2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Nej nu behöver jag protestera här.

Verkningsgraden på en förbränningsmotor är kopplad till temperaturskillnaden vid kompression (närmare bestämt η=1-(T_innan_kompression/T_efter_kompression)), vilket gör att du kan köra högre laddtryck på en turbomotor eller utnyttja den lägre temperaturen till tunnare blandning på en sugmotor. Om du vet att motorn kommer att gå svalare kan du även kompensera med något högre kompression och på så sätt öka verkningsgraden ytterligare, men då är det sannolikt både enklare och billigare att montera ett justerbart överladdningssystem som en turbo med dumpventil.

Dessutom kan styrelektroniken köra aggressivare tändförställning vid storleksordningen 10% lägre temperatur (°K) eftersom knackningtendensen är starkt beroende av temperaturen på inkommande massan när inloppsventilerna stängs. Tidigare tändförställning ger bättre verkningsgrad eftersom det är både längre tid som gasexpansionen trycker ned kolven och högre tryck i början av explosionscykeln. Det kan låta som en liten skillnad men vi är tillbaka på samma gamla bana med temperaturskillnader; p*v=m*R*T (där R är specifika gaskonstanten) är inte att underskatta.

Kort sagt; förbränningsmotorer inte bara klarar lägre temperaturer, verkningsgraden ökar även drastiskt och särskilt på moderna turboladdade motorer med opportunistisk justering av tändförställning så att motorn precis inte knackar. Om din bil drar mer bränsle vid -20°C är det antingen en gammal bil, har trasig termostat eller så mäter du bara precis vid kallstart.

Beträffande elmotorer har även de lager som behöver smörjning, men de har ingen stor värmekälla som hjälper genom att sänka viskositeten. Naturligtvis kan du trycka in smörjmedel med lägre viskositet från början, men hur mår lagren då när det blir varmt? Något du kanske borde tänka på. Lager gillar att vara välsmorda och gå i ett smalt temperaturområde när det börjar gå fort (vilket också är anledningen till att sportbilar har lägre justerad varvtalsspärr innan de är varmkörda).

Elmotorer är naturligtvis roligare med avseende på effekt- och momentkurvor men just temperaturkänslighet jämfört med förbränningsmotorer är inte något att skylta med.

Senaste bilen jag ägde var en V70 D4-15 Euro 6 181 Hk.

Körde alltid diesel värmare men nog behövde den mer diesel på vintern med dubbdäck och när temperaturen drog ner mot - 30 grader Celsius så behövde den ännu mer diesel.

Kan tyvärr inte dina kemiska formler utan går efter egna erfarenheter.

Aldrig hört någon påstå att deras bil inte behöver mer bränsle på vintern och extremt kalla dagar.

Körde ej kallstarter pga erfarenheter att bilens motor kan ta stryk och knacka från ventiler och när kolven ej hunnit trycka oljen igenom och packningar + motorn är riktigt kall.

Samma med däcken vid dessa temperaturer som kan bli riktigt hårda och slå tills dom blir varma innan man fått upp värmen i däcken så man får köra på låg fart.

Har man inte upplevt detta så tror man inte att det är däcken första gången det händet

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Nocto:

En kollega har köpt en elhybrid, kan köra 20 mil på enbart el efter 2 timmars laddning. Han har tankat bilen engång efter en längre resa.
Kommer elbilar som har räckvid på 55-65 mil per laddning, och med nyare teknik lär den siffran bumpas upp lite varannat år eller i snabbare takt med tanke på den intensiva jakten efter grön energi.
Infrastruktur behöver byggas för att fler ska kunna köra elbilar men misstänker starkt att alla som köper nya bilar framöver lär gå mot elbilar eller hybrider.

Satsa på nåt sånt nnan 2025
(staten lär lägga på skatt på elbilar per körd mil eller dylikt såklart men det lär kosta mindre än bensin oavsett).

Skickades från m.sweclockers.com

Med andra ord kan din kollega vara stolt till att han bidrar till att barn får stå och bryta fram kobolt som i sin tur är så himla bra för miljön...
Tankar hellre fossila drivmedel och besparar miljöförstöringen och bidrar med lite koldioxid så att grödorna växer och vi kan få mat på bordet och syre att andas. Det var även längesedan man hörde orden ”tänk på dom fattiga barnen i Afrika när man slänger mat idag”

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Med andra ord kan din kollega vara stolt till att han bidrar till att barn får stå och bryta fram kobolt som i sin tur är så himla bra för miljön...
Tankar hellre fossila drivmedel och besparar miljöförstöringen och bidrar med lite koldioxid så att grödorna växer och vi kan få mat på bordet och syre att andas. Det var även längesedan man hörde orden ”tänk på dom fattiga barnen i Afrika när man slänger mat idag”

Låter väldigt logiskt du vet att det behövs kobolt för framställning av diesel och bensin för att ta bort svavel.

Tesla batteri innehåller 4% kobolt medans du förbränner kobolt rakt ut i luften som ej kan återvinnas.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Xarion: Moderna bensilbilar drar om än mer bensin än gamla. En bil från 70 talet drog 0.3 liter milen.

Problemet är att bilarna blivit tyngre pga alla säkerhetsgrejer.

Min nya 1.4L Turbo bensin drar, på landsväg, fortfarande mer bensin än min fd. peugot 206 1.4L. Den har dubbla hästkrafterna mot peugon.
Men den väger också en hel del mer. Det är 10 år mellan modellerna (2006, 2016)
Dock är skatten 1/3'del på nya bilen mot gamla, pga dens artificella låga förbrukning som bara går att få fram i lab.

Om alla körde 3 dörras "smartcars" så skulle ditt argument fungera men det är SUV's överallt man kollar.. folk köper inte små hatchbacks utan fullkombi eller SUV eller än värre, 5 liters dodge RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tesla har minskat Cobolt till 4% i sina Lithium batterier och har som mål att bli Cobolt fri.

Detta är betydligt lägre en mobiler, skruvdragare, surfplattor m.m.

Dock har Tesla betydligt större batteri såklart 62 Kw standard range och 75 Kw på Long range.

Gått enormt mycket rykten om batterierna och vet att 2012 låg Cobolt på ca 10% på Tesla batteri packet så 2019 är betydligt bättre på alla plan.

Oavsett så är Elbilar bättre på alla plan för bensin/diesel använder Cobolt vid tillverkning för att få bort svavel vid förbränningen så pumpas ut kobolt i luften via bensin/diesel bilar.

Batteri från Elbilar har idag 8 års garanti och klarar sig 10-12 år lätt enligt Tesla och kan sedan återvinnas.

Dom flesta taxi bilar mfl har kört enorma mil utan mycket degradering pga vattenkylning medans vissa gamla Nissan Leaf med helt passiva batterier har haft mest degradering pga överhettning.

Det låter ju bra men hur mycket kostar ett batteri från Tesla att köpa om du nu måste byta efter 10-12år? De måste komma ner rätt bra i pris innan det blir något för den vanliga användaren? Känns dyrt att betala 600.000- 1milj för en Tesla och sen lägga x antal tusen (gissar att det är 100-200.000) på ett batteri vart 10-12 år samt att försäkringen lär vara rätt dyr. Men om 20 år så kanske det är en vardag även för de som inte tjänar 2milj om året. 😊

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Viktigt för att maximera det ekonomiska värdet, yes, men klimatpåverkan?

Edit: Jag försöker inte hävda att värdet ur ett CO2-perspektiv nödvändigtvis är noll, men är det måhända försumbart i sammanhanget? Det är en genuin fråga.

En skog med stora friska träd andas bra, vilket rimligen leder till god och långvarig omvandling från CO₂ till O₂ medan till exempel en övervuxen skog har förhållandevis svårt att andas. Träd i en övervuxen skog kan heller inte bli lika stora och ger gott om skydd för skadedjur när rovdjuren har svårt att komma åt dem.

Något jag inte nämnde är att marken som träden växer i måste må bra också, nu är jag inte tillräckligt insatt för att kunna gå in på detaljer men om något står ut reagerar skogsägare på det. Seriösa skogsägare håller otroligt mycket mer koll på sina träd än vad stadsbor tenderar att tro.

Precis som med mycket annat vinner båda parterna på att samarbeta. I fallet med skogen är det skogsägaren som ser efter träden samtidigt som skogsägaren får ekonomisk vinst av skogen. Ser inget fel med det och om det dessutom bidrar till att minska CO₂ i luften har jag svårt för de som protesterar mot skogsbruket.

Vad jag däremot har fått uppleva här i Stockholm är att staten och dess armar bara bryr sig om träd så länge de ser fina ut. De skogsområden som finns kvar ska avverkas för att bygga bostäder och dylikt under tillfälliga bygglov både höger och vänster, det finns liksom ingen respekt för naturen när det kommer till kritan. Om det är något som ska protesteras mot rörande skog är det där man bör lägga krutet.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Senaste bilen jag ägde var en V70 D4-15 Euro 6 181 Hk.

Körde alltid diesel värmare men nog behövde den mer diesel på vintern med dubbdäck och när temperaturen drog ner mot - 30 grader Celsius så behövde den ännu mer diesel.

Kan tyvärr inte dina kemiska formler utan går efter egna erfarenheter.

Aldrig hört någon påstå att deras bil inte behöver mer bränsle på vintern och extremt kalla dagar.

Körde ej kallstarter pga erfarenheter att bilens motor kan ta stryk och knacka från ventiler och när kolven ej hunnit trycka oljen igenom och packningar + motorn är riktigt kall.

Samma med däcken vid dessa temperaturer som kan bli riktigt hårda och slå tills dom blir varma innan man fått upp värmen i däcken så man får köra på låg fart.

Har man inte upplevt detta så tror man inte att det är däcken första gången det händet

Du tror inte det har mer att göra med hur man kör på vintern snarare än motorns verkningsgrad då? Är det halt slirar man bort energi, är det snö måste energin från tillplattningen under hjulen komma från något håll, rädda förare sänker hastigheten på vägarna, etc.

En turboladdad dieselmotor (med dumpventil för att justera trycket) tillhör kategorin motorer som kan göra mest med kall inkommande luft. Där har du inte bara att du kan öka kompressionen genom turbotrycket i kallt väder, du kan manipulera kompressionen så att de optimala temperaturerna är de du faktiskt har. En dieselmotor har nämligen en optimal temperaturkvot mellan inkommande luften och antändningstemperaturen för bränslet vid en given kompression.

Jag tror helt enkelt inte på att det är temperaturen i sig som leder till den högre bränsleförbrukningen. Möjligen hade det kunnat vara motorstyrningen som inte var tillräckligt smart, men Volvo lär ju veta ett och annat om hur man styr dieselmotorer. Några lär det finnas inom Volvo Personvagnar som också har kunskaper från Volvo Lastvagnar, och svenska lastbilsmotorer (Scania är ju också inkluderade) är nog de renaste dieselmotorerna du kan hitta.

Det måste vara något annat runt om som ställer till det.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Det låter ju bra men hur mycket kostar ett batteri från Tesla att köpa om du nu måste byta efter 10-12år? De måste komma ner rätt bra i pris innan det blir något för den vanliga användaren? Känns dyrt att betala 600.000- 1milj för en Tesla och sen lägga x antal tusen (gissar att det är 100-200.000) på ett batteri vart 10-12 år samt att försäkringen lär vara rätt dyr. Men om 20 år så kanske det är en vardag även för de som inte tjänar 2milj om året. 😊

Priserna går ner hela tiden på batteripacket men idag är priset 6000 USD + moms enligt Tesla hemsida.

Antar att det är standard range + batteri till detta pris.

Om du äger bilen efter 12 år så kommer detta pris vara betydligt lägre och vara kobolt fritt och även ha mer kapacitet.

Antar att dessa kommer hålla som Toyota Prius som är ca 20 år och 65 000 mil men detta vet inte ens Tesla ännu och därför dom gör en konservativ gissning.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är ekonomiskt ohållbart med glesbygd i Sverige. Vi kan inte subventionera det hur länge som helst.

Och de på gelsbygen tycker att dessa subventionerar de som bor i tätort.

Skrivet av Jonas79:

Priserna går ner hela tiden på batteripacket men idag är priset 6000 USD + moms enligt Tesla hemsida.

Antar att det är standard range + batteri till detta pris.

Om du äger bilen efter 12 år så kommer detta pris vara betydligt lägre och vara kobolt fritt och även ha mer kapacitet.

Antar att dessa kommer hålla som Toyota Prius som är ca 20 år och 65 000 km men detta vet inte ens Tesla ännu och därför dom gör en konservativ gissning.

Brukar inte batterierna överleva elbilen? Läste om det i tidningen Ny Teknik
Enligt Geotab innebär dock den årliga förlusten att de flesta batterier kommer överleva själva fordonets förväntade livslängd.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Ändå billigt att köra bil idag när dom drar såpass lite. 20kr 2025, då kanske man har en bränslekostnad på under 10kr milen. Min farfar kör en liten Kia Venga idag, den drar för honom mellan 0,4-0,5 liter milen.
Jag kör idag på HVO100 och har betalat som mest 18kr/l!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Och de på gelsbygen tycker att dessa subventionerar de som bor i tätort.

Brukar inte batterierna överleva elbilen? Läste om det i tidningen Ny Teknik
Enligt Geotab innebär dock den årliga förlusten att de flesta batterier kommer överleva själva fordonets förväntade livslängd.

Där ser du att vätskekyld batteri tappar betydligt mindre en passiva Nissan Leaf och svala Sverige kommer ha lägre degradering en varma områden som Thailand, Australien och liknande klimat.

2% degradering betyder 50 år på batteripacket enligt denna studie.

Som jag sa tidigare är det många faktorer som kan påverka och mellan 20-80% laddning är optimalt.

Tackar för en nyligen släppt studie.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv

25sek är helt normallt 2025 med tanke på inflation. Din lön har gått upp 7% då så du märker ingen skillnad iaf. det är bara en massa gnäll om soppapriserna hela tiden och har så varit i 15år nu.

Det har aldrig varit billigare att tanka bilen än idag......

så,nu fick jag fart på debatten igen, tror den höll i sig i 3år på jagrullar sist de gnällde om soppapriserna...............................

Permalänk
Medlem

@Naxos:
Två äldre bilar som är betalda så inga lån på dessa.
Två bilar som pendlar till jobb. Sen så skall grabben köras nästan varje dag till hockey.

Permalänk
Medlem

Man kan ju diskutera hur miljövänliga och etiska dessa batterier är. Där barn som skickas ner i gruvor och skall få oss att köra miljövänligt. Finns inga miljövänliga bilar. Jag har bestämt mig att köra bensin så länge tills annat....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Man kan ju diskutera hur miljövänliga och etiska dessa batterier är. Där barn som skickas ner i gruvor och skall få oss att köra miljövänligt. Finns inga miljövänliga bilar. Jag har bestämt mig att köra bensin så länge tills annat....

Du vet att bensin och diesel använder kobolt för att ta bort svavel vid tillverkningen av dessa antar jag.

Denna kobolt förbränns och kommer ut i våran luft medans 4% i Tesla batteri använder kobolt som kan återvinnas och håller 50 års tid.

Inom 3 års tid antar jag att nya Elbilar kommer vara fri från kobolt pga all debatt om detta.

Skulle vara kul och se statistik hur mycket kobolt som laptop, mobiler, surfplattor, skruvdragare + trådlös elektronik med laddbara batterier.

Folk uppgraderar detta betydligt oftare och batterierna i dessa degraderas betydligt snabbare.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnvlad:

Men du känner en enorm plikt och lust att delge dina konspiratoriska ideer?

Du behöver inte läsa mina "konspiratoriska ideer", det är helt upp till dig om du vill läsa och kommentera. Än så länge har ju ingen svarat med något konkret, mer än den där 22k-års grafen som inte bevisar att vi står inför någon kris. Det här med att koldioxidutsläppen ökar mer än någonsin är ju också sant, men det är inte i närheten av vad naturen själv har lyckats producera (4000 ppm). Tydligen är ett "worst case"-scenario ca 1500 ppm om vi fortsätter i dagens takt.
Det är ju svårt att kalla något för en kris när det inte finns några bevis för det, och om det nu finns bevis behöver man ju bara föra fram fakta som visar på att det är en kris. Alla fakta jag lyckas hitta visar ju bara på att den mänskliga civilisationen inte har ändrat på klimatet till så stor utsträckning att vi vida överskrider naturens förmåga att göra detsamma.
Att våra såkallade politiker t ex höjer bensinskatten med hjälp av klimathysterin är som sagt inget annat än ett spel för gallerierna. Denna fråga tänker jag inte diskutera vidare här då det inte tillåts på detta forum.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Låter väldigt logiskt du vet att det behövs kobolt för framställning av diesel och bensin för att ta bort svavel.

Tesla batteri innehåller 4% kobolt medans du förbränner kobolt rakt ut i luften som ej kan återvinnas.

Intressant.

Frågade en vän som varit drifttekniker på ett av sveriges största raffenaderi i 15 år, han sa att de använder Molybden i reaktormassan, han kände inte till någon som använde Kobolt (men man kan tydligen även använda platina/palladium) men även om man skulle använda kobolt så förbrukas den inte utan reaktormassan kan återvinnas i oändlighet.

Tycker du borde åka dit och berätta för dem att de måste hälla i kobolt (hur man nu häller en fast metall) i dieseln och bensinen för de på raffet verkar helt ha missat detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Intressant.

Frågade en vän som varit drifttekniker på ett av sveriges största raffenaderi i 15 år, han sa att de använder Molybden i reaktormassan, han kände inte till någon som använde Kobolt (men man kan tydligen även använda platina/palladium) men även om man skulle använda kobolt så förbrukas den inte utan reaktormassan kan återvinnas i oändlighet.

Tycker du borde åka dit och berätta för dem att de måste hälla i kobolt (hur man nu häller en fast metall) i dieseln och bensinen för de på raffet verkar helt ha missat detta!

Kobolt kan blandas i för att öka effektiviteten, men det är inte huvudingrediensen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kwirek:

Kobolt kan blandas i för att öka effektiviteten, men det är inte huvudingrediensen.

Skickades från m.sweclockers.com

Även om vissa raff skulle blanda i lite kobolt känns det som det kan kvitta när den inte förbrukas utan återanvänds.

Kobolt är ju en ytterst begränsad råvara, så bygga ett teslabatteri eller använda samma mängd i en reaktor som ger bränsle åt miljontals bilar är ju inte riktigt jämförbart, och som sagt, de använde inte kobolt alls så verkar inte ens vara nödvändigt (som det är i en tesla)

Påståendet att en diesel eller bensinbil "förbränner" en massa kobolt som inte kan återvinnas är ju oavsett helt påhittat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Även om vissa raff skulle blanda i lite kobolt känns det som det kan kvitta när den inte förbrukas utan återanvänds.

Kobolt är ju en ytterst begränsad råvara, så bygga ett teslabatteri eller använda samma mängd i en reaktor som ger bränsle åt miljontals bilar är ju inte riktigt jämförbart, och som sagt, de använde inte kobolt alls så verkar inte ens vara nödvändigt (som det är i en tesla)

Påståendet att en diesel eller bensinbil "förbränner" en massa kobolt som inte kan återvinnas är ju oavsett helt påhittat

Nu blev jag nyfiken hur återvinner oljeraffinaderi "reaktormassan" miljövänligt och hur ser dom till att det ej finns spår av kobolt i fossila bränslen ? @Klubba

Dessutom kan du kolla på alla transporterna innan det når bensin macken från råoljan till raffinerade sedan framställning + vidare transporter.

Kan säga dig att sedan jag gick över till Elmoped så reagerar jag på avgaserna på stan och skulle bli mycket bättre luft om alla körde på el och tänk va tyst och skönt det dessutom skulle vara.

Så kan lova dig att det är helt ofarligt att stå brevid min moped ett dygn för din hälsa kan inte lova dig samma om du står bakom avgasröret på en bil samma tid.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@Xarion: Moderna bensilbilar drar om än mer bensin än gamla. En bil från 70 talet drog 0.3 liter milen.

Problemet är att bilarna blivit tyngre pga alla säkerhetsgrejer.

Min nya 1.4L Turbo bensin drar, på landsväg, fortfarande mer bensin än min fd. peugot 206 1.4L. Den har dubbla hästkrafterna mot peugon.
Men den väger också en hel del mer. Det är 10 år mellan modellerna (2006, 2016)
Dock är skatten 1/3'del på nya bilen mot gamla, pga dens artificella låga förbrukning som bara går att få fram i lab.

Om alla körde 3 dörras "smartcars" så skulle ditt argument fungera men det är SUV's överallt man kollar.. folk köper inte små hatchbacks utan fullkombi eller SUV eller än värre, 5 liters dodge RAM.

Vet inte om det är en felskrivning men bilarna drog mer förr än vad dom gör nu.

Jämför en Volvo 240 mot en Skoda Octavia, dom är ungefär lika stora, Volvon något längre men Skodan bredare och högre.
Skodan väger mindre, drar ungefär hälften mot vad Volvo 240;n gör med liknande motor (Volvo 0,9 blandad körning, Skoda 0,45).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Om din bil drar mer bränsle vid -20°C är det antingen en gammal bil, har trasig termostat eller så mäter du bara precis vid kallstart.

Nja, anledningarna till att bilar drar mer vintertid i Sverige är nästan säkert:
- dubbdäck/vinterdäck som är mer trögrullade
- lägre temperaturer som ökar rullmotståndet i gummidäck (jag har sett mätningar som indikerar en faktor 2-3 högre rullmotstånd från varm sommardag till tvåsiffrigt minus)
- lägre lufttemperaturer som innebär högre densitet vilket ger större luftmotstånd

Utöver då kalla motorer, eftersom många bilresor är så korta att motorn aldrig hinner upp i arbetstemperatur (en bil jag hade behövde runt 15-25 minuter på motorväg för att nå termostatens inställningstemp, men det var en väldigt snål diesel, bilen efter det var en törstig bensinare som blev varm på 2-3 minuter!).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är svårt att se skogen för alla träd. Det första steget i miljötänket man ska göra är ej att skaffa barn. Om alla personer i välden väljer att hålla ner beståndet och bli lika glesbefolkat som i Norrland. Där de också väljer att ha kvar lika mycket skog. Så skulle vi idag inte ha någon klimatkris att tala om, inte mycket annat heller av ny teknik för den delen.

Norrland är inte glest för att folk föder mindre barn där. Snarare föder kvinnor i städer färre barn än på landsbygden då de skaffar barn senare.

Citat:

Nå poängen är att många på landsbygden har ett klimatpositivt påverkan på miljön. Och dessa personer ska nu straffbeskattas. Ge istället på de individer som inte har ett par hundra hektar skog och fråga hur har ni tänkt att ni ska klimatkompensera för era co2 utsläpp?
Ska man straffbeskatta någon för Co2 utsläpp så ska man inte hårdast beskatta de individer i landet som har mest positiv miljöpåverkan av alla.

Så alla glesbygdsbor har "ett par hundra hektar skog"? Skogsbruket påverkar klimatet i olika grad beroende på vad man odlar, hur man odlar det och förstås vad man gör med skogen när man fäller den. Många skogsägare ersätter exempelvis lövträd med gran av ekonomiska skäl vilket innebär en negativ klimatpåverkan.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Folk i olika länder har gjort olika val, vissa länder har valt att föröka sig mer än oss och då ta bort naturmark för att bygga städer.

Städerna är inte problemet, de tar inte upp så mycket yta, utan odling av saker som inte är klimatsmarta, som försämrar marken framöver, eller som helt enkelt är mycket sämre än det som fanns där innan.

Citat:

Vad som ska göras med skogen är upp till markägaren, där de i sverige väljer att plantera nytt. Många mindre samhällen i Norrrland kretsar runt skogsbruket utan dessa samhällen så skulle inte skogsbruket kunna bedrivas som det gör idag.

Men ändå kunde de inte bygga brandgator så att skogen inte brann upp?

Skrivet av Djhg2000:

För att de som äger skog tar hand om skogen. En skog som sköts rätt består av stora friska träd som blir bra virke. Lagom avstånd mellan träden, skogen inspekteras efter stormar, parasiter utrotas innan de får fäste, etc.

En skog som får stå som den är riskerar att både bli övervuxen och bostad till skadedjur. Naturen kan ta hand om sig själv men jag ser inte varför vi ska undvika att hjälpa skogen?

Man "hjälper" skogen att bli mer lönsam, inte att bli bättre för klimatet.

Skrivet av boibo:

@Xarion: Moderna bensilbilar drar om än mer bensin än gamla. En bil från 70 talet drog 0.3 liter milen.

Nej absolut inte. Bilar har blivit mycket effektivare sedan dess, men man har valt att öka effekten snarare än minska förbrukningen vilket ju inte var så smart så här i efterhand. Men förbrukningen har inte gått upp på grund av detta, bara inte minskat alls så mycket som den kunde gjort.

Citat:

Problemet är att bilarna blivit tyngre pga alla säkerhetsgrejer.

Min nya 1.4L Turbo bensin drar, på landsväg, fortfarande mer bensin än min fd. peugot 206 1.4L. Den har dubbla hästkrafterna mot peugon.
Men den väger också en hel del mer. Det är 10 år mellan modellerna (2006, 2016)
Dock är skatten 1/3'del på nya bilen mot gamla, pga dens artificella låga förbrukning som bara går att få fram i lab.

Om alla körde 3 dörras "smartcars" så skulle ditt argument fungera men det är SUV's överallt man kollar.. folk köper inte små hatchbacks utan fullkombi eller SUV eller än värre, 5 liters dodge RAM.

Bilar har blivit tyngre på grund av säkerhetskrav men också för att marknaden vill ha bekvämare, tystare och större bilar. Exempelvis har Polo alltid varit modellen under Golf men dagens Polo är större än en Golf från åttiotalet, och har förstås mycket mer ljudisolering och mer effekt. Fortfarande är dagens bilar generellt snålare än de har varit. Sen finns det ju en trend att gå emot högbyggda SUV:ar som drar åt andra hållet. Så stå emot den trenden, köp en vanlig bil som har bättre aktiv säkerhet, är mer ekonomisk och så.

Skrivet av Djhg2000:

En skog med stora friska träd andas bra, vilket rimligen leder till god och långvarig omvandling från CO₂ till O₂ medan till exempel en övervuxen skog har förhållandevis svårt att andas. Träd i en övervuxen skog kan heller inte bli lika stora och ger gott om skydd för skadedjur när rovdjuren har svårt att komma åt dem.

Något jag inte nämnde är att marken som träden växer i måste må bra också, nu är jag inte tillräckligt insatt för att kunna gå in på detaljer men om något står ut reagerar skogsägare på det. Seriösa skogsägare håller otroligt mycket mer koll på sina träd än vad stadsbor tenderar att tro.

Precis som med mycket annat vinner båda parterna på att samarbeta. I fallet med skogen är det skogsägaren som ser efter träden samtidigt som skogsägaren får ekonomisk vinst av skogen. Ser inget fel med det och om det dessutom bidrar till att minska CO₂ i luften har jag svårt för de som protesterar mot skogsbruket.

Fast det är inte riktigt så det funkar. Om du inte ägt skogen så hade det inte varit en grusplan där istället liksom så det är fånigt att jämföra skog som brukas mot inget alls. Gran har en tendens att ta död på det mesta som växer längre ner mot marken, vilket inte är bra på något sätt. De flesta skogsägare verkar prioritera ekonomisk vinst över hållbarhet på diverse sätt och då kan jag inte hålla med om att de skulle vara några miljöaktivister bara för att de råkar ha ärvt lite skog eller så.

Citat:

Vad jag däremot har fått uppleva här i Stockholm är att staten och dess armar bara bryr sig om träd så länge de ser fina ut. De skogsområden som finns kvar ska avverkas för att bygga bostäder och dylikt under tillfälliga bygglov både höger och vänster, det finns liksom ingen respekt för naturen när det kommer till kritan. Om det är något som ska protesteras mot rörande skog är det där man bör lägga krutet.

Jo du har absolut en poäng. Samtidigt är städernas utbyggnad en väldigt liten del av "skogsavverkningen" som sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

/.../
Röstkommdon för bilens funktioner och blir hela tiden uppdaterad med nya funktioner över internet utan att behöva besöka återförsäljaren.

Skulle inte hålla andan efter uppdateringar (främst sådana som ger mervärde) till lågpris elbilar som Fiat och sådant.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0bz:

Tror du på allvar att det är hållbart med elbilar i Norrland?

Tror du på allvar att elbilar och deras räckvidd inte kommer att förbättras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Det låter ju bra men hur mycket kostar ett batteri från Tesla att köpa om du nu måste byta efter 10-12år? De måste komma ner rätt bra i pris innan det blir något för den vanliga användaren? Känns dyrt att betala 600.000- 1milj för en Tesla och sen lägga x antal tusen (gissar att det är 100-200.000) på ett batteri vart 10-12 år samt att försäkringen lär vara rätt dyr. Men om 20 år så kanske det är en vardag även för de som inte tjänar 2milj om året. 😊

Snarare det dubbla för batterierna. De är en stor del av elbils kosten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Bildexpert

Rent hypotetiskt tänker jag att det mest effektiva sättet att markera mot bensinskatten vore att köra mindre bil helt enkelt. Om alla (som hade möjlighet till det) valde att köra mindre bil för att åka kollektivt, cykla eller liknande skulle det märkas rejält att intäkterna minskade. Jag har själv kört under 400 mil med min bil sedan 1½ år tillbaka.

Orealistiskt tänkt, ja, men det hade åtminstone gett en förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Rent hypotetiskt tänker jag att det mest effektiva sättet att markera mot bensinskatten vore att köra mindre bil helt enkelt. Om alla (som hade möjlighet till det) valde att köra mindre bil för att åka kollektivt, cykla eller liknande skulle det märkas rejält att intäkterna minskade. Jag har själv kört under 400 mil med min bil sedan 1½ år tillbaka.

Orealistiskt tänkt, ja, men det hade åtminstone gett en förändring.

Den logiska konsekvensen blir ju då att öka skatten mer för att bibehålla intäkterna..

Visst, i detta hyoptetiska scenario skulle ju folk få pengar över för annan konsumtion, men ingen annan typ(?) är lika hårt straffbeskattad, så intäkten borde faktiskt minska i absoluta tal.
Tar man det ytterligare ett steg så skulle man kunna teorisera att ändrade konsumtionsmönster där hela drivmedelsbranschen* minskar i ekonomiskt omfång, gör att en annan, mindre mogen sub-ekonomi med hög utvecklings/tillväxtpotential får luft under vingarna och kan lyfta den totala tillväxten och därmed, slutligen, återigen öka den faktiska skatteintäkten.

*Då syftar jag på fossila bränslen specifikt. Nuvarande stora fossila spelare kommer garanterat vara viktiga nu när vi ser alternativa bränslen mogna.

Edit: Egentligen hade jag bara kunnat skriva "kilometerskatt" som svar. När allt är sagt och gjort ska pengarna in. Det är alltid viktigast.

Permalänk
Medlem

Jag bävar för den dagen då staten anser att bensinskatten inte räcker till och börjar med ytterligare straffskatt inom allehanda områden och produkter.

Smyghöj bensinskatten som de gjort sedan 80-talet så folk fortsätter använda bil i samma utsträckning. Då kanske staten inte bemödar sig att straffskatta andra områden som skulle drabbat de som inte kör bil dagligen.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Tänk om Sverige följde Kinas exempel om du ej klarar utsläppsmålen som företag inom vissa tidslinjer så åker företag på enorma böter.

Detta är orsaken för att Volkswagen group ( Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Mann, Skoda, Seat, Bugatti, Scania, Ducati m.m)

Pga diesel gate skandalen i USA med enorma böter.

Både Kina och Tyskland har ökat bidragen till konsumenter vid inköp som varit största orsaken till att folk ej köpt Elbilar för att priserna varit för höga mot vad folk vill betala.

Sverige har dock bestämt från 2020 idag så kommer bilskatten avgöras efter utsläppen så mer skatt på fordon med högre utsläpp.

Detta ska vara en markant höjning på bilskatten men gäller enbart nya bilar.

Men detta kan göra att folk väljer äldre bilar istället och känns inte som rätt väg att gå för att få folk över till hybrid och Elbilar.

Hade dom gjort som Kina med lägre priser och tydliga tidslinjer med böter mot företag som ej uppfyller utsläppskraven hade de självklart tagit fart fortare.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.