller lagring, ditt kort har ju plats för 2 M.2s, så du kommer kanske inte monters nått på chassit ändå.

Lägg på fläkt och kör.

Jaha okej. En sak gällande K-processorer. Är de mer till för folk som överklockar? Då jag inte är en "överklockare" Kanske jag kan välja en annan intel-processor?

Skrivet av Implor:

Ryktas om nya intel CPUer 7 januari.

Skickades från m.sweclockers.com

Jasså?

Skrivet av Vzano:

https://komponentkoll.se/bild/Wnuhk.png
Det blir billigare om du köper delarna från flera butiker, har du redan en kylare?

Shysst prispressning där! Frågan är dock om inte de blir dyrt endå med tanke på alla fraktkostnader Nope har ingen kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Ryktas om nya intel CPUer 7 januari.

Antar du menar den här nyheten?
https://www.sweclockers.com/nyhet/28812-intel-comet-lake-s-fa...

Även om de nu lanserar 7 januari, så lär det väl ta en stund innan de faktiskt blir tillgängliga (inklusive tillhörande moderkort osv) men jepp de är ju på gång!

Så om man vill köpa intel kanske det lönar sig att ha lite tålamod....

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ta för guds skull inte en SATA-SSD 2020. Tar du nvidia GPU, ta billigast möjliga, referensdesignen är så bra från nVidia att man inte tjänar på dyra kylarlösningar från partnertillverkare. Just nu är 9600KF betydelsefullt billigare. Annars är det trevligt att få med Intels iGPU för felsökning eller QuickSync. Vid samma pris, undvik corsair, se anledningen i QVL, corsair kan byta kretsar i samma artikelnummer, därför innehåller QVL på Corsairs minnen versionsnr, något du inte kan se innan köp. Spara betydande pengar på att köpa från olika ÅF. Från CDON, köp direkt från den ÅF som de säljs av, exempelvis köp direkt från Computersalg när produkten säljs av de på CDON.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HaMaxSoFTish:

Sen ska processorn vara Intel.

Varför? Du målar in dig själv i ett hörn om du tvunget ska ha en i5 och chansen/risken är ganska stor att du inom något år kommer känna behovet att uppgradera igen.

Köper du en låst i5 ovanpå det så saknar du dessutom möjligheten till att få de högre frekvenserna som spel gillar och som är den enda egentliga fördelen som Intel har över AMD just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av HaMaxSoFTish:

Jaha okej. En sak gällande K-processorer. Är de mer till för folk som överklockar? Då jag inte är en "överklockare" Kanske jag kan välja en annan intel-processor?

Jasså?

Shysst prispressning där! Frågan är dock om inte de blir dyrt endå med tanke på alla fraktkostnader Nope har ingen kylare.

Överklockar du inte kan du välja en processor och moderkort som inte är upplåsta, du kan spara en hel del där.

Rykten är bara rykten Processorn kan visas upp i januari men när man får den i handen kan vara en HELT annan fråga.

Netonnet har fri frakt på allt, CDON, webhallen och elgiganten har fri frakt över 500 kr.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Antar du menar den här nyheten?
https://www.sweclockers.com/nyhet/28812-intel-comet-lake-s-fa...

Även om de nu lanserar 7 januari, så lär det väl ta en stund innan de faktiskt blir tillgängliga (inklusive tillhörande moderkort osv) men jepp de är ju på gång!

Så om man vill köpa intel kanske det lönar sig att ha lite tålamod....

Exakt. Kan ta 2v eller 2 månader. Men nu när vi är så nära kan man vänta en vecka också se vad dom säger.

Ny sockel kan det vara värt att hoppa på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Antar du menar den här nyheten?
https://www.sweclockers.com/nyhet/28812-intel-comet-lake-s-fa...

Även om de nu lanserar 7 januari, så lär det väl ta en stund innan de faktiskt blir tillgängliga (inklusive tillhörande moderkort osv) men jepp de är ju på gång!

Så om man vill köpa intel kanske det lönar sig att ha lite tålamod....

Känns som det alltid är något nytt runt hörnet så jag skippar denna också. Behöver en PC snarast.

Skrivet av Mordekai:

Ta för guds skull inte en SATA-SSD 2020. Tar du nvidia GPU, ta billigast möjliga, referensdesignen är så bra från nVidia att man inte tjänar på dyra kylarlösningar från partnertillverkare. Just nu är 9600KF betydelsefullt billigare. Annars är det trevligt att få med Intels iGPU för felsökning eller QuickSync. Vid samma pris, undvik corsair, se anledningen i QVL, corsair kan byta kretsar i samma artikelnummer, därför innehåller QVL på Corsairs minnen versionsnr, något du inte kan se innan köp. Spara betydande pengar på att köpa från olika ÅF. Från CDON, köp direkt från den ÅF som de säljs av, exempelvis köp direkt från Computersalg när produkten säljs av de på CDON.

Aha ok nu blev det lite djupt för mig XD. Men ang. ditt förslag ska det vara AMD grafikkort så kör jag lika gärna på Sweclockrs vinterdator i delar hos komplett. Blir betydligt billigare. Just nu vill jag bara ha en matchande bygge från Intel/Nvidia för jämförelse.

Skrivet av Andreaz1:

Varför? Du målar in dig själv i ett hörn om du tvunget ska ha en i5 och chansen/risken är ganska stor att du inom något år kommer känna behovet att uppgradera igen.

Köper du en låst i5 ovanpå det så saknar du dessutom möjligheten till att få de högre frekvenserna som spel gillar och som är den enda egentliga fördelen som Intel har över AMD just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

På min nuvarande rigg har jag en i5-4670K. Känner aldrig att den har begränsat mig. Snarare grafikkortet och HDD som jag har blivit tvungen att uppgradera.

Skrivet av Vzano:

Överklockar du inte kan du välja en processor och moderkort som inte är upplåsta, du kan spara en hel del där.

Rykten är bara rykten Processorn kan visas upp i januari men när man får den i handen kan vara en HELT annan fråga.

Netonnet har fri frakt på allt, CDON, webhallen och elgiganten har fri frakt över 500 kr.

Kan du ge ett exempelbygge på låst modekort och processor xD. Har liksom haft Swecklockers 2013 sommardator i 7 år nästan och inte pillat något med överklockning alls och klarat mig.

Skrivet av Implor:

Exakt. Kan ta 2v eller 2 månader. Men nu när vi är så nära kan man vänta en vecka också se vad dom säger.

Ny sockel kan det vara värt att hoppa på.

Skickades från m.sweclockers.com

Skippar som sagt att vänta

Permalänk
Medlem

Hade aldrig köpt en processor med endast 6 kärnor år 2020, den kommer åldras så snabbt att det inte ens är roligt även om det är ett skämt.

Köp minst en 9700K eller Ryzen 3600.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HaMaxSoFTish:

På min nuvarande rigg har jag en i5-4670K. Känner aldrig att den har begränsat mig. Snarare grafikkortet och HDD som jag har blivit tvungen att uppgradera.

I så fall är min fråga varför du planerar att lägga 4500-5000kr på en CPU-uppgradering jag tror att du kommer bli missnöjd med om du inte känner att du behöver?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av HaMaxSoFTish:

På min nuvarande rigg har jag en i5-4670K. Känner aldrig att den har begränsat mig. Snarare grafikkortet och HDD som jag har blivit tvungen att uppgradera.

Kan du ge ett exempelbygge på låst modekort och processor xD. Har liksom haft Swecklockers 2013 sommardator i 7 år nästan och inte pillat något med överklockning alls och klarat mig.

Skippar som sagt att vänta

Är grafikkortet och hårddisken som begränsar så byt ut bara de och spara dina pengar till senare.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Hade aldrig köpt en processor med endast 6 kärnor år 2020, den kommer åldras så snabbt att det inte ens är roligt även om det är ett skämt.

Köp minst en 9700K eller Ryzen 3600.

Mvh

Då kanske jag borde köpt den igår ... Skämt åsido. Jag är mest en slösurfande gamer. Vad för nytta kommer jag ha av fler kärnor än 6?

Skrivet av Andreaz1:

I så fall är min fråga varför du planerar att lägga 4500-5000kr på en CPU-uppgradering jag tror att du kommer bli missnöjd med om du inte känner att du behöver?

Skickades från m.sweclockers.com

För hela den riggen jag har nu är väldigt gammal. Men sen så behöver jag endå en helt ny dator för jag kommer bo mellan två ställen...Annars så visst har du rätt.

Skrivet av Vzano:

https://komponentkoll.se/bild/riTuS.png

Är grafikkortet och hårddisken som begränsar så byt ut bara de och spara dina pengar till senare.

Nu börjar det likna något hehe xD

Jag behöver en dator till annars hade jag bara nöjt mig med min nuvarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Hade aldrig köpt en processor med endast 6 kärnor år 2020, den kommer åldras så snabbt att det inte ens är roligt även om det är ett skämt.

Köp minst en 9700K eller Ryzen 3600.

Men 3600 har ju bara 6 kärnor
(jag förstår vad du menar: 3600 har 12 trådar, vilket inte 9600K har)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Ni får gärna också komma med 1440p Skärmtips. Jag kör sällan Tävling/Multiplayerspel. Så kan tänka mig gå på en bra budgetvariant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMaxSoFTish:

Ni får gärna också komma med 1440p Skärmtips. Jag kör sällan Tävling/Multiplayerspel. Så kan tänka mig gå på en bra budgetvariant.

Här har du en prisvärd skärm från Samsung, som dessutom är på rea.
https://www.komplett.se/product/1090437/datorutrustning/bilds...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMaxSoFTish:

Aha ok nu blev det lite djupt för mig XD. Men ang. ditt förslag ska det vara AMD grafikkort så kör jag lika gärna på Sweclockrs vinterdator i delar hos komplett. Blir betydligt billigare. Just nu vill jag bara ha en matchande bygge från Intel/Nvidia för jämförelse.

Sweclockers Vinterdator har också betydligt sämre prestanda i spel.

Permalänk
Skrivet av makarickiri:

Här har du en prisvärd skärm från Samsung, som dessutom är på rea.
https://www.komplett.se/product/1090437/datorutrustning/bilds...

Skickades från m.sweclockers.com

Nice, de här med Freesync/G-sync är en bagatell för mig i så fall?

Skrivet av Mordekai:

Sweclockers Vinterdator har också betydligt sämre prestanda i spel.
https://komponentkoll.se/bild/OYzct.png

Hmm när jag kollar tester på youtube så ligger ju endå RX 5700 väldigt nära RTX 2060 Super trots allt. Men så Intel/Nvidia kär som jag är så föredrar jag ju hellre det :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMaxSoFTish:

Nice, de här med Freesync/G-sync är en bagatell för mig i så fall?

Hmm när jag kollar tester på youtube så ligger ju endå RX 5700 väldigt nära RTX 2060 Super trots allt. Men så Intel/Nvidia kär som jag är så föredrar jag ju hellre det :3

Mitt förslag var ju 5700XT, dessutom det bästa 5700XT på marknaden. CPUn jag föreslog är också bättre i spel än 3600X.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Mitt förslag var ju 5700XT, dessutom det bästa 5700XT på marknaden. CPUn jag föreslog är också bättre i spel än 3600X.

Jaha oj, mixade ihop de. Men ska jag upp i den prisklassen på GPU så känns Nvidia mer självklart.

Permalänk
Medlem

Är inte bara något jag plockat ihop. Har eller har haft alla delarna.

Riktigt snabb spelmaskin. Trevligt med en stor SSD också. Går säkert att spara några hundra med en på 500gb i stället.

Kylaren och chassiet är väldigt underskattade.

PSU har inga problem med ens en överklockad 9700k.

Men för att vara helt ärlig, nästa gen Intel lär kosta ca det samma per kärna/tråd, men med en ny socket. Ska du köpa Intel nu väntar du i några veckor. Du kan ju under tiden shoppa en del av grejerna om de går på extrapris. Men vänta med cpu och moderkort.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@HaMaxSoFTish:

Skulle dock hellre köra på ett AMD-bygge för prisvärdhet och för att dom har SMT, typ en R5 3600.

https://komponentkoll.se/bygg/vItEM

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

https://i.imgur.com/ViEld7H.jpg

Är inte bara något jag plockat ihop. Har eller har haft alla delarna.

Riktigt snabb spelmaskin. Trevligt med en stor SSD också. Går säkert att spara några hundra med en på 500gb i stället.

Kylaren och chassiet är väldigt underskattade.

PSU har inga problem med ens en överklockad 9700k.

Men för att vara helt ärlig, nästa gen Intel lär kosta ca det samma per kärna/tråd, men med en ny socket. Ska du köpa Intel nu väntar du i några veckor. Du kan ju under tiden shoppa en del av grejerna om de går på extrapris. Men vänta med cpu och moderkort.

Ohh fan nice bygge! Lyckats klämma in en RTX 2070.

Får se om man orkar vänta xD

Skrivet av Wicker:

@HaMaxSoFTish:

Skulle dock hellre köra på ett AMD-bygge för prisvärdhet och för att dom har SMT, typ en R5 3600.

https://komponentkoll.se/bygg/vItEM

https://komponentkoll.se/bild/vItEM.png

Tackar för förslaget! Då kan jag väl bara ta Vinterdatorn från komplett eller? Sjukt billig.

Permalänk

Vad tror ni om det här?

Är det lätt att installera fler M.2 SSD om jag så behöver?

Permalänk
Medlem

@HaMaxSoFTish:

3600X som är 6core 12 threads och ett 2070 Super för 800kr mer än mitt tidigare förslag

(200 kr skillnad på 3600 och 3600x, därav mitt val)

https://komponentkoll.se/bygg/cUuKV

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb