Permalänk
Medlem

LG smart tv byter källa automatiskt

Tjo. (Letade halvdåligt men hittade inte en befintlig tråd om ämnet)

Köpte en LG 65SM8500PLA under mellandagsrean.
Fantastisk!

Men den är lite för smart.
Kopplat tv - HDMI Arc - hemmabioreciever (Onkyo) - Viasat/ps4/Chromecast/övriga källor.

När jag kollar på Viasat är det inget problem men när jag försöker använda TVn inbyggda appar så som Netflix slår den över till Viasat automatiskt efter tre sekunder ish om den boxen är igång.

Stänger jag av boxen så går det att använda normalt. Ska det vara så här eller det en inställning någonstans?

Tack

Permalänk
Avstängd

Det är en inställning. Vet inte vad den heter på LG men på min nya Samsung så kallas det Anynet+.

Har också haft lite problem med det, enheten är liksom för smart för sitt eget bästa. Teven sätter igång xboxen när man startar den vilket känns ganska onödigt om jag inte ska spela xbox. Åt andra hållet så har jag liknande problem, min reciever har en Chromecast som jag bara hade tänkt använda för ljud men sätter jag på recievern så startar den teven. Kontrollen över dessa funktioner är inte tillräckligt detaljerad, man borde kunna gå in på varje anslutning och välja klart och tydligt ifall denna enhet ska startas av teven och ifall denna enhet ska starta teven.

Jag lutar åt att stänga av all sådan funktionalitet och låta min multifjärr bestämma vilka enheter som ska vara igång och så istället.

Permalänk
Medlem

Det låter som HDMI-CEC och LG kallar det för Simplink. Testa stäng av det på boxern till att börja med om du inte vill slå av det på TV:n.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Aaaaah köper ditt resonemang.
Men funderade på om det inte är recievern som är lite bov och byter källa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror det är CEC på TV. testa stänga av den. Eller cec på boxen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Kolla vad du har för liknande inställning i receivern som kan kommunicera med och styra annan utrustning som är sammanlänkade.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Har fått för mig att den signalen skickas via hdmi kabeln då jag har en gammal tv som gör likadant.
Om jag kollar på tv via antenn men sedan kommer åt Apple tv,så den startar och då hoppar den över till Hdmi signal.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Tyvärr är Viasats box för simpel så den kan man inte finjustera.
Onkyo har några år på nacken. Kan det ha något med HDMI through att göra?

Skickades från m.sweclockers.com